Jump to content
IGNORERAD

Jag är oansvarig enligt en del Thailändare


stjp8729

Recommended Posts

Hej,

Var idag och handlade på Tesco Lotus i Min Buri, och fick skarpa kommentarer av en medelålders Thaikvinna om att jag var en oansvarig far. :(

Detta har nu hänt vid tre tillfällen :(

Första gången var på sjukhuset när lillen skulle åka hem, jag ville då sätta honom i bilbarnstolen när läkare och sjuksystrar sa att det kunde vara farligt att sätta honom i en bilbarnstol. Det var bättre att frugan satt i framsätetet och höll i lillen i famnen, detta skulle vara helt säkert enligt sjukhuspersonalen!.

Andra gången var när svärmor också förklarade för mig att det var bättre frugan satt i framsätetet med lillen i knät! Jag gjorde ett tapert försök att förklara att frugan kan omöjligt hålla kvar lillen om man krockar, och desutom finns det en airbag som kan göra lite ont på näsan för lillen. Men icke, lillen väger så lite så det är inga problem att hålla kvar honom vid en lättare krock, och kör man fortare är det bara att slänga ner honom på golvet!

Tredje gången hände idag, på Tesco Lotus så blev idi*t förklarad när jag satte lillen i bilbarnstolen i baksätet. Han skulle minsann sitta i framsätet med frugan.

Nu känner jag mig osäker på mig själv.. Har jag fel trots all information från Sverige? Och desutom all information och forskning som min tidigare arbetsgivare har gjort om säkerhet .. Har alla i Sverige fel?

post-4239-0-00139600-1292138441_thumb.jp

Lillen undrar vem som har rätt..

Ha en bra dag!

Mvh Villrådig far i Thailand!

:wai:

post-4239-0-00139600-1292138441_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 46
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    8

  • Soengsang

    7

  • Avregistrerad clion

    5

  • noBuzz

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej,

Var idag och handlade på Tesco Lotus i Min Buri, och fick skarpa kommentarer av en medelålders Thaikvinna om att jag var en oansvarig far. :(

Detta har nu hänt vid tre tillfällen :(

Första gången var på sjukhuset när lillen skulle åka hem, jag ville då sätta honom i bilbarnstolen när läkare och sjuksystrar sa att det kunde vara farligt att sätta honom i en bilbarnstol. Det var bättre att frugan satt i framsätetet och höll i lillen i famnen, detta skulle vara helt säkert enligt sjukhuspersonalen!.

Andra gången var när svärmor också förklarade för mig att det var bättre frugan satt i framsätetet med lillen i knät! Jag gjorde ett tapert försök att förklara att frugan kan omöjligt hålla kvar lillen om man krockar, och desutom finns det en airbag som kan göra lite ont på näsan för lillen. Men icke, lillen väger så lite så det är inga problem att hålla kvar honom vid en lättare krock, och kör man fortare är det bara att slänga ner honom på golvet!

Tredje gången hände idag, på Tesco Lotus så blev idi*t förklarad när jag satte lillen i bilbarnstolen i baksätet. Han skulle minsann sitta i framsätet med frugan.

Nu känner jag mig osäker på mig själv.. Har jag fel trots all information från Sverige? Och desutom all information och forskning som min tidigare arbetsgivare har gjort om säkerhet .. Har alla i Sverige fel?

post-4239-0-00139600-1292138441_thumb.jp

Lillen undrar vem som har rätt..

Ha en bra dag!

Mvh Villrådig far i Thailand!

:wai:

Du har absolut rätt. Ytterligare bevis på hur skrämmande låg kunskap många i Thailand har

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Hej, att ditt lilla barn får sitta i en barnstol tycker jag låter mindre läpligt.

Det beror på att så pass små barn bör ha stöd för huvudet då deras hals o nackmuskler

är för svaga för att parera bilens rörelser.

Det är bättre att barnet ligger ner under färden i bilen.

http://www.ntf.se/konsument/fragekategori.asp?RecID=1

http://www.barnibilen.se/babyskydd.html/

mvh

SN

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, att ditt lilla barn får sitta i en barnstol tycker jag låter mindre läpligt.

Det beror på att så pass små barn bör ha stöd för huvudet då deras hals o nackmuskler

är för svaga för att parera bilens rörelser.

Det är bättre att barnet ligger ner under färden i bilen.

http://www.ntf.se/ko...ori.asp?RecID=1

mvh

SN

Hej SN,

Kanske skall tillägga att barnstolen är från nyfödd upp till 13 Kg:

http://www.volvocars...s/13-kilos.aspx

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bebisarnas barnstolar är ju så vinklade att de i princip ligger. Desutom är de väl bakåtvända så nacken inte skall påfrestas vid en krock framifrån. Korde stenhårt med Alisas släkt och fick dem att kopa in en barnstol till deras bil. Tror inte att det handlade om ett forhojt säkerhetstäkande från deras håll utan bara hålla mig och Alisa lugna och glada.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Jag tycker du ska googla på bilbarnstolar. Fins mycket info

en sån där liten bakåtvänd i BAKSÄTET är nog bäst för Leif

Så jag håller med Tallen Thai vet nog inte vad bilsäkerhet är för något :giggle: (en del upplysta vet ju)

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Man tänker i Thailand ungefär likadant angående barnsäkerhet i bil som svenskarna gjorde på 60 och 70 talen. Dessvärre är väl trafiksituationen aningen riskfylldare i Thailand än den var i Sverige då så det förekommer nog en hel del tragik. Tycker du ska fortsätta sätta barnet i bilbarnstol i baksätet men placera även frugan där bak så kan hon hålla kollen på tutten.

Vi har bilbarnstolar för båda barnen även i Thailand.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahaha så typisk, jag har tagit ner "bältes kuddar/sittsar" när jag visade hur de skulle användas så ifrågasattes de ordentligt och dömdes ut.

Bara det att ungarna skall ha bälte på sig i baksätet ifrågasätts ofta, att de sen skall sitta på dessa "kuddar" tycker många där nere är obegripligt korkat.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion
:giggle::sFduh: får inte herrn huvudvärk av allt nickande :lol:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

:giggle::sFduh: får inte herrn huvudvärk av allt nickande :lol:

Kämpigt är det :dance:

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara att man är beredd att åka omkring i 100 km/h med hela släkten klängande bak på en pickup visar ju på en total brist om kunskap om krafter och säkerhet

Fast kanske värsta exemplet är att om ovanstående fordons ägare inte har säkerhetsbältet på får han böta för detta. Allt medns hela släkten där bak är helt OK enligt lagarna i Thailand

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

..

..

kör man fortare är det bara att slänga ner honom på golvet!

.

.

Lillen undrar vem som har rätt..

Ha en bra dag!

Mvh Villrådig far i Thailand!

:wai:

Undrar hur svärmor tänkte där? :whoco5:

Det är nog bara att konstatera att det tar en generation för nyheter att få fullt genomslag.

När ni blir farföräldrar är detta inget problem längre. :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara att man är beredd att åka omkring i 100 km/h med hela släkten klängande bak på en pickup visar ju på en total brist om kunskap om krafter och säkerhet

Fast kanske värsta exemplet är att om ovanstående fordons ägare inte har säkerhetsbältet på får han böta för detta. Allt medns hela släkten där bak är helt OK enligt lagarna i Thailand

Vad är det du inte förstod, vet du ej vad en bälteskudde/bältesstol är för något?, jag kan upplysa dig om att de används tillsammans med bilbälte.det är liksom meningen med dem!!!!

Pickisen använder vi bara för vad den är avsedd för, att transportera saker på flaket, annars så kör vi en helt normal SUV med 7 bältade platser!!!!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det du inte förstod, vet du ej vad en bälteskudde/bältesstol är för något?, jag kan upplysa dig om att de används tillsammans med bilbälte.det är liksom meningen med dem!!!!

Pickisen använder vi bara för vad den är avsedd för, att transportera saker på flaket, annars så kör vi en helt normal SUV med 7 bältade platser!!!!

Vad yrar du om ?

Anser du på något sätt att ovanstående inlägg är riktat mot dig på något sätt ?

Jag beskrev det som mer eller mindre är standard i Thailand, d.v.s att transportera en massa folk på flaket till en pickup och hur det dessutom är lagligt enligt Thailändsk lag samtidigt som det är bältesstvång på de som sitter inne i pickupen !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad yrar du om ?

Anser du på något sätt att ovanstående inlägg är riktat mot dig på något sätt ?

Jag beskrev det som mer eller mindre är standard i Thailand, d.v.s att transportera en massa folk på flaket till en pickup och hur det dessutom är lagligt enligt Thailändsk lag samtidigt som det är bältesstvång på de som sitter inne i pickupen !

Som du skriver under mitt inlägg så kan det tolkas som det var riktat mot mig ja!

Bara att man är beredd att åka omkring i 100 km/h med hela släkten klängande bak på en pickup visar ju på en total brist om kunskap om krafter och säkerhet

Fast kanske värsta exemplet är att om ovanstående fordons ägare inte har säkerhetsbältet på får han böta för detta. Allt medns hela släkten där bak är helt OK enligt lagarna i Thailand

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som du skriver under mitt inlägg så kan det tolkas som det var riktat mot mig ja!

Då får du skylla dig själv

Antalet fordonsägare som kör en pickup med familjen bak på flaket i 100 km/timmen i Thailand kan nog räknas i hundratusen-tals

Väljer du att anse att det pekar ut dig på något sätt har du nog ett problem i dig själv som du får ta tag i.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Bilbarnstol

Från det att barnet kan sitta själv utan stöd kan man börja använda den bakåtvända bilbarnstolen. Denna typ av stol monteras oftast med hjälp av bilens säkerhetsbälte och medföljande underförankringsremma, dock aldrig vid aktiv airbag. Dessa remmar fästes i regel under bilens säte, beroende på bilens utförande varierar dessa fästpunkter något. Bakåtvända bilstolar finns i flera olika utföranden där vissa är utrustade med justerbar sittbrunn vilket ger ett visst viloläge.

Barn ska åka bakåtvänt så länge som möjligt, helst upp till 5 års ålder. Bilstolen är urvuxen först när barnets huvud sticker upp cirka en tredjedel över bilstolen kant, eller när stolens viktgräns har passerats. Rådfråga oss gärna.

Ds om du vill kan jag åka och köpa en till dig i dag

tror inte det finns såna i Los och skulle det finnas så är dom nog undermåliga

den här hitta jag på babyproffsen på Backaplan

post-3713-0-38421800-1292142214_thumb.jp

post-3713-0-38421800-1292142214_thumb.jp

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Då får du skylla dig själv

Antalet fordonsägare som kör en pickup med familjen bak på flaket i 100 km/timmen i Thailand kan nog räknas i hundratusen-tals

Väljer du att anse att det pekar ut dig på något sätt har du nog ett problem i dig själv som du får ta tag i.

Så när du skriver ovanstående så syftar det alltså inte på skribenten i inlägget före?

Så jag kan helt sonika skriva han i det ovanstående är helt vrickad och söker mest bara tjafs nu..så är det alltså inte riktat mot skribenten i inlägget ovan?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så när du skriver ovanstående så syftar det alltså inte på skribenten i inlägget före?

Så jag kan helt sonika skriva han i det ovanstående är helt vrickad och söker mest bara tjafs nu..så är det alltså inte riktat mot skribenten i inlägget ovan?

Nej det syftar inte till inlägget före utan till raden innan i samma inlägg d.v.s pickupföraren

Du verkar ha vaknat på fel sida idag

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Nu får ni ta en toy tråden börjar spåra ut gentlemän :whoco5:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det syftar inte till inlägget före utan till raden innan i samma inlägg d.v.s pickupföraren

Du verkar ha vaknat på fel sida idag

Ok.släppt.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bilbarnstol

Från det att barnet kan sitta själv utan stöd kan man börja använda den bakåtvända bilbarnstolen. Denna typ av stol monteras oftast med hjälp av bilens säkerhetsbälte och medföljande underförankringsremma, dock aldrig vid aktiv airbag. Dessa remmar fästes i regel under bilens säte, beroende på bilens utförande varierar dessa fästpunkter något. Bakåtvända bilstolar finns i flera olika utföranden där vissa är utrustade med justerbar sittbrunn vilket ger ett visst viloläge.

Barn ska åka bakåtvänt så länge som möjligt, helst upp till 5 års ålder. Bilstolen är urvuxen först när barnets huvud sticker upp cirka en tredjedel över bilstolen kant, eller när stolens viktgräns har passerats. Rådfråga oss gärna.

Ds om du vill kan jag åka och köpa en till dig i dag

tror inte det finns såna i Los och skulle det finnas så är dom nog undermåliga

den här hitta jag på babyproffsen på Backaplan

Tackar Clion,

Jag har redan en från Volvo som inköptes innan avhämtning från BB, men bugar och tackar för erbjudandet :)

post-4239-0-24350700-1292143121_thumb.jp

En sådan har jag (nyfödd - 13Kg), såg nu att den 6511 SEK billigare i Sverige, och det betyder faktiskt 144,68 stora LEO :( Vilket skulle räckt i 2,78 år för mig.. :(

Ha en gör go dag!

:wai:

PS! Ring mig när du kommer till Thailand!

post-4239-0-24350700-1292143121_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

oki doki :dance:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu får ni ta en toy tråden börjar spåra ut gentlemän :whoco5:

Jag tar kopp kaffe till så löser det sig. ;)

För att återknyta till ämnet så har jag tagit ner stolar som på bilden nedan.

Samt en normal bakåt vänd till den minste.

post-3210-0-42725800-1292143727_thumb.jp

post-3210-0-42725800-1292143727_thumb.jp

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

När siste?? grabben föddes så uppstod under en mycket kort tid en diskusssion med mor- och farföräldrar (Thai) hurudvia han skall åka i bilbarnstol.

Jag förklarade att skall han åka med dem så blir det baklänges i därför avsedd bilbarnstol. Så har det varit sedan dess.

Det där "sitta fram med modern" eller sitta bak på pickupen när dom reser till stranden "det funkar inte.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...