Jump to content
IGNORERAD

Ny våg av skimmade kort.....


Thaifiskaren

Recommended Posts

En av mina gubbar på jobbet var nyss på tjänsteresa i Thailand.

Spec. från kortföretagen dimper in.uttag från USA. internetköp från Brasilien o fan vet vad.

Han har c:a 100 resdagar om året i tjänst, så han vet hur noga man måste hålla kortet under uppsikt, men

som sagt...det hjäper inte ibland.

Vad snabba dom är.en riktig betalning 13.15 i Bangkok, ett internet köp i Brasilien 14.20,

Nu löste sig allt för oss.men ändå.

Enligt kortföretaget så är det en våg av ovan just nu, o inte bara från Thailand,utan framför allt från Kina.

Så gubbar o käringar..se upp !

Fungerar som Tjuren Ferdinand

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

En av mina gubbar på jobbet var nyss på tjänsteresa i Thailand.

Spec. från kortföretagen dimper in.uttag från USA. internetköp från Brasilien o fan vet vad.

Han har c:a 100 resdagar om året i tjänst, så han vet hur noga man måste hålla kortet under uppsikt, men

som sagt...det hjäper inte ibland.

Vad snabba dom är.en riktig betalning 13.15 i Bangkok, ett internet köp i Brasilien 14.20,

Nu löste sig allt för oss.men ändå.

Enligt kortföretaget så är det en våg av ovan just nu, o inte bara från Thailand,utan framför allt från Kina.

Så gubbar o käringar..se upp !

Se upp i Malaysia också! Två gånger på två år har jag fått kortet skimmat där..  :grrrrrr:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wwwebster

Man får se upp överallt tyvärr. I Asien använder jag bara kort till att betala hotellet, sedan blir det ATM och cash.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör också bara med ATM o cash när jag är där privat, men när man är ute på tjänsteresa o står för bjudmiddagen , så kan man inte springa runt med en massa cash i fickorna.

Ofta så reser vi mellan olika länder i Asien och stannar endast ett fåtal dagar i varje land.

Så cash i dessa fall fungerar inte.

Det som gäller är att ha järnkoll på sitt kort, men det är lättare än sagt.

Fungerar som Tjuren Ferdinand

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick mitt kort skimmat i Bangkok när jag checkade in på hotellet Royal President beläget på Soi 22 år 2004, märkte ingenting då men när jag kom hem och fick se notan så var det drygt 25 000 SEK som hade handlats-efter att jag lämnat landet.

Fick tag på banken i ett huj och kontaktade även en högre polis jag känner i Bangkok.

Vi kunde följa kortet och uttagen, 25 000 THB på Tesco i Ayutthaya, 12 000 THB på The Mall i Bangkapi, en ny moppe hos Honda i Ubon och en del utlägg här och där. Kortet hade använts i baren på Nevada Hotel i Ubon Ratchathani kvällen innan. Polisen gillrade en fälla.

Samma kväll kom snubben in i Karaokebaren med sitt entourage, han lämnade sitt kort i baren som av den civilklädde polisen kunde identifieras. Han greps på plats och dömdes sedan till ett par år på kåken plus skadestånd till VISA.

Hur fick vi tag på honom?

Kontaktade GM på hotellet direkt som genast misstänkte en kille som jobbat i receptionen på hotellet när jag checkade in men slutat ett par dagar senare, Han hade en flickvän från Ayutthaya och kom ursprungligen från Ubon Ratchathani. Min vän på polisen i Bangkok fick VISA i Thailand att häva spärren för kortet i just Thailand så att de kunde se vart kortet användes. När de såg att det använts i karaokebaren på Nevada hotel förhörde de personalen och då berättade de att gänget lovat komma tillbaka nästa kväll för mer karaoke och mehkongwhiskey.

Mycket riktigt kom han dit och fångades på både film och bar gärning när han använde kortet. Var knappt lönt att neka. Han hade gått en hotel management utbildning men föll för frestelsen att stjäla istället. Sumpade hela sin karriär på det kan man säga.

Banken i Sverig var lite dryg och misstänksam när jag ringde dem "Du har väl inte spenderat de pengarna själv och nu vill att vi ska stå för kalaset?"

Påpekade för henne att jag var utstämplad ur Thailand tre dagar innan kortet började användas och det fanns vittnen som kunde bekräfta att jag faktiskt varit på min arbetsplats i Sverige när kortet användes i Thailand. Sen hade jag ju orginalkortet kvar med mig hem.

De löste ju sig för mig, kanske för att jag är envis och inte tar ett nej som svar.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för vana att aldrig använda kortet i affärer där man inte ser kassörerna dra kortet i elektonikmaskiner, manuell förkastar jag direkt, dom får vänta tills nån kan fixa cash. ATM ska ju vara förhållandevis säkert, det finns på de flesta automater någon  form av skydd mot kopiatorer men är det nån som vet hur dessa ser ut, är det lätt att se om ATM är utrustat med detta eller ej?

För säkerhets skull brukar jag använda ATM på flygplatsen i Udon, kanske naivt men man tror i alla fall att dessa ska vara bland de säkraste. Betalar gör jag som sagt endast på större varuhus, BigC, Tesco t.ex. Men som sagt, hur säkert är det?

Än så länge går det bra, men det sa ju han som hoppade utan fallskärm också.  :lol:

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

En av mina gubbar på jobbet var nyss på tjänsteresa i Thailand.

Spec. från kortföretagen dimper in.uttag från USA. internetköp från Brasilien o fan vet vad.

Han har c:a 100 resdagar om året i tjänst, så han vet hur noga man måste hålla kortet under uppsikt, men

som sagt...det hjäper inte ibland.

Vad snabba dom är.en riktig betalning 13.15 i Bangkok, ett internet köp i Brasilien 14.20,

Nu löste sig allt för oss.men ändå.

Enligt kortföretaget så är det en våg av ovan just nu, o inte bara från Thailand,utan framför allt från Kina.

Så gubbar o käringar..se upp !

Själv har jag pengarna på ett kort löst konto :morgon: som jag sen för över pengar till kortkonto vid behov :party:

skulle dom skimma kortet så finns det tyvärr inga pengar till dom :party:

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Cash is King...

Plockar bara ut pengar med kortet... om nu ens pengarna kommit in på konto...  :whistle:

...betalar allt med kontanta medel.

Känns alltid bäst så.

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland känns det som om mitt kort skimmas för jämnan.dock av mig själv.

Är nog ingen ide att klaga hos banken.? :neutral:

Fungerar som Tjuren Ferdinand

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det bästa är nog att bara föra över till kortet när man skall ta ut :glasses:

Så mister man inte så mycket :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Använder kortet väldigt frekvent, har inte blivit skimmad, än...

Men det är ju banker och kortföretag som vill att vi ska använda korten så att dom blir av med cash hanteringen. Så jag kör på, Amex ringde mig efter ett weekend långt besök på ett femstjärnigt marriott hotell och sa att dom ville spärra mitt kort, men att jag kunde använda det om jag ringde dom och sa att det var jag som skulle betala. Sen fick jag ett nytt kort. Dom sa att dom misstänkte att något var på väg att hända med mitt kort, fick inge vidare förklaring om vad. Men jag gillar att dom bryr sig

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...