Jump to content
IGNORERAD

Frugan ska byta efternamn innehållande "Ö", problem!


kauf

Recommended Posts

Frugan och jag har registrerat vigsel i Thailand. Hon tänker således ta mitt efternamn. På Amphur i Bangkok sade dem att namnbytet måste ske i hemkommunen.

Nu står hon på Amphur och det har uppstått ett problem med att skriva bokstaven "Ö" som i "Ström" på ID-kortet. Ska hon skriva "O" eller "OE" eller vad gör man?

För mig spelar det ingen roll om det står "Strom" på hennes ID-kort men jag oroar mig för framtida problem om namn på ID-handlingar inte stämmer. Hur går det om hon ska söka pass med nya namnet? Fungerar inte Ö där heller?

Om hon skulle få ID-kort och pass med "Strom" istället för "Ström", kommer det bli problem i Sverige?

Hur har ni andra gjort som har ÅÄÖ i namnet?

/Tobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan och jag har registrerat vigsel i Thailand. Hon tänker således ta mitt efternamn. På Amphur i Bangkok sade dem att namnbytet måste ske i hemkommunen.

Nu står hon på Amphur och det har uppstått ett problem med att skriva bokstaven "Ö" som i "Ström" på ID-kortet. Ska hon skriva "O" eller "OE" eller vad gör man?

För mig spelar det ingen roll om det står "Strom" på hennes ID-kort men jag oroar mig för framtida problem om namn på ID-handlingar inte stämmer. Hur går det om hon ska söka pass med nya namnet? Fungerar inte Ö där heller?

Om hon skulle få ID-kort och pass med "Strom" istället för "Ström", kommer det bli problem i Sverige?

Hur har ni andra gjort som har ÅÄÖ i namnet?

/Tobbe

Eftersom Thailand har åäö i sitt alfabet

så ska hon naturligtvis ha Ö i namnet

Jag ser inga som helst problem med det. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Håll ner "alt" knappen och tryck sedan 0246 på nummer skrivbordet till höger om vanliga skrivbordet för ö.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte den internationellt vedertagna översättningen OE för Ö. Kikade nyligen i polarens internationella pass och där var det just så.

JL

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett ö i mitt efternamn..men på alla mina resor till Thailand så har det stått OE på biljetterna

hitills har ingen ens frågat om det.

Mvh Kent

Link to comment
Dela på andra sajter

På frugans id-kort är där ett ö i efternamnet var inga problem.Är problemet att de inte vet hur de ska göra för att skriva dit ö:et eller vad är det som krånglar.

Link to comment
Dela på andra sajter

I frugans nya thaipass står ö som ett o.

Mvh

Roffe på Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan bli problem med endast o. Det ska vara oe. Ingenting annat. Vi hade skrivit endast O. Men på amphur i udon ändrade dom det åt oss till oe.

Link to comment
Dela på andra sajter

PS Glömde säga att ström finns hos mig. så jag upplevde just det

Tjena gubben,, vilken tur att Du har Ström nu när det är så kallt.. :blah::blah::blah:

Kunde inte låta bli.hälsa familjen

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...