Jump to content
IGNORERAD

Bröllopsfrågor


copterfan

Recommended Posts

Hejsan!

Efter att vi nu har varit ett par i några år så har vi bestämt oss för att gifta oss.

Och då dyker några frågor upp..vi båda har väsentliga tillgångar och vill skriva äktenskapsförord.

Vad jag kan förstå så kan vi genomföra själva ceremonin med munk, familj etc., och sen se till att skriva detta förord INNAN själva registreringen av giftermålet görs..eller hur??

Är det nån som vet om det är nån tidsgräns att beakta mellan själva ceremonin och registreringen??

Är det kanske nån här som skrivit ett sådant "Prenuptinal agreement" och som kan berätta/ge tips

hur vi kan gå tillväga??av-109998.gif

Tacksam för svar

Link to comment
Dela på andra sajter

Den cermoni du pratar har ingen giltighet utan är bara en cermoni. Vad du ska göra är att skriva ett äktenskapsförord som skrivs både på engelska och Thai . Helst översatt av översättningsbyrå. Bevitnas ska det göras av två oberoende personer. Sedan skickas det med äktenskapregistreringen. Låt översätttningbyrån sköta allt det är lättast. Registreringen sker hos någon kommunal byrå i Bangkok. Kommer nu inte på vad den heter. Brukar ta runt tre dagar. Då är allt grönt. Ni kan såklart göra samma sak när /om ni flyttar till sverige. Så är ni 100 %

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!

Efter att vi nu har varit ett par i några år så har vi bestämt oss för att gifta oss.

Och då dyker några frågor upp..vi båda har väsentliga tillgångar och vill skriva äktenskapsförord.

Vad jag kan förstå så kan vi genomföra själva ceremonin med munk, familj etc., och sen se till att skriva detta förord INNAN själva registreringen av giftermålet görs..eller hur??

Är det nån som vet om det är nån tidsgräns att beakta mellan själva ceremonin och registreringen??

Är det kanske nån här som skrivit ett sådant "Prenuptinal agreement" och som kan berätta/ge tips

hur vi kan gå tillväga??av-109998.gif

Tacksam för svar

Hej!

När vi gifte oss i Thailand så hade vi bara cermoni utan registrering, när vi sedan skulle gifta oss i Sverige så beställde vi ett äktenskapsförord på Thai/Sv av en översättningsbyrå, efter påskrifter bör ni lämna in för stämpling och arkivering, det är viktigt att det skrivs före giftemålet. Tid mellan cermoni vigselregistrering har ingen betydelse.

Jag är lite osäker på hur ett äktenskapsförord fungerar i Thailand du bör nog prata med en advokat där för att vara säker, men detta gäller fullt ut i Sverige. Skickar med 2 wordfiler äktenskapsförord Thai/Sv.

Lycka till!

Ps.jag ser fram emot bilder från vigsel, det är en upplevelse i sig som du inte glömmer om det är enligt thaitraditioner.

Mvh Maakaao :wai:

Äktenskapsförord thai.doc

Äktenskapsförord sv.doc

Äktenskapsförord thai.doc

Äktenskapsförord sv.doc

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sparar länkar med dokumenr och lovar länkar med bilder.

Min fråga är, i sverige kan personer ha separat ekonomi men i Thailand måste mannen ta ansvar för försörjningen, låter som det inte helt går samman.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sparar länkar med dokumenr och lovar länkar med bilder.

Min fråga är, i sverige kan personer ha separat ekonomi men i Thailand måste mannen ta ansvar för försörjningen, låter som det inte helt går samman.

I vårt fall så är vi båda förvärvsarbetande med hyfsade löner, och lever separata liv tillsvidare då jag ännu ej kan dra ner dit för gott så att säga. Hon har hus, bil, mc, land och allt hon behöver så det finns inte något behov av att "försörja" henne på något sätt.

Men sen är det väl också så att hon är "friare" att signera papper vid ev. affärer hon vill göra, annars ska väl mannen skriva under dessa.

Man hör så många olika uppfattningar om det ena och det andra så det är svårt att få en uppfattning om vad som egentligen gäller vid sådana här situationer.

sFun_duh.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Sparar länkar med dokumenr och lovar länkar med bilder.

Min fråga är, i sverige kan personer ha separat ekonomi men i Thailand måste mannen ta ansvar för försörjningen, låter som det inte helt går samman.

Jag förstår inte varifrån du fått uppgifter på att mannen måste ha försörjningsplikt i Thailand? :surprised:

Jag tror att gemensam resp. separat ekonomi är ganska individuell beroende på hur familjen ser ut om de har barn etc. Flera av mina thailändska vänner har separat ekonomi där kvinnan tjänar mera än mannen, jag har aldrig hört att mannen måste ta ansvar för försörjningen men blir väl så om ekonomin tillåter för då kan kvinnan stanna hemma och uppfostra barnen själv.

Några av de jag känner har gjort så att kvinnan stannar hemma ca 3 mån från jobbet när barnet kommer, sedan tar mor eller farföräldrar hand om barnet iannatfall anställs en barnflicka.

Hur det är överlag känner jag inte till men risken är stor att pengarna går till en och annan :drinks: & :party: om inte kvinnan håller i plånboken.

Mvh Maakaao :wai:

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där verkar ju lite beroende på situation. För att starta umgänget bör mannen kunna försörja kvinnan. Sen att det inte finns några framtida krav efter själva giftermålet är ju en annan sak. Är inte tillräckligt gammal för att komma undan med en mia noi :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Man behöver inte göra någon arvslös med ett äktenskapsförord! Det är bara att skriva ett testamente som ger henne full rätt att ärva när du går bort, däremot så kan hon inte få något om det blir skilsmässa.

Tyvärr så förekommer det även i thai/sv relationer och då är det inte så roligt att behöva sälja huset eller sommarstugan pga att hon vill hem till sin väntande pojkvän.

Maakaao

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där verkar ju lite beroende på situation. För att starta umgänget bör mannen kunna försörja kvinnan. Sen att det inte finns några framtida krav efter själva giftermålet är ju en annan sak. Är inte tillräckligt gammal för att komma undan med en mia noi :)

Givetvis måste mannen kunna försörja kvinnan om ni planerar en flytt till Sverige men när sfi studier är färdiga så tror jag att hon vill vara självförsörjande.

Mia noi ställer bara till problem med ekonomin desutom har jag läst om några som fått känna på hur vass kniven är, prova en "GIK" istället de är mycket billigare. :girl_dev:

maakaao

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det där med giftermål kan ju bli lite besvärligt.

Jag är gift på tradionellt thailändskt vis (med Buhdda)

Problemet är ju att det inte finns några papper på detta

jag vill ju inta att min fru ska bli arvslös när jag dör

Hur gör man med ett testamente ( tänker mest på förvaringen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det där med giftermål kan ju bli lite besvärligt.

Jag är gift på tradionellt thailändskt vis (med Buhdda)

Problemet är ju att det inte finns några papper på detta

jag vill ju inta att min fru ska bli arvslös när jag dör

Hur gör man med ett testamente ( tänker mest på förvaringen)

Testamente skriver du nog lämpligast hos en advokat eller bankman. Om det är inlämnat och stämplat vid tingsrätten så finns det registrerat så det är inga problem, prata med banken de kanske har möjlighet att förvara sådana papper. Om du kommer på att du vill skriva ett nytt testamente så är de det sista som gäller vid en boupptäckning.

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det där med giftermål kan ju bli lite besvärligt.

Jag är gift på tradionellt thailändskt vis (med Buhdda)

Problemet är ju att det inte finns några papper på detta

jag vill ju inta att min fru ska bli arvslös när jag dör

Hur gör man med ett testamente ( tänker mest på förvaringen)

Ett testamente har ju ingenting med ett bröllop att göra, du kan ju testamentera till vem du vill.

Men jag anser att om man nu upprättar ett äktenskapsförord så gör man samtidigt ett testamente oxå, om nåt skulle hända, och man vill han hon ska ärva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett testamente har ju ingenting med ett bröllop att göra, du kan ju testamentera till vem du vill.

Men jag anser att om man nu upprättar ett äktenskapsförord så gör man samtidigt ett testamente oxå, om nåt skulle hända, och man vill han hon ska ärva.

Om man nu är sambo/gift i Thailand/Sverige så kan man skriva ett testamente på tillgångar i Sverige, jag hittade en bra länk med mallar som passar olika förhållande. http://www.adactor.com/jurform.htm

Jag vet däremot inte hur testamente och äktenskapsförhållande skrivs i Thailand?

Vad händer om man gemesamt/enskilt äger ett hus/tomtmark och thaifrun avlider? Troligen kan jag fortfarande äga huset men vad händer med tomtmarken? Finns barn så löser det sig troligen.

Kommer släkten och kräver sin del?

Efter vad jag förstår kan inte minderåriga barn köpa hus eller mark i Thailand men ärva föräldrar om barnen är thailändska medborgare. Hur fungrar det rent juridiskt om jag vill bo kvar i huset med barnen?

Det är många frågor som dyker upp när man planerar hus, flytt mm, ska man ha ett bolag som äger huset/marken?

Är det någon som har information så tror jag att det kan lösa mitt huvudbry? :great:

Eller är det som alltid i Thailand spendera inte mera pengar än du kan tänka dig att förlora? :na:

:wai:

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Om mamman har anställning vid födseln, så mister hon rätten till jobbet efter 3 månader vid offentliganställning. (1 månad för privatmarlnaden?) Kanske en förklaring gällande längden på mammaledigheten.

Vad händer om man gemesamt/enskilt äger ett hus/tomtmark och thaifrun avlider? Troligen kan jag fortfarande äga huset men vad händer med tomtmarken? Finns barn så löser det sig troligen.

Kommer släkten och kräver sin del?

Efter vad jag förstår kan inte minderåriga barn köpa hus eller mark i Thailand men ärva föräldrar om barnen är thailändska medborgare. Hur fungrar det rent juridiskt om jag vill bo kvar i huset med barnen?

Det är många frågor som dyker upp när man planerar hus, flytt mm, ska man ha ett bolag som äger huset/marken?

Är det någon som har information så tror jag att det kan lösa mitt huvudbry? :great:

Eller är det som alltid i Thailand spendera inte mera pengar än du kan tänka dig att förlora? :na:

:wai:

Vet inte, men någon hävdade att bolagslösningen för NYA är stoppad.

En del löser det genom att mannen äger hela huset, och frun/familjen äger hela marken. Sedan har man långtidsarrende. Det gäller även om marken byter ägare, så då blir det i alla fall inte strul för boendet.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...