Jump to content
IGNORERAD

Är jag osvensk? Är du?


Oregistrerad

Recommended Posts

Vad är det då för märklig tråd egentligen.

Tja, idag var det kaos som vanligt på morgonen. Snörusk, kallt och blött, allt på en och samma gång.

Idag var inte bara pendeltåget försenat utan även tunnelbanan.

Lokaltrafiken varierar sina felmeddelanden med god variation (kabelfel, växelfel, signalfel, dörrproblem,

halka, tågfel, nedfallen elkabel osv osv)

Medan man sitter på tåget fascineras jag av att alla kvinnor pratar i ett, medan männen sitter tysta.med sina apparater.

Och då tänker jag (förstås) på laptops, surfmobiler och surfplattor. Man kollar alla polare på Facebook, Twitter, Myspace och Msn.

Kvinnorna diskuterar svenska tv-serier (ensam mamma söker, bonde söker fru, idol, lets dance, robinson osv)

Ett par kvinnor i 60-årsåldern diskuterade ett och samma avsnitt ur "bonde söker fru" i hela 30 minuter.

Känner mig som en myra, eller robot, när jag tillsammans med hundratals genomstressade människor, på liv och död, skall byta färdmedel i centrala Stockholm.

Någon kastar sig ned för rulltrappan, en annan slänger sig in i stängande t-banedörrar. Om man missar tåget blir man ju tvungen att vänta någon minut..

Vad är då poängen med tråden?

Jo, Jag bor i ett land där jag inte känner glädje över det klimat som vi har större delen av året och jag känner mig som ett

ufo, som en annan livsform, i fikarummet när alla diskuterar vem som skall ta vem, eller vilken som blir utröstad i alla de populära

svenska tv showerna. Jag är totalt ointresserad av vad som skulle kunna hända i nästa avsnitt.

Men svensken, brukar man säga, är nyfiken av naturen. Tänk på alla tittköer som blir vid hemska olyckor.

"tänk om jag kunde få se en krossad skalle, då skulle jag ha något att berätta om"

Jag känner inte igen mig i det svenska klimatet längre, jag har ingen behållning av tv serierna och jag har inget behov av att kolla vad alla vänner sagt eller gjort på Facebook.

Är jag den enda som inte finns på Facebook? Snart läggs man väl in där när man föds. De frågar inte vad man har tänkt för namn på den lilla på BB, utan vilket nick det blir på Twitter..

Är man osvensk om man inte gillar svenska tv repertoaren? Är man osvensk om man inte håller sig uppdaterad om vad bekantskapskretsen gör hela tiden via nätet?

Är man osvensk om man vill ha sommar 8 månader istället för 3?

Vad tycker du?

:-)

post-6637-0-93099500-1292494800_thumb.jp

post-6637-0-93099500-1292494800_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • korp

    5

  • noBuzz

    4

  • Sek Losos uncle

    3

  • Highlander

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

tyvär är jag på facebook emot min vilja visserligen mest för att jag är med i et text forum som sedermera la upp sig på just facebook därav är jag på facebook

men håller med känner mig inte som en svensk person alls.

Mantra

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Själv är jag knappast en vanlig svensk, för jag flyttade BORT från Stockholm så fort jag kunde och vill INTE titta på olyckor.

Iofs tittar jag på dylika dokusåpor, men dels är jag inte kvinna :) och dels tittar jag p g a intresse av PSYKOLOGISKA delarna hur folk uppträder i en del sådana serier.

(((Just Robinsson - men inga andra - skulle jag vara intresserad av att vara med i om knät var helt, om det skulle ha gått ut på överlevnad istället för att försöka få bort de med bäst överlevnadsförmåga, som det mest är nu. Det jag skulle ha störst problem med skulle nog vara då det är någon j-kel, som sätter igång tidigt på morgonen och väcker en då man äntligen har somnat. Issolering på en egen ö skulle vara mycket enklare :) det rör sig ju bara om drygt en månad.)))

Kanske är det bara så enkelt. Var i världen finner man Banarne?

Han avslöjade ju nyss att han flyttat (tillfälligt?) från Cencuristan och är i Flen :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det då för märklig tråd egentligen.

Tja, idag var det kaos som vanligt på morgonen. Snörusk, kallt och blött, allt på en och samma gång.

Idag var inte bara pendeltåget försenat utan även tunnelbanan.

Lokaltrafiken varierar sina felmeddelanden med god variation (kabelfel, växelfel, signalfel, dörrproblem,

halka, tågfel, nedfallen elkabel osv osv)

Medan man sitter på tåget fascineras jag av att alla kvinnor pratar i ett, medan männen sitter tysta.med sina apparater.

Och då tänker jag (förstås) på laptops, surfmobiler och surfplattor. Man kollar alla polare på Facebook, Twitter, Myspace och Msn.

Kvinnorna diskuterar svenska tv-serier (ensam mamma söker, bonde söker fru, idol, lets dance, robinson osv)

Ett par kvinnor i 60-årsåldern diskuterade ett och samma avsnitt ur "bonde söker fru" i hela 30 minuter.

Känner mig som en myra, eller robot, när jag tillsammans med hundratals genomstressade människor, på liv och död, skall byta färdmedel i centrala Stockholm.

Någon kastar sig ned för rulltrappan, en annan slänger sig in i stängande t-banedörrar. Om man missar tåget blir man ju tvungen att vänta någon minut..

Vad är då poängen med tråden?

Jo, Jag bor i ett land där jag inte känner glädje över det klimat som vi har större delen av året och jag känner mig som ett

ufo, som en annan livsform, i fikarummet när alla diskuterar vem som skall ta vem, eller vilken som blir utröstad i alla de populära

svenska tv showerna. Jag är totalt ointresserad av vad som skulle kunna hända i nästa avsnitt.

Men svensken, brukar man säga, är nyfiken av naturen. Tänk på alla tittköer som blir vid hemska olyckor.

"tänk om jag kunde få se en krossad skalle, då skulle jag ha något att berätta om"

Jag känner inte igen mig i det svenska klimatet längre, jag har ingen behållning av tv serierna och jag har inget behov av att kolla vad alla vänner sagt eller gjort på Facebook.

Är jag den enda som inte finns på Facebook? Snart läggs man väl in där när man föds. De frågar inte vad man har tänkt för namn på den lilla på BB, utan vilket nick det blir på Twitter..

Är man osvensk om man inte gillar svenska tv repertoaren? Är man osvensk om man inte håller sig uppdaterad om vad bekantskapskretsen gör hela tiden via nätet?

Är man osvensk om man vill ha sommar 8 månader istället för 3?

Vad tycker du?

:-)

Intressanta funderingar men jag håller inte med om att det beteendet du beskriver skulle vara speciellt svenskt. Att följa såpor, hänga på Facebook och vara nyfiken på trafikolyckor är nog ganska universiellt om än i varierande grad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Iofs tittar jag på dylika dokusåpor, men dels är jag inte kvinna :) och dels tittar jag p g a intresse av PSYKOLOGISKA delarna hur folk uppträder i en del sådana serier.

(((Just Robinsson - men inga andra - skulle jag vara intresserad av att vara med i om knät var helt, om det skulle ha gått ut på överlevnad istället för att försöka få bort de med bäst överlevnadsförmåga, som det mest är nu.

All right. Men är de medverkande i "bonde söker fru" exempelvis representativa för den svenska befolkningen. Jag misstänker att inspelningsbolaget med omsorg valt speciella individer för högre underhållningsvärde, om man säger så. Kan också tycka att gruppdynamik och roller är intressant, likaså kroppsspråk.

Angående Robinson så instämmer jag. En Robinsontävling med enda syftet att kika på bäst överlevnad vore intressant, helt utan dagens upplägg.

Han avslöjade ju nyss att han flyttat (tillfälligt?) från Cencuristan och är i Flen :)

Aha - då vet jag precis! :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte du låter så osvensk utan snarare typisk svensk faktiskt. För visst är det väl typiskt svenskt att vilja utmåla sig som osvensk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressanta funderingar men jag håller inte med om att det beteendet du beskriver skulle vara speciellt svenskt.

Visst är det!

:-)

Men visst både raljerade och förenklade jag en hel del. Tanken var nog främst att höra vad folk känner spontant av vårt ofta stressiga moderna liv, med teknik som genomsyrar det mesta (och med det de krav som blir med att hålla kontakt och vara tillgänglig) och en sådan mängd med socialporr som finns på burken idag. Vetenskap, historia och natur har fått ge vika.

Hur ofta hör man inte folk sitta och berätta:

-Åh, såg ni det där ursjuka eller läskiga programmet, få f-n jag trodde jag skulle spy!"

(Men ändå sitter de och kikar på det.?)

But Joints - I get your point.

:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressanta funderingar men jag håller inte med om att det beteendet du beskriver skulle vara speciellt svenskt. Att följa såpor, hänga på Facebook och vara nyfiken på trafikolyckor är nog ganska universiellt om än i varierande grad.

Efter några års boende i Thailand så har jag fått den uppfattningen att thailändskor är klart mer "såpaberoende" än svenska damer. :drinks:

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter några års boende i Thailand så har jag fått den uppfattningen att thailändskor är klart mer "såpaberoende" än svenska damer. :drinks:

Fritz..

Jag förstår. Med såpa tänker jag på Dallas, Falcon Crest, Dynastin, Hem till Gården, Tillbaka till Aidensfield osv...

Finns det i Thailand mycket relationssocial tv som de vi har talat om tidigare i tråden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Vad är det då för märklig tråd egentligen.

Tja, idag var det kaos som vanligt på morgonen. Snörusk, kallt och blött, allt på en och samma gång.

Idag var inte bara pendeltåget försenat utan även tunnelbanan.

Lokaltrafiken varierar sina felmeddelanden med god variation (kabelfel, växelfel, signalfel, dörrproblem,

halka, tågfel, nedfallen elkabel osv osv)

Medan man sitter på tåget fascineras jag av att alla kvinnor pratar i ett, medan männen sitter tysta.med sina apparater.

Och då tänker jag (förstås) på laptops, surfmobiler och surfplattor. Man kollar alla polare på Facebook, Twitter, Myspace och Msn.

Kvinnorna diskuterar svenska tv-serier (ensam mamma söker, bonde söker fru, idol, lets dance, robinson osv)

Ett par kvinnor i 60-årsåldern diskuterade ett och samma avsnitt ur "bonde söker fru" i hela 30 minuter.

Känner mig som en myra, eller robot, när jag tillsammans med hundratals genomstressade människor, på liv och död, skall byta färdmedel i centrala Stockholm.

Någon kastar sig ned för rulltrappan, en annan slänger sig in i stängande t-banedörrar. Om man missar tåget blir man ju tvungen att vänta någon minut..

Vad är då poängen med tråden?

Jo, Jag bor i ett land där jag inte känner glädje över det klimat som vi har större delen av året och jag känner mig som ett

ufo, som en annan livsform, i fikarummet när alla diskuterar vem som skall ta vem, eller vilken som blir utröstad i alla de populära

svenska tv showerna. Jag är totalt ointresserad av vad som skulle kunna hända i nästa avsnitt.

Men svensken, brukar man säga, är nyfiken av naturen. Tänk på alla tittköer som blir vid hemska olyckor.

"tänk om jag kunde få se en krossad skalle, då skulle jag ha något att berätta om"

Jag känner inte igen mig i det svenska klimatet längre, jag har ingen behållning av tv serierna och jag har inget behov av att kolla vad alla vänner sagt eller gjort på Facebook.

Är jag den enda som inte finns på Facebook? Snart läggs man väl in där när man föds. De frågar inte vad man har tänkt för namn på den lilla på BB, utan vilket nick det blir på Twitter..

Är man osvensk om man inte gillar svenska tv repertoaren? Är man osvensk om man inte håller sig uppdaterad om vad bekantskapskretsen gör hela tiden via nätet?

Är man osvensk om man vill ha sommar 8 månader istället för 3?

Vad tycker du?

:-)

Tja det är väl så vissa makthavare vill ha det en "drogad befolkning" som konstant fördummas och istället för att diskutera väsentligheter avseende sitt liv och sitt lands utveckling diskuterar tramsiga Tv program som dessa populära såpor är. Dagens media värd styr opinionen till kortlivade media fenomen där verkliga problem ej passar in och därför i bästa fall ignoreras men i många fall motarbetas seriösa diskussioner avseende riktiga svåra problem då dessa ej passar i de olika media koncepten.

mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår. Med såpa tänker jag på Dallas, Falcon Crest, Dynastin, Hem till Gården, Tillbaka till Aidensfield osv...

Finns det i Thailand mycket relationssocial tv som de vi har talat om tidigare i tråden?

Vänd på frågan. Finns det något annat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte heller om det svenska klimatet och därför kommer jag flytta till Thailand förr eller senare!

Men väl i Thailand så kanske jag tröttnar på att bo där.. Vi har ju några hemvändare här på MPR som flyttade tillbaks till Sverige (hade faktiskt varit intressant att få läsa om varför de gjorde det valet, men det får väl i så fall bli i en annan tråd)!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj var det så illa.

:giggle:

Bra mycket värre. I Thailand skulle Lilla Sportspegeln ses som en tråkig dokumentär och läggas ned efter två program. Om det inte är någon katoey som skriker, en rik Bangkoksnubbe som har en affär med en Isaanmaid och en överspacklad Bkk-hiso-fru som skriker ännu högre än katoyen minst var tredje minut så är hela programideen dödfödd, det vore som att ha en tempelfest utan sprit och lotterier.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen måste det finnas minst en liten fetto-unge som spelar råkorkad samt minst 2 olika spökscener. Alla skurkar måste ha mustasch och minst en skådespelare skall bli gravid med någon annans man varje avsnitt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sluta Atom å Wille - jag skrattar på mig!

Och tyvärr är det just så det är, men det hör kanske till regionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har ju några hemvändare här på MPR som flyttade tillbaks till Sverige (hade faktiskt varit intressant att få läsa om varför de gjorde det valet)

Absolut - det vore intressant!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra mycket värre. I Thailand skulle Lilla Sportspegeln ses som en tråkig dokumentär och läggas ned efter två program. Om det inte är någon katoey som skriker, en rik Bangkoksnubbe som har en affär med en Isaanmaid och en överspacklad Bkk-hiso-fru som skriker ännu högre än katoyen minst var tredje minut så är hela programideen dödfödd, det vore som att ha en tempelfest utan sprit och lotterier.

Sen måste det finnas minst en liten fetto-unge som spelar råkorkad samt minst 2 olika spökscener. Alla skurkar måste ha mustasch och minst en skådespelare skall bli gravid med någon annans man varje avsnitt.

Om Lilla Sportspegeln såg ut på det viset skulle jag nog börja kolla på TV igen :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte du låter så osvensk utan snarare typisk svensk faktiskt. För visst är det väl typiskt svenskt att vilja utmåla sig som osvensk.

Vilket är något väldigt sunt - för vem fan vill vara svensk? Eller iaf en sådan där svensk som gillar det svenska.

Om det däremot är typsikt svenskt att inte vilja vara svensk , ja då vill också jag vara, och är, typiskt svensk.

För jag gillar ju det där svenska - att inte vara svensk. Äh.. :)

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har ju några hemvändare här på MPR som flyttade tillbaks till Sverige (hade faktiskt varit intressant att få läsa om varför de gjorde det valet, men det får väl i så fall bli i en annan tråd)!

För jag gillar ombyte och det som är annorlunda! Heja vintern! Heja Sverige! :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen måste det finnas minst en liten fetto-unge som spelar råkorkad samt minst 2 olika spökscener. Alla skurkar måste ha mustasch och minst en skådespelare skall bli gravid med någon annans man varje avsnitt.

Hehe, jag zappade runt bland thaikanalerna en gång och hittade en såpa som var så jäkla dålig att den faktiskt var bra.

Bovarnas pistoler var bortretucherade men inte polisernas. :rotfl:

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket är något väldigt sunt - för vem fan vill vara svensk? Eller iaf en sådan där svensk som gillar det svenska.

Om det däremot är typsikt svenskt att inte vilja vara svensk , ja då vill också jag vara, och är, typiskt svensk.

För jag gillar ju det där svenska - att inte vara svensk. Äh.. :)

Glasklart!

:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...