Jump to content
IGNORERAD

Sedlar och valörer....


honken

Recommended Posts

Fick med mig en udda sedel jag aldrig skådat själv.

Frågade en person om den var äkta och när den var gjord och fick svaret "Äkta, och 30år sedan..."

Dock lite svårt o tro 30 bast gammal sedel, så jag vänder frågan till er här.

Det är sedeln som är överst i bilden, och nederst är den som jag är van med.

img0104dx.jpg

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen Honken,

Glöm att ta bilden igen, det går inte att kolla hur gammal den är. Det är Rama 1 på bilden och texten är namnet på kungen är:

Phra Buddha Yod Fa Chualok (Rama I) 1782-1809.

Och årtalet på sedeln är 2277 - 2325 men sedeln är troligen bara ca 5 - 10 år :) Hittade faktiskt en själv.

Ha en bra dag!

:wai

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedeln är garanterat både äkta och gångbar, men man kom på för några år sedan att kungen hade faktiskt åldrats :huh: så man bytade bild till en där han är lite äldre. De flesta av den sedeltypen är väl utslitna och utbytta vid det här laget, frugan hade en ocirkulerad liggandes i en låda, själv har jag handlat upp alla mina efterhand som jag har fått dem

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedeln är garanterat både äkta och gångbar, men man kom på för några år sedan att kungen hade faktiskt åldrats :huh: så man bytade bild till en där han är lite äldre.

Exactemente, fast en del forumister envisas med att ha kvar sin något för ungdomliga avatar.

Bildsköne Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, fast en del forumister envisas med att ha kvar sin något för ungdomliga avatar.

Bildsköne Arne

Nu kände jag mig träffad Arne...

Men kolla min profil, där finner du en dagsfärsk bild!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen Honken,

Glöm att ta bilden igen, det går inte att kolla hur gammal den är. Det är Rama 1 på bilden och texten är namnet på kungen är:

Phra Buddha Yod Fa Chualok (Rama I) 1782-1809.

Och årtalet på sedeln är 2277 - 2325 men sedeln är troligen bara ca 5 - 10 år :) Hittade faktiskt en själv.

Ha en bra dag!

:wai

Ahh..

Så den var inte så speciell som jag hade hoppats på då :)

Men blir en nog en tavla av den iaf, tyckte den ser snyggare ut än den vanliga 20b-sedeln.

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...