Jump to content
IGNORERAD

Medlemmarnas trafikböter 2010


Oregistrerad

Recommended Posts

Saknade internationellt körkort - 300baht - Jomtien.

Passagerare åkte med utan hjälm - 500baht - Jomtien.

En annan konstig grej som hände mig i Phuket för några år sen;

Jag åkte in i en poliskontroll, hade hjälm, giltigt körkort, alla papper i ordning för mc'n.

-Ok, sa polisen, but you have to pay fine for drunk driving, sa han ??!! :surprised:

Jag som aldrig kör på fyllan varken i sverige eller Thailand.

Jag var spik nykter, men men, bara betala o se glad ut.

Minns inte beloppet, men tror det var kanske 2-400baht, ner i den vänlige polisens ficka.

Inget att bråka om.

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    4

  • tipsu

    4

  • Tommy

    3

  • Chryzaliz

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Pickuper stoppas ofta och polisen kollar lasten, surrning osv, och man kan få bot om man har folk på ett öppet flak,

Du menar altså på fullt allvar att det finns regler om surrning av last på pickupflak, under alla dessa år jag åkt och turistat i Thai har jag aldrig sett någon som helst surrning, möjligtvis någon som suttit på flaket och hållt i nåt så det inte ska ramla. :av-109998: Hoppet är inte helt ute altså :dance:

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant!

Ingen på Forumet som ansetts sig helt oskyldig vid stoppögonblicket och vägrat ta böter?

Hur ser efterspelet ut då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar altså på fullt allvar att det finns regler om surrning av last på pickupflak, under alla dessa år jag åkt och turistat i Thai har jag aldrig sett någon som helst surrning, möjligtvis någon som suttit på flaket och hållt i nåt så det inte ska ramla. :av-109998: Hoppet är inte helt ute altså :dance:

Ja, en ny lag som säger att all last på flak skall vara säkert förankrat.

Skall tydligen också vara så att om lasten går över taknivån, så skall lasten även täckas med press eller nät.

Max böter 10.000 Baht.

Ett enkelt test som polisen ofta gör är att dra i prylarna som ligger på flaket och om de med lätthet kan dras bort kommer böteslappen som ett brev på posten (ett svenskt brev alltså, inte thailändskt)

Och för att nämna mina böter i Thailand så är de så många att jag inte kommer ihåg alla, men de flesta har varit som följer:

Kört mot rött, kört för fort, kört i fel fil, passagerare utan bälte osv...

Och en gång var jag tydligen orsak till ett dödsfall. Det kostade (enligt domstolen) 200.000 Baht varav försäkringsbolaget betalade 180.000

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant!

Ingen på Forumet som ansetts sig helt oskyldig vid stoppögonblicket och vägrat ta böter?

Hur ser efterspelet ut då?

Var inte riktigt oskyldig, men i Ubon Ratchathani var jag "tvungen" att köra bilen till nästa karaokeplace.. Polarn slocknade på en bar och fick åka på flaket när polisen stoppade mig.Hade säkert 2.5 promille men förklarade för polisen att farang på flaket är sjuk och måste ha lao. Konstapeln ville ha 300 thb för att en mau falle sov på flaket men jag vevade upp fönstret och vinkade adjö och körde de återstående 800 metrarna. Konstapeln följde inte efter.

Det är enda gången som jag har kört bil på fyllan i Thailand. Dumt men var tvungen pga kompisens sega status.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och en gång var jag tydligen orsak till ett dödsfall. Det kostade (enligt domstolen) 200.000 Baht varav försäkringsbolaget betalade 180.000

Det var tråkigt att höra.

Är du inte av samma uppfattning som lokala polisen om skuldfrågan?

Om du nu var vållande till annans död så var ca 4500 kronor billigt...? (Med svenska mått mätt)

Var det ett Thailändskt bolag som betalade majoriteten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var tråkigt att höra.

Är du inte av samma uppfattning som lokala polisen om skuldfrågan?

Om du nu var vållande till annans död så var ca 4500 kronor billigt...? (Med svenska mått mätt)

Var det ett Thailändskt bolag som betalade majoriteten?

4500 sek? Du menar väl 45 000 sek, en 0 som fallit?

Så är det ju!

Link to comment
Dela på andra sajter

Var inte riktigt oskyldig, men i Ubon Ratchathani var jag "tvungen" att köra bilen till nästa karaokeplace.. Polarn slocknade på en bar och fick åka på flaket när polisen stoppade mig.Hade säkert 2.5 promille men förklarade för polisen att farang på flaket är sjuk och måste ha lao. Konstapeln ville ha 300 thb för att en mau falle sov på flaket men jag vevade upp fönstret och vinkade adjö och körde de återstående 800 metrarna. Konstapeln följde inte efter.

Det är enda gången som jag har kört bil på fyllan i Thailand. Dumt men var tvungen pga kompisens sega status.

Okay.

Ja, det får en ju att tro att det hela är väldigt godtyckligt, eller tur och otur hur man nu ser på det.

Du vågade köra vidare, de flesta tror jag inte skulle våga trotsa ordningsmakten där borta.

Link to comment
Dela på andra sajter

4500 sek? Du menar väl 45 000 sek, en 0 som fallit?

Så är det ju!

Nää, jag menade de 20 000 Bath (200 000 - 180 000) som Surin talade om...

huh.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, en ny lag som säger att all last på flak skall vara säkert förankrat.

Skall tydligen också vara så att om lasten går över taknivån, så skall lasten även täckas med press eller nät.

Max böter 10.000 Baht.

Ett enkelt test som polisen ofta gör är att dra i prylarna som ligger på flaket och om de med lätthet kan dras bort kommer böteslappen som ett brev på posten (ett svenskt brev alltså, inte thailändskt)

Och för att nämna mina böter i Thailand så är de så många att jag inte kommer ihåg alla, men de flesta har varit som följer:

Kört mot rött, kört för fort, kört i fel fil, passagerare utan bälte osv...

Och en gång var jag tydligen orsak till ett dödsfall. Det kostade (enligt domstolen) 200.000 Baht varav försäkringsbolaget betalade 180.000

Kan du utveckla lite historien om dödsfallet och böter på 200 000 thb.

Bra om vi får veta hur såna processer fungerar - tycker jag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du utveckla lite historien om dödsfallet och böter på 200 000 thb.

Bra om vi får veta hur såna processer fungerar - tycker jag!

Har du tänkt att köra ihjäl någon :ironi:

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du tänkt att köra ihjäl någon :ironi:

Absolut inte - är bara nyfiken hur den thailändska rättsprocessen ser ut.

I Sverige är jag insatt i processen där alla är omutbara. I Thailand däremot har jag köpt (billigt) nya identiteter till folk. Fast det var länge sedan. Gjorde detta för att skydda folk.

Link to comment
Dela på andra sajter

För min del, när olyckan inträffade, såg processen ut så här...

1. Olycka, kille på moped avled på plats. Och detta är alltså en olycka, som vilken som helst i Thailand. Jag hade bil, han en moppe och jag är vållande.

2. Rättegång med samhällstjänst som följd och ett fritt översatt citat ifrån domaren som löd: "Sånt e livet, en olycka är en olycka, men ett litet straff måste delas ut".

3. Förhandlingar med familjen till han som dog om hur mycket pengar de bör få av mig. Detta sköter försäkringsbolaget, men vi är med pga att det känns lite tråkigt att ha kört ihjäl någon.

Denna kille har bara en släkting, en syster, så försäkringsbolaget säger att 180.000 Baht får räcka som kompensation. Och vi betalar 20.000 till.

4. Samhällstjänst utförs samt en rapportering månadsvis i 6 månader (man får en liten bok som skrivs på av tjänsteman varje månad).

Link to comment
Dela på andra sajter

jahaja då skall vi se.

Vi tar väl med alla böter då...

200 thb för fortkörning på motorvgen i LaenChabang...körde 80 i en gammal picup

400 thb för att inte använda bälte, med kvitto faktiskt. i Buriram stad. Med 14 pers på flaket.

2000 för nedskräpning i Bangkok. Kastade en cig i en avloppsbrunn på sukhimvit road, vid Landmark. Passa er för det gå några poliser där hela tiden , men bara där. Plockar 15-20 om dan.

Summa 2600 på 10 år

// Baanhej jag åkte dit också på sukhumvit när jag kastage ciggen dom ville ha 2000 bhat men jag har kort på svärfar och dottern i min plånbok som jag alltid råkar visa :) och oftast så går dom ner i böter pga det mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

500B Min driver körde 120 på 60 sträcka nära Chonburi Bötfälldes för hindrande av trafik Det var en polis? som skulle om Han såg väl att det satt 3 faranger i bilen och tipsade sin kolegor längre fram

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

200 Thb igår pga felparkering framför Lotus här i Ban Chang. Har parkerat där under tre års tid men igår small det!

Link to comment
Dela på andra sajter

400B i böter som passagerare utan hjälm på motobike på Beachroad Pattaya.

Polisen upplyste mig om att sen var det bara att åka på resten av dagen utan hjälm då man bara kan få samma böter 1gång per dygn.

Skulle jag bli stoppad igen är det bara att visa upp kvittot.

Om detta stämmer vet jag ej,men det låter konstigt.

Jo det stämmer att du bara kan få samma böter 1 gång under 24 timmar :)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

det är fina laserpistoler polisen har,visar bild på bilen + hastigheten

jag korde 136Km och en thai som korde 123 på 120 sträcka tyckte att jag skulle betala mera än han(han lät arg!)

(vi båda fick bota 200B)

det blev ticket nr 2 på ett halvår :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det stämmer att du bara kan få samma böter 1 gång under 24 timmar :)

Du menar 1 gång mellan 00.01-24.00

Har kört moppe i Thailand i 20år inga böter.Har försökt hålla mig till.lagen

Utom att köra på fyllan. :sFduh:

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

moppefylla 20/12 natten som var, enligt polisen skulle jag till monkeyhouse sa dom men dom hade ett förslag ha ha ha, 5000b men fick ner det till 4000b med hjälp av kompisar,över limit sa dom men det kan jag säga att det inte var, där rök det 40 groggar kan man säga men men det är bara att bita ihop å svälja

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick 100 Baht i böter när vi åkte till Maitan till förra helgens kalas.

Fortkörning... 105 km/h på 90-väg sa han. Och jag är helt säker på att jag åkte fortare än så.

Fast å andra sidan, så har jag kört lagligt och ändå fått fortkörningsböter ett par gånger.

Och ett par gånger har jag klarat mig genom att säga att jag omöjligt kan köra för fort pga att jag har farthållare i bilen. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag vart jag stoppad utan att ha körkortet med mig,men som tur är så har Norska Visakort leg på baksidan.

Så jag visade upp det när han frågade efter "Baikapkii" och han nöjde sig med det och önskade mig en trevlig fortsättning på resan :)

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

FemmeDeFatale

Den 15:e december fick vi 400 baht i böter för att ha kört mot enkelriktat i Phuket Town :whistle:

Kriga för fred är som att knu**a för oskulder...

Link to comment
Dela på andra sajter

Den 15:e december fick vi 400 baht i böter för att ha kört mot enkelriktat i Phuket Town :whistle:

För drygt 1v sen körde jag mot enkelriktat på den korta sträckan av Pattaya tai som är enkelriktad,jag fick en bot.

Då jag gick till stationen för att betala boten så påpekade gumman att de skrivit böterna pga att jag ej har körkort och ej pga att jag kört mot enkelriktat.

Väl på stationen så visade jag fram körkortet och påpekade deras fel och bad dem riva boten,konstapeln var dock av annan åsikt och strök den boten men kryssade i 3-4 andra punkter och frågade sen lite försynt , hur många vill du ha?

Jag svarade då slokörat att den där på 200B passar mig bra...TIT.

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...