Jump to content
IGNORERAD

permenentuppeålltillstånd


Nongmay

Recommended Posts

hej!

jag undrar hur man ska göra med permenentuppehålltillstånd på thai pass när man har blivit svenska, ska man gå till migrationsverket och fixa eller hur gör man?

mvh//

may

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

hej!

jag undrar hur man ska göra med permenentuppehålltillstånd på thai pass när man har blivit svenska, ska man gå till migrationsverket och fixa eller hur gör man?

mvh//

may

Hej May

Jag vet inte hur de andra gör. Men själv skaffade jag ett svenskt pass direkt efter att jag fått svenskt medborgarskap.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

hej!

jag undrar hur man ska göra med permenentuppehålltillstånd på thai pass när man har blivit svenska, ska man gå till migrationsverket och fixa eller hur gör man?

mvh//

may

Har man blivit Svensk Medborgare (för jag antar att det är det du menar med "svenska"?) så behöver man ju inget Permanent Uppehållstillstånd, i alla papper så räknas man ju som Svensk. Men ett Svenskt pass är ju en fördel att ha om man ska resa utanför Sveriges gränser för att undvika strul.

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

jag undrar hur man ska göra med permenentuppehålltillstånd på thai pass när man har blivit svenska, ska man gå till migrationsverket och fixa eller hur gör man?

Det plockas bort av migrationsverket innan du får tillbaka passet när du blir svensk medborgare så det är inget att bekymra sig över..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar!!!

men om jag ska stannar i Thailand längre en månad, hur ska jag då göra om jag använda thai passet?

hur ska jag bevisa att jag är svensk då i med att jag använda thai passet!

mvh//may

Link to comment
Dela på andra sajter

Thai som har svenskt pass behöver inget visa för att stanna längr än 30 dag

man skall gå till ett speciellt ställe när man kommer till BKK

och lika när man åker hem

jag fick detta från ambasaden

så ring och fråga var man går

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns så vitt jag vet inget som hindrar dubbelt medborgarskap, finns bestämmelser om detta hos migrationsverket. Och i så fall har Du ju 2 pass. no pompem.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Thai som har svenskt pass behöver inget visa för att stanna längr än 30 dag

man skall gå till ett speciellt ställe när man kommer till BKK

och lika när man åker hem

jag fick detta från ambasaden

så ring och fråga var man går

Låter ju lite krångligt tycker jag även om det säkert är helt korrekt info. Har man dubbla pass så räcker det ju med att visa upp Thaipasset när man anländer till Thailand och sitt Svenska när man anländer till Sverige. Är man Thailändskmedborgare så kan de ju knappast neka att släppa in en i Thailand och är man Svensk medborgare så kan de ju inte neka att släppa in en i Sverige. Är väl bara att visa upp bägge passen i kontrollen om de börjar tjaffsa varför det inte finns nån avrese/ankomst stämpel i passet. Det vet jag massor med folk som gjort, har aldrig hört talas om att man måste in på nåt kontor i Bkk och anmäla sig.

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Thai med svenskt pass åker du till Thailand utan visum efter en månad går du till immigation med id kort o huspapper så får du ett 1 års visum

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen ka May.

Jag burkar göra som Swippe skrev.

Jag reser med två pass.

På väg ut från Sverige visar jag upp mitt svenska pass.

På väg in till Thailand visar jag upp mitt thailändska pass.

På väg ut från Thailand visar jag upp mitt thailändska pass. Om det frågar om visum, tar jag upp mitt svenska pass och visar det för dem.

På väg in till Sverige igen visar jag upp mitt svenska pass.

Har man tur säger de kanske till och med "välkommen hem"...

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Magrood

Uppenbarligen funkar det  eftersom du gjort så men en fråga ang det du skriver

På väg ut från Thailand visar jag upp mitt thailändska pass. Om det frågar om visum, tar jag upp mitt svenska pass och visar det för dem.

Men i det svenska har du ju ingen stämpel om visum eftersom du visade ditt thai pass när du åkte in.

Är väldigt intresserad av detta pga att tjejen får svenskt pass nästa år och om vi skall söka Thai pass för vårat barn.

HASSE

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Magrood

Uppenbarligen funkar det  eftersom du gjort så men en fråga ang det du skriver

På väg ut från Thailand visar jag upp mitt thailändska pass. Om det frågar om visum, tar jag upp mitt svenska pass och visar det för dem.

Men i det svenska har du ju ingen stämpel om visum eftersom du visade ditt thai pass när du åkte in.

Är väldigt intresserad av detta pga att tjejen får svenskt pass nästa år och om vi skall söka Thai pass för vårat barn.

HASSE

Har hon ett Svenskt pass så räcker det ju med det om de frågar om visum, man behöver ju inget visum för att resa till ett land som man är medborgare i.

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Har hon ett Svenskt pass så räcker det ju med det om de frågar om visum, man behöver ju inget visum för att resa till ett land som man är medborgare i.

Mvh Swippe

Precis...

Har du ett svenskt pass så betyder det att du är en svensk medborgare.

Och är man medborgare i Sverige har man rätt att komma hem till Sverige (om man inte har begått något brott och fått order att man inte får resa in - men jag tror inte Sverige har en sån regel).

Flygbolagspersonalen som arbetar med incheckningen förstår detta ka.

Om passkontrollen i Thailand undrar kan man bara säga att man har ett svenska pass dsv. att man har svenskt medborgarskap. Duger inte det får man visa upp sitt svenska pass.

---

Min moster sa till mig "passerar du Thailands gräns visar du thai pass, passerar du Sveriges gräns visar du svenskt pass". Det kommer att gå finfint.

---

Trevlig resa

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

"Visum till Thailand > permenentuppeålltillstånd"

Trodde man skulle få lära sig få PUT som Svensk I Thailand på denhär sidan men ack vad man bedrog sig!  :crazy:

Tips Anyone??

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

"Visum till Thailand > permenentuppeålltillstånd"

Trodde man skulle få lära sig få PUT som Svensk I Thailand på denhär sidan men ack vad man bedrog sig!  :crazy:

Tips Anyone??

Är väl bara Thailändska Kungen som godkänner ett fåtal ansökningar från faranger varje år, så börja med att bli bra polare med han. :great::y15:

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma här , har åkt ner till Los 4-5 år i rad nu lagom till Hans Majonäs Födelsedag 5/12 men inte fan har det hjälpt inte! ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Samma här , har åkt ner till Los 4-5 år i rad nu lagom till Hans Majonäs Födelsedag 5/12 men inte fan har det hjälpt inte! ;)

Kan tala om att jag t.o.m. har SAMMA födlsedag som han, hjälper fan inte heller fast jag skriver och grattar varje år. Han skriver inte ens tebaks! :lol::lol::lol:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kan tala om att jag t.o.m. har SAMMA födlsedag som han, hjälper fan inte heller fast jag skriver och grattar varje år. Han skriver inte ens tebaks!

Hm , knepigt .. du menar vår Knug intre ha lert Thai King lesa/srifva sVenskan??  :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Tja

Dubbla pass historien funkar bara om man har samma efternamn i båda passen och det stämmer med biljetten.

självklart blir man in och utsläppt i landen, men för att var på säkra sidan, samma namn,

annars på suvarnabhumi åk svensk gå till pass kontoret på suvarnabhumi och få 1 år direkt visa, genom visa Thai passet.

Varför krångla och chansa,,,samt lita på att nötterna i pass kontrollerna inte kan reglerna

/L

Link to comment
Dela på andra sajter

permanetuppehållstillstånd blir makulerat när man svensk medborgare det gör migrationsverket det är dom som beslutar att du blir svensk det är inga problem med dubbel medborgarskap att åka till Thailand och åka hem sen visa upp svensk i sverge-visa tha-ithailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

---

Min moster sa till mig "passerar du Thailands gräns visar du thai pass, passerar du Sveriges gräns visar du svenskt pass". Det kommer att gå finfint.

---

Trevlig resa

Magrood

Frugan min gjorde misstaget att ha både sitt och mitt efternamn i det svenska passet så hon kan inte använda tillsammans med sitt thailändska pass där hon har bara mitt efternamn. Thailändsk lag tillåter bara ett efternamn och det ska vara makens efternamn. Så nu måste vi ansöka 4 st. visum för 90 eller 60 dagar för nästa besök i LOS. Det betyder extra kostnad 600 kr :grrrrrr:

Arto

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...