Jump to content
IGNORERAD

"Min bil kostar mer än deras hus..."


Tommy

Recommended Posts

Nej, jag vet inte vilka yrken som finns just i Pattaya och inte i resten av Thailand. Du har själv inte satt din fot i Pattaya som du skrev för ett tag sedan, så hur kan du veta?

Hört talas om MPR ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 60
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tommy

    7

  • ban99arne

    5

  • Tallviking

    5

  • noBuzz

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Siam-Nilsson

Intressant.

Vad är det för "vissa yrken" som finns just i Pattaya?

**********************************************

vet du inte det ? :whistle:

I början av 1990-talet när jag var hemma i Sverige under några månader

så fick jag ett brev från en svensk bekant som hade rest till Bangkok för första gången.

(på den tiden skrev man handskrivna brev till varandra, och ibland faxade man dessa brev)

- Nåväl, min bekant berättade i både överlyckliga ordalag och exalterade formuleringar

om att han äntligen hade träffat sin soulmate och att hon var vacker som en prinsessa och

att hon var dygdig och underbart fläckfri på alla vis, och framför allt var de båda

djupt förälskade i varandra.

I slutet av det långa brevet förde han på tal var de hade träffats – det var på en ”trevlig restaurang som heter ”Thermae Coffee Shop” i Bangkok.

Gissa om jag blev full i skratt?

(samtidigt som jag tyckte lite synd om hans naivitet)

Hur det gick skulle jag kunna ägna en hel roman åt. . .

Mvh

SN

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle tro att skryt och avundssjuka angående pengar är relativt vanligt överallt, förmodligen vanligare i Thailand än i Sverige men då främst beroende på att skillnaderna här är så mycket större.

Thaitjejer gifta med Faranger råkar nog förmodligen mycket värre ut än andra thailändskor. Många thailändare anser att thailändskor i huvudsak gifter sig med en Farang för pengarnas skull och har en tjej dessutom hoppat över en eller två samhällsklasser, något som är omöjligt och strängt förbjudet i Thailand, så finns det nog många tjejer i den "nya samhällsklassen" som gärna påtalar att hon inte riktigt hör hemma där. Sedan finns det nog mycket avundssjuka inom gruppen thailändskor som gift sig med faranger, framförallt från dem som verligen huvudsakligen gift sig för pengarna. Många av dem har kanske aldrig haft något att vara stolta över i sina liv och då är givetvis deras "rika Farang" en sista chans att få lite status.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hört talas om MPR ?

Är det någon arbetsförmedling i Pattaya som du känner till?

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

**********************************************

I början av 1990-talet när jag var hemma i Sverige under några månader

så fick jag ett brev från en svensk bekant som hade rest till Bangkok för första gången.

(på den tiden skrev man handskrivna brev till varandra, och ibland faxade man dessa brev)

- Nåväl, min bekant berättade i både överlyckliga ordalag och exalterade formuleringar

om att han äntligen hade träffat sin soulmate och att hon var vacker som en prinsessa och

att hon var dygdig och underbart fläckfri på alla vis, och framför allt var de båda

djupt förälskade i varandra.

I slutet av det långa brevet förde han på tal var de hade träffats – det var på en ”trevlig restaurang som heter ”Thermae Coffee Shop” i Bangkok.

Gissa om jag blev full i skratt?

(samtidigt som jag tyckte lite synd om hans naivitet)

Hur det gick skulle jag kunna ägna en hel roman åt. . .

Mvh

SN

Ja tack! Den läser jag gärna

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon arbetsförmedling i Pattaya som du känner till?

Precis !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Jag skulle tro att skryt och avundssjuka angående pengar är relativt vanligt överallt, förmodligen vanligare i Thailand än i Sverige men då främst beroende på att skillnaderna här är så mycket större.

Thaitjejer gifta med Faranger råkar nog förmodligen mycket värre ut än andra thailändskor. Många thailändare anser att thailändskor i huvudsak gifter sig med en Farang för pengarnas skull och har en tjej dessutom hoppat över en eller två samhällsklasser, något som är omöjligt och strängt förbjudet i Thailand, så finns det nog många tjejer i den "nya samhällsklassen" som gärna påtalar att hon inte riktigt hör hemma där. Sedan finns det nog mycket avundssjuka inom gruppen thailändskor som gift sig med faranger, framförallt från dem som verligen huvudsakligen gift sig för pengarna. Många av dem har kanske aldrig haft något att vara stolta över i sina liv och då är givetvis deras "rika Farang" en sista chans att få lite status.

Det där med "status" i Thailand är i våra relationer med thailändare, eller iaf med släkten, ett helt okänd fenomen.

Trots att de flesta i den är lågavlönade eller kanske medel men iaf helt genomsnittliga och vanliga, som jag ser det

är det ingen som missunnar fru GD något; snarare verkar det som om alla gläds över hennes nu tillsynes något lättare liv.

Är det helt säkert att detta med statushopp och förbud mot samma, inte är en faranggrej - ett förakt mot

så kallade nyrika vi projicerar, och som, enligt min världsbild, är mycket vanligare här än där.

För inte är det väl Thailändarna som uppfunnit jantelagen, den är ju nästan svensk :-)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Många av dem har kanske aldrig haft något att vara stolta över i sina liv och då är givetvis deras "rika Farang" en sista chans att få lite status.

Mja, ett väldans banalt tänk på statusjakt, ett gott hjärta kan ej köpas ... jo i och för sig men det är i alla fall inte billigt.

Lycklige Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med "status" i Thailand är i våra relationer med thailändare, eller iaf med släkten, ett helt okänd fenomen.

Trots att de flesta i den är lågavlönade eller kanske medel men iaf helt genomsnittliga och vanliga, som jag ser det

är det ingen som missunnar fru GD något; snarare verkar det som om alla gläds över hennes nu tillsynes något lättare liv.

Är det helt säkert att detta med statushopp och förbud mot samma, inte är en faranggrej - ett förakt mot

så kallade nyrika vi projicerar, och som, enligt min världsbild, är mycket vanligare här än där.

För inte är det väl Thailändarna som uppfunnit jantelagen, den är ju nästan svensk :-)

Jag är nog rätt säker på att väldigt många thailändare inte uppskattar när en thailändska lyckas hoppa över en samhällsklass eller två eller går från fattigast till rikast i byn genom ett giftemål med en Farang eller Japan eller vad det nu kan vara för en snubbe. Givetvis har inte alla problem med det och framförallt lider inte alla en sådan brist på social kompetens att de uttryckligen visar dig sitt ogillande.

Jag har heller aldrig upplevt några problem angående detta med vår närmaste släkt och närmaste grannar men jag tvivlar inte ett ögonblick på att en och annan skulle le i smyg om jag lämnade frugan. Min ekonomi när vi träffades var sådan att inget hus byggdes eller bil köptes förräns 6 år efter vårt giftemål och det gjorde nog att mycket av avundssjukan inte tog sig några större uttryck och här i byn lever vi ganska normalt. Vårt hus är dock såpasst fint att gatan vi bor på i folkmun döpts om till Soi Baan Farang samt Soi Baan Hasip Laan, vilket tyvärr stämmer dåligt med verkligheten då jag inte äger huset och det är en dryg tiopotens fel på priset :) .

Link to comment
Dela på andra sajter

Njae det är inte alls säkert.

Har sett hur vissa Thaikvinnor försöker imponera på Fru Vax genom att prata guld, bilar, hus o.s.v. men det biter inte alls, snarare tvärtom.

Samma sak med många av Fru Vax väninnor, om någon börjar snacka i dessa banor så är de snabbt rökta, man umgås för att man gillar varandra, inget annat.

Upplever så här långt att många Thaitjejer faktiskt stöttar varandra i det nya landet, och att de tycker lika illa om skrävlare som vi gör, ödmjukhet och vänlighet premieras däremot.

Nja vaxet om man som din fru har en välbeställd man har man nog inte det problemet :)

Men det är mycket skitsnack mellan damerna, kanske inte som du hör eller får reda på .

Men alla som vill leva kvar i drömvärlden med dom söta små liven, plugga inte thai lol

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja vaxet om man som din fru har en välbeställd man har man nog inte det problemet :)

Men det är mycket skitsnack mellan damerna, kanske inte som du hör eller får reda på .

Men alla som vill leva kvar i drömvärlden med dom söta små liven, plugga inte thai lol

/R

Jag lever tydligen också i en drömvärld precis som vaxet ;)

Ha en go fredag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tommy,

utrusta din fru med följande kommentar när den skrytsamme vänninan dyker upp med sin Fieste nästa gång.

"Jo den sen ju fin ut men säg mig, hade du inte råd med en Mondeo?"

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kunde inte riktigt släppa dumheterna...

En koll på Fords hemsida visar att den modell tanten kör kostar 699.000, så antingen har de extrautrustat för dryga 100.000, eller så ljög hon också...

OK, sluttramsat, från mej.

MVH Tommy

Köp en friggebod eller dyligt och ställt upp på tomten, så är du förbi henne. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja vaxet om man som din fru har en välbeställd man har man nog inte det problemet :)

Men det är mycket skitsnack mellan damerna, kanske inte som du hör eller får reda på .

Men alla som vill leva kvar i drömvärlden med dom söta små liven, plugga inte thai lol

/R

Lever också i den där drömvärlden men så har man iofs inte pluggat thai.

Inte har frugan en välbeställd man heller.

Det är fan att man bara drar nitlotter hela tiden. ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vårt hus är dock såpasst fint att gatan vi bor på i folkmun döpts om till Soi Baan Farang samt Soi Baan Hasip Laan, vilket tyvärr stämmer dåligt med verkligheten då jag inte äger huset och det är en dryg tiopotens fel på priset :) .

Jag vill också ha ett hus för en halv miljard! :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om OP kommer med någon "invecklad" ekonomisk förklaring till att deras hus har större värde så kommer det inte funka.

Krävs det mer än en mening så kommer det nog bli för komplicerat att förstå för fru skrytsam kan man väl gissa? :)

En lång och invecklad förklaring till ett svar kan inte lätt återberättas av skvallermaffian? Men det är bara min personliga teori.

Link to comment
Dela på andra sajter

Upplever så här långt att många Thaitjejer faktiskt stöttar varandra i det nya landet, och att de tycker lika illa om skrävlare som vi gör, ödmjukhet och vänlighet premieras däremot.

Har en helt annan erfarenhet. Skitsnack och knivhugg i ryggen är vardagsmat. Många gör allt för att försöka trycka ner och såra en nyanländ. Jag har fått höra att min bil är sämre än deras, mitt hus är sämre, huset ligger fel och många många fler elaka kommentarer. Till saken hör att det är helt fel och ren avundsjuka.

Jag skiter i det men har sett att tjejen blivit ledsen och förvirrad. Hon har efter några år tappat tron på sina landsmän, säger hon själv. Tragiskt.

Ändrades av bond1

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

För inte är det väl Thailändarna som uppfunnit jantelagen, den är ju nästan svensk :-)

Nästan är helt rätt. Många tror att den är svensk men det är en skröna. Jante finns överallt.

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jantelagen eller Janteloven som det eg. kallas kommer från Sandemose i vårt kära grannland Norge. Men efter thaiarna så undrar jag om det inte är mest svenskar som tagit till sig denna livsfilosofi.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jantelagen eller Janteloven som det eg. kallas kommer från Sandemose i vårt kära grannland Norge. Men efter thaiarna så undrar jag om det inte är mest svenskar som tagit till sig denna livsfilosofi.

Efter bott utomlands (Asien) i 10 år, så tycker jag själv att Svenskar är Världsmästare i att tillämpa Jantelagen. ;)

Ha en gör go fredagskväll.

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

"Upplever så här långt att många Thaitjejer faktiskt stöttar varandra i det nya landet, och att de tycker lika illa om skrävlare som vi gör, ödmjukhet och vänlighet premieras däremot."

Samma erfarenhet har jag också :great: i frugans bekantskapskrets

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Thai skryter, och gör allt de kan för att framstå som förmer än andra thai, spelar ingen roll om man sparkar på vänner, bara man kan vinna billiga poäng för stunden (jag är förbannad :diablo: ).

Frugan nämnde att hon hört nån på barnens skola säga till en gemensam vän till oss båda:

"Min bil kostade mer än deras hus", och det var tydligt att hon talade om oss och vårt hem.

"Var det xxxx?" frågade jag, "javisst" sa frugan.

Det är sant, hennes lilla Ford kostar mer som ny idag, än vad vi betalade för vårt hem för 5 år sedan och innan vi renoverade det i två steg (vi betalade en släkting 800.000, ett mycket vänligt pris).

Frugan vart lite upprörd när hon hörde detta, och sa det inte till mej förrän vi lämnat skolan.

Tur det annars hade jag kanske "tappat ansiktet" där och då...

Nu har jag ett par dagar på mej att fundera på hur jag skall ta detta påstående...

Bilen är köpt på avbetalning, och skall betalas i flera år till, den handpenning som betalats är i princip redan borta pga värdeminskning... Borde jag påpeka detta för henne? (hon talar bra engelska) kommer hon isf att fatta?

Om sådär 3 år när bilen är betald, kommer vår kåk antagligen vara värd 5 gånger mer en hennes Fiesta :giggle: , tror nån att hon skulle uppskatta att höra mej säga detta till henne inför sina skrytpolare (den hon talade med idag pratar bättre engelska än både hon och min fru tillsammans).

De bor flott, riktigt hyfsat faktiskt, det är som normalt på lån, nåt som hennes man betalar och klarar utan problem (han är riktigt trevlig förövrigt).

Vår kontantbetalda bil är värd mer idag än vad hon nånsin kan få för sin finansbolagsägda Fiesta, skulle nån av er säga det till en skrytsam dam, om ni var i min sits?

Jag bli bara så trött, en kvinna som verkade vara en vän, snackar "skit" bara för att vinna poäng, för vad???

Sorry, är både trött och förbannad nu, men min kära hustru förstår hur jag resonerar (lånat vs cash) och vill nog helst att jag låter saken bero, tillsvidare, så så blir det antagligen...

MVH Tommy

Hej Tommy

Du får väl säga till damen ifråga eller be frun säga till damen ifråga att du föredrar att göra bra affärer, dvs köpa ett hus till ett lägre pris än vad det är värt. Det är ju dagens värde på varan som är det väsäntliga inte vad inköpspriset är!

Mvh

Magnus-Chumphae

Ändrades av Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Tommy

Du får väl säga till damen ifråga eller be frun säga till damen ifråga att du föredrar att göra bra affärer, dvs köpa ett hus till ett lägre pris än vad det är värt. Det är ju dagens värde på varan som är det väsäntliga inte vad inköpspriset är!

Mvh

Magnus-Chumphae

Tack för alla tipsen, de jag kommer att följa är som jag skrev tidigare "Att låta det passera", vi har andra vänner om det skulle gå så illa att vi lessnar helt på dessa.

Siam nesse, skrev nåt om att min fru kanske startat skrytkarusellen, med att berätta om vår 800.000baths "lyxvilla" :giggle: , det tror jag inte frugan gjort, eftersom vi besökt den skrytande damens hem flera gånger, och vet vad de betalt och lånat för att kunna bo så fint (det är fint inget snack om det).

Men det kostar extra att bo flott, det funkar lixom inte att ha en 8år gammal Toyota Soluna, när man bor i "Lyxkvarter", bara att låna till en ny bil (funkar säkert på samma sätt i fler länder) :whoco5:

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta mig om jag förstör tråden!

Jag skrollade ner, pilen på kom på rubriken och jag läste detta.

Min bil rostar mer än deras hus. Men bilarna rostar nog mera här hemma..

FF

post-5021-0-99270900-1292019521_thumb.jp

post-5021-0-99270900-1292019521_thumb.jp

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...