Jump to content
IGNORERAD

Körkort


NHC

Recommended Posts

Hej veteraner som blivit stoppade av Tham road, Duger det med Svenskt körkort ?

Eller internationellt från mrf ?

Frugan har planerat in lite bilåkning denna resa !!

Mvh Robban.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 71
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    12

  • BaBoo

    8

  • Mankan

    7

  • Kenneth4618

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Det beror vem som stoppar dig.

200 baht utan kvitto är normalt här på Samui.

Bättre kolla med försäkringen för bilen.

I en olycka så är det upp till försäkringen.

Om man har varit längre än sex månader i Thailand så gäller inte international körkort.

Tänk på att det finstilta i reseförsäkringen bara gäller för hyra av MC max 49 cc. :(

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för informationen.

Det beror vem som stoppar dig.

200 baht utan kvitto är normalt här på Samui.

Bättre kolla med försäkringen för bilen.

I en olycka så är det upp till försäkringen.

Om man har varit längre än sex månader i Thailand så gäller inte international körkort.

Tänk på att det finstilta i reseförsäkringen bara gäller för hyra av MC max 49 cc. :(

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blev stoppad och fick böta 4000 bath för att jag inte hade internationellt körkort, så det är bäst att skaffa ett sådant innan resan.

mvh Christer

Christer/Arunee/Tawan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blev stoppad och fick böta 4000 bath för att jag inte hade internationellt körkort, så det är bäst att skaffa ett sådant innan resan.

mvh Christer

Dyrt det :diablo:

motormännen fixar ett körkort på 2-3 dagar - rekomenderas- för

om du ska hyra en bil så brukar iaf de seriösa uthyrarna kräva ett sådant

Link to comment
Dela på andra sajter

rekomenderar starkt ett int, körkort. Många försäkringar gäller inte annars och farbror polisen får en sak mindre att kriga om. Sen att du kommer att få böter ialla fall. Har fått för fortkörning på motorväg körandes i 80 km men vår pickup. Kostade 200 bath till kaffekassan hum...

/baan

mai-mii, mai.mii mai.mii

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, rekommendationen är helt klart att ha ett internationellt körkort. Jag tänkte för övrigt försöka fixa ett thailänskt körkort när jag är där nästa gång. Enligt tjejen så är det möjligt även med turistvisum. Ska bli mycket intressant och se om jag lyckas :) .

/Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, rekommendationen är helt klart att ha ett internationellt körkort. Jag tänkte för övrigt försöka fixa ett thailänskt körkort när jag är där nästa gång. Enligt tjejen så är det möjligt även med turistvisum. Ska bli mycket intressant och se om jag lyckas :) .

/Marlon

Som vanligt finns inte ett enkelt svar.

Det beror på vilket "Motor office" man går till.

Här på Samui kan man få ett år på turistvisa, för fem år krävs non-immigrant visa.

För utförlig information av vilka papper du behöver, besök denna utmärkta sida.

http://driving.information.in.th/

Ändrades av Juha

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Senaste gången hade jag ett svensk, ett internationellt och ett thaikörkort. :) Det kändes tryggt.

Men är man farang får man alltid böta för något. Dom hittar alltid på något, för fort, fel fil, snack i mobiltelefon etc. etc. Jag har funderat på att tona framrutan så att det inte syns lika lätt att det är en farang som kör.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Senaste gången hade jag ett svensk, ett internationellt och ett thaikörkort. :) Det kändes tryggt.

Men är man farang får man alltid böta för något. Dom hittar alltid på något, för fort, fel fil, snack i mobiltelefon etc. etc. Jag har funderat på att tona framrutan så att det inte syns lika lätt att det är en farang som kör.

Och jag har tvärtom aldrig blivit bötfälld,vevar ned rutan och tittar på polisen lite grinigt-no problem.

blir alltid vinkad förbi - inga poliser vill ha en gapig farang som kräver kvitto samt överordnade

som bekräftar evn. påstådda felaktigheter..lärt mej detta av en erfaren kille som flänger

runt i bil å mc

tillägger nu peppar-peppar :crazy: snart min tur oxå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som vanligt finns inte ett enkelt svar.

Det beror på vilket "Motor office" man går till.

Här på Samui kan man få ett år på turistvisa, för fem år krävs non-immigrant visa.

För utförlig information av vilka papper du behöver, besök denna utmärkta sida.

http://driving.information.in.th/

Hej Juha,

Tack för länken! Tjejen var på DLT i Rayong för att fixa internationellt körkort och frågade vad som gällde

för mig. Så jag är optimistisk att det ska gå vägen :) .

/Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, rekommendationen är helt klart att ha ett internationellt körkort. Jag tänkte för övrigt försöka fixa ett thailänskt körkort när jag är där nästa gång. Enligt tjejen så är det möjligt även med turistvisum. Ska bli mycket intressant och se om jag lyckas :) .

/Marlon

Sista resan var det meningen jag skulle fixa Thaikörkort men översvämning kom ivägen.

Har fixat papper från Svenska Ambasaden, sen varit och registrerat mig vid något sorts Guvenör i Laksi ( Bangkok) på tjejens adress i Ayuttahaya.

Det var vad dom ville ha vid stället dom skriver ut körkort i Ayutthaya.

Bara vänta in resan i Februari :dance1:

Mvh. Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Juha,

Tack för länken! Tjejen var på DLT i Rayong för att fixa internationellt körkort och frågade vad som gällde

för mig. Så jag är optimistisk att det ska gå vägen :) .

/Marlon

Dokument du behöver.

1. Kopia pass.

2. Kopia visa.

3. Intyg på din adress från immigrations eller arbetstillstånd.

4. Läkarintyg.

5. Kopia på ditt svenska körkort bägge sidorna.

Om du inte har tex MC behörighet så måste du skriva prov.

Alla dokument i två ex om du skall ha för MC och bil.

Ta på dig lämplig klädsel, en kamrat blev nekad för att hon bar shorts som inte gick över knäna.

Lycka till.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dokument du behöver.

1. Kopia pass.

2. Kopia visa.

3. Intyg på din adress från immigrations eller arbetstillstånd.

4. Läkarintyg.

5. Kopia på ditt svenska körkort bägge sidorna.

Om du inte har tex MC behörighet så måste du skriva prov.

Alla dokument i två ex om du skall ha för MC och bil.

Ta på dig lämplig klädsel, en kamrat blev nekad för att hon bar shorts som inte gick över knäna.

Lycka till.

Låter som ChonBuri?

Ha en go dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Dokument du behöver.

1. Kopia pass.

2. Kopia visa.

3. Intyg på din adress från immigrations eller arbetstillstånd.

4. Läkarintyg.

5. Kopia på ditt svenska körkort bägge sidorna.

Om du inte har tex MC behörighet så måste du skriva prov.

Alla dokument i två ex om du skall ha för MC och bil.

Ta på dig lämplig klädsel, en kamrat blev nekad för att hon bar shorts som inte gick över knäna.

Lycka till.

1,3,5 var han intresserad av i Ayuttahaya när vi var där och pratade sist, men översvämning kom ivägen, får se om det gäller i februari oxå :rtfm: , har då papper på adress intyg från Svenska Ambasaden och Guvenören i Laksi

Mvh. Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

1,3,5 var han intresserad av i Ayuttahaya när vi var där och pratade sist, men översvämning kom ivägen, får se om det gäller i februari oxå :rtfm: , har då papper på adress intyg från Svenska Ambasaden och Guvenören i Laksi

Mvh. Plätt

Läkarintyg krävs även i Ayutthaya. Ska Du ha både Mc och bilkörkort krävs det två läkarintyg i original eftersom kopior inte är godkända! Bra extrainkomst för läkarkåren. Den klinik som brukar skriva ut mina intyg har färdiga intyg liggande i kassan som kassapersonalen förser med patientens namn. Läkaren har jag aldrig träffat.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Läkarintyg krävs även i Ayutthaya. Ska Du ha både Mc och bilkörkort krävs det två läkarintyg i original eftersom kopior inte är godkända! Bra extrainkomst för läkarkåren. Den klinik som brukar skriva ut mina intyg har färdiga intyg liggande i kassan som kassapersonalen förser med patientens namn. Läkaren har jag aldrig träffat.

Poffa

Huga, Oseriöst. :whoco5:

Min läkare visade upp en röd penna och frågade vad det var för färg. :D

Sedan en gul ficklampa. :D

Till sist en grön mapp :D

Slutsats : Jag är klart lämplig som bilförare. :rotfl:

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Läkarintyg krävs även i Ayutthaya. Ska Du ha både Mc och bilkörkort krävs det två läkarintyg i original eftersom kopior inte är godkända! Bra extrainkomst för läkarkåren. Den klinik som brukar skriva ut mina intyg har färdiga intyg liggande i kassan som kassapersonalen förser med patientens namn. Läkaren har jag aldrig träffat.

Poffa

Glömde skriva har det oxå, fick vänta medans dom skrev ut ett ingen koll alls 300Baht vänta 5 minuter testet klart, behövs det aktuellt bara åka dit igen pga. är 3 månader gammalt när jag kommer till baka nästa gång.

Som sakt inget är omöjligt i Thailand.

Mvh. Plätt

:wai:

Ändrades av Plätt
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag rekomenderar starkt att man har rätt örkort om olyckan är framme.

Om inte olyckan är framme utan bara en polis kan resultatet bli lite olika.

Själv har jag alltid haft internationellt körkort när jag kört bil i Thailand.

Jag har oxå blivit stoppad varje resa dels för att jag körde för fort men även för rutinkontroll.

Däremot har jag alltid klarat mig från både böter och mutor. Bara fått en uppläxning om att jag åkt aldeles för fort.

tanten förklarade att vi inte sett några skyltar och inget viste och den vänlige konstapeln informerade då den dumme farangen om hastighetsbegränsningarna sedan fick vi åka vidare.

Men det roligaste var nog häromdagen när jag blev stoppad igen igen på väg från Rayong till Korat.

Polisen bläddrade som vanligt i mitt körkort utan att fatta något. Sedan kallade han han ut 20-årige styvsonen som satt bak och beordrade honom att lämna ett urinprov för att se om han nyttjat droger. Han var naturligtvis ren men det intressanta var att dom inte brydde sig om ifall jag som förare knarkat eller druckit utan bara grabben.

This is Thailand

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag rekomenderar starkt att man har rätt örkort om olyckan är framme.

Om inte olyckan är framme utan bara en polis kan resultatet bli lite olika.

Själv har jag alltid haft internationellt körkort när jag kört bil i Thailand.

Jag har oxå blivit stoppad varje resa dels för att jag körde för fort men även för rutinkontroll.

Däremot har jag alltid klarat mig från både böter och mutor. Bara fått en uppläxning om att jag åkt aldeles för fort.

tanten förklarade att vi inte sett några skyltar och inget viste och den vänlige konstapeln informerade då den dumme farangen om hastighetsbegränsningarna sedan fick vi åka vidare.

Men det roligaste var nog häromdagen när jag blev stoppad igen igen på väg från Rayong till Korat.

Polisen bläddrade som vanligt i mitt körkort utan att fatta något. Sedan kallade han han ut 20-årige styvsonen som satt bak och beordrade honom att lämna ett urinprov för att se om han nyttjat droger. Han var naturligtvis ren men det intressanta var att dom inte brydde sig om ifall jag som förare knarkat eller druckit utan bara grabben.

This is Thailand

Duger det med sånt här örkort eller hur ska det se ut? :rotfl:

post-3918-0-41974000-1291042317_thumb.jp

post-3918-0-41974000-1291042317_thumb.jp

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ju som sagt alltid kört med svenskt körkort men menar ni att en turist som skall vara på semester i Thailand i några veckor måste ha internationellt körkort för att få köra och hyra bil eller moppe?

Absolut!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller låt mig omformulera...

Man "måste" inte ha ett körkort. Vare sig i Sverige eller Thailand.

Det räcker med ett par ben och armar för att kunna köra.

Men på samma sätt som man "måste" ha ett giltigt körkort i Sverige, så måste man ha det i Thailand.

Och ett svenskt körkort är inte giltigt i Thailand. Punkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...