Jump to content
IGNORERAD

Anpassningen till Sverige har sina egenheter.


noBuzz

Recommended Posts

Minns från min thailandstid att det bl.a var två saker som skiljde sig från Sverige.

1. Inga telefonförsäljare som ringde och störde och skulle nasa grejjer.

2. Man köpte sina elektronikprylar i affärn och inte på internet.

Nu när vi flyttat tillbaka till Sverige ändras dessa rutiner och den senaste månaden har jag fått lära

mig att anpassa mig till de nya förhållandena.

Beställde t.ex en ny datorlåda från Komplett.se för tre veckor sedan och såg fram emot leverans till

utlämningsstället i Uppsala inom några dagar. Efter två dagar fick jag ett mail från komplett som meddelade

att min låda nu lämnat företaget och att jag skulle meddelas när lådan kom fram så jag kunde åka och hämta.

Sedan... ingenting. Två veckor senare mailade jag och fråga om lådan kommit fram och fick svar att den var

framme och det var bara att åka och hämta.

Hae jag handlat i affär, som i Thailand, hade det gått mycket snabbare. :)

För drygt en månad sedan kopplade jag också in en hemtelefon och det tog inte två dagar så började det ringas.

Smart som man är så kollar man upp vem som ringer när det är okända och jag blev snabbt varse att det

var en Göteborgsfirma som ringde och försökte sälja. Efter lite googlande insåg jag att det var bäst att inte ha

kontakt med säljarna alls och försökte då låta bli att svara.

De här säljarna var dock ganska påstridiga och det som började med ett göteborgssamtal om dagen

uttökades till två och sedan tre påringningar. Från olika nummer!

Den senaste veckan har det varit helt hysteriskt så jag anmälde mitt nummer till NIX.

Det tar dock några dagar innan spärren aktiveras så under tiden inleder jag ett sista krig mot telefonterroristerna.

När de ringer så svarar jag ibland med att prata Thai och ibland med att bara lämna luren av.

Och ibland gör jag bara konstiga läten eller låter dem prata med min 7 månaders dotter.

I går tystnade det äntligen och det var inte utan ett visst segerrus, med tillfredställelse och med lättat sinne jag

åkte in till Uppsala för att hämta min nya datorlåda jag beställt av Komplett.

F*n vad skönt - ingen teleterror och ny dator.. härligt, tänker jag.

När jag kommer till utlämningsstället får jag naturligtvis nobben och det meddelas att

lådan skickats tillbaka dagen innan. "Jävla idi*ter" - skriker jag - "kan ni inte meddela era kunder att

grejjerna ska skickas tillbaka så vi inte kastar bort tid på era jävla dåliga rutiner"?

- "Det har vi försökt att göra", säger den unge mannen vänligt, "kundtjänst har försökt ringa hela veckan".

"Var sitter kundtjänst?", frågar jag.

-"Göteborg", svara mannen.

Ridå. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

- "Det har vi försökt att göra", säger den unge mannen vänligt, "kundtjänst har försökt ringa hela veckan".

"Var sitter kundtjänst?", frågar jag.

-"Göteborg", svara mannen.

Ridå. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, att leva i ett modernt samhälle kräver ju en hel del av medborgarna.

Kontaka kommunen, di brukar ju ha kurser för nyanlända.

Beställarkompentente Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var tamme tusan en rolig anekdot :av-109998::giggle:

Gärna mer sådana historier, he he

SN

Jo, jag satt och fnittrade åt den själv i bilen på väg hem, tomhänt, medans jag funderade på alla läten jag gjort i telefonen de senaste dagarna. :)

Det är iaf tyst i telefon nu. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Jo, jag satt och fnittrade åt den själv i bilen på väg hem, tomhänt,

medans jag funderade på alla läten jag gjort i telefonen de senaste dagarna. :)

Det är iaf tyst i telefon nu. :)

Och jag antar att du och Komplett.se inte kommer att försöka göra några fler affärer med varandra i framtiden.

De har väl satt upp dig på "svarta listan" skulle jag tro :giggle:

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Buzzen för denna.

Nu kan man gå med ett stort leende hela helgen.

Kommer håg hur du stirrade med svarta ögon på Göteborgstelefonnummret i telefondisplayen häromdagen...

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Buzzen för denna.

Nu kan man gå med ett stort leende hela helgen.

Kommer håg hur du stirrade med svarta ögon på Göteborgstelefonnummret i telefondisplayen häromdagen...

/Enis

Ja - just det, ja! Visst ringde dom när du var här? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Och jag antar att du och Komplett.se inte kommer att försöka göra några fler affärer med varandra i framtiden.

De har väl satt upp dig på "svarta listan" skulle jag tro :giggle:

SN

Antar det. Bättre att inte ta några risker och beställa i frugans namn. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

555

Den var kul!

:::

Tack för tipset. Jag kanske ska testa det också.

Sist sa jag bara: Jag har två små barn och det är jättesvårt att svara i telefon (med en som drar i bröstet och en i benet - men det här sa jag inte). Och när jag svarar så är det ni IGEN!!!

:diablo::diablo::diablo:

:::

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Underbar story Buzzen.. Men kunde dom inte skicka ett mejl att dina varor kommit?

Man tycker ju det. Eller ringt på mobilen. Det är väl billigare att ringa lokalsamtal antar jag.

Fast det är väl iofs tur att de inte gjorde det. Då hade det inte blivit en rolig historia. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...