Jump to content
IGNORERAD

Chiang-Mai pensionärsparadis ?


hakancnx

Recommended Posts

Länk till artikeln:

top-retirement-havens-in-the-world-2011: Personal Finance News from Yahoo! Finance

The World's Top Retirement Havens For 2011

by Kathleen Peddicord

Monday, November 22, 2010 provided by

97.jpg

As we move toward the start of the new year, it's time to take a look at the world map to identify the world's top retirement havens for 2011. Depending on the size of your retirement budget, here's where you should be looking to realize the adventure-filled retirement of your dreams.

Super Affordable

1. Nicaragua -- specifically Leon, Granada, and San Juan del Sur. Nicaragua is more attractive than ever for one important reason: It's a super cheap place to live. I've been a fan of this misunderstood country since my first visit nearly 20 years ago. Property values, especially for beachfront property along the Pacific, reached bubble status last decade. Today prices are more realistic and more negotiable. In the meantime, the cost-of-living has remained seriously low. And last year Nicaragua inaugurated a new and improved foreign retiree residency program. For all these reasons, 2011 is the time to put this country at the top of your super-cheap overseas retirement list.

2. Ecuador -- specifically Cuenca. Ecuador is well established as an affordable retirement choice. A friend calls it, "the cheapest place in the world where you'd want to live". This expat-friendly country also has a pleasant climate.

3. Colombia -- specifically Medellin. This moderately priced country is cultured and sophisticated. To live an expat-standard lifestyle in Colombia, I think you would need to spend more than you would in Nicaragua or Ecuador. Real estate, on the other hand, especially in certain areas of this country, can be a screaming bargain.

4. Thailand -- specifically Chiang Mai. This exotic and adventure-filled country can be, in parts, extraordinarily affordable and even peaceful.

Moderately Priced

1. Panama -- specifically Las Tablas, Boquete, and Panama City. Panama City has the best infrastructure in all of Central America, but it no longer qualifies as super-cheap. Other places in the country can be affordable. But the cost-of-living and of real estate in the capital and other more developed parts of the country has risen to the point where I wouldn't include Panama on our list of bargain havens.

2. Uruguay -- specifically Montevideo. Uruguay is safe and stable with a good standard of living.

3. Argentina -- specifically Buenos Aires and Mendoza. This is another country that used to qualify as super-cheap but has grown steadily more expensive. Still, Argentina has much to offer in the way of lifestyle.

4. Belize -- specifically Ambergris Caye and the Cayo. Ambergris Caye has white sand and the best diving in the Caribbean. This area isn't absolutely cheap, but it can be relatively affordable compared with the cost-of-living and of owning beachfront real estate on other Caribbean islands. Elsewhere in Belize can be far more affordable than Ambergris. The Cayo, for example, is a beautiful frontier where you can escape from the real world and create your own future. It's also an English-speaking country.

5. Malaysia -- specifically Kuala Lumpur and Penang. This is the most user-friendly and expat-friendly choice in Asia. Malaysia is the only country in this part of the world that makes it relatively easy for a foreigner to establish legal full-time residency.

Luxury on a Budget

1. Mexico -- specifically Puerto Vallarta. My recently-rediscovered top pick for living the good life on a reasonable budget is Puerto Vallarta, Mexico. This is a fully turn-key overseas retirement option that, unlike Ajijic and Chapala, has managed to retain its Mexico-ness. This charming town boasts great restaurants and nightlife. The beaches, marinas, and golf courses are beautiful. This is my top 2011 choice for a five-star retirement at the beach on a three-star budget.

2. France -- specifically Paris and Languedoc. France is a country of superlatives and one of the best places on earth to live well. Paris has the world's best luxury lifestyle options while Languedoc offers quintessential French country living.

Get started now, and you could be living the good life in your new home overseas by this time next year.

Ändrades av hakancnx

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 26
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Maitan

    3

  • SSS

    3

  • Isaan Butterfly

    2

  • Scandinaviancorner

    2

Mest aktiva i denna tråd

Guest Isan Lover

Hej

Tack för infon, det är alltid roligt när andra platser än dom stora turistfällorna uppmärksammas positivt.

För en del år sedan var det Nong Khai som placerade sig på topp 10 i världen för pensionärer.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan man ta en undersokning som har Medelin på 3e plats på minsta allvar!

Min faster har for ovrigt byggt hus och pensionerat sig i Nicaragua!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Hur kan man ta en undersokning som har Medelin på 3e plats på minsta allvar!

Min faster har for ovrigt byggt hus och pensionerat sig i Nicaragua!

Nicaragua är bättre än Thailand, eftersom utlänningar där får köpa och äga marken som huset byggs på.

Mvh

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Är ägandet av mark det enda kriteriet för vad som är bra och mindre bra så säger jag bara lycka till i det ägda kraterhålet.:fan1:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan man ta en undersokning som har Medelin på 3e plats på minsta allvar!

Att Medelin har seglat upp på tredje plats måste vara det slutgiltiga beviset på att ankmatning, bingo, handarbete och gammeldans är ute bland dagens pensionärer. Man kunde ju dock tro att de skulle valt något förhållandevis lugnt ställe som Las Vegas, Rio eller Pattaya dock istället för att direkt gå på hard-core snortande. Var fan ska vi bo när vi blir pensionärer då, när inte Medelin är tungt nog, Säffle?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är ägandet av mark det enda kriteriet för vad som är bra och mindre bra så säger jag bara lycka till i det ägda kraterhålet.:fan1:

Det säger väl en hel del om landet och dess syn på medmänniskor från andra nationaliteter. Symboliken i denna lag skall definitivt inte underskattas då den sänder signaler att utbölingar endast är andra klassens människor och genomsyrar synen på oss även i alla andra sammanhang. Tänk själv, tanken att denna lag skulle införas i något land där det råder demokrati! Vilket ramaskri skulle inte det orsaka i omvärlden?

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu gällde väl tråden on Chiang mai är Pensionärsparadis? Eller?

Jag har träffat en hel del äldre personer som bor där å trivs med det.

Kanske just för att det är lugnt och inte så sönderturistat.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan man ta en undersokning som har Medelin på 3e plats på minsta allvar!

Min faster har for ovrigt byggt hus och pensionerat sig i Nicaragua!

Har din faster en son som heter Terje?Börjar hennes efternamn på K.Isf.vet jag vem det är.Mvh Måne

Ändrades av måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är förståndigt att skydda den svagare rent ekonomiskt sett inhemska befolkningen,var skulle de bo leva och verka efter det att utländska intressen köpt upp landet för en spottyver och sedan lätt Thailändarna jobba för slavlöner vilket det till viss utsträckning gör redan.Om Thailändarnas medelinkomst stod i paritet med den i västvärlden tror jag inte förbudet skulle ha existerat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Är ägandet av mark det enda kriteriet för vad som är bra och mindre bra

så säger jag bara lycka till i det ägda kraterhålet.:fan1:

Oj då, nu svor jag i kyrkan när jag inte sa att Thailand är bäst. :giggle:

Rätt ordval skulle nog ha varit "bra" istället för "bättre" när jag gjorde jämförelsen Nicaragua mot Thailand.

Visst kan man som pensionär med glädje hyra sig en bostad i Thailand i stället för att köpa,

men om man vill investera i ett eget boende så är det både lättare och säkrare att köpa och äga mark

i "dagens" Nicaragua (inte i det gamla sönderkrigade kommunistfästet) - än vad det är i Thailand som inte vill ha några utländska markägare.

Båda länderna har fina stränder och ett skönt klimat.

Dock är det lättare att hitta gott thaikäk i Thailand än i Nicaragua.

Båda länderna kan erbjuda hyfsat med pensionärsnöjen.

Thaibrudar finns det inte i överflöd i Nicaragua, men det finns säkert

en och annan vacker och trevlig mulatt i det gamla Ortega-Landet,

om man nu vill frestas av dessa kvinnor.

Chiang Mai skulle jag gärna ha flyttat till för ca 20 år sedan,

men numera är jag tveksam eftersom det ofta är problem med översvämningar

och stora luftföroreningar i staden.

Mvh

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller översvämningar så klarar sig själva staden Chiang-Mai ganska bra numera. Utdikningen och muddringen av Ping-floden verkar ha gett resultat.

Tyvärr så är utvecklingen av luftföroreningarna inte lika gynnsam. I slutet av Februari fram tills regnen börjar i slutet av Mars är det bedrövilgt. Det är då som alla bönder i hela norra Thailand, och även Burma, bränner av gammal blast som ger otroligt höga rökhalter i luften.

Det faktum att Chiang-Mai ligger som i en gryta, med höga berg runt om, gör att alla föroreningar stannar kvar tills regnen rensar.

Man försöker att förmå bönderna att sluta elda men denna sedvänja är djupt rotad och vettiga alternativ finns ännu inte.

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Man försöker att förmå bönderna att sluta elda men denna sedvänja är djupt rotad och vettiga alternativ finns ännu inte.

Det är ju dessutom lite sorgligt att de inte upplyses om att svedjeeldning även tar död på de nyttiga mikroorganismer som nästintill är livsviktiga för grödorna som därefter planteras. Iaf om man vill ha lite fart på växtligheten.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om Thailand är bäst vet i tusan men Nicaragua låter inte som ett paradis direkt har själv inte varit där så det är väl fördomarna i mig som får fritt spelrum,men själv hyr jag hellre i Thailand en köper i Nicaragua om det är valen man har.Utan krarkungar hit och geriller dit skulle latin och sydamerika vara en stark kanditat för mina pensionspengar men inte som det är nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det säger väl en hel del om landet och dess syn på medmänniskor från andra nationaliteter. Symboliken i denna lag skall definitivt inte underskattas då den sänder signaler att utbölingar endast är andra klassens människor och genomsyrar synen på oss även i alla andra sammanhang. Tänk själv, tanken att denna lag skulle införas i något land där det råder demokrati! Vilket ramaskri skulle inte det orsaka i omvärlden?

Att Sverige hade restriktioner for utlandskt markagande anda tills vart medlemskap i EU tvingade oss att avskaffa dessa restriktioner ar visst for lange sen glomt !

Eller ar (var) inte Sverige en demokrati?

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Att Sverige hade restriktioner for utlandskt markagande anda tills vart medlemskap i EU tvingade oss att avskaffa dessa restriktioner ar visst for lange sen glomt !

Eller ar (var) inte Sverige en demokrati?

Poffa

Åland är riktigt nog inget Land i den mening , men det går inte att köpa mark där om man inte är Ålänning :whoco5:

mvh

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

När det gäller översvämningar så klarar sig själva staden Chiang-Mai ganska bra numera. Utdikningen och muddringen av Ping-floden verkar ha gett resultat.

Tyvärr så är utvecklingen av luftföroreningarna inte lika gynnsam. I slutet av Februari fram tills regnen börjar i slutet av Mars är det bedrövilgt. Det är då som alla bönder i hela norra Thailand, och även Burma, bränner av gammal blast som ger otroligt höga rökhalter i luften.

Det faktum att Chiang-Mai ligger som i en gryta, med höga berg runt om, gör att alla föroreningar stannar kvar tills regnen rensar.

Man försöker att förmå bönderna att sluta elda men denna sedvänja är djupt rotad och vettiga alternativ finns ännu inte.

Hej

Eldandet är ett stort problem även i Isaan, dels för den ständiga röken under denna period, men det inträffar också olyckor varje år när man förlorar kontrollen över elden och byggnader och byar hotas, och ibland sprider sig elden ifrån grannarnas marker och antänder mark som kanske har ömtåliga trädplantor typ gummiträd, teak och eucalyptus.

Alternativet till att bränna av risfälten är att plöja ned "stubben", detta är mycket bättre på alla sätt, både miljömässigt och även näringsmässigt för jorden, problemet är att dom flesta småbönder inte har traktorer stora nog att klara detta.

Sedan är det ju många som bränner marken längs vägar och emellan fälten, bl.a för att bli av med sly och ogräs och samtidigt brukar man fånga ormar, ödlor och råttor, och det förekommer också att folk tänder på andras mark nattetid.

Så torrtiden är en orolig tid och många sover ute i skjulen på sina marker för att vakta dom mot eld och eldare.

Vi eldar inte längre på våra marker utan vi plöjer och röjer sly och ogräs med röjsåg.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Nicaragua är bättre än Thailand, eftersom utlänningar där får köpa och äga marken som huset byggs på.

Mvh

SN

Corinto i Nicaragua är den absolut bästa hamn jag varit i

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Jäklar va berest scandinavian E vette sjutton om han inte e värre än mamma :giggle:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Jäklar va berest scandinavian E vette sjutton om han inte e värre än mamma :giggle:

40 år till sjöss så hinner man med en del hamnar

Link to comment
Dela på andra sajter

En okunnig.

Här i sverige bränner man vissa områden för att förunga floran. Vad jag kan förstå sä är det väl det dom ämnar att göra? Vad vet jag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Chang Mai/Chiang Rai området är vackert och trivsamt på många sätt.

Har själv levt där i fyra år.

Dock vill jag avråda dem som har lungproblem, eller problem med yrsel vid stillastående het luft ,

att bosätta sig där på ålderns höst.

Under torrperioden december-april, är luftkvaliten inte så bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Chang Mai/Chiang Rai området är vackert och trivsamt på många sätt.

Har själv levt där i fyra år.

Dock vill jag avråda dem som har lungproblem, eller problem med yrsel vid stillastående het luft ,

att bosätta sig där på ålderns höst.

Under torrperioden december-april, är luftkvaliten inte så bra.

Bossej vet du hur det är uppe i Mai Sai området är det samma eller? Maitan.

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...