Jump to content
IGNORERAD

Få ansökan genomförd utan att vara i Sverige?


Oregistrerad

Recommended Posts

Tjenar.

Jag undrar om det är någon här som sökt tillfälligt uppehållstillstånd eller om det nu heter Permanent uppehållstillstånd då han vistats i Thailand och fått igenom det?

jag menar. Jag ska vara i Thailand och söka där så tjejen kan stanna i sverige MEN att jag inte ska åka hem till Sverige INNAn hon fått det beviljat så vi kan resa tillsammans.

Då hon varit här på besöksvisa så borde jag inte få intervju på MIG Verket och således inte behöva befinna mig i Sverige .

men om så intervju skulle behövas...kan dem göra den på ambassaden istället för Mig Verket ?

handläggaren kommer ju vara här i Serige ?

Har någon erfarenhet av detta ?

MVH: BC

Link to comment
Dela på andra sajter

Men där framgår inte om Jag kan befinna mig i Thailand och göra min Intervju eller blankett på ambassaden.

Den som MIG Verket ska ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu behövde jag aldrig genomföra intervjun men vi befann oss i Thailand när vi ansökte. När jag frågade om just detta så sade de att man kunde informera när man lämnade in ansökan och då få tid för muntlig intervju samtidigt som partnern vid behov.

Link to comment
Dela på andra sajter

Normalt ska sökandens intervju göras hos svenska ambassaden i Bangkok och anknytningspersonens intervju hos Migrationsverket i Sverige. För svenska anknytningspersoner bosatta i Thailand kan dock dennes intervju även göras hos svenska ambassaden i Bangkok.

Merparten av anknytningspersoner behöver endast skicka in en skriftlig intervju och den kan skrivas ut var man än befinner sig i världen. Frågeformuläret till intervjun finns att ladda ner från Migrationsverkets hemsida och kan fyllas i för hand eller via datorn för utskrift för att därefter skickas in till Migrationsverket postvägen efter deras begäran.

Problemet för dem som vistas på semester i Thailand under handläggningstiden är att Migrationeverket kan få svårt att nå dessa personer om något behöver kompletteras i ärendet och då blir hela handläggningen fördröjd eller så kan Migrationsverket få för sig att meddela ett avslag på grund av brister i anknytningspersonens handlingar.

Om du mot förmodan skulle befinna dig på semester i Thailand under handläggningen av din flickväns ärende - prata med Migrationsverket och hör vad de anser i frågan.

Du kan även anlita oss på Thaikonsult som ombud för dig så håller vi kontakten med Migrationsverket åt dig under din semester och håller dig uppdaterad om vad som sker i ärendet. Det var lite smygreklam.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Befinner mig i liknande situation genom att tjejen har tid för intervju den 27 december och förhoppningsvis kommer jag att befinna mig i Thailand mellan den 24 januari till den 8 mars. Tiden mellan intervjun tills jag lämnar Sverige blir då 4 veckor och tills jag återvänder drygt 10. Svaret jag fick från Migrationsverket är att det är möjligt för mig att lämna in mina svarshandlingar och utföra intervju på ambassaden i Bangkok. De var dock noga med att påpeka att det inte är något de kan utlova. Så man bör alltså förhöra sig i god tid innan. Men möjligheten bör alltså finnas?

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har genomgått detta två gånger.

Första gången våren 2005 då jag fortfarande var skriven i Sverige men befann mig i Thailand.

Enligt svenska myndigheter var jag således i Thailand på semester men fick genomföra intervjun på ambassaden i alla fall.

Vid samma tillfälle som min partner.

Andra gången var i våras då jag var utskriven och bosatt i Thailand. Samma sak som första gången.

Båda gångerna var jag å andra sidan gift med vederbörande och vi hade gemensamma barn.

Utgången av ansökan var därmed klar på förhand och det handlade bara om att expediera ärendet så snabbt som möjligt.

Kan tänkas ha viss betydelse men jag tror inte det.

Om man säger att man kommer att befinna sig i Thailand under handläggningens gång så är min gissning att

de låter alla svenska partners göra sina intervjuer på ambassaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...