Jump to content
IGNORERAD

Begagnad moppe!? nej tack!


chockdii

Recommended Posts

Varför duger inte en begagnad MC för ~15000baht när det är någon thai som behöver en MC ?

Speciellt när det är en donna med farangsnubbe som går i köpetankar så verkar det fullständigt otänkbart att köpa begagnat..märkligt fenomen detta ;)

Näe, en ny uppimpad Fino som pajjar innan det gått 1000mil ska det vara :crazy: eller så försvinner den upp till Isaan och farangen får köpa en ny..

men, åter till frågan, varför duger inte en 2-3år gammal MC ?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 30
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • chockdii

    4

  • GammalDansken

    4

  • Chryzaliz

    3

  • peerhan

    2

Mest aktiva i denna tråd

GammalDansken

En ny kostar runt 50000 baht, varför köpa problem med begagnat skit :dance1:

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför duger inte en begagnad MC för ~15000baht när det är någon thai som behöver en MC ?

Speciellt när det är en donna med farangsnubbe som går i köpetankar så verkar det fullständigt otänkbart att köpa begagnat..märkligt fenomen detta ;)

Näe, en ny uppimpad Fino som pajjar innan det gått 1000mil ska det vara :crazy: eller så försvinner den upp till Isaan och farangen får köpa en ny..

men, åter till frågan, varför duger inte en 2-3år gammal MC ?

Det där stämmer på pricken, när X:et skulle köpa

moppe så hade hon sparat 10.000 själv till det

jag lovade i ett "ömt ögonblick" att skjuta till resten

Jag tog med henne till "moppeauktionerna" i Jomtien

där fanns det ett 100 tals skitfina moppar allt från

Fino till lite mindre moppar. Priset låg på mellan

12-22 tusen beronde på skick & utseénde. En del killar

köpte 3-4 st varje fredag som auktionen pågick.

Men icke sa nicke dessa nästan nya-1 eller 2 år gamla

dög absolut inte, det skulle vara en ny.

Jag bytte då taktik, visste att en kille på SaiSam

mitt emot x-zite sålde nya moppar för 20.000.

Men tror ni att det funkade, nej en ny Fino letade hon

la huvudet på sne och sa snälla... hon fick vänta

en stund, tills hon fyllde år och sen lägga lite egna

pengar till så hade hon sin nya fina Fino hon stolt

visade upp. Själv puttrade jag runt på Honda 70 som

jag köpt för 6000 bathingar lika stolt bredvid. :dance1:

Link to comment
Dela på andra sajter

En ny kostar runt 50000 baht, varför köpa problem med begagnat skit :dance1:

För att en begagnad i bra skick fyller samma funktion men kostar hälften eller mindre ?

Speciellt om någon tjejs "brorsa" ska leka runt med den så kommer den ju ändå att bli utsliten på nolltid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart det duger med en begagnad men jag tror att många tjejer vill glassa med en ny som deras rika farang köpt åt dem.

Frågan du borde ställa är väl om hon behöver en motorcykel eller inte?

Själv köpte jag dock en ny, pga att jag själv skall åka mycket med den och att det var svårt att hitta en begagnad till bra pris.

Den enda jag hittade som var ok var 1 år gammal och kostade 40.000. Den nya landade på 49.500 så det var inget svårt val.

Se'n så är det ju mina pengar och dem bestämmer jag över.

Ps. det var ingen Fino eller nå'n annan tjejmoppe ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där stämmer på pricken, när X:et skulle köpa

moppe så hade hon sparat 10.000 själv till det

jag lovade i ett "ömt ögonblick" att skjuta till resten

Jag tog med henne till "moppeauktionerna" i Jomtien

där fanns det ett 100 tals skitfina moppar allt från

Fino till lite mindre moppar. Priset låg på mellan

12-22 tusen beronde på skick & utseénde. En del killar

köpte 3-4 st varje fredag som auktionen pågick.

Men icke sa nicke dessa nästan nya-1 eller 2 år gamla

dög absolut inte, det skulle vara en ny.

Jag bytte då taktik, visste att en kille på SaiSam

mitt emot x-zite sålde nya moppar för 20.000.

Men tror ni att det funkade, nej en ny Fino letade hon

la huvudet på sne och sa snälla... hon fick vänta

en stund, tills hon fyllde år och sen lägga lite egna

pengar till så hade hon sin nya fina Fino hon stolt

visade upp. Själv puttrade jag runt på Honda 70 som

jag köpt för 6000 bathingar lika stolt bredvid. :dance1:

Japp, där har vi ju svaret på frågan! Varför nöja sig med gammalt skit när det enda man behöver göra är att säga snälla, varpå den menlösa farangen omedelbart köper nytt?

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl som allt annat här i livet. Man rättar munnen efter matsäcken, eller kanske tydligare; inköpen efter betalningsförmåga och prioritering.

Någon lägger 50 lök på en moppe, någon 5 lök på en gammal virre. En annan kanske föredrar att sitta hemma och hinka vatten. Vem vet?

:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl som allt annat här i livet. Man rättar munnen efter matsäcken, eller kanske tydligare; inköpen efter betalningsförmåga och prioritering.

Någon lägger 50 lök på en moppe, någon 5 lök på en gammal virre. En annan kanske föredrar att sitta hemma och hinka vatten. Vem vet?

:-)

Varför köper då folk en ny moppe på avbetalning med 20000baht i insats när dom kunnat köpt en likvärdig beggad för 20000baht ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför duger inte en begagnad MC för ~15000baht när det är någon thai som behöver en MC ?

Speciellt när det är en donna med farangsnubbe som går i köpetankar så verkar det fullständigt otänkbart att köpa begagnat..märkligt fenomen detta ;)

Näe, en ny uppimpad Fino som pajjar innan det gått 1000mil ska det vara :crazy: eller så försvinner den upp till Isaan och farangen får köpa en ny..

men, åter till frågan, varför duger inte en 2-3år gammal MC ?

Högre status med nytt enkel teori i Thailand.

Mvh. Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Högre status med nytt enkel teori i Thailand.

Mvh. Plätt

Precis, och hur viktigt är det inte att de är glada?

En fråga som kanske duger som svar på inlägg nummer 1 :-)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, och hur viktigt är det inte att de är glada?

En fråga som kanske duger som svar på inlägg nummer 1 :-)

Jag, det är ju viktigt, passa på att komplettera med en 4bahts guldlänk så blir dom ännu gladare :giggle:

Frågon är om man brytt sig om att läsa mellan raderna, varför inte faranger står på sig och köper en beggad moppe åt sin tilak som ändå inte kommer använda moppen speciellt mycket...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag, det är ju viktigt, passa på att komplettera med en 4bahts guldlänk så blir dom ännu gladare :giggle:

Frågon är om man brytt sig om att läsa mellan raderna, varför inte faranger står på sig och köper en beggad moppe åt sin tilak som ändå inte kommer använda moppen speciellt mycket...

I mitt fall vill jag kunna lita på moppen för dottern ska kunna komma till skolan oxå

Skillnaden mella beg. & nytt i mitta fall inte mycket typ 4 dar i pattis stanna 4 dar i huset så har dom en ny moppe och jag utvilad för nya äventyr.

Mvh. Plätt

2 mån kvar i kylan brrrr

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för fel att köpa begagnad moppe, finns en hel del pimpade moppar till ett bra pris.

Sedan kan man köpa en moppe och be nån pimpa den för en spottstyver.

Honda dream

012041209se8.jpg

Fino

post-5373-125199872905_thumb.jpg

Vespa

post-3355-125880647982_thumb.jpg

Själv ska jag köpa en Vespa av en person som jag känner har fått ett bra pris, och till tjejen får det bli en begagnad Fino.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför köper då folk en ny moppe på avbetalning med 20000baht i insats när dom kunnat köpt en likvärdig beggad för 20000baht ?

Dagens skratt, tack så mycket!

Det blir ett plus

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt inlägg i denna fråga är ur min helt eget perspektiv och utan några som helst synpunkter eller åsikter om hur andra ska göra eller har gjort. Jag själv kommer från en ganska fattig bakgrund och kunde absolut inte köpa nya mopeder mm.Men nog drömde jag om att kunna göra detta.Så jag tror nog inte att skillnaden är så stor hos människor i världen vart man än nu kan tänkas komma ifrån. En thailändsk tjej träffar en man från västvärlden och dom ingår ett förhållande. Hennes kanske fattiga uppväxt och den kultur och tradition hon är upplärd med kan ju mycket möjligt få henne att börja drömma om en mycket bättre och stabilare ekonomisk framtid. Troligtvis hamnar då drömmen av en ny pålitlig motorbike högt upp på hennes önskelista. Bor man ute på landsbygden(eller egentligen vart som) så tycker jag nog att detta faller sig ganska naturligt. Ett fordon som är ganska så viktigt i vardagen för dom flesta människor. Sen hur man väljer och prioriterar i denna fråga är ju givetvis upp till var och en. Jag bodde 1mån hos min tjejs familj ute på landet. Dom hade en 7år gammal och verkligen mycket använd Honda,med 3mil till närmaste stad var mitt val inte svårt.Jag köpte en ny motorcykel till tjejen utan att hon frågat om det. Jag skulle själv inte ens vilja åka dom 3milen med den gamla,och ville inte chansa på att den gamla skulle hålla för hennes och familjens turer heller. Att jag valde att köpa nytt istället för begagnat är för att jag tycker att dom pengarna en ny kostar inte är något problem för min ekonomi.Skulle det däremot vara det skulle jag självklart ha kunnat leta efter ett begagnat alternativ.

Mvh jocke :wai:

Ändrades av jlh66
Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Jag, det är ju viktigt, passa på att komplettera med en 4bahts guldlänk så blir dom ännu gladare :giggle:

Frågon är om man brytt sig om att läsa mellan raderna, varför inte faranger står på sig och köper en beggad moppe åt sin tilak som ändå inte kommer använda moppen speciellt mycket...

Egentligen ska man inte ge något alls menar du?

En lapp med texten "nu är du skyldig mig x baht mindre"

får duga som present och funkar dessutom lika bra som julklapp i dessa hårda tider. :-)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Ställ frågan till damen om hon vill ha en beg. moppe OCH 1 bath guld eller en ny moppe och inget guld.alt.3 bath guld.Vad tror ni att ni får för svar????Mvh Måne

Ändrades av måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför duger inte en begagnad MC för ~15000baht när det är någon thai som behöver en MC ?

Speciellt när det är en donna med farangsnubbe som går i köpetankar så verkar det fullständigt otänkbart att köpa begagnat..märkligt fenomen detta ;)

Näe, en ny uppimpad Fino som pajjar innan det gått 1000mil ska det vara :crazy: eller så försvinner den upp till Isaan och farangen får köpa en ny..

men, åter till frågan, varför duger inte en 2-3år gammal MC ?

Om din arbetsgivare var tvungen att leasa en bil till dig, skulle du hellre ta en begagnad så att arbetgivaren sparade en slant alternativt välja en ny?

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Om din arbetsgivare var tvungen att leasa en bil till dig, skulle du hellre ta en begagnad så att arbetgivaren sparade en slant alternativt välja en ny?

Du betalar ju för en tjänstebil, det är inget du "får".

Så jag förstår faktiskt inte vad du menar?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ställ frågan till damen om hon vill ha en beg. moppe OCH 1 bath guld eller en ny moppe och inget guld.alt.3 bath guld.Vad tror ni att ni får för svar????Mvh Måne

1. Hon tar den begagande moppen och 1 bath guld.

2. Kort därefter lägger hon huvudet på sned, ler och säger att moppen inte går något vidare och att hon vill hellre ha den nya.

3. Nästa steg blir: "Alla väninnor med farangmän minsann har större och tyngre guldsmycken".

I slutändan står du med brallorna nere och tiraken är glad över guldet och familjen över mopparna.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Om din arbetsgivare var tvungen att leasa en bil till dig, skulle du hellre ta en begagnad så att arbetgivaren sparade en slant alternativt välja en ny?

Ser du även dig själv som arbetsgivare till din fru?

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Om din arbetsgivare var tvungen att leasa en bil till dig, skulle du hellre ta en begagnad så att arbetgivaren sparade en slant alternativt välja en ny?

Du hade väl kunnat formulera det lite annorlunda.

Om din fru är tvungen att köpa en MC till dig, ta en så dyr som möjligt så det svider ordentligt i din frus börs. Det är ju ändå inte dina pengar det är snack om.

Är det så Kim tänker i privatlivet också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du hade väl kunnat formulera det lite annorlunda.

Om din fru är tvungen att köpa en MC till dig, ta en så dyr som möjligt så det svider ordentligt i din frus börs. Det är ju ändå inte dina pengar det är snack om.

Är det så Kim tänker i privatlivet också?

Chokdii skriver väl i generella termer om "thaidonnor med farangsnubbar som vill ha nya moppar" och eftersom det låter lite smått nedlåtande så kan man väl med lite fantasi se farangsnubben i Pattaya med sin "långtidsanställde" tjej som vill ha ett nytt tjänstefordon. Tro fan att hon vill ha en ny eftersom hon ju faktiskt är på jobbet när hon är med "snubben".

Fast kanske jag måste tillägga att det är med glimten i ögat jag gör insinuationen. fantasin skenade iväg lite. ;)

Ps Har aldrig varit aktuellt för oss att inhandla någon moppe i Thailand, varken ny eller begagnad. Men hade det varit det så hade jag nog gått på Chockdii´s linje och inhandlat en begagnad.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Hon tar den begagande moppen och 1 bath guld.

2. Kort därefter lägger hon huvudet på sned, ler och säger att moppen inte går något vidare och att hon vill hellre ha den nya.

3. Nästa steg blir: "Alla väninnor med farangmän minsann har större och tyngre guldsmycken".

I slutändan står du med brallorna nere och tiraken är glad över guldet och familjen över mopparna.

Helt rätt svar,det blir en chang när vi träffas

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...