Jump to content
IGNORERAD

Körkort


NHC

Recommended Posts

Idag var det dags att förnya körkortet

Var till ampur för att få ett bostadsintyg hade med mig frugans och svärmors husbok + kopior samt kopia på frugans, svärmors och bybossens idkort + pesonerna ifråga

gick väldigt smidigt. Kostnad 100 bath Tid ca 20 minuter

Till sjukhuset tvärs över gatan för läkarintyg hade patientkort sedan tidigare

Kolla blodtryck, längd, vikt och midjemått (måttbandet räckte nästan inte till) fick sedan gå in till en doktor som frågade -Hur mår du då ? -Jo tack bara bra svarade jag

Då satte han kråka på intyget sedan gå till kassan och betala 50 bath Tid ca 30 minuter

Till Kumphawampi och vägverket, ingen kö till luckorna

Lämnade bointyg, läkarintyg och kopia på passet och 1 årsvisastämpeln hon tittade lite i orginalpasset

In till fototjejen och hade körkortet i handen på ca 10 minuter kostnad 605 barh och körkortet gället till 4 juni 2016

Ibland fungerar allt fantastiskt smidigt.....

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 71
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    12

  • BaBoo

    8

  • Mankan

    7

  • Kenneth4618

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Avregistrerad clion

Det va tusan va ni får åka å fixa intyg mm mm

Själv så tog körskolan kopia på mitt pass svenska körkort och tog adressen i Bangsale

sen åker dom till ambassaden mm mm så jag ska hämta körkortet efter en vecka

skönt å slippa allt besvär bättre å pröjsa :ironi::P:o

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Det va tusan va ni får åka å fixa intyg mm mm

Själv så tog körskolan kopia på mitt pass svenska körkort och tog adressen i Bangsale

sen åker dom till ambassaden mm mm så jag ska hämta körkortet efter en vecka

skönt å slippa allt besvär bättre å pröjsa :ironi::P:o

Hoppas oxå allt ska gå smidigt när jag kommer till Thailand i februari och går till Land Transport Office nu när jag har dom papperna dom begärde i Oktober men som sakt i Thailand är inget säker tyvärr :blah:

Ändrades av Plätt
Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas oxå allt ska gå smidigt när jag kommer till Thailand i februari och går till Land Transport Office nu när jag har dom papperna dom begärde i Oktober men som sakt i Thailand är inget säker tyvärr :blah:

Pappren är en färskvara så kolla att de är inte för gamla. Läs reglerna vad som gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pappren är en färskvara så kolla att de är inte för gamla. Läs reglerna vad som gäller.

Vet ej om det står något datum på papperna som är översättna från Svenska till Engelska rån Svenska ambasaden dom var mest intreserad av Stämpeln (Äkta) sen papper på att jag är inskriven hos tjejen.

Men som sakt i Thailand är allt möjligt lika som omöjligt oxå :drinks:

Mvh. Plätt

Ändrades av Plätt
Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt personalen i Kumphawampi så går det ej att fuska (betala) längre för att de har ett nytt å fint datasystem nu

Frugan försökte redan förra året :giggle:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Någon som vet var man kan hitta thailäska trafikregler på Engelska? Tänkte för att läsa på inför det teoretiska provet man måste göra för MC –kortet. Eller är det så logiskt så man klarar provet utan att läsa på?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får hjälp om du inte förstår,inga problem :great:

Jasså följer du med och hjälper mig :great:;)

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jasså följer du med och hjälper mig :great:;)

Bara du säger till men annars så har de engelskspråkiga personal(sådär)och om du kommer till Prasat så är de jätteglada när en farang vill ta körkort :great: supertrevlig personal.Mvh Måne som innehar internationellt körkort men som gjort provet i Prasat oxå(godkänd)

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara du säger till men annars så har de engelskspråkiga personal(sådär)och om du kommer till Prasat så är de jätteglada när en farang vill ta körkort :great: supertrevlig personal.Mvh Måne som innehar internationellt körkort men som gjort provet i Prasat oxå(godkänd)

Även om de nu pratar engelska antar jag att man ändå måste svara på frågorna i teori testet själv där av min fråga var man kan läsa på.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Provet är på engelska och är så lätt att man pluggar genom att sitta på valfri veranda och dricka öl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så som folk kör här i Thailand trodde jag att man fick körkortet i ett cornflakespaket eller möjligtvis i en rissäck :):dance1:

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Provet är på engelska och är så lätt att man pluggar genom att sitta på valfri veranda och dricka öl.

Då får jag väl testa det då :drinks:

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Låter som ChonBuri?

Ha en go dag!

:wai:

Chonburi är superbra fick allt klar på 40 min Bil och Mc

Hade ett internationellt som endast kan användas för att lättare få Thaikort

.Det Internationella GÄLLER INTE I Thailand om något händer.

Du har ingen försäkring bl.a.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det internationella 1 åriga gäller i alla fall om du hyr bil av seriösa uthyrare med bra försäkringar

men om du hyr MC/Bil av någon på gatan så är det nog mer osäkert om de har några försäkringar mer än det nödvändigaste

Det är jag tvärsäker på

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det internationella 1 åriga gäller i alla fall om du hyr bil av seriösa uthyrare med bra försäkringar

men om du hyr MC/Bil av någon på gatan så är det nog mer osäkert om de har några försäkringar mer än det nödvändigaste

Det är jag tvärsäker på

Klart som spad att dom säger att det är OK dom vill hyra ut och du är farang du betalar, dom skiter i att ditt internationella kort inte gäller mot ett försäkringsbolag som kan alla regler, om det händer något.

Vill bara varna så ni inte har problem om något skulle inträffa.

Biluthyraren klarar sig han säger bara att du hade körkort du du hyrde bilen. Därmed är han grön i detta fall.

Thailand har INTE skrivit under avtalet om internationella körkortet, därför är det så numera Det var ganska okänt tidigare, men nu duker det upp försäkringsbolag som kan reglerna och vill inte betala.

Motorm'nnen har fel där hemma men det går fortfarande att få Thaikort mot uppvisande av det int. + Swe KK kort

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Så som folk kör här i Thailand trodde jag att man fick körkortet i ett cornflakespaket eller möjligtvis i en rissäck :):dance1:

Tycker efter mitt boende här under snaste året att dom kör bättre än i Sverige, det gäller att tänka som Thai och inte tro att du är hemma i trygga Svedala och harvar omkring.

Åker stor MC och alla visar hänsyn och vinkar glatt.

Sabai Sabai

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha letat på nätet så kommer i alla fall jag fram till att internationellt körkort av slag "IDP 1949" gäller för Thailand.

Samma som för Sverige alltså.

http://en.wikipedia._Driving_Permit

Finns en hel del länkar på den sidan som bekräftar detta.

Thailand var inte med 1949 med var med på den senare, dock har det visat sig att Thailand aldrig har undertecknat denna konvention.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailand var inte med 1949 med var med på den senare, dock har det visat sig att Thailand aldrig har undertecknat denna konvention.

Ja, jag har sett att du menar det.

Men finns det någonstans dokumenterat?

Vill gärna veta om så verkligen är fallet. Och är säker på att flera också är intresserade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailand var inte med 1949 med var med på den senare, dock har det visat sig att Thailand aldrig har undertecknat denna konvention.

Det är fel att Thailand inte är med 1949. Thailand deltog i 1949 år konvention, signerade 1968 men ratificerade inte 1968 års konvention. Detta borde betyda att Geneva Convention on Road Traffic gäller i Thailand men inte Vienna Convention on Road Traffic.

1949 år konvention ratifiserades 15 Augusti 1962 enligt följande länk hos UNECE.

http://www.unece.org/trans/conventn/legalinst_07_RTRSS_RT1949.html

PS. Med deltog menas att de är "Participant" på konventionen. Endast 18 länder signerade konventionen i Geneva men Thailand har ratificerat den och detta är det viktiga. Dock verkar de inte ha ratificerat 1968 år konvention.

Ändrades av Merlins

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...