Jump to content
IGNORERAD

40% ränta vid avbetalningsköp av motorcyckel


Singha711

Recommended Posts

Avundsjuk på nån som inte har ett jobb?

Och inkomstmässigt har du ju en hel del att

önska om man ser till dom senaste åren.

Har jag inget jobb?

Min inkomst kommer ju från Norge och jag skattar där så vet inte riktigt hur du tror dig veta vad jag tjänar?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 116
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    21

  • Singha711

    19

  • BaBoo

    18

  • peerhan

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Nu får du ge dig, Mankan.

Jag brukar tänka efter innan jag skriver och kunskaperna från grundkursen i finansmatematik brukar inte heller lämna mig i stick när de behövs.

Det förhåller sig så, Mankan.

Eftersom fru Singha betalar varje månad en fast avgift(=3400) som innehåller både ränta(=6800/12=566.67) och amortering(=34000/12= 2833.33) så sjunker restskulden med varje månad för att vara på noll efter ett år. Räntan per år räknas på det lånade kapitalet som i början är 34000 och i slutet är 0.

Vi kan inte ta 34000 som basis för ränteberäkningen eftersom avbetalningen minskar den återstående skulden successivt och det skulle bli helt fel redan efter den första inbetalningen eftersom restskulden inte är 34000 längre.

På samma sätt skulle 0 i restskuld bli fel också eftersom detta tillstånd inträder först efter 1 års avbetalningar.

Vid en jämn avbetalningsström på 12 månader blir den genomsnittliga skulden 34000/2 = 17000. Och det är det matematiskt korrekta värdet att basera ränteberäkningen på.

Hajar du nu?

Inte? Ok, då försöker jag på ett annat sätt, nämligen att räkna månad för månad:

Månad 1) Amortering = 2833.33 THB Ränta = 566.67 THB (dvs 17000*40/1200) Totalt = 2833.33+566.67 = 3400 THB

Månad 2) Amortering = 2833.33 THB Ränta = 566.67 THB (dvs 17000*40/1200) Totalt = 2833.33+566.67 = 3400 THB

Månad 3) Amortering = 2833.33 THB Ränta = 566.67 THB (dvs 17000*40/1200) Totalt = 2833.33+566.67 = 3400 THB

...

Månad 12) Amortering = 2833.33 THB Ränta = 566.67 THB (dvs 17000*40/1200) Totalt = 2833.33+566.67 = 3400 THB

***Summa Amortering = 34000 THB Ränta = 6800 THB (dvs 17000*40%) Totalt= 34000+6800 = 40800 Vilket är samma som 12*3400 ==> precis enligt kontrakt

Hade jag räknat med 20% så skulle jag bara fått ihop 3400 i ränta vilket skulle skaffa mig stora problem med försäljaren.

Förstår du nu att man vid avbetalningar med jämn belopp (=annuitetslån) baserar ränteberäkningen på det genomsnittliga skuldbeloppet, vilket i detta fall är enkelt att beräkna eftersom det ligger i mitten av kontraktsperioden, dvs i mitten av ett helt år och således i mitten mellan 34000 THB och 0 THB.

Har du fler frågor, ta en kurs i enkel finansaritmetik.

//Singha711

Orka vara dryg?

Link to comment
Dela på andra sajter

MÅNADSPENG, fru sigha.nu börjar det bli komplicerat.

Att det blev komplicerat för dig är INTE förvånande :lol:

Link to comment
Dela på andra sajter

Lånar ut pengar till sin fru... till en moppe? Det tror jag inte på. :)

Hmmm om nu ens fru får månadspeng(det får min 9-åriga son också) då kanske man också är kapabel till att låna ut pengar till sin fru?.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har jag inget jobb?

Min inkomst kommer ju från Norge och jag skattar där så vet inte riktigt hur du tror dig veta vad jag tjänar?

Det tog inte lång tid att få reda på din inkomst.

Dina personuppgifter var ju upplagda till allas beskådan.

Tror du på nått sätt att du är osynlig för att du jobbar i Norge?

Du är ju mer än lovligt bakom flötet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lånar ut pengar till sin fru... till en moppe? Det tror jag inte på. :)

En gissning bara...vi får säkert veta svaret snart :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det blev komplicerat för dig är INTE förvånande :lol:

Du har ingen humor, så var tyst istället så blir det inte så tokigt för dig.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm om nu ens fru får månadspeng(det får min 9-åriga son också) då kanske man också är kapabel till att låna ut pengar till sin fru?.

Iofs så var det min första tanke med... tycker bara att det är lite för otroligt.. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har jag inget jobb?

Min inkomst kommer ju från Norge och jag skattar där så vet inte riktigt hur du tror dig veta vad jag tjänar?

Nja jobb och jobb du har säkert jobb med att sköta ditt fastighetsimperium, bära spisar och så, skotta etc etc.men annars så är väl du arbetsköande av vad jag förstår från din blogg?...(hoppas du inte ser det som stalking att jag läst i den.)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har ingen humor, så var tyst istället så blir det inte så tokigt för dig.

Wow...kunde du inte komma på bättre än så där? Har ditt material tagit slut eller har din sufflör gått på rast :giggle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tog inte lång tid att få reda på din inkomst.

Dina personuppgifter var ju upplagda till allas beskådan.

Tror du på nått sätt att du är osynlig för att du jobbar i Norge?

Du är ju mer än lovligt bakom flötet.

Jaså har mina person uppgifter varit uppe?

Ni (i drevet) hittar bara på namn och adresser på folk på forumet för att ni vill verka häftiga, ni la upp uppgifter på ett tiotal personer på min sida men eftersom mina uppgifter inte stämde så gjorde garanterat inte de andras det heller!

Du är ju inte smart men du vet väl om att vi svenskar som jobbar i Norge får helt nya personnummer där som inte ser det minsta ut som de man har i Sverige?

Hur mycket tjänar jag i Norge då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Wow...kunde du inte komma på bättre än så där? Har ditt material tagit slut eller har din sufflör gått på rast :giggle:

Nja jag bryr mig inte riktigt om dig eller vad du skriver, liksom ingen stake i dig!!!!...

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaså har mina person uppgifter varit uppe?

Ja visst har dom varit det.

Nytt personnummer var det, är du hemlig för det?

Tillåt mig skratta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja jobb och jobb du har säkert jobb med att sköta ditt fastighetsimperium, bära spisar och så, skotta etc etc.men annars så är väl du arbetsköande av vad jag förstår från din blogg?...(hoppas du inte ser det som stalking att jag läst i den.)

Skottar snö ingår inte i mina arbetsuppgifter, att däremot betala firman som sköter snöröjningen ingår i mina arbetsuppgifter!

Jag kan ALDRIG bli arbetssökande eftersom på mitt jobb så blir vi permiterade med lön om det inte finns något jobb för tillfället, förmodar att jag tjänar mer än dig när jag går och väntar på att bli utskickad på nästa jobb :dance:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken skitsnack om min ekonomi och fru Singhas motorcykel!

Jag ställde en enkel fråga med ledning av den information som fru Singha gav mig. Jag ville veta om det var vanligt med sådana räntenivåer för att besluta DÄREFTER om hur motorcykeln skall finansieras. Jag har väl fått ett svar så att det inte LÖNAR sig med våra ögon sett att köpa en motorcykel på avbetalning.

Jag har skickat pengarna och det blir därför ett RÄNTEFRITT LÅN för fru Singha som hon får avbetala genom MINDRE MÅNADSPENG.

FATTAR NI: INGET LÅN i Thailand och INGA RÄNTOR.

Jag har då aldrig sett maken till detta fullständigt huvudlösa drev om saker som varken ANGÅR dem eller de har den mista SUSNING OM.

Detta är helt OTROLIGT att sånt fortfarande händer i en CIVILISERAD VÄRLD, HELT OTROLIGT.

Är det kul att trycka på CAPS LOCK?

Inte någonstans innan NU (JA , DET ÄR KUL) har du nämnt att pröjsa cash vart en option.

Det måste ju vart därför du tog upp det, eller?

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni (i drevet)

Tycker du ska se efter ditt eget uppförande innan du

drar in mig i nått, du tramsar och går off topic och kommenterar

det jag skriver till andra hela tiden.

Inte för att egentligen spelar nån roll, men det tyder ju på

samma slags störning som Lappen lider av.

Men som vanligt har du noll självinsikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja visst har dom varit det.

Nytt personnummer var det, är du hemlig för det?

Tillåt mig skratta.

Nej har aldrig varit uppe, ni la upp någon annans uppgifter (eller om ni hittade på några egna) och påstod att de var mina!

Så om ni inte ens har mitt svenska personnummer hur tror ni då att ni kan hitta mitt Norska?

Men är väl något du fantiserat ihop precis som den gången du inbillade dig att du varit på Göteborgträffen :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja jag bryr mig inte riktigt om dig eller vad du skriver, liksom ingen stake i dig!!!!...

Men ändå ska du kommentera allt jag skriver...måste vara nått sjukligt beteende du lider av :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Svarar på de andra påståenden senare och nöjer mig med att ara kommentera det sista.

Naturligtvis kan man med ledning av skuld, total amortering , total ränta och avbetalningstid exakta bestämma förhållanden mellan ränta och amortering för varje betalningstillfälle på en annuitetslån.

Visst kan man det, men du räknar ändå på genomsnittet. Varför då?

Har du EXCEL på din dator är det bara att stopp in värden och programmet spottar ut de finaste siffrorna med en precision på minst 500 decimaler. Prova, så får du se.

Men det är ju inte någon ide för de flesta att göra för att den fasta månadsbetalningen blir inte mindre, tyvärr.

Det som är viktigt är den totala räntan och den totala amorteringen på ett år. Dessa siffror delar man genom 12 för att få en humm om vad som är vad och för att göra det enkelt för sig. I slutändan blir det ju ändå samma och det är ju meningen med ett annuitetslån som ger jämna belopp för varje månad.

Precis som du skriver i översta raden och första meningen. Den totala amorteringen som vi diskuterade om var 20000Thb och i ditt fall 34000Thb. Kostnaden (räntorna) har vi också koll på 6000Thb respektive 6800Thb.

Däremot är det viktigt att veta hur mycket ränta man betalar på ett år och på vilken skuld (i genomsnitt) räntan baseras på. Det behövs för att kunna pejla över tummen och avgöra om ett lån är bra eller dåligt i konkurrensen mellan olika avbetalningsmodeller. Eller sund självbevarelsedrift enligt min menig.

På den punkten om att avgöra om ett lån är bra eller dåligt, tycker jag att du snubblar ganska kraftigt.

Att du kan räkna ekonomi är jag fullt klar över. Men du verkar inte kunna förstå ekonomi.

VSB

Att du med dina kunskaper inom ekonomi och matematik inte har lyckats jobba ihop stålar att finansiera en MC utan att ta lån ligger som underlag för att du inte har förstått ekonomi och kunnat tillämpa den i konkreta sammanhang.

Dessa svar ska bara ses som gissning och ett personligt tyckande och absolut inte som fakta. För jag orkar inte räkna ett skit idag eller följande 18 veckor framöver...om jag inte får betalt för det.

//Singha711

Jag tycker du är ojust i din kritik varför jag enbart vill sammanfatta följande:

A ) Lån 20000 THB Ränta på ett år 6000 THB

Som jag skrev tidigare antar jag ut den ursprungliga texten att ingen amortering görs under året och att den återstående skulden betalas tillbaks exakt 1 år senare, dvs 20000 THB.

Således består skulden på 20000 THB under HELA ÅRET jämt fördelad och det kan inte bli några diskussioner om vad som är basen för ränteberäkning.

För detta tas det 6000 THB i ränta som enligt MATEMATIKENS LAGAR blir 30% i räntesats (6000/20000*100). Detta kan varken du eller jag ändra på, så det är bara att acceptera.

Diskussioner om annuitetslån är fullständigt malplacerade då det bara blir ett enda amorteringstillfälle medan räntan (6000) betalas månadsvis med 500 THB/mån.

B ) Fru Singhas hypotetiska lån: Skuld 34000, Ränta 6800, avbetalning på 12 perioder.

Jag påstår att den effektiva räntan är 40% för att:

6800 THB motsvarar 40% på 17000. Och varför 17000? Jo, för att detta motsvarar den genomsnittliga resterande skulden under året som är (ing skuld - utg skuld) / 2 = (34000-0)/2.

Detta är en logisk och VEDERTAGEN BERÄKNINGSMETOD.

Andra påstår t.ex. att den effektiva räntan är lägre, låt oss säga 30%. Då vill jag se en motsvarande rak avbetalning som klarar en sammanlagd ränta på 6800 THB. Du kan försöka hur mycket du vill. Du kommer inte att få ihop pengarna för räntan till försäljaren med en mindre procentsats än 40% vid en rak avbetalning.

F.ö. kunde du sluta med att demonstrera din okunnighet genom personligt nedsättande kommentarer. Men det är kanske för mycket begärt från dig!

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du ska se efter ditt eget uppförande innan du

drar in mig i nått, du tramsar och går off topic och kommenterar

det jag skriver till andra hela tiden.

Inte för att egentligen spelar nån roll, men det tyder ju på

samma slags störning som Lappen lider av.

Men som vanligt har du noll självinsikt.

peerhan=

Narcissistisk personlighetsstörning är en personlighetsstörning som kännetecknas av narcissistens extrema känsla av självhävdelse, bristande verklighetsuppfattning, sitt stora behov av att befinna sig i centrum och brist på empati.

Läs och begrunda och kom till insikt hur du är. länk

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej har aldrig varit uppe, ni la upp någon annans uppgifter (eller om ni hittade på några egna) och påstod att de var mina!

Så din frus namn påminner inte om en filmtitel?

Tro mig, ditt namn var uppe, att försöka mörka det

som du gör genom att förneka det är bara patetiskt.

Fast det är ju precis vad du är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skottar snö ingår inte i mina arbetsuppgifter, att däremot betala firman som sköter snöröjningen ingår i mina arbetsuppgifter!

Jag kan ALDRIG bli arbetssökande eftersom på mitt jobb så blir vi permiterade med lön om det inte finns något jobb för tillfället, förmodar att jag tjänar mer än dig när jag går och väntar på att bli utskickad på nästa jobb :dance:

Hahahha väntade på det där baby snacket "förmodar att jag tjänar mer än dig" , såvida du inte är anställd som någon form av ingenjör eller dylikt inom offshore eller liknande, men vad jag förstår av din blogg så är du ju endast en simpel gymnasieutbildad knegare, och då är sannolikheten att du överskrider min årsinkomst ganska liten.

Har vänner hemma som bla jobbar för ett företag heter "Kaefer", som knegare eller möjligtvis någon sorts lagbas så jag vet vad deras löner har legat på, bra men inte tillräckligt bra.

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så din frus namn påminner inte om en filmtitel?

Tro mig, ditt namn var uppe, att försöka mörka det

som du gör genom att förneka det är bara patetiskt.

Fast det är ju precis vad du är.

Filmtitel?

Du får gärna skriva vilken filmtitel du tänker på!

Link to comment
Dela på andra sajter

peerhan=

Läs och begrunda och kom till insikt hur du är...

Jag har läst om hur du är och vad du gör, det räcker bra med det.

Vidrigt var ordet!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
Denna tråd är låst.
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...