Jump to content
IGNORERAD

Jakt i Thailand


Caveman

Recommended Posts

Kan man ta med ett luftgevär från Sverige till Thailand utan att det blir problem?

Jag har en Diana65:a i Sverige som jag gärna skulle vilja ha här i Thailand för småviltsjakt typ råtta och fågel.

Vad säger lagen om det?

Kan jag packa ner bössan i resväskan vid nästa resa?

Eller går det att köpa kvalitetsgevär i Thailand?

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man ta med ett luftgevär från Sverige till Thailand utan att det blir problem?

Jag har en Diana65:a i Sverige som jag gärna skulle vilja ha här i Thailand för småviltsjakt typ råtta och fågel.

Vad säger lagen om det?

Kan jag packa ner bössan i resväskan vid nästa resa?

Eller går det att köpa kvalitetsgevär i Thailand?

Bra fråga, det har jag också grunnat på.

Det går antagligen inte, svärfar har ett hemomgjort luftgevär som går sådär..

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som svar på din fråga behövs bara två ord ! "Glöm det"

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Som svar på din fråga behövs bara två ord ! "Glöm det"

Gäller glöm det på alla mina frågor?

Eller går det att köpa ett riktigt kvalitets luftgevär i Thailand?

Tomurdoc: Jag har redan en sån bössa som man pumpar med en cyckelpump men den är värdelös, jag vill ha ett kvalitetsgevär med kikarsikte.

Ett luftgevär eller en 22:a är vad jag vill ha

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Tomurdoc: Jag har redan en sån bössa som man pumpar med en cyckelpump men den är värdelös, jag vill ha ett kvalitetsgevär med kikarsikte.

Ett luftgevär eller en 22:a är vad jag vill ha

Jo det är ett sånt muskedunder vi också har, pumpas med cykelpump

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäller glöm det på alla mina frågor?

Eller går det att köpa ett riktigt kvalitets luftgevär i Thailand?

Tomurdoc: Jag har redan en sån bössa som man pumpar med en cyckelpump men den är värdelös, jag vill ha ett kvalitetsgevär med kikarsikte.

Ett luftgevär eller en 22:a är vad jag vill ha

Som farang kan du inte äga något skjutvapen i thjailand, åtminstånde inte lagligt. naturligtvis kan du tjansa men jag skulle inte råda dig, det kan bli dyrt.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Som farang kan du inte äga något skjutvapen i thjailand, åtminstånde inte lagligt. naturligtvis kan du tjansa men jag skulle inte råda dig, det kan bli dyrt.

Där får jag nog säga att du har fel.

Har flera kompisar i Thailand som har vapen lagligt.

du måste vara med i en skytteklubb för att kunna få licens för vapen

"Jag äter kött i protest mot att veganerna äter upp djurens mat"

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar inte vara problem att ta med sig jaktvapen ombord på planet. Dock måste det checkas in och förvaras med slutstycket separat mm. Och det måste anmälas till flygbolaget i god tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Där får jag nog säga att du har fel.

Har flera kompisar i Thailand som har vapen lagligt.

du måste vara med i en skytteklubb för att kunna få licens för vapen

Tack för ett bra svar!:great:

Vet du vilket visum som krävs för att kunna fixa en licens

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ett bra svar!:great:

Vet du vilket visum som krävs för att kunna fixa en licens

Nja,,,vet ju inte vilket visa du måste ha..men en kompis har wp samt en är gift med thai.

men den infon har dom säkert på skytteklubben om du frågar

"Jag äter kött i protest mot att veganerna äter upp djurens mat"

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller går det att köpa kvalitetsgevär i Thailand?

sök på google på ปืนลม

det verkar finnas iallafall som jag såg

Link to comment
Dela på andra sajter

Där får jag nog säga att du har fel.

Har flera kompisar i Thailand som har vapen lagligt.

du måste vara med i en skytteklubb för att kunna få licens för vapen

Vapnet forvaras hos skytteklubben,ej hemma i huset eller?
Link to comment
Dela på andra sajter

Vapnet forvaras hos skytteklubben,ej hemma i huset eller?

Vad jag vet så har i allafall en av kompisarna vapnet hemma.

Detta gäller en Glock.

"Jag äter kött i protest mot att veganerna äter upp djurens mat"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm...Verkar som om definitionen på vapen likställer luft/gas-drivna med krut-drivna. Men lite luddigt som vanligt. Paintball och plastkulevapen sälj i leksaksaffärerna.

I länken nedan finns alla uppgifter hur det ska gå till att ansöka om licens:

Definition

"Firearms" refers to all types of weapons employ explosions, gas pressure, and other kinds of mechanisms desired, from every or any part of the weapons to drive bullets, as deemed relevant by the Minister and specified in Ministerial regulations.

Länk: http://www.dopa.go.t...ervi/weapon.htm

Frugan kan nog utan problem få licens på ett 22-longr.-gevär eller en hageldubbel om man har lite land att sköta om.

Är det ensligt beläget, hon inte har några anmärkningar och har bra kontakter med polisen/bychefen, går det att få licens på enhandsvapen upp till 38cal eller 9mm för självförsvar.

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Som farang kan du inte äga något skjutvapen i thjailand, åtminstånde inte lagligt. naturligtvis kan du tjansa men jag skulle inte råda dig, det kan bli dyrt.

Jag har alltid bössan laddad i vårt hus i Thailand, jag äger inte vapnet men kan tänka mig att jag skulle få bekymmer om fel polis fått syn på det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Med den här artikeln från Bangkok Post (2008), så vet man inte överhuvudtaget vad som egentligen gäller om luftvapen.

Här står det att dom är icke licenspliktiga ???? sen 6 år ???

Förvirringen är total som vanligt. Troligen är det lite hopblandat BB guns/Soft Air Guns i artikeln.

Så det är väl bara att knalla in i en lokal vapenaffär och fråga.

Defenitionen på en BB-gun finns här: http://en.wikipedia.org/wiki/BB_gun

Thailand - BB guns becoming a cause of concern for police

ARMED BUT NOT DANGEROUS

BB guns becoming a cause of concern for police

Story by PONGSATORN SINGNOY

While the possession of firearms is strictly regulated in Thailand, the general public's easy access to various types of non-lethal firearms, particularly BB guns, has been a cause for concern among law enforcement officers.

After being introduced in Thailand about four years ago, BB guns - or air rifles - are now widely available in markets, especially in Bangkok's Saphan Lek and Khlong Thom areas. It is easy to own one, despite the fact that the distributors need to seek permission from authorities to sell them and they also have to register their products with the Interior Ministry.

Laws governing non-lethal firearms like BB guns require the distributors to seek permission to sell them from the relevant authorities.

However, most retail shops selling BB guns around the country have not sought permission from authorities or registered their BB guns.

BB guns are smuggled into Thailand via several routes, including through Thailand's border provinces with Laos and Burma, as well as its sea ports.

Nong Khai is one of the provinces under close watch by authorities for smuggled BB guns.

Customs officials became concerned on Dec 26, when officers in the northeastern province bordering Laos seized 150 BB guns worth one million baht from a smuggler.

A BB gun seller in the Saphan Lek area said most BB guns and fake firearms produced in China were transported down to Mae Sai district in Chiang Rai from Kunming in China, along with other commodities.

Those produced in Taiwan, Hong Kong and Japan were shipped directly to Bangkok, he said.

"Guns made in China are priced at about 5,000 baht.

But if they are from Taiwan or Japan the prices could go up to more than 10,000 baht," he said.

BB guns which have been modified to increase their power can cost up to 100,000 baht, he added.

The prices exclude the small balls used as bullets. A set of 5,000 pellets costs between 200 and 300 baht.

The law does not prohibit people from owning and using BB guns or any kind of artificial firearms. They are forbidden from carrying artificial firearms openly in public places, however.

Those carrying any sort of artificial firearms openly in public without justifiable reason face a 100 baht fine and police can seize their weapon.

For this reason, people who sell BB guns usually suggest that their customers not load the guns' magazines while carrying them in public places, so they can claim the toy guns are not ready to use if they are grabbed by the police.

Criminals have also been taking advantage of the easy availability of BB guns by using them to commit crimes.

Jongkol Thim-arun, the director of the Customs Office in Nong Khai, said police have also arrested several crime suspects with BB guns and found their BB guns have been modified and can be used as real weapons.

Several criminals caught by police recently were found to be carrying BB guns which look very similar to real pistols. One was used in a bank robbery last Thursday in Nonthaburi. The Lao robber, Somchai Liwong, used a fake gun to rob the Bank of Ayudhya in Bang Yai before being shot dead by police after resisting a call to surrender. The gun he was carrying was found to be fake.

The rising popularity of BB guns has been linked to the increasing popularity of BB gun games.

BB guns are widely used in the army for military training as well, particularly among infantry rangers. For this reason, most military units in Bangkok these days have a BB gun game facility, according to Nartbut Suksri, who manages the combat sports venue at the First Infantry Battalion in Bangkok's Lak Si district.

Mr Nartbut said his BB gun facility, which is similar to a paintball game venue, is also open to the public at a cost of 160 baht per session.

Players come from most age groups, ranging from nine to 52.

According to Mr Nartbut, BB guns are effective training tools for those who need to know how to shoot a firearm safely.

He said the Justice Ministry recently hired a team to run a training programme for shooters, including a scheme designed for officials working in the insurgency-prone areas in the southern provinces and also professionals in the ministry's partner organisations such as teachers and doctors.

Bangkok Post

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...