Jump to content
IGNORERAD

Körkort


NHC

Recommended Posts

  • Svar 71
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    12

  • BaBoo

    8

  • Mankan

    7

  • Kenneth4618

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

skit :(

Så då skall man behöva kladda med sådant oxå!!

Kan man inte bara ta ett Thaikörkort istället?

Jo, ett Thailändskt körkort är giltigt i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lär vara jobbigare att få ett tyskt körkort än ett internationellt i Sverige.

Men det är väl upp till var och en att välja... :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har fått för mig att ett thaikörkort är giltigt i Laos, Malaysia och Singapore...

Men det finns ju även ett internationellt thaikörkort som bör fungera i de andra grannländerna.

Om man som utlänning kan få ett thailändskt internationellt körkort låter jag dock vara osagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har fått för mig att ett thaikörkort är giltigt i Laos, Malaysia och Singapore...

Men det finns ju även ett internationellt thaikörkort som bör fungera i de andra grannländerna.

Om man som utlänning kan få ett thailändskt internationellt körkort låter jag dock vara osagt.

Problemet med internationellt körkort som jag ser det är att det bara varar i ett år sedan måste man väl ta ett inhemskt körkort (i alla fall är det så här i Sverige), så om man då är ofta och mycket i Thailand så kan man ju lika gärna ta ett thaikörkort eller finns det begränsningar där oxå (som tidsbegränsningar osv)?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ditt första thaikörkort gäller bara ett år också.

Sedan gäller det 5 år efter du förlängt det en gång.

OK det var inte så farligt!

Min fru gjorde nåt test nu när vi var nere senast och hon sa att det var superenkelt så det är kanske nåt liknande man får göra då vart femte år !

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, de fick göra ett test denna förlängning i Thailand, men inte för ett par år sedan.

Om detta är ett nytt återkommande fenomen var femte år eller bara nåt de hade nu, lär tiden få utvisa.

Link to comment
Dela på andra sajter

För ett år sedan var det 30 frågor och 26 av dem ska vara rätt + ett enkelt körprov

Fast en del hade stora problem med körprovet

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

För ett år sedan var det 30 frågor och 26 av dem ska vara rätt + ett enkelt körprov

Fast en del hade stora problem med körprovet

Var det ett körprov vid själva förlängningen av ens befintliga körkort?

Eller menar du när man tar körkortet för första gången?

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Kenneth

SurinP3 talar om förlängning av körkort, men nu menar du väl testet första gången du tar körkort?

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det var första gången, ska förlänga nu i januari så då får jag återkomma med om hur det gick

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Dokument du behöver.

1. Kopia pass.

2. Kopia visa.

3. Intyg på din adress från immigrations eller arbetstillstånd.

4. Läkarintyg.

5. Kopia på ditt svenska körkort bägge sidorna.

Om du inte har tex MC behörighet så måste du skriva prov.

Alla dokument i två ex om du skall ha för MC och bil.

Ta på dig lämplig klädsel, en kamrat blev nekad för att hon bar shorts som inte gick över knäna.

Lycka till.

Tack :great: . Blir dock lite osäker nu, i länken du bifogade tidigare så står det att man ska ha ett non-immigrant visum för att kunna få ett thaikörkort. Men det funkar alltså med turistvisum? Funkar det även med de inresestämplar man får när man anländer till flygplatsen (utan visum) eller ska jag ansöka om ett riktigt >30 dagars turistvisum på Thailänska ambassaden innan jag åker? Problemet är att jag bara ska vara i Thailand 23 dagar nästa gång så det funkar väl inte att ansöka om >30 dagars turistvisum då jag inte kan uppvisa en flygbiljetter för så lång tid?

Jag har inte MC behörighet så jag tänkte göra de prov som krävs.

/Marlon, som blir yr i bollen av allt funderande :bag:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack :great: . Blir dock lite osäker nu, i länken du bifogade tidigare så står det att man ska ha ett non-immigrant visum för att kunna få ett thaikörkort. Men det funkar alltså med turistvisum? Funkar det även med de inresestämplar man får när man anländer till flygplatsen (utan visum) eller ska jag ansöka om ett riktigt >30 dagars turistvisum på Thailänska ambassaden innan jag åker? Problemet är att jag bara ska vara i Thailand 23 dagar nästa gång så det funkar väl inte att ansöka om >30 dagars turistvisum då jag inte kan uppvisa en flygbiljetter för så lång tid?

Jag har inte MC behörighet så jag tänkte göra de prov som krävs.

/Marlon, som blir yr i bollen av allt funderande :bag:

Hur löser man nummer 3 då om man inte bor och har fast adress i Thailand?

3. Intyg på din adress från immigrations eller arbetstillstånd.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

3:an borde man väl kunna lösa med adress till någon kompis ?

Jag hade giltigt svenskt körkort för bil 1:a gången. Då behövdes inga prov. Vid förlängningen inte heller några prov.

MC-kortet hade gått ut så det blev till att avlägga prov 1:a gången. Dock inte vid förlängningen.

Men jag är inte bergis på att de tillämpar samma regler i hela landet.

Detta var i Cha-Am.

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

3:an borde man väl kunna lösa med adress till någon kompis ?

Jag hade giltigt svenskt körkort för bil 1:a gången. Då behövdes inga prov. Vid förlängningen inte heller några prov.

MC-kortet hade gått ut så det blev till att avlägga prov 1:a gången. Dock inte vid förlängningen.

Men jag är inte bergis på att de tillämpar samma regler i hela landet.

Detta var i Cha-Am.

Ja en adress går väl att fixa men hur får man ett intyg att man bor på den adressen?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig gick det till så här:

Svärmor och bybossen följde med till Ampur och intygade att jag bodde i byn så chefen skrev ett intyg på det

Sjukhuset i Wang Sam Mo skrev ett läkarintyg efter att tagit blodtrycket i sin nya maskin ;) 50 bath

Kopior på internationella körkortet och passet med 1 årsvisa

Alla pappren lämnades vid inskrivningen på transportoffice eller vad det hette i Kumphawampi

Upp en våning och köade sedan för en test på en tavla med röda, gröna och gula prickar

Medan thaifolket fick sitta i en sal och titta på en video så fick jag gå in i en sal med datorer där 30 frågor på engelska skulle besvaras 26 rätt måste man ha

Efter lunch var det körprov,

Stanna vid ett stopptecken med vänstra hjulparet mellan två streck

Köra rakt fram och stanna i en ruta med koner på 3 sidor

Backa och göra en fickparkering utan att fälla några koner

Högersväng ut därifrån

Klart

Sedan vänta på fotografering och tillverkning av körkortet 210 bath för allt

Frugan försökte fixa en genväg med lite allmosor men det gick inte nu med det nya dataprovet sa man

Men det gick ju bra ändå

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja en adress går väl att fixa men hur får man ett intyg att man bor på den adressen?

Jag skulle ha ett intyg från immigration office, men jag hade ju husbok.

Jag har kommit fram till att det är enklast att fråga på det kontor där man tänker ansöka om någonting.

Immigration om det gäller pass eller visa.

Trafic department, eller vad det heter, när det gäller körkort.

Land office om det gäller ..e.t.c..

Som sagt jag har en känsla av att alla kontor inte lever efter samma regler.

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

ah fan!

Men hur är det med ett tyskt? Är det giltigt i Tyskland (kanske skall fråga Singha 711 istället) ;)

Beror på hur gammalt körkortet (= "Führerschein" på tyska) är och vilken körklass det avser.

Det nya körkorten (kallas även för EU-körkort) liknar de svenska körkortet, har i stort samma klassindelning och är relativt förfalskningssäkert.

DE_licence_front.jpg

DE_licence_back.jpg

Jag fick mina tyska körkort omskrivna till svenska 1972. Det enda kravet var att jag hade körvana de senaste 12 månaderna.

Någonstans har jag liggande även ett stridsvagns-körkort från 1968 när jag gjorde min värnplikt. Den gäller visserligen bara för lätta MTW men skulle man i Thailand komma med ett sådant fordon skulle vägpolisens körkortskontroll vara ett mindre problem, hehe.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Har fått för mig att ett thaikörkort är giltigt i Laos, Malaysia och Singapore...

Men det finns ju även ett internationellt thaikörkort som bör fungera i de andra grannländerna.

Om man som utlänning kan få ett thailändskt internationellt körkort låter jag dock vara osagt.

Om du har fem års giltighet kan du få det på Department of Land Transportation in Bangkok.

http://driving.information.in.th/thai-dmv.html

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Duger det med sånt här örkort eller hur ska det se ut? :rotfl:

Lustigkurre! :rotfl:

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...