Jump to content
IGNORERAD

Är jag osvensk? Är du?


Oregistrerad

Recommended Posts

Jag har iofs aldrig vantrivts i Sverige men efter att ha tillbringat större delen av de 14 senaste vintrarna i Thailand/SEA så har min trivsel hemma i Sverige bara blivit större och större. Kanske har det också att göra med att jag skaffat fru och barn men Sverige känns faktiskt mer fantastiskt än någonsin tidigare. Och då menar jag allt, inklusive årstiderna, Tror fan jag föredrar en klar norrländsk vinterdag med 35 minusgrd före en 42 grd varm eftermiddag i Thailands inland. Värme är inte alltid behagligt.

Ps Fast nu behöver man ju inte välja antingen eller som tur är, omväxling förnöjer nog mest.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • korp

    5

  • noBuzz

    4

  • Sek Losos uncle

    3

  • BaBoo

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Gillar inte vintern. Men jag vill inte sitta i 42 graders värme i Thailands inland. Vid havet skall det vara och närhet till skugga/aircon. Behöver inte vara 42 grader heller. Men helst inte svensk vinter :pray2:

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt som oftast tycker jag det mer är förhållanden som diskuteras i lokaltrafiken av damerna. Folk åker så mycket tåg att de slutat reflektera över att alla i hela vagnen hör vad dom säger.

Man hör allt från intima detaljer till vilka psykiska problem folk diskuterat med sin psykolog på sitt senaste besök. Ibland ser man att folk pratar sitt hemspråk och litar på att ingen annan kan det, sen bakom sitter det folk och flinar. Hämningarna verkar sjunka undan på tåget.

Hur svenskt det är eller inte har jag ingen aning om. Verkar vara samma för alla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ps Fast nu behöver man ju inte välja antingen eller som tur är, omväxling förnöjer nog mest.

Instämmer, man kan växla exempelvis mellan +27 grader och skugga och +36 grader och sol. Exempelvis. :-)

Jag gillar inte det Svenska klimatet och jag finns absolut inte på Facebook eller någon annan liknande sida. :suicide:

Now, that's my boy!

:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det då för märklig tråd egentligen.

Tja, idag var det kaos som vanligt på morgonen. Snörusk, kallt och blött, allt på en och samma gång.

Idag var inte bara pendeltåget försenat utan även tunnelbanan.

Lokaltrafiken varierar sina felmeddelanden med god variation (kabelfel, växelfel, signalfel, dörrproblem,

halka, tågfel, nedfallen elkabel osv osv)

Medan man sitter på tåget fascineras jag av att alla kvinnor pratar i ett, medan männen sitter tysta.med sina apparater.

Och då tänker jag (förstås) på laptops, surfmobiler och surfplattor. Man kollar alla polare på Facebook, Twitter, Myspace och Msn.

Kvinnorna diskuterar svenska tv-serier (ensam mamma söker, bonde söker fru, idol, lets dance, robinson osv)

Ett par kvinnor i 60-årsåldern diskuterade ett och samma avsnitt ur "bonde söker fru" i hela 30 minuter.

Känner mig som en myra, eller robot, när jag tillsammans med hundratals genomstressade människor, på liv och död, skall byta färdmedel i centrala Stockholm.

Någon kastar sig ned för rulltrappan, en annan slänger sig in i stängande t-banedörrar. Om man missar tåget blir man ju tvungen att vänta någon minut..

Vad är då poängen med tråden?

Jo, Jag bor i ett land där jag inte känner glädje över det klimat som vi har större delen av året och jag känner mig som ett

ufo, som en annan livsform, i fikarummet när alla diskuterar vem som skall ta vem, eller vilken som blir utröstad i alla de populära

svenska tv showerna. Jag är totalt ointresserad av vad som skulle kunna hända i nästa avsnitt.

Men svensken, brukar man säga, är nyfiken av naturen. Tänk på alla tittköer som blir vid hemska olyckor.

"tänk om jag kunde få se en krossad skalle, då skulle jag ha något att berätta om"

Jag känner inte igen mig i det svenska klimatet längre, jag har ingen behållning av tv serierna och jag har inget behov av att kolla vad alla vänner sagt eller gjort på Facebook.

Är jag den enda som inte finns på Facebook? Snart läggs man väl in där när man föds. De frågar inte vad man har tänkt för namn på den lilla på BB, utan vilket nick det blir på Twitter..

Är man osvensk om man inte gillar svenska tv repertoaren? Är man osvensk om man inte håller sig uppdaterad om vad bekantskapskretsen gör hela tiden via nätet?

Är man osvensk om man vill ha sommar 8 månader istället för 3?

Vad tycker du?

:-)

Jag upplever exakt, 100%, precis samma sak som du, men byt ut Sverige och Svensk mot England och Engelsk.

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha - det var intressant Korp! Kul! Men Britterna är väl ganska lika oss. Man brukar i alla fall ofta nämna att Brittisk humor går bra i Sverige och Svensk musik funkar i England.

:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha - det var intressant Korp! Kul! Men Britterna är väl ganska lika oss. Man brukar i alla fall ofta nämna att Brittisk humor går bra i Sverige och Svensk musik funkar i England.

:-)

Ja det kan nog tyckas att länderna och samhällena är lika, och visst finns det saker som är lika och enkelt. Men jag skulle vilja säga att det är otrolligt stora skillnader i grunden på en lång rad olika områden.

Jag får väl anses ganska väl integrerad i samhället här efter snart 5 år, men jag är sjukt trött på detta samhälle ibland. Vissa saker är fullständigt absurt och ingen verkar reflektera över det, det blir ibland lite tröttsamt och jobbigt och jag längtar hem till trygga, säkra och kända Sverige..snyfft...

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Ja det kan nog tyckas att länderna och samhällena är lika, och visst finns det saker som är lika och enkelt. Men jag skulle vilja säga att det är otrolligt stora skillnader i grunden på en lång rad olika områden.

Jag får väl anses ganska väl integrerad i samhället här efter snart 5 år, men jag är sjukt trött på detta samhälle ibland. Vissa saker är fullständigt absurt och ingen verkar reflektera över det, det blir ibland lite tröttsamt och jobbigt och jag längtar hem till trygga, säkra och kända Sverige..snyfft...

(((Ja, det finns många likheter, men också många skillnader i grunden - Har de fortfarande kvar byggidén att bygga vattenrör på utsidan av hus, för att lättare kunna tina dem om de fryser, istället för att bygga in dem för att undvika frysning? smile.gif

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja Korp du ær nog typisk svensk!

Har samma tankar efter 13 år i obygden!

hehe norge,

Mvh

Highlander

Fd agronomklepptoman

Link to comment
Dela på andra sajter

(((Ja, det finns många likheter, men också många skillnader i grunden - Har de fortfarande kvar byggidén att bygga vattenrör på utsidan av hus, för att lättare kunna tina dem om de fryser, istället för att bygga in dem för att undvika frysning? smile.gif

Japp, nybyggda hus har rör på utsidan, samt någon mystisk form av rör som står rakt ut från ytterväggen som släpper ut ånga. Jag har ingen aning om vad det är för nått.

Detta land är ett frustrerande enigma av konstigheter :) Vilket jag antar alla emigranter känner i sina nya adoptivländer i olika grader haha :)

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

(((Ja, det finns många likheter, men också många skillnader i grunden - Har de fortfarande kvar byggidén att bygga vattenrör på utsidan av hus, för att lättare kunna tina dem om de fryser, istället för att bygga in dem för att undvika frysning? smile.gif

Är det egentligen så dumt i ett land där det inte fryser på samma sätt som i Norden, och med mycket mildare klimat?

Det tycks också som att det vore lättare att serva och sticka på nytt om sakerna ligger utvändigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det egentligen så dumt i ett land där det inte fryser på samma sätt som i Norden, och med mycket mildare klimat?

Det tycks också som att det vore lättare att serva och sticka på nytt om sakerna ligger utvändigt.

Tro mig när jag säger att de bygger hus och offentliga byggnader i detta land som om de trodde de bodde vid medelhavet. Sen brakar hela infrastrukturen samman om det kommer en halv centimeter snö, även om den smälter bort på 1 timme.

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

England består väl av till en viss del av gammla baggar

så det är väl där dårskapen kommer i från!

Mvh

Highlander

Fd agronomklepptoman

Link to comment
Dela på andra sajter

Tro mig när jag säger att de bygger hus och offentliga byggnader i detta land som om de trodde de bodde vid medelhavet. Sen brakar hela infrastrukturen samman om det kommer en halv centimeter snö, även om den smälter bort på 1 timme.

Jag jobbar med en engelsman som kommer från Bristol och han har också frågat sig varför denna synnerligen dumma byggteknik.

Nu är han bofast sen många år i Sverige och han har bara gott att säga om svensk byggstandard jämfört mot engelsk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Är det egentligen så dumt i ett land där det inte fryser på samma sätt som i Norden, och med mycket mildare klimat?

Det tycks också som att det vore lättare att serva och sticka på nytt om sakerna ligger utvändigt.

(((Fast om rören ligger på utsidan, så fryser de väl ganska ofta i England också? :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det egentligen så dumt i ett land där det inte fryser på samma sätt som i Norden, och med mycket mildare klimat?

Det tycks också som att det vore lättare att serva och sticka på nytt om sakerna ligger utvändigt.

Sen är det ganska så estetiskt fult att ha rör utvändigt på väggar.

För hur ofta behöver man egentligen byta rör...var 30:år?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte du låter så osvensk utan snarare typisk svensk faktiskt. För visst är det väl typiskt svenskt att vilja utmåla sig som osvensk.

:) EXAKT vad jag tänkte. Som ganska nyligen återvänd (återanvänd?) svenne så kan jag ibland reagera på detta (även om det såklart inte är nåt nytt fenomen).

En kompis sa förra julen (när vi fortfarande bodde här och han var på besök) "Jag gillar Zlatan för han är så skönt osvensk".

Naam Kaeng, jämför du dig med Zlatan? ;)

Tecknad serie om faranglivet i Thailand: http://www.langliggare.se/

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Att prata illa om hemlandet är inte ovanligt när man ska försvara ett inte alltid helt bekynmmersfritt liv någon annanstans i Världen.

Förmågan att hitta argumenten om det nya landets nackdelar verkar återigen stärkas markant då man väljer att flytta tillbaka.

Det är mänskligt att vara velig; eller som någon statsminister en gång sa:

Man har en ståndpunkt tills man tar en annan :-)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Naam Kaeng, jämför du dig med Zlatan? ;)

Nää :-) Utan att överhuvudtaget inte kunna ett jota om vare sig fotboll eller Zlatan, törs jag nog dryfta mig till att han och jag inte har ett dyft tillsammans, dvs inga likheter så långt Näsan räcker!

Att prata illa om hemlandet är inte ovanligt när man ska försvara ett inte alltid helt bekynmmersfritt liv någon annanstans i Världen.

Förmågan att hitta argumenten om det nya landets nackdelar verkar återigen stärkas markant då man väljer att flytta tillbaka.

Det är mänskligt att vara velig; eller som någon statsminister en gång sa:

Man har en ståndpunkt tills man tar en annan :-)

Ack så klokt - du är lika vis som ett träd fullt med ugglor!

:-)

Intressant, om detta får vi köra en djup och innehållshaltig tråd framöver!

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med trådskaparen, tack och lov för sommaren då man kör motorcykel och slipper den själadödande kollektivtrafiken.

Just nu oroar jag mig mest för fågeln som sitter på balkongen och stirrar agressivt på min penis.

Livet i Jomtien är jobbigt, dessutom kallt.. :wai:

Tror vi svenskar gläds lite extra för det där lilla, tur att man inte har allt, livet skulle te sig väldigt tråkigt då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att prata illa om hemlandet är inte ovanligt när man ska försvara ett inte alltid helt bekynmmersfritt liv någon annanstans i Världen.

Förmågan att hitta argumenten om det nya landets nackdelar verkar återigen stärkas markant då man väljer att flytta tillbaka.

Det är mänskligt att vara velig; eller som någon statsminister en gång sa:

Man har en ståndpunkt tills man tar en annan :-)

Jag tror nog det ser lite olika ut, det är väldigt få Londonsvenskar som jag träffat som pratar illa om Sverige. De som är mest negativa till Sverige är småfjantarna på runt 20 år som kommer hit för max 1 år och slavarbetar i någon klädaffär runt Oxfordstreet, de tycker de och London är coooooooooolast i världen samt Sverige är så bondigt ;)

Det handlar nog om mognad i varje person, sen har vi alla en förmåga att rationalisera våra val såklart.

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Jag tror nog det ser lite olika ut, det är väldigt få Londonsvenskar som jag träffat som pratar illa om Sverige. De som är mest negativa till Sverige är småfjantarna på runt 20 år som kommer hit för max 1 år och slavarbetar i någon klädaffär runt Oxfordstreet, de tycker de och London är coooooooooolast i världen samt Sverige är så bondigt ;)

Det handlar nog om mognad i varje person, sen har vi alla en förmåga att rationalisera våra val såklart.

Jag tror du missat en hel del av det som skrivs om Sverige på detta forum - och om Thailand med.

Att det skulle vara småfjantar på 20 håller jag för osäkert :-)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...