Jump to content
IGNORERAD

Frakta moppe i Thailand och byta ägare


iMike

Recommended Posts

Hej!

Jag ska få ner en moppe från Pattaya till Phuket, och vill ju helst inte köra hela vägen;)

Är det någon som har erfarenhet av hur man går tillväga, vad det kan kosta och hur lång tid det tar? Vill minnas att man kan skicka den med bussgods på något sätt. Behövs några speciella papper?

Ska även byta ägare på moppen. Den ägs nu av en farang och ska skrivas över på en annan farang. Någon som vet hur man går tillväga?

Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag ska få ner en moppe från Pattaya till Phuket, och vill ju helst inte köra hela vägen;)

Är det någon som har erfarenhet av hur man går tillväga, vad det kan kosta och hur lång tid det tar? Vill minnas att man kan skicka den med bussgods på något sätt. Behövs några speciella papper?

Ska även byta ägare på moppen. Den ägs nu av en farang och ska skrivas över på en annan farang. Någon som vet hur man går tillväga?

Micke

Har gjort detta Samui - Korat med 2 moppar.

Då jag inte visste bättre så blev det den krångliga vägen ang det administrativa.

Jag var bla tvungen att få ett intyg från imigration utskrivet ang min "bostad" i Thaialnd (bostads intyg?)...det tog ett par dagar att få. Och det var nödvändigt för att byta "registrerings-provins" på mopparna.

Det är alltså bara hos "trafikmyndigheten" i det provins som moppen är registrerad ni kan göra ett ägarbyte.

-Så alltså först göra ägarbyte i ursprungsprovinsen och sen nummerplåtsbyte i den nya provinsen av den nya ägaren, torde vara enklast för ursprungsägaren.

-Eller så får den ursprungliga ägaren göra flytten av nummerplåt till den nya provinsen(vilket torde kräva detta "bostadsintyg" från imigration) och sen göra ägarbytet, detta torde vara omständligare...jag gick tyvärr denna väg i brist på bättre vetande.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten kan frakta moppen.

1600 baht.

Inga problem.

Har gjort med två moppar Samui-Chiang Mai.

Ta med kopia på gröna boken och kör till postkontoret, de packar och fraktar.

"bostadsintyg" från immigration krävs om moppen är skriven på en icke Thai.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten kan frakta moppen.

1600 baht.

Inga problem.

Har gjort med två moppar Samui-Chiang Mai.

Ta med kopia på gröna boken och kör till postkontoret, de packar och fraktar.

"bostadsintyg" från immigration krävs om moppen är skriven på en icke Thai.

Samma intyg för alla Faranger alltså både köpare och säljaren i detta fall

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...