Jump to content
IGNORERAD

Ta gitarr till Thailand.


ragson

Recommended Posts

Jag har en gitarr som finns i Stockholm. Den skulle en kompis "kompis" tagit med sej till mej, men den gubben backade ur, han vågade inte ta den.

Jag tänkte att det finns någon vänlig människa på detta forumet som kanske kunde göra mej en tjänst, och ta med den till Thailand?

Jag tog själv med en annan gitarr när jag åkte så jag vet att det inte är några problem. Enda haken är att den måste tas i kabinen som handbagage, den klarar inte den kalla temperaturen i lastutrymmet, plus att den är ömtålig. Det är min bästa akustiska gitarr jag äger. Om man reser lätt - kanske bara med en ryggsäck - så funkar det garanterat.

Ersättning utgår självfallet!

Skicka ett PM till mej för detaljer, jag vore ytterst tacksam om det går att ordna. av-109998.gif

en bild på skönheten och odjuret (ägaren)

post-7490-0-37453200-1292750729_thumb.jp

post-7490-0-37453200-1292750729_thumb.jp

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du får ta en gitarr på flyget som handbage så har du en väldig tur

och om du får ta den på flyget hem ändå mera tur.

Är du rädd om den så ta inte med den på flyg som baggage utan att ha

ett monsteretui.

På våra senaste flygresor med gitarrer har tre etuier skadats på grund av

baggagepersonalen misshandlat dem och slängt etuierna och sedan slängt andra

tunga kollin från hög höjd på dem.

Rena turen att inte gitarrerna också skadats. I det här fallet solida el-gitarrer.

Hade det varit ömtåliga akustiska gitarrer törs jag inte tänka på vad som hade hänt.

Phuket18.5 :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, en gitarr är nog alldeles för stor för att ta som handbagage.

Jag har tagit med min på några charterresor och checkat in den med ett stadigt fodral som specialbagage eller vad det nu hette. Det gick bara fint men det var ju före Knasen hamnade i väskkastarbranchen på Arlanda :dance1::drinks::crazy:

Välinformerade källor har i en tidigare tråd påstått att det är ungefär samma temperatur i lastutrymmet som i kabinen.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du får ta en gitarr på flyget som handbage så har du en väldig tur

och om du får ta den på flyget hem ändå mera tur.

Är du rädd om den så ta inte med den på flyg som baggage utan att ha

ett monsteretui.

På våra senaste flygresor med gitarrer har tre etuier skadats på grund av

baggagepersonalen misshandlat dem och slängt etuierna och sedan slängt andra

tunga kollin från hög höjd på dem.

Rena turen att inte gitarrerna också skadats. I det här fallet solida el-gitarrer.

Hade det varit ömtåliga akustiska gitarrer törs jag inte tänka på vad som hade hänt.

Phuket18.5 :wai:

Exakt så går det till.. Ser vi något som ser värdefullt ut så kastar vi ner tunga kollin direkt ner på vagnen istället för att använda lastbandet :crazy::great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Skämtåsido, det är klart att det händer att saker går sönder och det är inte alltid den mänskliga faktorn. Sorteringsbanden kan "misshandla" väskor ganska rejält också. Som jag sa till Fritz häromdagen så är ett rejält hardcase det säkraste och dra gärna några varv tejp runt också då låsen kan gå upp/gå sönder..

Personligen skulle jag undvika att frakta ömtåliga saker med flyg då jag har sett många trasiga väskor/kollin i mina dar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gjorde ett salong berusat inköp av en ”Pin gitarr” på min tågluffar resa i Isaan 2007.

Men jag hade då ingen som helst tanke på hur jag skulle få hem guran.

Vet f*n hur det gick till jag lyckades checka in guran i sin gig-bag som handbagage, måste nog haft en hel del tur för någon charm har jag inte.

post-3887-0-99372900-1292766501_thumb.jp

post-3887-0-99372900-1292766501_thumb.jp

Reseberättelser: På resande fot ett steg i olika riktningar 2019, 2018, 2017, 2016, 2015, 2014, 2013, 2012, 2011, 2010, 2001.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Hade en Gibson flying-V för länge sedan. Original case och hade den till Norge ett antal gånger. Hände aldrig något med den.

Men idag skulle jag nog inte ta någon dyr grej på flyget. Bättre att köpa en reserv gitarr i Thailand.

Off topic.

Köpte strängar i Sverige och tog med till Thailand. Efter 2 dagar såg dom fördjävliga ut. Kan det vara p.g.a kao niao eller luftfuktighet och svettiga fingrar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade en Gibson flying-V för länge sedan. Original case och hade den till Norge ett antal gånger. Hände aldrig något med den.

Men idag skulle jag nog inte ta någon dyr grej på flyget. Bättre att köpa en reserv gitarr i Thailand.

Off topic.

Köpte strängar i Sverige och tog med till Thailand. Efter 2 dagar såg dom fördjävliga ut. Kan det vara p.g.a kao niao eller luftfuktighet och svettiga fingrar?

Tror du körde "smoke on the wasser" för mycket och länge.

Brukar jag osså göra när jag tar fram min Gibson Les paul modell 1996.

Fast jag hatar och köra den i "a" vill ligga högre! :dance:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Tror du körde "smoke on the wasser" för mycket och länge.

Brukar jag osså göra när jag tar fram min Gibson Les paul modell 1996.

Fast jag hatar och köra den i "a" vill ligga högre! :dance:

En halva lägre är väl bättre? friends.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Det GÅR att ta gitarren ink softcade som handbagage. den får plats och den bli inte skadad. flygpersonalen är också vanliga människor som förstår. dom hjälper mer än stjälper. Vanligt folk är hyggliga av naturen om man är hygglig själv. Svårare saker än att ta en gura på flyget har skett pga vanligt hyfs. ... jag gillar ordet "hyfs", finns det motsvarighet på engelska? eller thai? :-)

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste bara påpeka att gitarren MÅSTE tas som handbagage. Om inte så går den sönder. Svårare än så är det inte. Och med det menas att det är ett lätt procedur.

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det GÅR att ta gitarren ink softcade som handbagage. den får plats och den bli inte skadad. flygpersonalen är också vanliga människor som förstår. dom hjälper mer än stjälper. Vanligt folk är hyggliga av naturen om man är hygglig själv. Svårare saker än att ta en gura på flyget har skett pga vanligt hyfs. ... jag gillar ordet "hyfs", finns det motsvarighet på engelska? eller thai? :-)

på A svara jag manners och på B vet jag inte ;)

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Skall be att få utdela ett stort TACK till Thure på MPR som tog med min gitarr igår från Sthlm.

Han flög med Thaiair och det var inga som helst problem sa han.

stort Tack igen! av-109998.gif

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Borgmästarens Son

Mycket bra gjort av Thure!!

Skönt att höra att du fått ner gurran din gammla legend :drinks:

Jag gick i ett kvarter idag
Som en gång var min hela värld
Allting var ju enklare då. Men ingenting kan bli var det var

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...