Jump to content
IGNORERAD

Öppet brev till alla...


Thaifiskaren

Recommended Posts

Guest Magistern

Jag tillbringar c:a 1 timme om dagen med att läsa olika trådar i detta forum.

Brukar inte lägga mig i detta eviga tjafs som förekommer från vissa medlemmar o i vissa trådar.

Fattar inte varför en del går in med dessa extrema personangrepp.

Är det brist på egen uppmärksamhet eller brist på sysselsättning ?

Men det kan ju vara så att detta forum speglar samhället i stort...

Den frågeställning du lyfter fram i början av ditt inlägg, tycker jag är en mycket viktig "miljöfråga". Jag personligen irriteras över att massor av viktiga/intressanta trådar förstörs av trams!

Jag skulle hemskt gärna se att moderatorerna var väsentligt mycket hårdare i sina mod, och snabbare att blocka användare.

Det är ett privilegium att vara medlem här, inte en rättighet!

Jag har den tvivelaktiga förmånen att vara mod i ett annat forum, där skulle vi mod aldrig tillåta den sandlådeleken som tillåts här.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 71
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    5

  • Thaifiskaren

    5

  • måne

    4

  • svarten

    3

Mest aktiva i denna tråd

Den frågeställning du lyfter fram i början av ditt inlägg, tycker jag är en mycket viktig "miljöfråga". Jag personligen irriteras över att massor av viktiga/intressanta trådar förstörs av trams!

Jag skulle hemskt gärna se att moderatorerna var väsentligt mycket hårdare i sina mod, och snabbare att blocka användare.

Det är ett privilegium att vara medlem här, inte en rättighet!

Jag har den tvivelaktiga förmånen att vara mod i ett annat forum, där skulle vi mod aldrig tillåta den sandlådeleken som tillåts här.

HUr stor aktivitet är det på det forumet ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Magistern

HUr stor aktivitet är det på det forumet ?

Hur mäter man det? :-)

Och vad spelar det för roll? (nu är vi på väg OT)

I den del som jag ansvarar för ca 750 aktiva medlemmar.

totalt är ca 53,000 medlemmar där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förbannat gammalt brev det här. :blink:

Undrade också lite varför man lyfter en tråd som är över 3 år gammal???

I don't know, I don't care, and it doesn't make any difference! - Albert Einstein

Link to comment
Dela på andra sajter

Trodde detta var en musiktråd, men ojj,,! OK i alla fall, om någon hade sagt till mig på ABBA tiden, runt 1974 att man i Sverige år 2012 spelar finsk pop dagen i ända (i alla fall på mix megapål) så hade jag sagt att du måste gå och undersöka ditt huve! Så nu lirar dom Sunrise Avenue hela jävla tiden så man börjar lessna lite!

Man kan inte låta bli att imponeras. hahaha... Årets OT!!!!

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Den frågeställning du lyfter fram i början av ditt inlägg, tycker jag är en mycket viktig "miljöfråga". Jag personligen irriteras över att massor av viktiga/intressanta trådar förstörs av trams!

Jag skulle hemskt gärna se att moderatorerna var väsentligt mycket hårdare i sina mod, och snabbare att blocka användare.

Det är ett privilegium att vara medlem här, inte en rättighet!

Jag har den tvivelaktiga förmånen att vara mod i ett annat forum, där skulle vi mod aldrig tillåta den sandlådeleken som tillåts här.

Håller med dig i sak men från det forum första forumet som jag aktivt började skriva inlägg på hade du fått en varning och denna tråd låsts pga necrobump.

Håller dock med om att väldigt många (de flesta) trådar spårar ut efter ett par sidors inlägg om inte förr. OT-postning är visst helt tillåtet här och gör att jag flera gånger har funderat varför jag skriver här (för att knyta tillbaka till TS första inlägg...). Jag vill inte spendera min tid och förknippas med ett forum med skräp om jag inte får ut något vettigt från det. Det kan vara ny information, kompisar eller skratt.

På senaste halvåret eller mer har det känts som jag har fått ut mindre och mindre från forumet. Dels kanske det beror på att jag nu har gjort mycket av det som skrivs på forumet av folk som precis har börjat sin första resa till Thailand eller nyss funnit kärleken i Thailand.

Saker som jag tycker mig ha hyfsat koll på eller som detta forum i alla fall inte ökar mina kunskaper om i så stor utsträckning längre är t.ex

*Bok flyg

*Fixa besöksvisa

*Fixa UT

*Fixa PUT

*Fixa svenska medborgarskap

*Fixa thailändskt medborgarskap

*Fixa visum till Thailand

*Köpa guld

*Fixa sinsod

*Gifta sig i Sverige/Thailand

*Fixa mark i Thailand

*Bygga hus i Thailand

*Fixa Internet-uppkoppling

*Fixa husbok

*Fixa körkort i Thailand

*Börja lära sig Thai

m.m.

Listan kan göras lång. Jag vill inte påstå att jag är någon expert men detta forum ger i alla fall mig inte så mycket ny kunskap längre.

Kompisar skaffar jag oftast inte via Internet men nu när man kanske kommer tillbringa mer och mer tid i ett land där det främst pga språket kan vara svårt att skaffa kompisar så kan det vara ett hjälpmedel. Kommer kanske dyka upp på några fler forumträffar, särskilt då här i Thailand. Dessa har alltid varit roliga och intressant även ifall frugan kanske inte alltid tycker det.

Hur är det då med skratt och ha roligt här på forumet? En del reseberättelser är helt klart värda att besökas och man får en del skratt från lustigheter här i Thailand. Dock dras betyget kraftigt ner av t.ex. OT-poster (på senaste tiden har det ofta varit grova generaliseringar om samma ämne i flera trådar oavsett vad tråden handlat om) eller politiska strider mellan olika falanger där bägge sidorna oftast ser allt i svart eller vitt, ingen kommer att ge sig och där ibland rena personangrepp tillåts.En del politiska poster är mer bittra, andra mer positiva.

Visst finns det saker som jag är intresserad av, vill lära mig mer om eller som jag kan bidra med (t.ex. hur man nästan garanterat slipper tvätta kläder pga kulturkrock om man har thaipartner...). Jag kommer vilja lära mig mer om odling av grönsaker, plantering av träd och kanske starta företag. Har även nyligen börjat med OpenStreetMap här i Thailand vilket är både givande och roligt och som jag vill lära mig mer om. Som jag ser det just nu så överväger dock negativa delar till fortsatt engagemang och detta forum kanske inte längre är rätta forumet för mig. Intressefora har inte lett till något positivt för mig men rensning av en del reklam hjälpte till att snabba upp den annars sega laddningen av sidan. Ojämn moderering av poster är dock inget positivt.

Det var mina tankar om varför jag skriver eller kanske snarare skrivit här...

Så för att knyta an till första posten i denna necrobumpade tråd...:

[size=4]

...

Varför är du här ?

[/size] Ändrades av Merlins

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mäter man det? :-)

Och vad spelar det för roll? (nu är vi på väg OT)

I den del som jag ansvarar för ca 750 aktiva medlemmar.

totalt är ca 53,000 medlemmar där.

Match.com har väl fler än så?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Oki, Magistern: Hej då.

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med dig i sak men från det forum första forumet som jag aktivt började skriva inlägg på hade du fått en varning och denna tråd låsts pga necrobump.

Håller dock med om att väldigt många (de flesta) trådar spårar ut efter ett par sidors inlägg om inte förr. OT-postning är visst helt tillåtet här och gör att jag flera gånger har funderat varför jag skriver här (för att knyta tillbaka till TS första inlägg...). Jag vill inte spendera min tid och förknippas med ett forum med skräp om jag inte får ut något vettigt från det. Det kan vara ny information, kompisar eller skratt.

På senaste halvåret eller mer har det känts som jag har fått ut mindre och mindre från forumet. Dels kanske det beror på att jag nu har gjort mycket av det som skrivs på forumet av folk som precis har börjat sin första resa till Thailand eller nyss funnit kärleken i Thailand.

Saker som jag tycker mig ha hyfsat koll på eller som detta forum i alla fall inte ökar mina kunskaper om i så stor utsträckning längre är t.ex

*Bok flyg

*Fixa besöksvisa

*Fixa UT

*Fixa PUT

*Fixa svenska medborgarskap

*Fixa thailändskt medborgarskap

*Fixa visum till Thailand

*Köpa guld

*Fixa sinsod

*Gifta sig i Sverige/Thailand

*Fixa mark i Thailand

*Bygga hus i Thailand

*Fixa Internet-uppkoppling

*Fixa husbok

*Fixa körkort i Thailand

*Börja lära sig Thai

m.m.

Listan kan göras lång. Jag vill inte påstå att jag är någon expert men detta forum ger i alla fall mig inte så mycket ny kunskap längre.

Kompisar skaffar jag oftast inte via Internet men nu när man kanske kommer tillbringa mer och mer tid i ett land där det främst pga språket kan vara svårt att skaffa kompisar så kan det vara ett hjälpmedel. Kommer kanske dyka upp på några fler forumträffar, särskilt då här i Thailand. Dessa har alltid varit roliga och intressant även ifall frugan kanske inte alltid tycker det.

Hur är det då med skratt och ha roligt här på forumet? En del reseberättelser är helt klart värda att besökas och man får en del skratt från lustigheter här i Thailand. Dock dras betyget kraftigt ner av t.ex. OT-poster (på senaste tiden har det ofta varit grova generaliseringar om samma ämne i flera trådar oavsett vad tråden handlat om) eller politiska strider mellan olika falanger där bägge sidorna oftast ser allt i svart eller vitt, ingen kommer att ge sig och där ibland rena personangrepp tillåts.En del politiska poster är mer bittra, andra mer positiva.

Visst finns det saker som jag är intresserad av, vill lära mig mer om eller som jag kan bidra med (t.ex. hur man nästan garanterat slipper tvätta kläder pga kulturkrock om man har thaipartner...). Jag kommer vilja lära mig mer om odling av grönsaker, plantering av träd och kanske starta företag. Har även nyligen börjat med OpenStreetMap här i Thailand vilket är både givande och roligt och som jag vill lära mig mer om. Som jag ser det just nu så överväger dock negativa delar till fortsatt engagemang och detta forum kanske inte längre är rätta forumet för mig. Intressefora har inte lett till något positivt för mig men rensning av en del reklam hjälpte till att snabba upp den annars sega laddningen av sidan. Ojämn moderering av poster är dock inget positivt.

Det var mina tankar om varför jag skriver eller kanske snarare skrivit här...

Så för att knyta an till första posten i denna necrobumpade tråd...:

Nu blev det lätt att bestämma sig. Detta är min sista post på detta forum efter att tråden http://www.maipenrai.se/forum/t/17668-nyhet-ar-gripne-libanesen-verkligen-svensk-medborgare/page__pid__434816__st__15#entry434816 spårar ut direkt med rasistiska generaliseringar pådrivna av moderator som tidigare haft Vi gillar lika på sin profilbild. Skulle någon hoppa in i tråden och bemöta OT-posterna skulle dessa antagligen plockas bort eftersom vi inte skall ha några svenska politiska trådar. Att i negativa ordalag generalisera om folkslag eller grupper är dock OK verkar det som på många trådar.

Tack och hej, leverpastej!

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Kan bara tala för mig själv, men nog är det allt OT-svammel som får mig att vistas här, ibland timtals.. Info-trådar i all ära, men för någon som inte vill läsa om visum etc etc dagligen så finns ingen mening med att hänga här.

Tack vare aktiviteten som allt OT-svammel medför så får ju också frågor snabba svar på detta forum jämfört med andra forum där aktiviteten inte är så hög.. Bättre att få svar på sina frågor, ibland inom ett par minuter, än att vänta ibland flera dagar innan någon behagar skriva ett inlägg.

Att trådar spårar ur efter att TS fått svar på sina frågor har iaf inte jag något problem med. Däremot om TS blir idi*tförklarad för att den frågor en om en "simpel" sak tycker jag är tråkigt, själva meningen med ett forum är ju att lära och tipsa varandra om saker och ting och om aktiviteten som OT-svamlet medför dör ut, så dör också kunskapsutbytet på forumet..

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara tala för mig själv, men nog är det allt OT-svammel som får mig att vistas här, ibland timtals.. Info-trådar i all ära, men för någon som inte vill läsa om visum etc etc dagligen så finns ingen mening med att hänga här.

Tack vare aktiviteten som allt OT-svammel medför så får ju också frågor snabba svar på detta forum jämfört med andra forum där aktiviteten inte är så hög.. Bättre att få svar på sina frågor, ibland inom ett par minuter, än att vänta ibland flera dagar innan någon behagar skriva ett inlägg.

Att trådar spårar ur efter att TS fått svar på sina frågor har iaf inte jag något problem med. Däremot om TS blir idi*tförklarad för att den frågor en om en "simpel" sak tycker jag är tråkigt, själva meningen med ett forum är ju att lära och tipsa varandra om saker och ting och om aktiviteten som OT-svamlet medför dör ut, så dör också kunskapsutbytet på forumet..

Kloka ord Knasen... Att du sedan har dålig koll på katter är du förlåten för :crazy::)

Ändrades av Kjell
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara tala för mig själv, men nog är det allt OT-svammel som får mig att vistas här, ibland timtals.. Info-trådar i all ära, men för någon som inte vill läsa om visum etc etc dagligen så finns ingen mening med att hänga här.

Tack vare aktiviteten som allt OT-svammel medför så får ju också frågor snabba svar på detta forum jämfört med andra forum där aktiviteten inte är så hög.. Bättre att få svar på sina frågor, ibland inom ett par minuter, än att vänta ibland flera dagar innan någon behagar skriva ett inlägg.

Att trådar spårar ur efter att TS fått svar på sina frågor har iaf inte jag något problem med. Däremot om TS blir idi*tförklarad för att den frågor en om en "simpel" sak tycker jag är tråkigt, själva meningen med ett forum är ju att lära och tipsa varandra om saker och ting och om aktiviteten som OT-svamlet medför dör ut, så dör också kunskapsutbytet på forumet..

Och vad har bäste herr Knasen lärt sig??

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Och vad har bäste herr Knasen lärt sig??

Jag har lärt mig inihelvete mkt saker här på MPR som jag kanske inte har användning av just idag men i framtiden. Och då är inte allt kanske thairelaterat.. Lamai's spistråd är ju ett lysande exempel på hur detta forums kunnande (förvirring) utan att vara thairelaterat, men jävligt roligt :rotfl:

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag sett mer av Thailand i detta forum än jag gjort IRL under alla resor sen 1988 :crazy:

MEN DE E JU TACK VARE ALKOHOLEN SOM DU MISSAT SÅ MYCKE,MEN NÄSTA TRIPP BLIR JU ANNOLUNDA...

Link to comment
Dela på andra sajter

MEN DE E JU TACK VARE ALKOHOLEN SOM DU MISSAT SÅ MYCKE,MEN NÄSTA TRIPP BLIR JU ANNOLUNDA...

Kom från rätt hals :24:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Kloka ord Knasen... Att du sedan har dålig koll på katter är du förlåten för :crazy::)

Hur är det med Murre från Skogstibble, har han kommit ur rävgrytet än? :crazy:

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Och vad har bäste herr Knasen lärt sig??

Nu när jag varit ute och rensat hjärnan i pattis så kom jag på att jag fick snabbt tips om hotell på Koh Chang när jag ställde frågan akut. Kopplade upp mig när jag satt på en restaurang och fick ett tillfredställande svar innan jag käkat klart.. Utan att prata skit om andra thaiforum, men så snabba svar kan man bara få här och jag är ganska säker på att OT-svamlet har en stor inverkan på det :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Men visst är det som en del påtalar, en tummelplats som stundom tenderar till chat mellan enskilda medlemmar vilket med automatik ger vid handen ett svåröverblickat forum, dessvärre även studtals i intressanta trådar som då blir helt obegripliga att läsa sig till information i.

Men, man ska som bekant inte kasta sten i glashus så jag skäms lite över att själv då o då fastna i "privatdialog" där den inte hör hemma!

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när jag varit ute och rensat hjärnan i pattis så kom jag på att jag fick snabbt tips om hotell på Koh Chang när jag ställde frågan akut. Kopplade upp mig när jag satt på en restaurang och fick ett tillfredställande svar innan jag käkat klart.. Utan att prata skit om andra thaiforum, men så snabba svar kan man bara få här och jag är ganska säker på att OT-svamlet har en stor inverkan på det :)

Trots allt svammel och white trash inlägg så finns det många korn av sanningar och bra info om ditten och datten.

Många goda skribenter här lyfter MPR och även om de tenderar ibland att falla ur så har de oftast snart lyft blicken igen :14:

Ha så trevligt på Koh Chang och hälsa damen

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tillbringar c:a 1 timme om dagen med att läsa olika trådar i detta forum.

Brukar inte lägga mig i detta eviga tjafs som förekommer från vissa medlemmar o i vissa trådar.

Fattar inte varför en del går in med dessa extrema personangrepp.

Är det brist på egen uppmärksamhet eller brist på sysselsättning ?

Men det kan ju vara så att detta forum speglar samhället i stort...

en del måste framhäva sig själva för att må bättre, oftas på andras bekostnad.

en del med dåligt självförtroende måste hävda sig för att klara av sin vardag, ofta på andras beskostnad.

en del har inte annat att göra, än att starta ett ordkrig som oftast slutar i att någon mår dåligt.

Finns många fler anledningar till att vara här...o jag vet att dom flesta är seriösa.

Det knepiga är att några av "dessa " personer sällan eller aldrig tillför något som har med Thailand att göra.

Kan jämnföras med denna klick som går på fotboll endats för att djävlas med andra.

(Forumshulliganer ? )

Naturligtvis så finns det väldigt många olika åsikter om det mesta, o så skall det vara.

Munhugg o kritik skall framföras, men inte genom personangrepp

Jag vet varför jag finns på detta forum...

Jag är djävligt intresserad av Thailand, av många skäl.

Har en Thai-fru som jag älskar extremt mycket, och får lika mycket om inte mer tillbaka.

Varit i Thailand sedan början på 80-talet, men ändå missat så mycket att se, vilket jag nu försöker ta igen.

Lärt mig väldigt mycket av andra från detta forum, och hoppas att få göra även i framtiden.

Älskar att läsa olika historier som många varit med om...tex. Isan Lovers..Herr Chang.m.m.

Jag vet egentligen inte varför jag skriver detta inlägg...kan vara för att jag tycker det är så synd att

stämningen ibland...hmmm .inte är på topp.

Ok, jag vet.jag kan strunta i att läsa.men är det inte bättre att vi alla försöker att skärpa till oss

o röka en fredspipa ?

Så nu vet ni varför jag finns här.. :yes:

Varför är du här ?

Av exakt samma skäl! Och jag delar Din uppfattning om sandlådenivån på delar av fotumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...