Jump to content
IGNORERAD

Solpaneler.


prylf

Recommended Posts

Finns det någon som har någon erfarenhet av solpaneler och deras kringutrustning i Thailand och om det

finns, vad är iså fall priset...är det rimligt.Har funderat på att installera en anläggning för reservbelysning och för att spara in på el för belysning

pumpar och annan utrustning. 

leker i alla fall med tanken.

Jag borde veta bättre

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är att IKEA finns inte i Thailand ! Och det är framtidsplaner

Jag är också intresserad av att höra om erfarenheter och tips

Även solfångare för varmvattengenerering är intressant att höra om

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

tallviking

jag vet att det ligger i framtiden, men jag tror att Ingmar kommer att fixa det innan året är slut.

Då kan man ju ta med sig från sverige eller skicka ner, för om man känner till Ingmar rätt kommer dom säkert att vara billiga.

mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

GlobalHouse i Thailand har solfångare med ackumulatortank för varmvatten, pris runt 50 000 bath, kommer inte ihåg vilken volym men den var säkert tillräcklig om man inte driver badhus. Eftersom jag inte bor i närheten av Dig så vet jag inget om GlobeHouse utbredning men det är ju en rätt stor byggvaruhuskedja. Lycka till med bygget.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra. Skall kolla där. Det finns ett Stort Global-varuhus i Rayong nämligen ! Tack för tipset !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Varning!!

Solfångare för att värma vatten finns sedan länge men man bör veta att den farliga LGIONELLA-bakterien som orsakar legonärsjukan trivs i just stillastående varmvatten såvida man inte ser till att hålla en tillräckligt hög temperatur på varmvattnet.jag tror det bör ligga på minst 80C

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tallviking

GlobalHouse i Thailand har solfångare med ackumulatortank för varmvatten, pris runt 50 000 bath, kommer inte ihåg vilken volym men den var säkert tillräcklig om man inte driver badhus. Eftersom jag inte bor i närheten av Dig så vet jag inget om GlobeHouse utbredning men det är ju en rätt stor byggvaruhuskedja. Lycka till med bygget.

Baa

Badhuset körs det med AC som det behövs varmatten :whistle:

Hjälp med att fixa varmatten :morgon:

Liten dusch panel som gör varmvatten räcker gått och väl om det skulle vara kallt vatten när luft teperaturen är minst 25gr

Det är större bekymmer med att ha tillgång till kallt vatten man kan inte bara ha kylskåp i huset

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Quote

Badhuset körs det med AC som det behövs varmatten :whistle:

Hjälp med att fixa varmatten :morgon:

Liten dusch panel som gör varmvatten räcker gått och väl om det skulle vara kallt vatten när luft teperaturen är minst 25gr

Det är större bekymmer med att ha tillgång till kallt vatten man kan inte bara ha kylskåp i huset

Lite svårt att förstå vad du menar! Är det så att man lämpligen använder värmen från ACn för att värma upp varmvattnet? Verkar ju iofs rätt smart, men finns det fungerande tekniska lösningar för ett sådant system?

"Liten dusch panel" , är det någon "minimal" solfångare som är anpassad för att värma upp just duschvatten?

:wai:

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Varning!!

Solfångare för att värma vatten finns sedan länge men man bör veta att den farliga LGIONELLA-bakterien som orsakar legonärsjukan trivs i just stillastående varmvatten såvida man inte ser till att hålla en tillräckligt hög temperatur på varmvattnet.jag tror det bör ligga på minst 80C

Hej

Läste vvs teknikhandboken igår, och temperaturen på varmvattnet bör ligga mellan 50-55 grader celsius,

för att undvika lansamling av legionellabakterier, detta gäller alltså tappvarmvatten!!(sånt som man dricker och duschar i)

Om jag förstått saken rätt så är det inte temperaturen i sig som är viktig utan precis som du påpekar

att det varma vattnet skall ej stå stilla i ledningssystemet.

Tror för övrigt att det kommer att bli en "explosion i förnyelsebara energikällor i framtiden"

så Invar Kamprad är nog inne på rätt linje..

Mvh swebat 

You can do it

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste om en relativt ny uppfinning men vet inte om det finns på marknaden ännu.

Det är soldriven aircon. Alltså en ac som enbart drivs av solenergi.

Mycket intressant men säkert dyrt att köpa.

Link to comment
Dela på andra sajter

vattnet ska aldrig understiga 50 grader. med högre temp större säkerhet att inte få legionella. Så ligg med lite marginal ca 55 grader. vattnet måste också cirkulera för att vara helt säker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste någon i någon tidning att IKEA håller på att forska i solpaneler.

De har avsatt många miljoner, och har knutit många forskare till sig. Så det kommer

framöver att vara möjligt att köpa till bättre pris.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul Tråd, en liten länk: http://www.treehugge...lscale_sola.php

Läs "Tråden" det finns ett par enkla tips i den, om ni fattar Engelska.

Om ni orkar läsa, och funderar på vad 1,28 Ton betyder i AC-sammanhang, så är det ungefär som 16-17000 BTU, om det hjälper?

Googlade på: is there solar powered air conditioning?

http://www.google.co...G=Google+Search

Finns en massa att läsa där, intressant är det!

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte hur du hittar solpaneler i Thailand.

Som gammal seglare, så kan jag berätta at i min båt så hade jag 225ampere batterier och dom laddades bra med en 40 watts solpanel, men om du skall  ha omvandlare till 220 wolt så drar den ganska mycket men det funkar. Glöm bara inte att installera solpanelen via en regulator ,annars får du övespänning samt att den förhindrar urladdning på natten. Kolla på båtsiterna så kan du hitta en del samt

www.solteknik.se

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns även en liten bra bok i ämnet som heter:

Solar Power Your Home For Dummies

Finns säkert att tanka ner på olika ställen också

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Finns även en liten bra bok i ämnet som heter:

Solar Power Your Home For Dummies

Finns säkert att tanka ner på olika ställen också

Tack så mycke.

Tog 3 min att hämta men tar väl 3 mån att läsa igenom och förstå men har ingen brådska ... tack igen... :great::great::great:

skönt att ha nått att göra under kommande kalla vinterkvällar

Jag borde veta bättre

Link to comment
Dela på andra sajter

Siemens var tidigare världsledande i utvecklingen av Solpaneler.

De blev för några år sedan uppköpta av Shell.

Hittade det här på Shell's websida;

Harnessing the power of the sun

Solar energy is abundant, local and emission-free. But the current costs of turning sunlight into electricity remain too high for large-scale use. The most widely applied technology uses silicon and a highly complex manufacturing process. After many years making solar panels this way, Shell has ceased its activities in conventional silicon based solar in 2006, moving straight into the next generation “CIS” thin-film technology. We believe thin-film technology - albeit in the early phases of development - could prove to be the most commercially viable form of photovoltaic solar technology to generate electricity from the sun’s energy.

CIS Thin-Film Technology

Advanced CIS (Copper Indium Diselenide) thin-film technology could provide a real cost breakthrough for solar power. The production process is less complicated, with limited chance of breakage and no usage of expensive silicon. The CIS metal solutions are sprayed onto a glass sheet in layers, comparable with the way coated windows are made, eliminating the need for complex wiring and assembly. CIS modules are particularly well suited for urban areas. Their smooth black appearance makes them suitable for building integrated applications. Moreover, the technology has excellent performance under low-light conditions e.g. shade.

Shell Solar has played a major role in the development of first-generation CIS technology. Together with our joint venture partner Saint Gobain we continue to develop the next generation of CIS based thin-film technology. We have a 20 MWp of production capacity plant under construction in Saxony, Germany.

When built, the plant will manufacture solar panels, which when installed would power an equivalent of around 6,000 European households additional per year with clean energy. Generating the same amount of electricity from a coal-fired power plant would release about 14,000 tonnes of CO2 per year.

For more information on Avancis, please visit:  http://www.avancis.de/company.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...