Jump to content
IGNORERAD

Konsekvensanalys


Baa

Recommended Posts

I dag regnar det i Udon, det är dessutom såväl blåsigt som kallt, en front drog in på förmiddagen och förpestar dagen för oss värmeälskare.

Det har inte med trådtiteln att göra, mer förklarar det faktum att jag plötsligt fann mig sittandes vid datorn och inte riktigt visste vad jag skall hitta på.

"konsekvensanalys", enligt min mening ett viktigt ord att ha i bagaget i många av livets skiftningar, men stundom hittar man behovet på så näsra håll att det är nästintill skrattretande.

Hustruns dotter som bor hos mormor o morfar (därför att hon vill det och att skolan ligger där) har avverkat inte mindre än tre st hundar, samtliga har dödats i trafiken, den senaste för fyra dagar sedan.

Klart att jäntan blir ledsen och ringer till sin mor för lite tröst.

Hustrun kommer efter en liten stund och berättar det hela och omtalar samtidigt dottern önskan om ett nytt husdjur, en råtta!!!!

"Va, en råtta, vadå för råtta?"

"En sån där som springer i rör och i ett hjul"

"Aha, en hamster"

"Nej, en råtta, en sån med svans!"

"OK, förstår, vad kostar en dylik?"

"Bara 250 bath på marknaden med bur och hjul o allt"

"Jaja, köp en då, det trots allt jul snart"

En och en halv timme senare återkommer hustrun med en bur, i den sitter EN KANIN!!!!!En liten söt vettskrämd dvärjkaninunge, inte en råtta.

"Vafan, det är är ingen råtta, hur ska hon klara av att ta hand om en kanin?, Den behöver skutta runt lite då och då, inte sitta i en liten bur hela tiden, och förresten, va kosta den?"

"Bara 400, med bur och allt, och så fick vi en liten rosa klänning med på köpet"

"Klänning, till vadå"

"Kaninen!"

" :diablo::whoco5::diablo:

"Och hur gammal tror du den där blir när den släpps ner på gården bland katter och hundar? Ger den max en vecka innan det blir kaninragu av den!"

Hustrun faller nästan i gråt, hon hade inte tänkt på det. (Konsekvensanalys)

Så nu har vi blivit med kanin, hon vågar inte låta dottern låta den bli uppäten.

Kaninägaren Baa

PS

Nu går jag in till grannen och tar en öl eller två, och jo, jag har gjort en konsekvensanalys över det, jag kommer att bli småfull och pissnödig, men det kan det vara värt.

DS

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 39
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    5

  • Tommy

    5

  • sarne

    4

  • Tallviking

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Joru Baa, konsekvensanalys är ett bra ord, men du lever tyvärr i fel land, för här har just nästan ingen en aning om vad detta ord innebär eller betyder.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är bildbeviset:

Själv tar jag en clirre :dance: i regnet.

/Sarne

post-4094-0-56209000-1292489497_thumb.jp

post-4094-0-56209000-1292489497_thumb.jp

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

I dag tittade jag förbi hos Maitan och efter en stund började det regna.

Konsekvensanalys. Blev lite yr i bollen :drinks:

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

I dag tittade jag förbi hos Maitan och efter en stund började det regna.

Konsekvensanalys. Blev lite yr i bollen :drinks:

Fritz..

Regn är tydligen inte så bra för kroppen ! :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, Ni ska allt va glad för att hon inte kom hem med en get.

En get i rosa klänning hade bara sett löjligt ut.

Vetrinär Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Regn är tydligen inte så bra för kroppen ! :whistle:

Här Chayjaphum har vi idag haft gråmulet blåsigt och duggregn. Jag har tillbringat lite extra tid vid datorn med att ladda ned musik från tuben och frugan kom med ett stort glas laokao, jag har lärt mej att tolerera soppan efter ett större antal bröllop, husbyggs och skörde fester här i byn, det skall va bra mot kylan enligt thai. Efter den supen har jag intagit två stora chang och känner just nu en svag eftermiddags berusning, något som jag inte brukar en solskensdag.

Konsekvensanalys: Regn kan visst vara bra för kroppen!

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, konsekvensanalys kanske deltagarna i programmet Lyxfällan skulle forska lite ikring.

När man har utgifter på 40 000 i månaden och inkomster på 20 000. Tillslut springer verkligheten ikapp en, ofrånkomligt.

Hade en lite speciell vän.

Han lade alla räkningar i en stor hatt varje månad och drog en som han betalade. Det funkade fint ett tag men sedan ringde en ursinnig befattningshavare på ett större företag och undrade varför han inte betalat på månader. Mannen blev ännu mer ursinnig när polaren förklarade sin betalningsmodell.

Då sade polaren:

-"Nu tycker jag du skall lugna ner dig, annars får du inte vara med i hatten nästa månad!"

:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blåser storm här mellan Surin och Sisaket, frugan har tagit fram vinterkläderna hon släpat med sig från Sverige :)

Angående kaniner så vart jag 350B fattigare häromdan då min hundvalp dödade grannens 2kaniner och jag fick ersätta dem....

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Konsekvensanalys? är det något sådant här?

Kognitivt.

Situation. Fick ingen sex hemma.

Beteende. satte mig på en bar.

Tankar. j-a fruntimmer, negativa tankar.

Känslor. arg, besviken, försmådd.

Realistiskt analysera. Hade hon inte sin period och skällde jag inte ut henne i fyllan igår.

Hur ändra situationen. Be om ursäkt och köpa en dyr guldsmycke.

Handling.Struntade i baren och gjorde så.

Konsekvensanalys

Fick fortfarande ingen sex, Sugen på Öl men plånboken är tom.

Skulle alltså inte tänkt så mycket :whistle:

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fina telefon har pajat igen. Den fick en dos vatten av en människa med dålig motorik - inte jag - och valde att ge upp. Lämnade in på Tukcom i Pattis och dom lyckades fixa den.

Men nu pajade den igen igår, displayen är sån touchmodell och den vägrar att svara på touch såattsäga. Stegade glatt in till samma mobilmeck med höga förväntningar.

Jag visade problemet för tjejen i disken "display no work" och tryckte ihärdigt på displayen. Hon tog luren och gick ca en meter in till "verkstan" där det sitter mobilmeckar i en trång hörna.

Det tog 20 sek sen kom hon ut och visade på miniräknaren: 2500. "nå häv disspläj. kän ååde njo. kåmm tomollow. ok?".

Jag tänkte, ska mecken inte ens öppna och titta? det kan ju vara en kontakt som är kass? Eller något ännu enklare?

Sade det till henne, varpå hon replikerade "jess, känn ååde tomollow" . Jag försökte ännu en gång förklara att det blir mkt billigare om det bara är en kontakt som är trasig. Hon nickade "yes". och står kvar och pekar på miniräknaren.

Efter en del prat frågar jag henne: "you don't understand what I am saying, do you?" hon svarar "jess. jo kåmm bäkk tomoolow?" ...dags för ragson att ge upp...

konekvensanalys: Det är dyrt och tålamodsprövande att ha mobiltelefon i Thailand. Kommer from nu att bara köpa det billigaste möjliga för att sen bara slänga när den pajar. Synd men sant.

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Ragson.

Jag har min Nokia inköpt begagnad för THB 800.. nu dags för fjärde resan med den! Den duger... iPhone 4 får stanna i Sverige ;)

Nu återstår bara att se om jag har kvar mitt thai mobilnummer...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Ragson.

Jag har min Nokia inköpt begagnad för THB 800.. nu dags för fjärde resan med den! Den duger... iPhone 4 får stanna i Sverige ;)

Nu återstår bara att se om jag har kvar mitt thai mobilnummer...

Herr Chang har talat.

Brukar man ha i c:a 10 månader om det finn ett par bath kvar, men det har Du väl gjort en konsekvensanays över? :giggle:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå telefoner.

Lämnade in min mobil för lagning den 10:e oktober i Udon, det var bara volymknappen på sidan som inte fungerade.

Gick inte att höja ljudet när man lyssnade på musik men allt annat fungerade. Två dagar efter fungerar ingenting, den går inte ens att starta får jag höra när jag ska hämta den. Jag får låna thaikillens gamla mobil och han ska ringa när han har reservdelar till min Sony Ericsson. 

Så nu lite mer än två månader senare har jag fortfarande thaikillens mobil med bilder på hans barn och familj blandade med korta japanska porrklipp. :whoco5:  

Så vad kan man göra, det är väl bara att vänta och se, känns ingen mening att kräva tillbaka en stendöd mobil. Men det blir nog att köpa en ny mobil ändå, har tröttnat på hans lur och porrklipp.  ;)

Härligt Baa, att du blivit pappa till en kanin. Jag ska be Lillkrabban virka en Hammarby-klänning till kaninjäveln.  :na:

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar man ha i c:a 10 månader om det finn ett par bath kvar, men det har Du väl gjort en konsekvensanays över? :giggle:

Ja, baht på kontot fanns det, troligen mer än THB 1000... men nu var det ju här med giltighetstiden.

OK, det är väl bara att skaffa nytt SIM-kort, men lite trist att tappa det thainummer jag haft i 8 år. Och lyckats memorera ;)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, baht på kontot fanns det, troligen mer än THB 1000... men nu var det ju här med giltighetstiden.

OK, det är väl bara att skaffa nytt SIM-kort, men lite trist att tappa det thainummer jag haft i 8 år. Och lyckats memorera ;)

Herr Chang har talat.

Herr Chang vet du datum för när det skall gå ut, annars kan jag sätta in pengar

på numbret. Mvh Maitan.

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang vet du datum för när det skall gå ut, annars kan jag sätta in pengar

på numbret. Mvh Maitan.

Nja, det är nog kört redan, tror det gick ut i september. Glömde att förlänga när vi var där i mars... men man vet ju aldrig med One-2-Call, numret finns kanske kvar!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Utanför vårt lilla hotell upptäckte jag ett övergångsställe med trafikljus och tryckknapp fär gående!

Nittaya Road har här 2 x tre filer (plus ett lokalspår i motsatt riktning.om ingen står ivägen)

Jag tryckte på fotgängarknappen.

Röd gubbe började då räkna ned från 20 sek..vid 0 slog trafikljusen i bägge riktningarna om till rött.

Ingen stannade, bilarna bara fortsatte köra som vanligt.

Konsekevensanalys: TIT. Iden med fotgängar stopp ej förankrad hos thaichaufförerna. Vill man ej avsluta livet, vänta tills lucka i trafiken eller välj "walk over".

/Sarne

Ändrades av Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Utanför vårt lilla hotell upptäckte jag ett övergångsställe med trafikljus och tryckknapp fär gående!

Nittaya Road har här 2 x tre filer (plus ett lokalspår i motsatt riktning.om ingen står ivägen)

Jag tryckte på fotgängarknappen.

Röd gubbe började då räkna ned från 20 sek..vid 0 slog trafikljusen i bägge riktningarna om till rött.

Ingen stannade, bilarna bara fortsatte köra som vanligt.

Konsekevensanalys: TIT. Iden med fotgängar stopp ej förankrad hos thaichaufförerna. Vill man ej avsluta livet, vänta tills lucka i trafiken eller välj "walk over".

/Sarne

Finns en Tub om ämnet, rätt bra, särskilt när polisen själva kör...

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan borde studera konsekvensanalys...

Igår sa hon att vi måste åka till barnens skola redan kl 7, hennes dotter skulle göra nåt särskilt på morronen.

OK, inga problem, bara att ställa in sig i ledet (vi brukar åka kl 7.20, så det var inget stort problem).

I morse väckte hon mej och barnen kl 6.55, SENARE än vanligt...

Konsekvens: Vi kom senare än vanligt till skolan, kom inte hemifrån förrän 7.40 :whoco5::giggle:

Varför väckte hon så sent? För att hon fick för sej att göra varma mackor till frukost, som ungarna gillar sådär... Konsekvens: De gick hungriga, jag blev mätt :giggle:

Nästa konsekvens analys har jag gjort.

Jag vill vara i Pattaya kl 12 i morgon (incheckning och sen till stranden).

Det tar 2 timmar att köra i normalt tempo.

Vi behöver åka hemifrån kl 10, men eftersom jag vet att min kära familj har svårt att hålla tider, så har jag sagt att vi skall träffa några vänner kl 11 för lunch, alltså måste vi åka kl 9...

Återkommer med resultat. :wai:

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan borde studera konsekvensanalys...

Igår sa hon att vi måste åka till barnens skola redan kl 7, hennes dotter skulle göra nåt särskilt på morronen.

OK, inga problem, bara att ställa in sig i ledet (vi brukar åka kl 7.20, så det var inget stort problem).

I morse väckte hon mej och barnen kl 6.55, SENARE än vanligt...

Konsekvens: Vi kom senare än vanligt till skolan, kom inte hemifrån förrän 7.40 :whoco5::giggle:

Varför väckte hon så sent? För att hon fick för sej att göra varma mackor till frukost, som ungarna gillar sådär... Konsekvens: De gick hungriga, jag blev mätt :giggle:

Nästa konsekvens analys har jag gjort.

Jag vill vara i Pattaya kl 12 i morgon (incheckning och sen till stranden).

Det tar 2 timmar att köra i normalt tempo.

Vi behöver åka hemifrån kl 10, men eftersom jag vet att min kära familj har svårt att hålla tider, så har jag sagt att vi skall träffa några vänner kl 11 för lunch, alltså måste vi åka kl 9...

Återkommer med resultat. :wai:

MVH Tommy

Fattar inte hur Thailändare kan bli projektledare för det där lät som en ganska typisk berättelse som man sett massor av olika varianter på ! :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns en Tub om ämnet, rätt bra, särskilt när polisen själva kör...

MVH Tommy

Exakt samma brist på respekt för rödljus som här i Isaan. Dock såg jag en bil som stannade i Youtube-videon, I Udon Thani lättade ingen ens på gasen.

/Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt samma brist på respekt för rödljus som här i Isaan. Dock såg jag en bil som stannade i Youtube-videon, I Udon Thani lättade ingen ens på gasen.

/Sarne

När jag var i Kairo fanns INGEN som brydde sig om trafikljusen

Alla körde där det fanns plats och där dom kunde komma fram

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt samma brist på respekt för rödljus som här i Isaan. Dock såg jag en bil som stannade i Youtube-videon, I Udon Thani lättade ingen ens på gasen.

/Sarne

Den som stannade i Pattaya-tuben var antagligen Svensk, eller Norsk (de är fantastiska på att stanna vid rödljus).

När jag stannar för rödljus på övergångställen (tänker främst på de nya på Lat pla kao road, där vi bor) här i Bkk tutar bakomvarande trafikanter som tokiga, de kan också köra om i mötande körfält, trots att det finns fotgängare på övergångsstället :diablo: ...

Polisen har fullt upp med att stoppa mc (för de bötar utan att knota).

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...