Jump to content
IGNORERAD

Arbetstidslagen - hur är det i praktiken?


Magrood

Recommended Posts

Hej

Jag fick fråga från en vän. Men jag är osäker så jag frågar vidare.

Fråga nr 1.

Om man jobbar efter kl 18.00 på söndagar, får man något extra OB?

Jag menar att man får OB för att man jobbar på söndag.

Och man får OB för att man jobbar efter t.ex. klockan 18.00.

Om man jobbar efter 18.00 på söndag, hur blir det?

Fråga nr 2.

Är det någon skillnad mellan timpeng för de som är heltidsanställda och deltidsanställda?

Fråga nr 3.

Om man är deltidsanställd med får jobba övertid (mertid) så det blir 45 timmar per vecka i ett par veckor. Är det ok, med tanke på att man inte får jobba för mycket övertid.

Tack så mycket!

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag fick fråga från en vän. Men jag är osäker så jag frågar vidare.

Fråga nr 1.

Om man jobbar efter kl 18.00 på söndagar, får man något extra OB?

Jag menar att man får OB för att man jobbar på söndag.

Och man får OB för att man jobbar efter t.ex. klockan 18.00.

Om man jobbar efter 18.00 på söndag, hur blir det?

Fråga nr 2.

Är det någon skillnad mellan timpeng för de som är heltidsanställda och deltidsanställda?

Fråga nr 3.

Om man är deltidsanställd med får jobba övertid (mertid) så det blir 45 timmar per vecka i ett par veckor. Är det ok, med tanke på att man inte får jobba för mycket övertid.

Tack så mycket!

Magrood

hej Magrood. helt klart att hon ska ha betald för övertid, det säger avtalet mellan fack o arbetsgivare. ni kan ringa tillhörande fack.

på fråga 2 så ska det inte vara någon skillnad mellan heltid o deltids ersättning/lön det som kan vara skillnad är ju om dem har gjort personliga löneavtal. Kolla med facket.

klart man får jobba övertid om arbetsgivaren ber om det, tror beodrad övertid är upp till 200 tim/år som han kan beodra övertid, om han vill att anställda skall jobba mer så måste han kontakta facket för att få licens på fler timmar. lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

hej Magrood. helt klart att hon ska ha betald för övertid, det säger avtalet mellan fack o arbetsgivare. ni kan ringa tillhörande fack.

på fråga 2 så ska det inte vara någon skillnad mellan heltid o deltids ersättning/lön det som kan vara skillnad är ju om dem har gjort personliga löneavtal. Kolla med facket.

klart man får jobba övertid om arbetsgivaren ber om det, tror beodrad övertid är upp till 200 tim/år som han kan beodra övertid, om han vill att anställda skall jobba mer så måste han kontakta facket för att få licens på fler timmar. lycka till.

Sen kan man "tvätta" 75tim övertid= man kompar ut 75 timmar och gör 75 timmar till ÖT= en som vet :drinks:

Mvh. Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa är att kolla med sitt fack eller läsa avtalen som brukar finnas online. Finns en hel del avarter typ "extra ordinära händelser" osv i vissa avtal som gör att man kan tvingas jobba övertid och vissa branscher har inte så bra förspänt.

Handels tex har man ju hört att de piskas varje morgon innan de börjar jobba osv :ironi:

Generellt så kolla upp avtalen och försök föra dialog. En arbetsgivare som vill sätta sig på tvären brukar kunna göra det utan att man kan göra något åt det så utgå från dialog istället för krav såvida det inte redan finns en konflikt.

I mina yngre dagar så försökte jag spela tuff med att man kunde avtalet osv. Arbetsgivaren hade ett undantag att dra fram ur trollerihatten för i stort sett allt man kunde komma med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag fick fråga från en vän. Men jag är osäker så jag frågar vidare.

Fråga nr 1.

Om man jobbar efter kl 18.00 på söndagar, får man något extra OB?

Jag menar att man får OB för att man jobbar på söndag.

Och man får OB för att man jobbar efter t.ex. klockan 18.00.

Om man jobbar efter 18.00 på söndag, hur blir det?

Ersättningen varierar mellan olika fackförbund, i IF Metall som jag företräder är övertids ersättningen 58,02 kr på vardagar och 99,45 kr på helgdagar, men det första du bör göra är att kolla viket fackförbund som din kompis är med (eller bör vara) med i, dom fixar detta åt henne om hon bara är medlem.

Fråga nr 2.

Är det någon skillnad mellan timpeng för de som är heltidsanställda och deltidsanställda?

Inte med automatik, men lön kan ju variera på samma arbete om arbetsplatsen har individuell eller anställningstids baserad lön.

Fråga nr 3.

Om man är deltidsanställd med får jobba övertid (mertid) så det blir 45 timmar per vecka i ett par veckor. Är det ok, med tanke på att man inte får jobba för mycket övertid.

Det beror sig på om överenskommelsen om deltid baseras på sjukdom eller rehabilitering där man har kommit övrens om att personen bara ska jobba ett visst antal timmar i månaden, då kan arbetsgivaren inte tvinga denne att jobba mertid.

Tack så mycket!

Magrood

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag fick fråga från en vän. Men jag är osäker så jag frågar vidare.

Fråga nr 1.

Om man jobbar efter kl 18.00 på söndagar, får man något extra OB?

Jag menar att man får OB för att man jobbar på söndag.

Och man får OB för att man jobbar efter t.ex. klockan 18.00.

Om man jobbar efter 18.00 på söndag, hur blir det?

Som IL antyder så beror det på vilket fackförbund som slutit avtal med arbetsgivaren.

LO (landsorganisationen) består av 14 förbund som var för sig har sina avtal. http://www.lo.se/home/lo/home.nsf/unidView/547CDE32A3855B52C1256E4B0035BE41?OpenDocument&FLetter=H

LO är till för vanliga knegare sen finns det ju TCO för tjänstemännen och SACO för akademikerna.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar tackar!

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns som sagt ingen specifik lagstiftning i Sverige som reglerar detta, utan det är avtal mellan arbetsgivare och fack som till största delen gäller.

Vad jag förstår har båda politiska blocken uttalat sig om att de vill fortsätta ha det så.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns som sagt ingen specifik lagstiftning i Sverige som reglerar detta, utan det är avtal mellan arbetsgivare och fack som till största delen gäller.

Vad jag förstår har båda politiska blocken uttalat sig om att de vill fortsätta ha det så.

Herr Chang har talat.

Naturligtvis Herr Chang.

Det vore väl politiskt självmord om något parti skulle blanda sig i löneförhandlingar mellan arbetsmarknadens parter ;)

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns som sagt ingen specifik lagstiftning i Sverige som reglerar detta, utan det är avtal mellan arbetsgivare och fack som till största delen gäller.

Vad jag förstår har båda politiska blocken uttalat sig om att de vill fortsätta ha det så.

Herr Chang har talat.

Hej, där tror jag du har fel, det finns en lag som arbetstidslagen : så o aå många timmar får du jobba = köra exempelvis.

Det finns som sagt ingen specifik lagstiftning i Sverige som reglerar detta, utan det är avtal mellan arbetsgivare och fack som till största delen gäller.

Vad jag förstår har båda politiska blocken uttalat sig om att de vill fortsätta ha det så.

Herr Chang har talat.

Hej, där tror jag du har fel, det finns en lag som arbetstidsdlagen : så o så många timmar får du jobba = köra exempelvis. Ändrades av jan53
Link to comment
Dela på andra sajter

På fråga 3 får man tänka på att upp till 40 timmar/vecka är mertid och resterande är övertid.

Är personen anställd för att jobba tex 35 timmar men jobbar 45 timmar så blir det 5 timmar mertid med vanlig lön samt 5 timmar med övertidsersättning.

Smile and the world smiles with you

Fart and you stand alone

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, där tror jag du har fel, det finns en lag som arbetstidsdlagen : så o så många timmar får du jobba = köra exempelvis.

Ja, det är mycket möjligt att jag har fel vad gäller just chaufförers arbetstid, min poäng var dock att de flesta reglerna som finns på arbetsmarknaden har fack och arbetsgivare kommit överens om. Och det finns ingen lagstiftning bakom, annat än vanliga regler vad gäller avtal i allmänhet.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja...det här med arbetstid och övertid är lite knepigt, visserligen styrs det delvis från respektive fack.

Men alla är tvungna att följa de lagar som har satts av Arbetsmiljöverket/arbetstidslagen som i sin tur bygger på direktiv gemensamt satta av EU.

Grunderna i det är tex att alla har rätt till 11h vila på en 24 timmars period, minst 24 timmars sammanhängande ledighet utöver elva timmars dygnsvila under varje sjudagarsperiod, minst 24h sammanhängande vila på en sjudagarsperiod.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är mycket möjligt att jag har fel vad gäller just chaufförers arbetstid, min poäng var dock att de flesta reglerna som finns på arbetsmarknaden har fack och arbetsgivare kommit överens om. Och det finns ingen lagstiftning bakom, annat än vanliga regler vad gäller avtal i allmänhet.

Herr Chang har talat.

Arbetstidslagen

Lagens omfattning

Arbetstidslagen har regler om hur mycket man får arbeta per dygn, per vecka och per år. Den tar upp jourtid och beredskap, vilka raster och pauser man har rätt till och vad som gäller för nattvila.

http://www.av.se/dok...bocker/h026.pdf

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja...det här med arbetstid och övertid är lite knepigt, visserligen styrs det delvis från respektive fack.

Men alla är tvungna att följa de lagar som har satts av Arbetsmiljöverket/arbetstidslagen som i sin tur bygger på direktiv gemensamt satta av EU.

Grunderna i det är tex att alla har rätt till 11h vila på en 24 timmars period, minst 24 timmars sammanhängande ledighet utöver elva timmars dygnsvila under varje sjudagarsperiod, minst 24h sammanhängande vila på en sjudagarsperiod.

Jag arbetar på Schema och jag ska efter en helg ha minst 36 timmars vila innan nästa arbetspass får börja. Tiden börjar räknas från det jag går ut från jobbet, jag arbetade förra helgen, fredag 11.45-21.00, lördag 08.00-20.00, söndag 08.00-20.00, efter det är jag ledig från Söndag klockan 20.00 till Tisdag klockan 11.45. mellan varje pass måste det vara 11 timmars ledighet.

Du nämde OB också. Jag som är Kommunalanställd har på vardagskvällar från 19.00 till 22.00 14.40/timme nånting. På helger, fredag från 19.00 till måndag 07.00 45.60/timme och på Storhelger 91,20/timme. Med storhelg räknas Julafton, Juldagen, Annandags jul och Nyårsafton. De andra storhelgerna är Påsk, Pingst, Midsommar.

Jag är medlem i SKTF=Svenska Kommunaltjänstemännens Fackförbund. Vi som är kommunalanställda har väldigt låg OB-ersättning. Jag ver fackförbund som har förhandlat fram dubbel lön när de har OB bland annat Vaktbolagen, tror jag , har dubbel övertid som OB.

Hoppas ni begriper vad jag skrivit?? :giggle:

gubben

Ändrades av gubben4906

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar!

Det är det som är härligt med forum.

:av-109998:

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja...det här med arbetstid och övertid är lite knepigt, visserligen styrs det delvis från respektive fack.

Men alla är tvungna att följa de lagar som har satts av Arbetsmiljöverket/arbetstidslagen som i sin tur bygger på direktiv gemensamt satta av EU.

Grunderna i det är tex att alla har rätt till 11h vila på en 24 timmars period, minst 24 timmars sammanhängande ledighet utöver elva timmars dygnsvila under varje sjudagarsperiod, minst 24h sammanhängande vila på en sjudagarsperiod.

Då var jag inte helt fel på det, jag nämnde visserligen bara arbetstidslagen för yrkestrafiken m.m :giggle:
Link to comment
Dela på andra sajter

Lagarna är ett grundskydd men mycket är dispositiva regler, dvs. att förbund kan göra andra avtal.

På enskilda företag kan den lokala klubben avtala om andra normer än vad lagar och paragrafer säger.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Ja, det är mycket möjligt att jag har fel vad gäller just chaufförers arbetstid, min poäng var dock att de flesta reglerna som finns på arbetsmarknaden har fack och arbetsgivare kommit överens om. Och det finns ingen lagstiftning bakom, annat än vanliga regler vad gäller avtal i allmänhet.

Herr Chang har talat.

Ändrades av gubben4906

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
andersbangkok

Lagarna är ett grundskydd men mycket är dispositiva regler, dvs. att förbund kan göra andra avtal.

På enskilda företag kan den lokala klubben avtala om andra normer än vad lagar och paragrafer säger.

Njaaa... lagen kan du inte förhandla förbi. Jag tänker nu på t.ex. arbetsmiljö, arbetstid och semester. De delar som är lagstadgade (t.ex huvudsemesterperioden mm) de kan du inte förhandla bort.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Då var jag inte helt fel på det, jag nämnde visserligen bara arbetstidslagen för yrkestrafiken m.m :giggle:

Finns ingen Arbetstidslag för chaufförer,

däremot en VILOTIDSLAG.

Se till att sära på begreppen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...