Jump to content
IGNORERAD

Annorlunda mat i thailand


piloten66

Recommended Posts

Tänkte höra med er som "vågar" smaka på olika saker o vad ni tycker om det själv har jag prova myror gräsgoppor levande små bläckfisk tror dom kallar det för kong njen stekta larver flugor grodor ja det enda som var lite knepigt var flugornas vingar smakade papper annars kanon man får inte tänka vad ögat sa i sverige vad tycker ni ?? vad äter ni ???

För mycket är lagom

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 27
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • GammalDansken

    5

  • Odin

    2

  • piloten66

    2

  • Galimatias

    1

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Hej

Brukar också försöka smaka på allt men får erkänna att det kan vara svårt att klara det ibland.

Men visst är det lärorikt och ibland är det förvånansvärt gott, gillar själv inte insekter speciellt mycket, men äter gärna orm och åker råttor.

En grej jag har riktigt svårt för är galla som svärfar gärna dricker ifrån alla tänkbara djur, blod, inälvor och rått kött direkt på slaktplatsen när det fortfarande är kroppstemererat är också något som jag har svårt för.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Glömde bort jag o damen åt kyckling hjärta när vi var i phuket o det smakade faktiskt gott men lite skumt mär man tittade på vad man stoppade i munnen :clapping:

För mycket är lagom

Link to comment
Dela på andra sajter

Tom yam goong... hehe förlåt skojade bara...

Jag har med ökad ålder blivit mer och mer kräsmagad, förr åt jag allt larver, 1:års ägg pla la mm. Men det går inte längre

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

MacDonalds.

Antagligen mera exotisk än allt ni testar.

Kan man få ner det kan man äta allt.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Då jag inte är det minsta äckelmagad så blev det många nya saker att prova i Thailand. Tjejen frågade vad jag äter och inte äter, gav henne en lista på vad jag inte tål (allergi) sedan sa jag att jag äter precis samma som hon gör. Och det var många gånger som både hon och byborna blev förvånade över vad jag åt. Nu åt jag inga riktigt konstiga saker men dock några ovanliga.

Va på marknad i grann byn och tjejen blev helt till sig, där var det någon som gjorde någon röra i en mortel och varje gång skulle det i en jätte ”kackerlacka” (mangda na). Detta var en av de mest positiva smak upplevelserna jag fått. Fy attans vad gott det va!

”Kackerlackan”

mangdana.jpg

Röran

DSCF1366.JPG

Sedan har vi det klassiska friterade insekter. Smakade mest ingenting enligt min smak. Men för tjejen var det mums mums.

DSCF1360.JPG

Myrägg var däremot en riktig höjdare, det blev det många gånger.

DSCF1582.JPG

En gammal man i byn ville lära mig att laga en speciell maträtt som var helt ok. Tjejen ville absolut inte att jag skulle äta den rå som gamlingen åt den utan tillagad som hon äter den. Det som var lite ovanligt med denna maträtten var att man skulle ha i tarminnehåll.

Ingredienserna till kött rätten, lägg märke till de små tarmpåsarna med innehåll i.

DSCF1178.JPG

Grillade tarmar var inte heller så dumt, smakade riktigt gott.

DSCF2460.JPG

/BND

เสน่ห์ปลายจวักผัวรักจนตาย

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Edit...

Men jag älskar Durian fortfarande... Bägge sorterna.

Hej

Ja durian är fruktens Rolls Royce.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

En grej jag har riktigt svårt för är galla som svärfar gärna dricker ifrån alla tänkbara djur, blod, inälvor och rått kött direkt på slaktplatsen när det fortfarande är kroppstemererat är också något som jag har svårt för.

Mvh Isan Lover

Du har min fullständiga sympati - fy attans vad det låter läskigt.

Det finns faktiskt vissa saker som jag inte skulle prova, inte ens en liten smakbit...

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Du har min fullständiga sympati - fy attans vad det låter läskigt.

Det finns faktiskt vissa saker som jag inte skulle prova, inte ens en liten smakbit...

Nej tack har, som tur är, samma betydelse i Thailand som här.

Nä, tacka vet jag en dansk ost som luktar så vidrigt att den måste förvaras på balkongen.

Testa en sådan en dag i form av varm smörgås, tillagad i ugnen.

Efter det kan ni vara illa tvungna att tapetsera om halva huset.

(Hela huset ifall ni blir vräkta)

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt det här som ni stoppar i er i Thailand, då stoppar ni väl i er myror, maskar, larver, skalbaggar, flygfän, mm i Sverige också, om inte varför? För det måste väl vara en smal sak för en Thaifru/flickvän att reda till en gråsugga, nyckelpiga eller en citronfjäril.

Stoppar själv aldrig sånt där i min mun.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Brukar också försöka smaka på allt men får erkänna att det kan vara svårt att klara det ibland.

Men visst är det lärorikt och ibland är det förvånansvärt gott, gillar själv inte insekter speciellt mycket, men äter gärna orm och åker råttor.

En grej jag har riktigt svårt för är galla som svärfar gärna dricker ifrån alla tänkbara djur, blod, inälvor och rått kött direkt på slaktplatsen när det fortfarande är kroppstemererat är också något som jag har svårt för.

Mvh Isan Lover

Åker inte råtta själv, men äter gärna åkerråtta om jag vet att den är fångad på åkern. :):wai: Enligt mig är råttkött klart underskattat i smakhänseende. När det gäller orm, har jag inte haft någon större tur, och fått någon god ormrätt, trots flera försök. Har provat väldigt mycket, men håller med om att det råa, passar jag mig för.

Förut fick man mycket god inälvsmat. Mycket av det saknar jag numera. Synd att en hel del matlagningskonster verkar gå förlorade, när den äldre generationen försvinner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glömde bort jag o damen åt kyckling hjärta när vi var i phuket o det smakade faktiskt gott men lite skumt mär man tittade på vad man stoppade i munnen :clapping:

Nja kycklinghjärta kanske inte är så exotiskt då, finns ju vilken CityGross som helst i Sverige, bara att trimma bitarna och sen steka i salt och peppar, och sen att duka upp i tappas buffén.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, en annorlunda maträtt i Thailand är annars en rejäl pyttipanna med stektägg och rödbetor.

Inte ofta man finner den på thaihakens matsedel.

Oannorlunde Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej tack har, som tur är, samma betydelse i Thailand som här.

Nä, tacka vet jag en dansk ost som luktar så vidrigt att den måste förvaras på balkongen.

Testa en sådan en dag i form av varm smörgås, tillagad i ugnen.

Efter det kan ni vara illa tvungna att tapetsera om halva huset.

(Hela huset ifall ni blir vräkta)

Svarta Sara?

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Håller mig till wienerschnitzeln :hi:

mvh Fegisen :o

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Svarta Sara?

Havarti:n är ännu bättre, kan vara svår att skära med osthyvel men ett bra knep är att sätta en bit vanligt hushålls papper i osthyveln och jag driver inte med någon, hade svårt att tro det tills jag provade själv.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Svarta Sara?

Gamla Ole

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Havarti:n är ännu bättre, kan vara svår att skära med osthyvel men ett bra knep är att sätta en bit vanligt hushålls papper i osthyveln och jag driver inte med någon, hade svårt att tro det tills jag provade själv.

Pappret minskar den alltödeläggande friktionen - har själv testat detta trix.

Den typen osthyvel är en leksak för barnombudsmannnagodkända svenska såkallade ostar.

Danska ostar skivas korrekt endast med tråd och endast i skivor á minst 5 mm tjocklek.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag har under mina turer till byn i princip ätit allt som serverats. Jag har ivf provsmakat allt. Eftersom familjen har sina bopålar nära Laos så är familjens huvudsakliga matlagning inriktad åt det hållet med mycket fisk. Jag har personligen lite svårt med smaken på de maträtterna då den oftast tenderar att ligga mer åt det "beska" hållet. Eller smaka alldeles för mycket "fisk". Sen kan vissa delar av maträtterna vara helt ok, som bambuskott. Men som jag skrev i ett annat inlägg, laotisk mat, nej tack. Visst blir man mätt men inte glad och nöjd :)

Nu över till vad som ätits. Gräshoppor, smakade egentligen ingenting mer än lite salt och friterat. Några andra större insekter, kanske skalbagge? Samma sak där, men med en pikant knorr av vitlök. Små hela grodor, som en femkrona i storlek ungefär. Dessa var kokade med lite grönsaker och dill och smakade gott, helt enkelt. Men visst hade jag lite betänkligheter när jag tog upp en på mitt sticky rice mellan tumme och pekfinger och stoppade in den första i munnen :) Råttstuvning har även det avsmakats och befunnits ickegott. Kan ju vara så att just den rätten var ogod och att råtta i annan maträtt blir godare. Orm har utlovats men jaktlyckan på farmen svek, eller så åt väl svärfar upp de han fångade ensam, den läckergommen :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar den svarta såsen som heter Kii Woa... Kobajs om det direktöversätts... Tarminehållet (vet inte från vilken mage) på kon med chilli och vitlök. Perfekt att doppa grillat kött i. Har inte sett att det går att få tag på detta i Sverige. Det är såsen till vänster som jag tänker på:

Här kommer några bilder på festmåltid som bjöds innan vi skulle tillbaka till Sverige sist... Jag drog mig dock för att äta detta...

PS. Lägger till en bild på en långörad producenten av huvudingrediensen till kii woa...

Ändrades av Merlins

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Blev nyligen erbjuden att smaka dessa friterade djur (tror det är gräshoppor eller liknande) skulle precis till att svara: In Sweden we don't eat shit

Men kom just på att en del äter ju surströmming här hemma (snacka om skit) så jag sa bara: No thanks

post-8167-0-46363900-1301174732_thumb.jp

post-8167-0-07050900-1301174770_thumb.jp

post-8167-0-46363900-1301174732_thumb.jp

post-8167-0-07050900-1301174770_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Käkat rostade gräshoppaor i choklad smakade lite som snickers men detta var i Egyptien.

Har ännu ej allt för mycket att klaga på thaimaten förutom att jag trott att jag skulle dö av "chili förgiftning" ett antal gånger. Och ibland bland säger man bara att man är alergisk eller att thai doktor sagt att ät inte det. Blev beordrad av doktorn sist att att sluta äta fisk och skal djur från havet då det inte var bra för min psoreasis enligt honom, samma läkare talade om att jag inte skulle bada i havet heller utan använda polen för det var för skitigt i havet.

I BKK och övriga turist orter finns det juh mycket farang anpassad thai mat som tom yum, tom ka, olika curry rätter m.m. så man har väll sluppit det värsta iaf.

Annars så går det lika bra med celleri...

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag gillar den svarta såsen som heter Kii Woa... Kobajs om det direktöversätts... Tarminehållet (vet inte från vilken mage) på kon med chilli och vitlök. Perfekt att doppa grillat kött i. Har inte sett att det går att få tag på detta i Sverige. Det är såsen till vänster som jag tänker på:

Här kommer några bilder på festmåltid som bjöds innan vi skulle tillbaka till Sverige sist... Jag drog mig dock för att äta detta...

PS. Lägger till en bild på en långörad producenten av huvudingrediensen till kii woa...

Hej

Kii woa tar jag aldrig, men det kanske är gott som du säger, men när man är med på slaktplatsen och känner alla dofter bl.a ifrån magarna så tappar åtminstone jag lusten att prova, och mig veterligen kommer kii woa ifrån ändtarmen eller tjocktarmen.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...