Jump to content
IGNORERAD

Svenskt medborgarskap?


Surin P3

Recommended Posts

Frugan kom hit till Sverige med PUT (som hon fick utan att få UT först) pga att vi har en son tillsammans, tror jag.

Och nu till frågan, hur länge måste vi vänta för att hon kan få svenskt medborgarskap?

Link to comment
Dela på andra sajter

Svaret är 3 års väntetid för dom som är gift med en svensk medborgare och 5 år för dom som inte är det. Men eftersom din fru har ett barn som är svensk medborgare så har hon ovillkorlig rätt att stanna i Sverige och, tror jag, kan inte bli nekad fortsatt vistelse för att hon t ex stannar utomlands längre än vad som normalt är tillåtet att göra. Ett bevis för detta är ju att din fru slapp gå igenom den 2 år långa UT-processen som andra ftvingas utan fick PUT på en gång. Det är liksom ingen mening för migrationsverket att dra ut på beslutet i 2 år när dom ändå inte har rätt att neka.

Svenskt medborgarskap kan ju vara bra att ha om man vill ha möjlighet att rösta eller om man önskar resa till länder utanför EU och Thailand. Är ju lite enklare för svenska medborgare att t ex få visum till USA än det är för thailändare.

Men i övrigt har medborgarskapet eller enbart PUT ingen större betydelse.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ska räcka med att ha varit sambo med svensk medborgare i tre år, dvs man har varit folkbokförd på samma adress. Något fru Chang kommer att kolla om det stämmer i november.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo du har helt rätt HC. Man behöver inte vara gift, det räcker med att vara sambo med en svensk medborgare. Skrev gifta av bara farten eftersom jag vet att P3 är det.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Följande saxat från MIG,s sida

Mvh Janne

www.thaitruelove.se

Lämna kompletta ansökningar

Ansökningar som är kompletta och där inga oklarheter finns, handlägger vi direkt. I andra fall kan handläggningen ta upp till sju månader. I enstaka fall kan handläggningstiden bli ännu längre.

För att en ansökan om svenskt medborgarskap ska kunna handläggas direkt gäller att

Du ska alltid skicka in ditt pass tillsammans med din ansökan. Om du har barn som ska omfattas av din ansökan ska du även skicka in barnens pass, Om barnen har sina uppehållstillstånd införda i den andra förälderns pass ska du skicka in det.

Din ansökan måste vara underskriven och betald – du ska skicka med kvitto eller annat utdrag som visar att du har betalat.

Du ska kontrollera att din ansökan är komplett d.v.s. att du har skickat med alla bilagor enligt listan på ansöknings­blankettens sista sida. Det är viktigt att du skickar med rätt personbevis! Personbeviset ska vara för ”Ansökan om svenskt medborgarskap” (inte för pass).

Skicka inte in din ansökan förrän du har varit tillräckligt länge i Sverige, annars riskerar du att din ansökan avslås.

Kontrollera också att du uppfyller övriga krav för ansökan om svenskt medborgarskap.

Vi börjar handlägga en komplett ansökan direkt. Därför skickar vi inte ut någon bekräftelse på att din ansökan kommit in. Om du har skickat din ansökan med rekommenderat brev kan du se på Postens webbplats om brevet kommit fram. Ange det brev-id som finns på ditt inlämningskvitto (13 tecken som börjar med två bokstäver.)

Postens webbplats

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Olika sätt att bli svensk medborgare

Svensk medborgare kan man bli genom:

ansökan (naturalisation)

anmälan (barn, ungdomar 18–20 år och nordbor)

Man kan också bli svensk medborgare automatiskt genom

födelse

adoption

och

legitimation (förälders giftermål)

Bli svensk medborgare genom ansökan (naturalisation)

Med naturalisation menas att en person blir svensk medborgare genom att ansöka om svenskt medborgarskap. Om du vill bli svensk medborgare genom ansökan måste du uppfylla följande villkor:

Du måste kunna styrka din identitet (identitetskravet).

Du måste ha fyllt 18 år (åldersvillkoret).

Du ska ha permanent uppehållstillstånd eller – om du är EES-medborgare – permanent uppehållsrätt i Sverige.

Kravet på permanent uppehållstillstånd/uppehållsrätt gäller inte för medborgare i de nordiska länderna. För medborgare i andra länder inom EES likställs ett tidsbegränsat uppehållstillstånd för minst fem år med permanent uppehållrätt.

Du ska ha varit bosatt i Sverige i fem år eller fyra år om du är statslös eller har beviljats uppehållstillstånd som flykting enligt utlänningslagens 4 kap 1§ eller motsvarande paragrafer i den gamla utlänningslagen. (Det räcker alltså inte med att du valts ut inom ramen för flyktingkvoten.) Om du är dansk, finsk, isländsk eller norsk medborgare räcker det med två år (hemvistvillkoret).

Du måste ha skött dig bra i Sverige (skötsamhetskravet).

När du ansöker om svenskt medborgarskap begär Migrationsverket in uppgifter från Kronofogdemyndigheten (skulder), Försäkringskassan (underhållsskulder), Rikspolisstyrelsen (brott eller misstanke om brott) och Säkerhetspolisen (säkerhetskontroll). Det är Migrationsverket som prövar och beslutar om ansökningar om svenskt medborgarskap. Det kostar 1 500 kronor att ansöka om svenskt medborgarskap.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Villkor för svenskt medborgarskap

Du måste kunna styrka din identitet (identitetskravet)

Om du vill bli svensk medborgare måste du kunna styrka din identitet. För att styrka din identitet måste du kunna visa upp

ditt hemlandspass i original

eller

ett identitetsdokument i original.

Passet eller identitetsdokumentet måste vara från en myndighet i ditt hemland, ha bra kvalitet och inte vara för enkelt. Det ska finnas ett foto på dokumentet och vi ska lätt kunna se att det är du på fotot. Det får inte råda någon tvekan om att dokumentet är äkta och utfärdat på rätt sätt.

När du får svenskt medborgarskap måste vi vara helt säkra på vem du är. Vi godkänner inte körkort, födelseintyg, dopattest eller vigselbevis som identitetshandling.

Nära släktingar kan styrka din identitet

Ibland kan din make eller maka, eller en nära släkting till dig, styrka din identitet. Han eller hon måste själv ha blivit svensk medborgare och då styrkt sin identitet genom att visa sitt pass eller en godtagbar identitetshandling från hemlandet. Med nära släkting menar vi föräldrar, vuxna barn eller syskon.

Dispens från kravet att du ska kunna styrka din identitet

Vi kan ge dispens för dig som inte kan styrka din identitet om du har haft din hemvist i Sverige i minst åtta år och om uppgifterna om din identitet är trovärdiga. (Så beräknas din hemvist.)

Din identitet är trovärdig om du har bott oavbrutet i Sverige i minst åtta år och under den tiden har haft samma identitet. Det får inte finnas några andra uppgifter eller omständigheter som säger emot de uppgifter som du själv har lämnat om din identitet och bakgrund. Du måste också sakna möjlighet att skaffa dokument som kan styrka din identitet.

Om du har ändrat din identitet

Om du har ändrat din identitet under den tid du har bott i Sverige, kan det bli svårare för dig att få dispens.

Har du frivilligt lämnat nya uppgifter till oss eller någon annan myndighet och ändrat till din rätta identitet? Då får du räkna tiden från den dag du lämnade den riktiga uppgiften till Migrationsverket.

Om vi, eller någon annan myndighet, har upptäckt att du har lämnat felaktiga uppgifter, kan du inte få dispens.

Åldersvillkoret

Ett villkor för att du ska kunna bli svensk medborgare är att du har fyllt 18 år. Men barn som är under 18 år kan bli svenska medborgare tillsammans med sin utländska pappa eller mamma.

Undantag från åldersvillkoret

Migrationsverket gör ibland undantag från åldersvillkoret. Till exempel kan ett barn som har en svensk mamma eller pappa bli svensk medborgare genom att föräldrarna ansöker om det.

För barn under 15 år krävs inte att barnet har varit bosatt i Sverige en viss tid, det räcker att barnet har beviljats permanent uppehållstillstånd. Barn mellan 15 och 18 år måste ha varit bosatta i Sverige i minst tre år.

Du måste ha varit bosatt i Sverige en viss tid (hemvistvillkoret)

Hemvistvillkoret innebär att du ska ha varit bosatt i Sverige i minst fem år eller fyra år om du är statslös eller flykting. Hemvisttiden ska vara oavbruten. 

För att betraktas som flykting måste du ha beviljats uppehållstillstånd som flykting enligt utlänningslagens 4 kap 1§ eller motsvarande paragrafer i den gamla utlänningslagen. Det räcker inte med att du valts ut inom ramen för flyktingkvoten. (läs mer under rubriken Asyl och flyktingar).

Under vissa förutsättningar kan kortare tid gälla. Om du är medborgare i något av de övriga nordiska länderna räcker det att du har bott i Sverige i två år.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här räknas tiden för hemvist

Om du hade permanent uppehållstillstånd (PUT) eller uppehållstillstånd för bosättning (UT) när du reste in i Sverige, får du räkna hemvisttiden från den dag du kom hit.

Om du inte hade något sådant tillstånd när du reste in i Sverige, räknas hemvisttiden från den dag du lämnade in din ansökan om det. Du måste ha fått bifall (ja) på din ansökan. Om du först fick avslag (nej) och senare lämnade in en ny ansökan, räknas tiden från den dag du fick bifall (ja).

Om du har varit här som gäststuderande eller arbetstagare, till exempel forskare, lärare, idrottsman, musiker eller artist, får du inte räkna den tiden som hemvisttid. Det beror på att dessa tillstånd inte är beviljade för bosättning i Sverige, vilket oftast står i beslutet om uppehållstillstånd. Så kan det också vara om du arbetar på ett annat lands ambassad eller konsulat i Sverige.

Som hemvisttid får du bara räkna den tid som du haft tillstånd för bosättning.

Har du varit utomlands?

Har du rest utomlands på till exempel kortare besök eller semester, påverkar det inte beräkningen av hemvisttiden. Men om du har varit utomlands en längre tid, räknas den tiden bort från din hemvisttid.

Om du har flyttat från Sverige, får du räkna ny hemvisttid från den dag du kommer tillbaka till Sverige.

Har du haft felaktig identitet?

Om du har haft en annan identitet än din riktiga när du har bott i Sverige, får du inte räkna den tiden som hemvisttid.

Är du gift, lever i ett registrerat partnerskap eller är sambo med en svensk medborgare?

Är du gift, lever i ett registrerat partnerskap eller är sambo med en svensk medborgare sedan minst två år tillbaka? Då kan det vara tillräckligt med tre års hemvist. Det krävs då också att din make/partner/sambo har varit svensk medborgare under de senaste två åren. Ni måste också bo tillsammans.

För nordbor är hemvisttiden alltid två år.

I vissa fall kan vi ge dispens från hemvistvillkoret. Här är några som kan få dispens.

Barn

Så snart ett barn under 15 år fått permanent uppehållstillstånd i Sverige kan det bli svensk medborgare tillsammans med sina föräldrar. Barn mellan 15 och 18 år måste ha varit bosatta här i minst tre år.

Andra som kan få dispens från hemvistvillkoret

Andra personer som kan få dispens från hemvistvillkoret är följande:

En emigrant som återvänder till Sverige.

En person som är anställd på ett svenskt fartyg.

En person som tidigare har bott i Sverige och som nu är anställd på ett svenskt företag utomlands.

En person som i utlandet är gift med en svensk medborgare sedan minst tio år och som inte bor i sitt hemland. Personen måste ha en stark anknytning till Sverige genom att han eller hon till exempel kommer hit ofta eller ha ett starkt behov av att bli svensk medborgare.

En person vars sammanhängande tid i Sverige inte räcker till. Personen kan ibland få räkna in tidigare bosättning i Sverige, helt eller delvis. Det beror på hur länge och varför han eller hon varit utomlands.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Quote

Det ska räcka med att ha varit sambo med svensk medborgare i tre år, dvs man har varit folkbokförd på samma adress. Något fru Chang kommer att kolla om det stämmer i november.

Herr Chang har talat.

Japp så är det. Min sambo sökte 3 år efter hon bosatte sig  här och hade inga problem med att få Svensk medborgarskap. Att ha ett Svenskt pass lär säkert underlätta vid besök utomlands till vissa länder och det ska bli j*vligt kul att se vissa hotell receptionisters min i Thailand när de frågar efter hennes leg och hon liksom mig drar fram sitt Svenska pass. Eller när hon ska hyra moppe, har hänt att hon blivit nekad att hyra moppe när hon visat upp sitt Thai pass.  :furious2:

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest lars60

Quote

Japp så är det. Min sambo sökte 3 år efter hon bosatte sig  här och hade inga problem med att få Svensk medborgarskap. Att ha ett Svenskt pass lär säkert underlätta vid besök utomlands till vissa länder och det ska bli j*vligt kul att se vissa hotell receptionisters min i Thailand när de frågar efter hennes leg och hon liksom mig drar fram sitt Svenska pass. Eller när hon ska hyra moppe, har hänt att hon blivit nekad att hyra moppe när hon visat upp sitt Thai pass.  :furious2:

Mvh Swippe

:wai: Jag bekräftar också att det stämmer, vilket min sambo fick del av 2007.  :thumbsup:

Hennes son följde med automatiskt på hennes ansökan, efter att vi  styrkt att hon har vårdnaden om sonen. Intyg från "kommun" i Bangkok, som hennes ex har godkänt.

Om jag inte minns fel kostade det 1 000 kr tillsammans för båda (en ansökan). :wai:

Min sambo förnyade sitt thai-pass i dec -07, då hon var hem till Thailand! "Kan vara bra att ha"  :blush::14:

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan min fru ha kvar sitt Thailändska pass om hon söker Svenskt medborgarskap, bra att veta då vi planerar att flytta ner permanent om ca 3-5 år.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest lars60

Quote

Kan min fru ha kvar sitt Thailändska pass om hon söker Svenskt medborgarskap, bra att veta då vi planerar att flytta ner permanent om ca 3-5 år.

No Problema! :thumbsup:

Så har min sambo, och som hon förnyade i dec. -07! :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Om hon inte medelar thai myndigheterna går det bra...

:wai:

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Om hon inte medelar thai myndigheterna går det bra...

:wai:

Fel, det spelar ingen roll om thaimyndigheterna känner till det. Man behöver inte avsäga sig sitt thailändska medborgarskap bara för att man skaffar svenskt.

Thailand precis som Sverige tillåter dubbla medborgarskap.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Fel, det spelar ingen roll om thaimyndigheterna känner till det. Man behöver inte avsäga sig sitt thailändska medborgarskap bara för att man skaffar svenskt.

Thailand precis som Sverige tillåter dubbla medborgarskap.

Spelar det ingen roll vilken ålder det är på personen?, har för mig att jag hört något om att man kan ha dubbla fram tills man är 18år.

Men helt perfekt om man kan ha dubbla medborgarskap oberoende på ålder, lysande helt enkelt!.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er alla!

Måste klarlägga om dubbla medborgarskap, det kom en ny lag 1 juli 2001 som sägar att man kan ha kvar sitt ursprungs medborgarskap.

Faxa från

http://www.regeringe.../d/6998/a/84070

Den 1 juli 2001 fick Sverige en ny medborgarskapslag. Lagen innebär bland annat att det är möjligt att ha dubbelt medborgarskap. Den som blir svensk medborgare kan således behålla sitt tidigare medborgarskap om lagen i det andra landet tillåter detta. Det har både fördelar och nackdelar att ha dubbla medborgarskap.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Hej Nerike,

Det råder väl inga tvivel om att dubbelt medborgarskap är OK för svenska myndigheter, men hur är det egentligen i Thailand? Jag har ibland fått uppfattningen att det inte är tillåtet, men att ingen bryr sig.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

LungAlahato

Quote

Frugan kom hit till Sverige med PUT (som hon fick utan att få UT först) pga att vi har en son tillsammans, tror jag.

Och nu till frågan, hur länge måste vi vänta för att hon kan få svenskt medborgarskap?

Svar:2 år för en som är gift med en svensk. För ogifta och gift med nån med annat medborgaskap än svenskt 5 år.

Arto

Link to comment
Dela på andra sajter

Tokotha Thong

Något som är viktigt att ha klart för sig innan man skickar in sin ansökan om svenskt medborgarskap är det här med "hemvist".

Man skall ha varit bosatt i Sverige i x antal år.

Denna tid får ej brytas av längre semestrar för då förlänges tiden med den tid man ej varit i Sverige.

Detta faktum spelade mig och min fru ett litet spratt förra året.

Vi brukar/brukade åka till Thailand några gånger/år och vid tid för min frus ansökan så hade vi varit i Thailand 8-9 månader.

3 månader av tiden räknades som semester men 6 månader räknades som att hemvisttiden brutits.

Inga större problem kanske om man "har tid" att vänta 6 månader extra och att man har 1.500 kr till övers en gång till.

MEN i vårt fall så var det liiiite problematiskt att vänta 6 månader för diverse överklaganden och inväntan av migrationsdomstolens förhoppningsvis positiva beslut.

Varför?

Jo, vid tiden så hade jag fått arbete i Norge och självklart ville jag ha min fru vid min sida vid vistelse i grannlandet.

Problemet blir ju då att hon fick endast vara tillsammans med mig i Norge i 3 månader sedan måste hon tillbaka till Sverige igen.

Kan kanske vara skönt att vara från sin fru emellanåt men vi ville inte ha det på det sättet så jag fick ha en fru vistandes i Norge olovandes i några månader.

Man kan säga att vi hoppades att Migrationsverket ej skulle forska i faktiska omständigheter...

Aja baja OM norsk polis fick för sig att kontrollera giltligt vistandes i Norge eller ej...

Hade så att säga inte varit bra att norsk polis skulle lägga sig i våra angelägenheter med migrationsverket i Sverige..

Nåja, det gick väl men en del pappersexersis blev det.

Som tur är så kan ett svenskt medborgarskap ej återkallas... ;-)

TT

:wai:

Pattaya - "Lite finare", "Lite bättre".

It`s nice to be important but it`s more important to be nice

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Tommy

Har ungefär samma fråga som P3.

Är 3 år den absolut kortaste tiden, efter PUT innan min fru kan få Svenskt medborgarskap (vi har 2 barn tilllsammans)?

En STOR fördel med medborgarskap (som ingen nämnt), är att vi kan bo permanent i LOS i flera år, utan att hon blir av med sitt medborgarskap, medan ett PUT kan dras in om man bosätter sig utanför Sverige, har för mig att man kan vara borta från Sverige maximalt 1 år, om syftet inte är bosättning i annat land...

Om en person vill söka medborgarskap, hur länge kan denne vara i tex Thailand, under de 3 åren som troligen krävs för att ansökan skall gå igenom?

Hoppas nån har svar på mina frågor!

MVH Tommy

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom som ordnat detta redan kan göra en steg-för-steg guide? :)

Vilka blanketter, vilken information behövs och var lämnar man in ansökan?

Mange tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Ibland måste man bocka och tacka mig. för snabb service.

Tjejen fick PUT -06 efter 30min väntan hos mig. i Solna och idag

blev hon "svensson" efter 2veckors väntan (lämnade ansökan 17/7 )

,beviljad 30/7.Hon har bott i Sverige 4år. :thumbsup:

mvh Ipaman

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Quote

Svar:2 år för en som är gift med en svensk. För ogifta och gift med nån med annat medborgaskap än svenskt 5 år.

Dom får ansöka om att bli svensk medborgare tidigast 3 år efter dom registrera sig hos skatteverket...

Det kostar 1500 sek att göra detta..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...