Jump to content
IGNORERAD

40% ränta vid avbetalningsköp av motorcyckel


Singha711

Recommended Posts

andrejsdenruskige

Jag förstår hur Mankan tänkte, men det är inte så man räknar eftersom det skulle fattas pengar i slutändan, prova själv!

Till din andra fråga:

Om jag uppfattade det rätt så görs inga amorteringar under året utan bara räntebetalningar med 500 T (=20000*30%/12). Därför är den återstående skulden konstant med 20000 även i genomsnitt under året. Man kan alltså inte tillämpa ett annuitetslån här utan det är en rak avbetalningslån med årsamortering istället för månadsamortering.

Är det himla svårt att förstå?

//Singha711

Nej, absolut inte svårt att förstå.

Men du påstår att din fru fick ett sämre erbjudande. Så är icke fallet

Ponera att hans årsränta hade varit 34%. Hans kostnad hade då varit 6800Thb, vilket är den kostnad fru Singha711 också betalar.

Då menar du fortfarande att han har fått ett bättre lån, eller?

20000Thb kostar honom 6800Thb

3400Thb kostar din fru 6800Thb

Tycker din frus lån är mycket bättre.

Sedan att annuitetslån oftast börjar med hög ränta/ låg amortering för att övergå till det omvända är en annan sak.

Eftersom din fru fick ett annuitetslån så har du ingen aning om vad som är amortering och vad som är ränta

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 116
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    21

  • Singha711

    19

  • BaBoo

    18

  • peerhan

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Vet inte om räntenivån är rimlig men om det är möjligt att välja rak amortering framför annuitet så kan ni spara några TBH i alla fall. För korta löptider är skillnaden dock inte så stor.

/Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Vadå FORMELLT fel? Har han informellt rätt då eller? Förklara för en idi*t (ja, mig!), tack.

Svar i en annan tråd Klicka här

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Singha711 är nog bra på att räkna, men den enda gånga jag träffat honom då räknade han bort sig själv från en gemensam taxinota, det blev typ springnota för hans del, vi andra betalade.

Joints, Fru Joints samt Fru Vax såg hur förbannad jag blev men förhindrade mig från att visa detta in action, men idag har julglöggen gjort att jag tar bladet från munnen.

Men eftersom jag är så snäll så avskriver jag skulden, dessutom helt räntefritt, så här behövs inga mer beräkningar eller förklaringar.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Synd, jag skulle vilja vetat vad den skulden låg på nu efter räntan (vad den nu ska bestämmas till?)

Man vill ju lära sig alltså.

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Singha711 är nog bra på att räkna, men den enda gånga jag träffat honom då räknade han bort sig själv från en gemensam taxinota, det blev typ springnota för hans del, vi andra betalade.

Joints, Fru Joints samt Fru Vax såg hur förbannad jag blev och förhindrade mig från att visa detta in action, men idag har julglöggen gjort att jag tar bladet från munnen.

Men eftersom jag är så snäll så avskriver jag skulden, dessutom helt räntefritt, så här behövs inga mer beräkningar eller förklaringar.

Tjyvar och banditer finns det gott om...

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Singha711 är nog bra på att räkna, men den enda gånga jag träffat honom då räknade han bort sig själv från en gemensam taxinota, det blev typ springnota för hans del, vi andra betalade.

Joints, Fru Joints samt Fru Vax såg hur förbannad jag blev och förhindrade mig från att visa detta in action, men idag har julglöggen gjort att jag tar bladet från munnen.

Men eftersom jag är så snäll så avskriver jag skulden, dessutom helt räntefritt, så här behövs inga mer beräkningar eller förklaringar.

Se där ja, inte bara far han med osanning.

Han betalar inte för sig heller, en sån avskyvärd typ.

Link to comment
Dela på andra sajter

...

Eftersom din fru fick ett annuitetslån så har du ingen aning om vad som är amortering och vad som är ränta

Svarar på de andra påståenden senare och nöjer mig med att ara kommentera det sista.

Naturligtvis kan man med ledning av skuld, total amortering , total ränta och avbetalningstid exakta bestämma förhållanden mellan ränta och amortering för varje betalningstillfälle på en annuitetslån.

Har du EXCEL på din dator är det bara att stopp in värden och programmet spottar ut de finaste siffrorna med en precision på minst 500 decimaler. Prova, så får du se.

Men det är ju inte någon ide för de flesta att göra för att den fasta månadsbetalningen blir inte mindre, tyvärr.

Det som är viktigt är den totala räntan och den totala amorteringen på ett år. Dessa siffror delar man genom 12 för att få en humm om vad som är vad och för att göra det enkelt för sig. I slutändan blir det ju ändå samma och det är ju meningen med ett annuitetslån som ger jämna belopp för varje månad.

Däremot är det viktigt att veta hur mycket ränta man betalar på ett år och på vilken skuld (i genomsnitt) räntan baseras på. Det behövs för att kunna pejla över tummen och avgöra om ett lån är bra eller dåligt i konkurrensen mellan olika avbetalningsmodeller. Eller sund självbevarelsedrift enligt min menig.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Svarar på de andra påståenden senare och nöjer mig med att ara kommentera det sista.

Naturligtvis kan man med ledning av skuld, total amortering , total ränta och avbetalningstid exakta bestämma förhållanden mellan ränta och amortering för varje betalningstillfälle på en annuitetslån.

Har du EXCEL på din dator är det bara att stopp in värden och programmet spottar ut de finaste siffrorna med en precision på minst 500 decimaler. Prova, så får du se.

Men det är ju inte någon ide för de flesta att göra för att den fasta månadsbetalningen blir inte mindre, tyvärr.

Det som är viktigt är den totala räntan och den totala amorteringen på ett år. Dessa siffror delar man genom 12 för att få en humm om vad som är vad och för att göra det enkelt för sig. I slutändan blir det ju ändå samma och det är ju meningen med ett annuitetslån som ger jämna belopp för varje månad.

Däremot är det viktigt att veta hur mycket ränta man betalar på ett år och på vilken skuld (i genomsnitt) räntan baseras på. Det behövs för att kunna pejla över tummen och avgöra om ett lån är bra eller dåligt i konkurrensen mellan olika avbetalningsmodeller. Eller sund självbevarelsedrift enligt min menig.

//Singha711

En tämligen sund självbevarelsedrift är att köpa småsaker som moppar och dylikt kontant, i min värld finns inte att låta min fru skuldsätta sig för en moppe på säg 45-75K bth.

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

En tämligen sund självbevarelsedrift är att köpa småsaker som moppar och dylikt kontant, skulle i min värld finns inte att låta min fru skuldsätta sig för en moppe på säg 45-75K bth.

När man inte har ekonomi som en normal människa så måste man låna.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Svarar på de andra påståenden senare och nöjer mig med att ara kommentera det sista.

Naturligtvis kan man med ledning av skuld, total amortering , total ränta och avbetalningstid exakta bestämma förhållanden mellan ränta och amortering för varje betalningstillfälle på en annuitetslån.

Visst kan man det, men du räknar ändå på genomsnittet. Varför då?

Har du EXCEL på din dator är det bara att stopp in värden och programmet spottar ut de finaste siffrorna med en precision på minst 500 decimaler. Prova, så får du se.

Men det är ju inte någon ide för de flesta att göra för att den fasta månadsbetalningen blir inte mindre, tyvärr.

Det som är viktigt är den totala räntan och den totala amorteringen på ett år. Dessa siffror delar man genom 12 för att få en humm om vad som är vad och för att göra det enkelt för sig. I slutändan blir det ju ändå samma och det är ju meningen med ett annuitetslån som ger jämna belopp för varje månad.

Precis som du skriver i översta raden och första meningen. Den totala amorteringen som vi diskuterade om var 20000Thb och i ditt fall 34000Thb. Kostnaden (räntorna) har vi också koll på 6000Thb respektive 6800Thb.

Däremot är det viktigt att veta hur mycket ränta man betalar på ett år och på vilken skuld (i genomsnitt) räntan baseras på. Det behövs för att kunna pejla över tummen och avgöra om ett lån är bra eller dåligt i konkurrensen mellan olika avbetalningsmodeller. Eller sund självbevarelsedrift enligt min menig.

På den punkten om att avgöra om ett lån är bra eller dåligt, tycker jag att du snubblar ganska kraftigt.

Att du kan räkna ekonomi är jag fullt klar över. Men du verkar inte kunna förstå ekonomi.

VSB

Att du med dina kunskaper inom ekonomi och matematik inte har lyckats jobba ihop stålar att finansiera en MC utan att ta lån ligger som underlag för att du inte har förstått ekonomi och kunnat tillämpa den i konkreta sammanhang.

Dessa svar ska bara ses som gissning och ett personligt tyckande och absolut inte som fakta. För jag orkar inte räkna ett skit idag eller följande 18 veckor framöver...om jag inte får betalt för det.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Singha711 är nog bra på att räkna, men den enda gånga jag träffat honom då räknade han bort sig själv från en gemensam taxinota, det blev typ springnota för hans del, vi andra betalade.

Joints, Fru Joints samt Fru Vax såg hur förbannad jag blev men förhindrade mig från att visa detta in action, men idag har julglöggen gjort att jag tar bladet från munnen.

Men eftersom jag är så snäll så avskriver jag skulden, dessutom helt räntefritt, så här behövs inga mer beräkningar eller förklaringar.

Är du säker på att det inte var Mona Sahlin du delade taxi med, lura sina kamrater och att smita är ju lite av hennes gamla varumärke..liksom

http://www.youtube.com/watch?v=yx0PoV28ZJs

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest larbejo

Singa 711 varför inte betala denna Mc kontant och slippa avbetalningar och tjafs? Priset är ganska överkomligt,när man i Sverige,enligt Expresen denna vecka kan köpa liknande mc för ca 30 000kr

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm vad är det i meningen nedan du inte förstår?

"Att uttala mig om vart felet ligger hos dig är kanske inte så enkelt, så jag avstår om du förstår!."

Erkänn istället att du inte har någon aning om hur de räknar och varför de räknar så!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om räntenivån är rimlig men om det är möjligt att välja rak amortering framför annuitet så kan ni spara några TBH i alla fall. För korta löptider är skillnaden dock inte så stor.

/Marlon

30-40% kan aldrig vara rimligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

En tämligen sund självbevarelsedrift är att köpa småsaker som moppar och dylikt kontant, i min värld finns inte att låta min fru skuldsätta sig för en moppe på säg 45-75K bth.

Håller med dig (händer inte så ofta ;)), om jag inte kan köpa prylarna (i prisklassen du nämner) kontant så avstår jag hellre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Erkänn istället att du inte har någon aning om hur de räknar och varför de räknar så!

Lille gubben...tror inte en som du ska ifrågasätta det, du har ju i dina ockertrådar visat ditt bristande sätt att räkna på räntor, ang hur du bäst skall kunna lura stackars nyinflyttade invandrare.iofs så har ju du och S711 en gemensam nämnare där Lurendrejare som ni tycks vara.

Nej ta du hand om ditt fastighetsimperium och sukta efter dina ställngsjobb så går det nog bra för dig också.

Och saken är den att jag skulle aldrig hamna i en situation där jag var tvungen att bekymra mig om att mina anhörigas behov av smålån och där följande räntor, vi köper små saker som tex moppar kontant.

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken skitsnack om min ekonomi och fru Singhas motorcykel!

Jag ställde en enkel fråga med ledning av den information som fru Singha gav mig. Jag ville veta om det var vanligt med sådana räntenivåer för att besluta DÄREFTER om hur motorcykeln skall finansieras. Jag har väl fått ett svar så att det inte LÖNAR sig med våra ögon sett att köpa en motorcykel på avbetalning.

Jag har skickat pengarna och det blir därför ett RÄNTEFRITT LÅN för fru Singha som hon får avbetala genom MINDRE MÅNADSPENG.

FATTAR NI: INGET LÅN i Thailand och INGA RÄNTOR.

Jag har då aldrig sett maken till detta fullständigt huvudlösa drev om saker som varken ANGÅR dem eller de har den mista SUSNING OM.

Detta är helt OTROLIGT att sånt fortfarande händer i en CIVILISERAD VÄRLD, HELT OTROLIGT.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter mest som du är avundsjuk!

Avundsjuk på nån som inte har ett jobb?

Och inkomstmässigt har du ju en hel del att

önska om man ser till dom senaste åren.

Ändrades av peerhan
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken skitsnack om min ekonomi och fru Singhas motorcykel!

Jag ställde en enkel fråga med ledning av den information som fru Singha gav mig. Jag ville veta om det var vanligt med sådana räntenivåer för att besluta DÄREFTER om hur motorcykeln skall finansieras. Jag har väl fått ett svar så att det inte LÖNAR sig med våra ögon sett att köpa en motorcykel på avbetalning.

Jag har skickat pengarna och det blir därför ett RÄNTEFRITT LÅN för fru Singha som hon får avbetala genom MINDRE MÅNADSPENG.

FATTAR NI: INGET LÅN i Thailand och INGA RÄNTOR.

Jag har då aldrig sett maken till detta fullständigt huvudlösa drev om saker som varken ANGÅR dem eller de har den mista SUSNING OM.

Detta är helt OTROLIGT att sånt fortfarande händer i en CIVILISERAD VÄRLD, HELT OTROLIGT.

Även din inkomst har en del att önska så ett lån

för dig att finansiera en sketen moped ter sig

mer troligt än en konstant betalning.

När man sen får höra att du smiter ifrån taxinotor

så står ju bilden om din ekonomi solklar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Singha711 inget att förvånas över egentligen när personer som matematiska "geniet" tomduroc och tidningsbudet peerhan är i farten och gör sig lustiga på andras bekostnad. :giggle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har skickat pengarna och det blir därför ett RÄNTEFRITT LÅN för fru Singha som hon får avbetala genom MINDRE MÅNADSPENG.

Hur lånar hon pengar räntefritt?

Link to comment
Dela på andra sajter

MÅNADSPENG, fru sigha.nu börjar det bli komplicerat.

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
Denna tråd är låst.
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...