Jump to content
IGNORERAD

Är din partner troende?


korp

Recommended Posts

Som folk sade tidigare, om ladyboys och bardamer har ett tempel som de ger vatten och sprit till så är det inte mindre värt än om era "träffat på banken" damer skulle ha ett tempel hemma. Att tro något annat är inte speciellt trevligt. jag hade gärna deltagit i och kommunicerat mer med ladyboysen om de hade kunnat ett gemensamt språk bättre.

Jag besökte ett tempel på samui samtidigt som hela ladyboy showen dök upp, jag tvivlar inte det minsta på att deras tro var mindre än någon annans

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 140
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • korp

    20

  • ban99arne

    9

  • GammalDansken

    9

  • Herr Chang

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

GammalDansken

Ursäkta karman du fick, den var inte meningen, skulle egentligen bara citera. :) Du har säkert innestående retroaktiv karma att fodra, om inte så skriver du säkert något bra någon gång i framtiden. Skulle så inte vara fallet får du känna dig glad ändå. ;)

Säger du samma sak om telefonreklam också?

Själv tycker jag att det är väldigt irriterande när folk ska försöka pracka på mig deras tro. Buddisterna ska ha en eloge för att de inte använder dessa metoder.

Till telefonsäljarna säger jag

"vi pratade just om det - berätta mera ." och trycker därefter på den röda knappen.

Lite skillnad på att vilja visa någon vägen till frälsa eller vad det nu är, och att sälja något.

Tycker jag och för min del är det fritt fram att tycka något annat.

Följ med din fru eller flickvän till templet någon gång så ska du få se på organiserat tiggeri.

Om du förlåter en yngling så är lite missionsarbete nog att föredra fram för pengautpressningen där.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Tja, nu blev det jag som fick det tvivelaktiga nöjet att rensa ett antal inlägg. Normalt brukar jag skicka PM till berörda, men i detta fall kan det väl räcka med att påminna om att man ej får referera till den reklam som dyker upp på detta forum. Detta pga avtal med annonsörerna. Det är naturligtvis tillåtet att diskutera förekomsten av reklam på detta forum i allmänna ordalag, dock utan att peka ut en specifik annons. Och definitivt inga länkar...

Jag kan hålla med om att ibland dyker det upp förvånansvärt kopplad reklam till det som skrivs i tråden, men vi får försöka avstå kommentera det. Hur frestande det än är ;)

Herr Chang har talat.

Nu vet inte jag om det följande är "att diskutera Googles reklam"

men det har sagts en annan gång att den iaf inte ska förekomma i inläggen

- bara före eller efter.

Icke desto mindre är det precis vad den gör... hamnar i det översta inlägget på en ny sida.

Om det har att göra med hur många inlägg man valt att ha på sina sidor vet jag inte heller

och hoppas det inte är förbjudit att fråga om det verkligen ska vara så.

post-3917-0-40843400-1292865121_thumb.jp

post-3917-0-40843400-1292865121_thumb.jp

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Min gumma är enligt mig väldigt "troende". Det är meditation och högläsning ur diverse böcker varje morgon och kväll.Ngn timma vid varje tillfälle.

Inget som stör mig det minsta. Hon har ett eget "buddha"-rum med statyer i varierande storlekar, bilder, blommor och ljus i mängder.

En dag i veckan är det tydligen nån "big buddha day" och då spenderas ytterligare ngn timma med att "prata med chefen".

Hon är även mkt givmild med att donera pengar till munkar och tempel, både här i Sverige och i Thailand.

Skulle tro att det är nog en 5-hundring i snitt per månad som hon ( med andra ord jag ) skänker.

Allt för att gumman skall vara glad, vilket hon oftast är efter en timmas meditation :)

Mvh / PTG

Har hon ett eget rum till att utöva religion så borde du söka bidrag för det.

Det kostar att ha ett extra rum, vilket är nödvändigt för en minoritetsreligionsutövare.

Lite skoj men ändå, varför inte?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet inte jag om det följande är "att diskutera Googles reklam"

men det har sagts en annan gång att den iaf inte ska förekomma i inläggen

- bara före eller efter.

Icke desto mindre är det precis vad den gör... hamnar i det översta inlägget på en ny sida.

Om det har att göra med hur många inlägg man valt att ha på sina sidor vet jag inte heller

och hoppas det inte är förbjudit att fråga om det verkligen ska vara så.

Hej GD,

Självklart är det tillåtet att fråga om det, men det är nog en fråga för Surin P3.

För egen del använder jag en plug-in till min webbläsare som blockerar all reklam. Utom just din skärmdump ;)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hon ett eget rum till att utöva religion så borde du söka bidrag för det.

Det kostar att ha ett extra rum, vilket är nödvändigt för en minoritetsreligionsutövare.

Lite skoj men ändå, varför inte?

Mkt bra ide! Skall genast ta tag i detta. :)

"Some play hard to get, I play hard to want"

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

En "lite" - efter eget mått - troende

/har en buddhaplats i hemma, som beskrivits mer detaljerat ovan,

/går i templet några gånger om året

/(ber troligen då det är något speciellt på gång).

/plus går upp väldigt tidigt på morgnarna och kokar ris, som sedan ges till munken, som går samma runda tidigt varje morgon. Jag GISSAR att det är mycket vanligare att de bryr sig om munkrundan om de bor på landet än i stan.

D v s oftast inga problem utom med det sista, för då vill i alla fall jag sova :)

Plus att vissa gör onödigt farliga saker - efter bön - och litar på att Buddha fixar det.

Ändrades av Sek Losos uncle

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Frågade precis frugan igen nu hon sitter och mässar fram för datorn där en tub med munkar spelas

- om inte Buddha blir arg när hon sitter där i stället för i templet.

"Buddha never angry", var svaret.

Fridfullt, kan man tycka, jämfört med lutheranernas eviga hot om straff och brand i helvetet.

Hej

Stämmer nog in ganska bra med frugans åsikt i frågan, enligt henne är det inte hur ofta man går i tempel eller hur ofta man offrar som avgör om man är en bra eller dålig människa, utan det är om man är generös, vänlig, omtänksam och utför goda gärningar som räknas, och jag tycker att det låter sunt.

För det vore konstigt om man skulle vara en bra människa även om man t.ex vore egoistisk och snål men gick ofta i tempel enligt henne.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte min partner är troende. Jag tror att hon är vetande.

Största statyn hemma är en stor tung munk, inte en Buddha.

Det verkar vara mer tillbedjande till denne... sen har vi ett helt gäng obligatoriska buddhor... buddhas... vad heter det i plural?

Och på egen hylla (lite lägre)står Kung Rama V, och underst står en till liten hylla med lite mini-buddh statyer... och ett foto på min pappa. :lol:

Vet inte vad han skulle in där och göra, men det är nog bra.

P.s. är det någon som fått hjälpa till med ritualen nån gång?

Jag var tvungen att lägga frukt, tända rökelse och repetera en lång ramsa ett flertal gånger för några veckor sedan. Det var "buddha-day" och tjejen hade lingon-vecka. Och då fick hon tydligen inte ge frukt eller be... Jag slängde in en liten "kan man få löneförhöjning" i slutet av ramsan utan att hon hörde. Kan ju funka.

Ändrades av Franco
Link to comment
Dela på andra sajter

Bara vi inte leds hit till denna sida.

Om vi gör måste det vara av djävulen himself.

Något av det mest okristligt fula jag nånsin varit med om.

Ja väldigt okristligt med tanke på att det ser ut som pride-flaggan i bakgrunden.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Förhoppningsvis är det bara en tidsfråga innan alla religioner självdör!!

//mrco

Det är det helt säkert.

Kan sammanfalla med att Universum exploderar.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är det helt säkert.

Kan sammanfalla med att Universum exploderar.

Förhoppningsvis tar folk sitt förnuft tillfånga långt innan.

//mrco

Link to comment
Dela på andra sajter

Se inläggmrco, den 22 December 2010 - 12:25 , sade:

Förhoppningsvis är det bara en tidsfråga innan alla religioner självdör!!

//mrco

:whistle: Tror nog att alla som slänger käft på dessa sidorna dör långt innan :drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har varit med 2 Thaitjejer som bad i sängen innan läggdags. En av dem sponsrade templet hemma i byn. De flesta Thaitjejer gör väl så.

Har även träffat en som ateistisk-Thaitjej som trodde på sig själv.

Personligen gillar jag Buddismen, är Kristen_Guds-troende.

som Budda sa:"det finns bara en gud, men det är människan egna val att tro på den"

Link to comment
Dela på andra sajter

Förhoppningsvis är det bara en tidsfråga innan alla religioner självdör!!

//mrco

Det finns väl inget som direkt tyder på det, om något är ju den central och nordeuropeiska ateismen lite av en udda faktor och ateister en mycket liten minoritet. Det kombinerat med låga födelsetal i sekulära länder tyder väl på att ateismen håller på att självdö. Sen vad man tycker om det är ju en annan sak antar jag...

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns väl inget som direkt tyder på det, om något är ju den central och nordeuropeiska ateismen lite av en udda faktor och ateister en mycket liten minoritet. Det kombinerat med låga födelsetal i sekulära länder tyder väl på att ateismen håller på att självdö. Sen vad man tycker om det är ju en annan sak antar jag...

En helt korrekt observation att ateister tycks vara mindre benägna att föröka sig... mig själv inkluderad!

Dock lite långsökt att ateismen som sådan därmed skulle dö ut. Detta synsätt är väl inget man nödvändigtvis ärver från sina föräldrar?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sixten_Dussin

Hej

Stämmer nog in ganska bra med frugans åsikt i frågan, enligt henne är det inte hur ofta man går i tempel eller hur ofta man offrar som avgör om man är en bra eller dålig människa, utan det är om man är generös, vänlig, omtänksam och utför goda gärningar som räknas, och jag tycker att det låter sunt.

För det vore konstigt om man skulle vara en bra människa även om man t.ex vore egoistisk och snål men gick ofta i tempel enligt henne.

Mvh Isan Lover

Du verkar ju ha en klok fru (betraktarens öga). Är det inte så vi flesta lever här "uppe" i ett sekulariserat skandinavien.

Vi hamnar i kyrkan då och då p.g.a traditioner. De flesta kan nog instämma att kyrkor, som oftast, bjuder en trevlig atmosfär att vistas i. Samt att en någorlunda andlig känsla kan infinna sig i denna saliga, akustiskt rymliga bygge.

Jag tycker att Buddhismen är en klok och för världen en gynnsam religion. De flesta större religioner bjuder ju något som liknar de tio budord och många av oss som har vår egen lilla religion lever ju därefter. Tänk gott om alla, gör dagens goda när du får chansen, pippa inte grannens fru på nyårskalaset. Då kan man komma ganska långt utan att behöva tillskriva sig någon religion överhuvudtaget. men att inte vara fanatisk slav under en superhjälte likt Fantomen utan bara nöja sig med att sprida vänlighet och "goda gärningar" gär min dag.

Alla religioner runt mig bekommer mig föga. Likaså världens fysiker.

Detta är för otroligt för att vara sant så jag väntar med spänning på fortsättningen. Jag fortsätter med min egen lilla tro och tycker samtidigt att buddhismen har en fredlig och sund syn på livet. Som någon sa så saknar det alla piskor och är om än mer förlåtande än jesus christ hur det nu är möjligt.

Sacred Sixten

Jai-yen

Link to comment
Dela på andra sajter

En helt korrekt observation att ateister tycks vara mindre benägna att föröka sig... mig själv inkluderad!

Dock lite långsökt att ateismen som sådan därmed skulle dö ut. Detta synsätt är väl inget man nödvändigtvis ärver från sina föräldrar?

Herr Chang har talat.

Jag tror att ateism är ett livperspektiv som man oftast fostras in i, precis som religion. Såklart kan även religiösa bli ateister precis som ateister kan bli religiösa, men överlag så får nog de allra flesta sin syn på detta via sin familj.

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att ateism är ett livperspektiv som man oftast fostras in i, precis som religion. Såklart kan även religiösa bli ateister precis som ateister kan bli religiösa, men överlag så får nog de allra flesta sin syn på detta via sin familj.

Hur får du ihop den ekvationen i ett historiskt perspektiv? Tror snarare att en ökad ateism är starkare kopplat till ett samhälle med ökad kunskap om sakernas ting och större ifrågasättande av etablerade sanningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur får du ihop den ekvationen i ett historiskt perspektiv? Tror snarare att en ökad ateism är starkare kopplat till ett samhälle med ökad kunskap om sakernas ting och större ifrågasättande av etablerade sanningar.

En ökad ateism tror jag främst kopplad till kapitalism och ett högt fokus på det värdsliga som viktigt, bilar, framgång, karriär, pengar osv. Det man ser och kan ta på blir viktigast, inte något potentiellt paradis i efterlivet.

Extremkapitalismen och det fokus på det världsliga är ju trots allt ganska nytt och sammanfaller ju ganska väl med en ökad sekularisering, det går även en bit in på att förklara den höga ateismen i tex Japan och nu även Sydkorea, det enda gemensamma mellan väst och dessa länder är kapitalismen. Religion och kapitalism går inte så bra ihop ofta, men kan göra det även om det är mer ovanligt.

Ateism är som alla andra livsperspektiv inte bättre eller sämre än någon annat, det kan producera precis lika mycket krig och lidande som vilken religion som helst. Se på hur Kina och Indien nu i nykapitalistisk anda suger ut hela sin underklass, USAs oljekrig i Iraq osv är ju även det främst finansiellt grundade.

Ateism handlar inte främst om ökade kunskaper (även om nu självgoda ateister gärna tror det) utan om att man har ett viss perspektiv på sitt liv och sin omgivning, ofta fokuserad på det man själv ser och kan förstå (vilket ofta är ganska lite). Det finns väldigt många troende människor som är ledade forskare och nobelpristagare, det är ofta dogma och religiösa organisationer som kan stå och stampa på samma plats och hindra utveckling och nya fokus att uppstå.

Sedan kan man ju även fråga sig hur det kommer sig att New Age, tron på asagudar, wicca, Scientologer osv nu uppstår igen i rika länder och områden som är väldigt ateistiska med välutbildade befolkningar, om nu en tro enbart är en produkt av okunskap. Det går inte ihop för mig iaf.

Sedan är ju den nya "etablerade sanningen" idag att: Gud inte finns och troende människor är outbildade. Det verkar vara en sanning som många iaf inte är intresserade av att ifrågasätta, om nu ifrågasättade verkligen är en sådan representativ del av ateismen?

Det finns plats för både vetenskap och religion, det handlar om två olika saker. En är sakral och en är profan, en handlar om bevis, en handlar om tro. Jag personligen tycker det verkar som människor behöver båda :)

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Hur får du ihop den ekvationen i ett historiskt perspektiv? Tror snarare att en ökad ateism är starkare kopplat till ett samhälle med ökad kunskap om sakernas ting och större ifrågasättande av etablerade sanningar.

Det är inte så enkelt som att ju sämre man har det i detta liv desto större är behovet av bön om förbättring

samt information om det som komma skall?

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, folk får väl tro vad de vill. Det bekymrar inte mig så länge man inte försöker styra upp hur jag ska leva mitt liv.

Däremot finns en ej försumbar minoritet av religiösa som riktigt gottar sig åt att ateister som jag kommer att hamna i helvetet medan de själva kommer att njuta i himmeln. Blotta tanken på dessa självgoda personer får mig att må illa... i själva verket strider ju sådant tänkande mot exempelvis bibelns budskap. Önska andra människor något illa?

Man kan faktiskt vara en god människa utan att ha någon religion. Jag avskyr religiösa som fått för sig att man måste bekänna sig till deras religion, annars är man ond och dålig.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

En ökad ateism tror jag främst kopplad till kapitalism och ett högt fokus på det värdsliga som viktigt, bilar, framgång, karriär, pengar osv. Det man ser och kan ta på blir viktigast, inte något potentiellt paradis i efterlivet.

Verkar gå alldeles utmärkt att kombinera kapitalism med religion. Se bara på det stora landet i väst eller för vår egen del Livets Ord eller för den delen alla superrika i Thailand som behållt sin tro på Buddhism. Katolska kyrkan är ju inte direkt fattig den heller.

Extremkapitalismen och det fokus på det världsliga är ju trots allt ganska nytt och sammanfaller ju ganska väl med en ökad sekularisering, det går även en bit in på att förklara den höga ateismen i tex Japan och nu även Sydkorea, det enda gemensamma mellan väst och dessa länder är kapitalismen. Religion och kapitalism går inte så bra ihop ofta, men kan göra det även om det är mer ovanligt.

Finns väl en mängd gemensamma saker mellan Väst och Japan/Sydkorea om man vill se sådana. Dessutom är väl kristendom på stark frammarsch i Sydkorea. Fattar inte varför religion och kapitalism inte skulle gå bra ihop? Vad har du för exempel på det?

Ateism är som alla andra livsperspektiv inte bättre eller sämre än någon annat, det kan producera precis lika mycket krig och lidande som vilken religion som helst. Se på hur Kina och Indien nu i nykapitalistisk anda suger ut hela sin underklass, USAs oljekrig i Iraq osv är ju även det främst finansiellt grundade

Nja, både och skulle jag vilja säga. George W Bush hade ju fixat klartecken uppifrån innan han invaderade. Varför sa han så? Om det finns någon som invaderat ett annat land pga av han inte tror på gud som främsta orsak så får du gärna dela med dig. Jag håller med om att det oftast ligger finansiella orsaker bakom konflikter även om man ofta använder sig av religion som svepskäl och även använder sig av nyttiga idi*ter.

Ateism handlar inte främst om ökade kunskaper (även om nu självgoda ateister gärna tror det) utan om att man har ett viss perspektiv på sitt liv och sin omgivning, ofta fokuserad på det man själv ser och kan förstå (vilket ofta är ganska lite). Det finns väldigt många troende människor som är ledade forskare och nobelpristagare, det är ofta dogma och religiösa organisationer som kan stå och stampa på samma plats och hindra utveckling och nya fokus att uppstå.

Nämn en Nobelpristagare i vetenskap som tror på skapelseberättelsen. Jag ser ateismen som en reaktion på allt den smörja som man blivit serverad och tvingats svälja under flera årtusenden. Därför anser jag att ateismen till stor del beror på att vi idag vet mer om hur vi blir till och allt annat om fysiska lagar där bibeln och andra sagoböcker ansåg sig ha ensamrätt på allting.

Sedan kan man ju även fråga sig hur det kommer sig att New Age, tron på asagudar, wicca, Scientologer osv nu uppstår igen i rika länder och områden som är väldigt ateistiska med välutbildade befolkningar, om nu en tro enbart är en produkt av okunskap. Det går inte ihop för mig iaf.

Vetenskapen är ju tom i den meningen att det inte finns något som säger vad som är rätt eller fel. Med andra ord kan den inte uppfylla våra önskningar om hur vi ska leva. Jag ser inte tro som enbart en produkt av okunskap. Men tidigare kunde man ju nöja sig med väl valda stycken i bibeln för att få svar. Något som inte håller idag när vi sätter lite större krav. Att man idag mer verkar välja tro beror väl mycket på att det helt enkelt finns fler att välja på och att man i varje fall i vårt land kan välja någorlunda fritt. Man plockar lite bitar här och där som man anser passa bra och väljer bort de värsta.

Sedan är ju den nya "etablerade sanningen" idag att: Gud inte finns och troende människor är outbildade. Det verkar vara en sanning som många iaf inte är intresserade av att ifrågasätta, om nu ifrågasättade verkligen är en sådan representativ del av ateismen?

Jag kan nog inte hålla med om att ateismen har blivit en etablerad sanning. Själv så är jag inte ateist utan mer av fundamentalistisk agnostiker, tror jag :whistle:

Ändrades av Joints
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...