Jump to content
IGNORERAD

Köldrekord i Thailand, nu fryser vi! Har det blivit istid?


stjp8729

Recommended Posts

GammalDansken

Fast när det är +19 grd i Sverige så känns det riktigt behagligt och lagom jämfört med i Thailand då samma temp plötsligt känns iskall. Gissar att skillnaden i känsla har med luftfuktigheten att göra.

... och att kroppen snabbt vänjer sig vid att det ska vara varmt.

Av någon konstig anledning är dock hemkomsten till de svenska kyliga vindar

resans höjdpunkt för mig varenda gång.

Jag hinner inte vänja mig på den månad vi brukar vara iväg :-)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 239
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    16

  • GammalDansken

    15

  • stjp8729

    15

  • Caveman

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag har undrat lite över detta som Atom skriver att utlänningar verkar ha mera ont av kylan än Thailändare.

Själv efter två år här tycker jag att allt under 26 grader är fruktansvärt kallt har varit i Sverige en kort sväng ca noll gradigt frös så jag åkte tillbaka redan efter en vecka och är tacksam varje dag jag är här nu mera.

Skulle aldrig kunna tänka mig att bo i sådan kyla igen omänskligt är vad det är lider med de som måste bo där såpass mycket att jag inte kan prata med dem om det.

Thailändare därimot verkar trivas i kylan har funderat på vad det kan komma sig men inte lyckats komma på någon annan förklaring än att det beror på att de inte vet vad kallt är och således inte fryser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjaaa, vad ska man egentligen tycka ?

Har en alldeles egen teori, i SAverige accepterar man kyla, i Los accepterar man hetta. När dessa element av någon outgrunlig anledning byter plats..SHIIIITTTT.

Baaraa tänker lite allmänt.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast när det är +19 grd i Sverige så känns det riktigt behagligt och lagom jämfört med i Thailand då samma temp plötsligt känns iskall. Gissar att skillnaden i känsla har med luftfuktigheten att göra.

Luftfuktigheten spelar säkert in och likaså att det faktiskt var nästan 40 grader i tisdags vilket gör en temperaturskillnad på runt 20 grader nästan över en natt. Dessutom finns det nog en psykologisk faktor då alla bara utgår från att det ska vara varmt, framförallt när det bara är en knapp månad till Songkhran, som dessutom förstärks av att "Den Enorma Kylan" är det enda folk pratar om, expat som Thai, närmast som en masspsykos.

Link to comment
Dela på andra sajter

Luftfuktigheten spelar säkert in och likaså att det faktiskt var nästan 40 grader i tisdags vilket gör en temperaturskillnad på runt 20 grader nästan över en natt. Dessutom finns det nog en psykologisk faktor då alla bara utgår från att det ska vara varmt, framförallt när det bara är en knapp månad till Songkhran, som dessutom förstärks av att "Den Enorma Kylan" är det enda folk pratar om, expat som Thai, närmast som en masspsykos.

Många nämner psykologiska faktorer men det vet jag inte om jag egentligen tror på. Helt klart är det så att jag personligen fysiskt svettas när det är 21 plusgrader i Sverige samt fryser när samma temp råder i Thailand. Trots samma klädsel. Tror inte det beror på några inre, omedvetna förväntningar på vädret, i alla fall inte för mig.

Sedan vad gäller temperaturer på 40 plusgrader så föredrar jag nog 19 före det, även i Thailand. När utetemperaturen går över kroppstemperaturen mår åtminstone jag skit och blir rejält seg i skallen.

Har lovat mig själv att aldrig mer åka till Thailand i månadsskiftet mars/april eftersom det är på tok för varmt då. Så hade jag varit på plats nu så hade jag nog varit väldigt nöjd över den sena köldknäppen ni verkar ha fått. En möjlighet att andas ut mitt i hetperioden liksom.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Luftfuktigheten spelar säkert in och likaså att det faktiskt var nästan 40 grader i tisdags vilket gör en temperaturskillnad på runt 20 grader nästan över en natt. Dessutom finns det nog en psykologisk faktor då alla bara utgår från att det ska vara varmt, framförallt när det bara är en knapp månad till Songkhran, som dessutom förstärks av att "Den Enorma Kylan" är det enda folk pratar om, expat som Thai, närmast som en masspsykos.

Va?

Orkar inte analysera, men det är säkert fel, eller rätt?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja..ja

Bee klagade på att det var kallt både Pattay o Saraburi omk 20+ Ha snart kommer hon till den verkliga kylan Hinner det bli 20+ här till påsk? undar

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej :)

Nu måste jag bara klaga igen.. Hela dagen har man frusit som en liten blå, och när man kommer hem så är det inte dugg varmare :(

post-4239-0-39856400-1300369552_thumb.jp

Gick ut och satte mig i bilen, vred upp värmen till 28 grader för att värma mig :)

18 grader ute just nu!! Burr... Imorgonbitti så får man väl skrapa rutorna för första gången sedan 2005!

post-4239-0-51458200-1300369615_thumb.jp

Lille Leo har fått på sig vinterkläderna, handskar och tjock frottehanduk som är dubbelvikt för att det är så kallt här inne i huset. Och se så glad han är när han inte fryser.

Ha en riktigt varm och go kväll!

Mvh En frusen Farang

:wai:

post-4239-0-39856400-1300369552_thumb.jp

post-4239-0-51458200-1300369615_thumb.jp

Ändrades av stjp8729
Link to comment
Dela på andra sajter

Många nämner psykologiska faktorer men det vet jag inte om jag egentligen tror på. Helt klart är det så att jag personligen fysiskt svettas när det är 21 plusgrader i Sverige samt fryser när samma temp råder i Thailand. Trots samma klädsel. Tror inte det beror på några inre, omedvetna förväntningar på vädret, i alla fall inte för mig.

Sedan vad gäller temperaturer på 40 plusgrader så föredrar jag nog 19 före det, även i Thailand. När utetemperaturen går över kroppstemperaturen mår åtminstone jag skit och blir rejält seg i skallen.

Har lovat mig själv att aldrig mer åka till Thailand i månadsskiftet mars/april eftersom det är på tok för varmt då. Så hade jag varit på plats nu så hade jag nog varit väldigt nöjd över den sena köldknäppen ni verkar ha fått. En möjlighet att andas ut mitt i hetperioden liksom.

Tjenare Kim. Jag tror tvärt emot dig nämligen att det är mycket psykolgiskt hur man upplever värme respektive kyla. Vi kommer ju från samma breddgrader i norr och jag känner många som påstår följande.

När det är svinkallt ute på vintern (-30 eller mer) så det blir det ännu kallare precis vid soluppgången.

Jag har själv upplevt samma känsla många ggr men numera har jag förstått att det är omöjligt att det kan vara så. Det är helt enkelt så att när man ser solen så förväntar man sig att den ska värma vilket den naturligtvis inte gör och därmed känns det kallare.

När det gäller värme så kommer förutom psykologi även luftfuktighet in.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

På morgonen har solen varit borta länge.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Mitsubishi inverter så hemma hos oss är det TORRT och behagligt 28 grader inomhus utan för 17 grader.

Link to comment
Dela på andra sajter

På morgonen har solen varit borta länge.

Men här får du en sol av mig i present , vassego.

sol.jpg

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

På morgonen har solen ofta varit borta så länge den kan.

Enligt väderförståsigpåarna är det förklaringen till att det inte bara upplevs

utan faktisk är kallare precis innan soluppgång.

Solklart, egentligen nu jag tänker efter.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Men här får du en sol av mig i present , vassego.

Strålande gest.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

På morgonen har solen ofta varit borta så länge den kan.

Enligt väderförståsigpåarna är det förklaringen till att det inte bara upplevs

utan faktisk är kallare precis innan soluppgång.

Solklart, egentligen nu jag tänker efter.

Nu skrev jag väl att det finns många som upplevet att det känns kallare precis EFTER solens uppgång och inte före,

Ursäkta versalerna.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Nu skrev jag väl att det finns många som upplevet att det känns kallare precis EFTER solens uppgång och inte före,

Ursäkta versalerna.

Fritz..

Jag bara tänker högt om hur det känns på morgonen.

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu skrev jag väl att det finns många som upplevet att det känns kallare precis EFTER solens uppgång och inte före,

Ursäkta versalerna.

Fritz..

Hörrödu Fritte..

De få (om någon) gång man skulle gå upp före solen, (om man kommit hem då vill säga) skulle det alltså vara kallt? Eller kallare?

Än när då?

Baara undra när jag skall frysa lixom:

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare Kim. Jag tror tvärt emot dig nämligen att det är mycket psykolgiskt hur man upplever värme respektive kyla. Vi kommer ju från samma breddgrader i norr och jag känner många som påstår följande.

När det är svinkallt ute på vintern (-30 eller mer) så det blir det ännu kallare precis vid soluppgången.

Jag har själv upplevt samma känsla många ggr men numera har jag förstått att det är omöjligt att det kan vara så. Det är helt enkelt så att när man ser solen så förväntar man sig att den ska värma vilket den naturligtvis inte gör och därmed känns det kallare.

När det gäller värme så kommer förutom psykologi även luftfuktighet in.

Fritz..

Visst, psykologi kan säkert ha en viss påverkan på hur man upplever en viss temperatur på olika geografiska platser. Men den psykisk påverkan är knappast så stor att man faktiskt svettas vid 21 grd i Sverige samt fryser vid samma temp i Thailand. Det måste ha en annan förklaring än psykologiska förväntningar och eftersom luftfuktigheten skiljer väldigt mellan Thailand och Sverige så väljer jag att anta att skillnaden i känsla beror på det.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jfk_68

En telefonrapport för en dryg timme sedan.

+11 till +14 på Koratplatån i morse.

Skulle jag i och för sig gärna ha hemma i södra Stockholm, men det är en annan sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst, psykologi kan säkert ha en viss påverkan på hur man upplever en viss temperatur på olika geografiska platser. Men den psykisk påverkan är knappast så stor att man faktiskt svettas vid 21 grd i Sverige samt fryser vid samma temp i Thailand. Det måste ha en annan förklaring än psykologiska förväntningar och eftersom luftfuktigheten skiljer väldigt mellan Thailand och Sverige så väljer jag att anta att skillnaden i känsla beror på det.

Luftfuktigheten här i Thailand var under dagen 70%. Vilket också är den normala luftfuktigheten en vanlig svensk sommardag.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Luftfuktigheten här i Thailand var under dagen 70%. Vilket också är den normala luftfuktigheten en vanlig svensk sommardag.

Poffa

Jaså, ja är det så att luftfuktigheten inte skiljer en typiskt "kall" dag i Thailand mot en sommardag i Sverige så måste antagligen känslan bero på något annat. Du brukar ju ha koll på det du påstår. Men vad det då beror på vete tusan, jag vet bara att jag tycker 20 grd är så varmt att jag svettas i Sverige men är så kallt att jag fryser i Thailand. Och att det känns kallt respektive varmt inte beror på mina psykiska förväntningar på vädret.

Men normalt sett så borde det ju vara en oerhörd skillnad i luftfuktighet mellan Thailand och Sverige. Glömmer man en torr handuk ute på klädstrecket en sommarkväll i Sverige så är den ju torr när man hämtar in den medan den i Thailand blir blöt. Sov även en gång en natt i tält i Thailand, daggen som trängde genom tälduken under natten var fruktansvärd i mängd. Inte alls som den lilla dagg man får på tältet hemma i Sverige. Fast det kanske är så att även luftfuktigheten sjunker med temperaturen i Thailand?

Så kan det då ha att göra med den kalla vind som i regel följer på "vinterväder" i Thailand? Blåser ju nästan alltid kalla dgr. Hmmmm, fan vet. Tempen upplevs i alla fall kallare i Thailand där t o m 25-26 grd känns kyligt medan detsamma i Sverige känns tokvarmt.

Det är förresten en åsikt jag har hört flera kompisar uttrycka. nämligen att även värme känns varmare i Sverige än i tropikländer. Dvs när det blir 29-30 grd i Sverige så är det näst intill outhärdligt medan 34-35 grd i t ex Thailand bara känns behagligt. Fast där är jag själv lite osäkrare, men kan nog ge de som påstår detta en poäng. De få dgr Sverige erbjuder 30 grd brukar kännas förjävla stekheta, näst intill outhärdliga.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

15,5 grad klockan 02:30 6 mil norr om Nakhon Phanom.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

post-4239-0-51458200-1300369615_thumb.jp

Off topic, Men kan inte låta bli!..

Måste bara säga vilken underbar bild på din son Leo, Fast sådär glad blir nog vilket barn som helst när pappa står ovanför och gör så här :na::D

I don't know, I don't care, and it doesn't make any difference! - Albert Einstein

Link to comment
Dela på andra sajter

Just nu, 16 grader i Udon, undrar vilka vinterkläder man ska ta på för moppeturen till Nong Prajak. :huh:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...