Jump to content
IGNORERAD

Dykarcertifikat


Itchy

Recommended Posts

Undrar vart bästa stället är för att ta ett dykarcertifikat och om det är några speciella regler som gäller? tack på förhand /Johan :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Undrar vart bästa stället är för att ta ett dykarcertifikat och om det är några speciella regler som gäller? tack på förhand /Johan :wai:

Utbildningen är nog mer eller mindre samma oavsett vart du tar det, en PADI utbildning tar 3-4 dagar. Regler, ja det handlar ju om din hälsa då, minns inte men har för mig att man t ex inte får ha epelepsi och andra åkommor som kan innebära livsfara om man dyker.

Men ställen som anses vara bäst rent dykmässigt (saker att se, sikt osv) är t ex Similan Islands, Koh Tao och Phi Phi Islands. Har själv bara snorklat på nämda ställen men det var väldigt vackert.

Har bara dykt på Phuket där jag tog mitt cert och fanns mycket att se där med så vart man gör sin grundutbildning spelar ingen större roll så länge det är ett seriöst ställe. Det är ju först när man har sitt cert som dykningen börjar på riktigt, i början så har man ju bara fullt upp med att lära sig. Jag gjorde misstaget att gå till det billigaste stället i stället för att gå till nåt ställe som folk rekat och det var bara en pest och pina kan jag säga. Ingen utbildning på Svenska, stressigt och osäkert.

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Kon Tiki finns på Kata beach med svenska instruktörer. Om Du skulle vara på Phuket altså.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sixten_Dussin

Tog mitt cert på Kata hos Hogge från Sverige, kanske var det Kon Tiki, inte säker.(Jag kan kolla det om du ska till Phuket, annars har jag tips i Pattaya också)

Visst , finns fantastiskt bra dykning utanför Phuket men dykning vid eastern seaboard är helt ok för oss nybörjare. Utanför Pattis finns sn del schyssta vrak osv sedan neråt Koh Samet och söderut ska det vara bra(har inte vart där ännu).

Personligen sparar jag Similan Islands som jag tror man får mest ut utav efter man blivit lite mer erfaren. (för att njuta en Cubansk garre krävs att man rökt de sämre sorterna först)

Similan bör man ha tagit advanced i certet vilket i.o.f.s bara är en formalitet på en dag eller två samt vara beredd att spendera några dar där ute. Tror Kao Lakk är närmsta fastland, således en bit från Phuket.

Men vill du se allt på första dan så rekommenderas Galapagos då :great: (Ecuador är ett vackert land med många intelligenta och trevliga människor, så kallade guapas)

Just det, angående din medicinska status så är det ditt eget ansvar, i Thailand behöver du bara kryssa i ett papper att du är fullt frisk och då befriar dykfirman och PADI från ansvar. Tror att i Sverige måste du uppsöka läkare för en allmänmedicinsk undersökning. Detta kan ju vara klokt att genomföra om du inte är säker på de inre organens vitala status.Kanske har du förtärt en å annan chang och L&M sedan mönstringen??? :drunk:

Sixten, som åker för dykning och fiske

Jai-yen

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är mycket klokt att ta en läkarundersökning för dykare i Sverige.

Det ingår tex lungröntgen (gjorde det iaf 1995, när jag tog den) samt att läkaren som gör undersökningen vet vad han skall kolla efter, som problem med trumhinnor osv.

Det är fullt möjligt att ha problem med lungor och öron, som man inte märker i sin vardag och som man inte känner till, men som kan vara farliga vid dykning.

Dykcenter kryllar det av på alla semesterorter vid kusten, och de kan ha mycket varierande kvalité...

Gå på rekommendationer från folk du litar på, tänk på att det kan vara en fördel om utbildningen hålls på Svenska då det är många nya ord och termer som skall in i huvudet.

Tänk också på att dykinstruktörerna har ditt liv i sina händer!

Vänd i dörren om instruktören luktar bakfylla och har röda ögon :drunk: , det är tyvärr ganska vanligt :diablo:

Jag har själv råkat ut för såna idi*ter, och det var Svenska coola grabbar :crazy: på Phi Phi island...

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Sixten_Dussin

Att betänka dock: Se absolut till att lära dig all termer på engelska annars har du gjort dig en björntjänst med en "enklare" kurs och sen står du på båten och ska hoppa i med en grupp och fattar ingenting :D .

Jag tog det på svensk shop men valde den engelska boken så alla frågor kan du få svenska svar på.

Scuuba Doo hette dom på Kata (mittemot buffalo steakhouse). Hogge heter han som har det.

Har dykt med en Max Foster i Pattaya(från Scottland tror jag med 25 år på/i Nordsjön. Ska hittas på www.pattayadivers.com . Trevliga grabbar med bra sammanhållning och afterscuba :drunk:

Happy diving

Jai-yen

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Att betänka dock: Se absolut till att lära dig all termer på engelska annars har du gjort dig en björntjänst med en "enklare" kurs och sen står du på båten och ska hoppa i med en grupp och fattar ingenting :D .

Jag tog det på svensk shop men valde den engelska boken så alla frågor kan du få svenska svar på.

Scuuba Doo hette dom på Kata (mittemot buffalo steakhouse). Hogge heter han som har det.

Har dykt med en Max Foster i Pattaya(från Scottland tror jag med 25 år på/i Nordsjön. Ska hittas på www.pattayadivers.com . Trevliga grabbar med bra sammanhållning och afterscuba :drunk:

Happy diving

Det oseriösa ställe som jag tog mitt cert på försäkrade mig om att de hade Svenska dykinstruktörer, men det stämde inte riktigt. De hade nån Svensk kille som drygade ut sin förtidspension med att ha guidade turer för folk som redan hade sitt cert men han var ingen utbildad instruktör och jobbade inte som det heller. I stället så fick jag en Tysk dykinstruktör som förvisso pratade perfekt Engelska, problemet var bara att jag inte fattade ens hälften av alla tekniska termer han rabblade, till slut så sa jag att han lika gärna kunde ta det på Thai för jag fattade ändå inte ett skit av det han sa! :gasp::crazy::D

Han tjatade om att det var viktigt att jag "equalize my mask" men jag förstod inte vad han menade och allt gick i ett rasande tempo så det fanns inte tid för frågor. Killen som jag dykte ihop med hade ju börjat en dag innan mig och var från Canada så han hade inga problem med språket men ändå så ville de korta ner tiden lite med mig så att jag skulle komma ikapp honom så de slapp dubbelt arbete. Sen när jag kom hem på kvällen med ömmande öron och läste i min Svenska utbildningsbok så fattade jag att det var TRYCKUTJÄMNA som han hade menat. :whistle:

Redan första utbildningsdagen så hade jag varit ute i havet och gjort en massa övningar trots att första dagen brukar bestå av enbart teori när jag pratat med andra som tagit dykcert.

Finns mycket att säga om dessa tre stressiga dagar men det slutade i alla fall med att jag fick mitt intyg att jag var godkänd, nåt intyg som det satt en stämpel på och som jag själv skulle skicka in till tillsammans med foto till Padis Huvudkontor i Australien för att få mitt riktiga cert. Det blev aldrig av i alla fall och nu är det nog försent att skicka in det éftersom det är över 5 år sen jag gick utbildningen. Och lika bra är nog det för jag är knappast reda att ge mig ut på dykning i alla fall. :neutral: Blir jag sugen på dykningen igen så kommer jag att ta ett nytt cert på ett ställe som folk rekat och som har utbildningen på Svenska.

Så kan det gå när man är dumsnål och tycker att typ 2000 Baht billigare är som att ha sparat en förmögenhet. :crazy:

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Sixten_Dussin

Quote

Det oseriösa ställe som jag tog mitt cert på försäkrade mig om att de hade Svenska dykinstruktörer, men det stämde inte riktigt. De hade nån Svensk kille som drygade ut sin förtidspension med att ha guidade turer för folk som redan hade sitt cert men han var ingen utbildad instruktör och jobbade inte som det heller. I stället så fick jag en Tysk dykinstruktör som förvisso pratade perfekt Engelska, problemet var bara att jag inte fattade ens hälften av alla tekniska termer han rabblade, till slut så sa jag att han lika gärna kunde ta det på Thai för jag fattade ändå inte ett skit av det han sa! :gasp::crazy::D

Finns mycket att säga om dessa tre stressiga dagar men det slutade i alla fall med att jag fick mitt intyg att jag var godkänd, nåt intyg som det satt en stämpel på och som jag själv skulle skicka in till tillsammans med foto till Padis Huvudkontor i Australien för att få mitt riktiga cert. Det blev aldrig av i alla fall och nu är det nog försent att skicka in det éftersom det är över 5 år sen jag gick utbildningen. Och lika bra är nog det för jag är knappast reda att ge mig ut på dykning i alla fall. :neutral: Blir jag sugen på dykningen igen så kommer jag att ta ett nytt cert på ett ställe som folk rekat och som har utbildningen på Svenska.

Så kan det gå när man är dumsnål och tycker att typ 2000 Baht billigare är som att ha sparat en förmögenhet. :crazy:

Mvh Swippe

Kan igen rekommendera Scuuba Doo på Kata. Lugn och sansad utbildning, thailändsk instruktörska, svenskägd och självklart tog dom hand om det administrativa och en månad senare hade jag mitt PADI-cert hemma i Svedala. Dessutom lågsäsong vilket gav mig något lägre pris samt att hela kursgruppen bestod av mig och min mycket duktiga instruktörska. :he::whistle:

Sixten

Jai-yen

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Undrar vart bästa stället är för att ta ett dykarcertifikat och om det är några speciella regler som gäller? tack på förhand /Johan :wai:

Berätt lite var i Thailand så får du bra råd här.

Ett av mina råd är att ta teori och kanske dom praktiska övningarna i Sverige så behöver du bara "dyka upp" i Thailand, då kortar du utbildningstiden i Thailand från 4 till 2 dagar och sparar tid, dom 2 dagarna du sparar kan du kanske lägga på en advanced kurs som tar 2 dagar.

Smile and the world smiles with you

Fart and you stand alone

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Undrar vart bästa stället är för att ta ett dykarcertifikat och om det är några speciella regler som gäller? tack på förhand /Johan :wai:

Mitt råd är att bästa stället att ta ditt cert är i sverige,,visst är det billigare o skönare att ta det i Thailand.

Här får du en ordentlig läkarundersökning som några redan påpekat,men vill även påstå att du blir en tryggare o säkrare dykare när du går utbildningen i våra svenska nollsikt vatten..

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Mitt råd är att bästa stället att ta ditt cert är i sverige,,visst är det billigare o skönare att ta det i Thailand.

Här får du en ordentlig läkarundersökning som några redan påpekat,men vill även påstå att du blir en tryggare o säkrare dykare när du går utbildningen i våra svenska nollsikt vatten..

Bra åsikt om våra svenska vatten. En del olyckor som hänt i sverige i år härleds till att personer som tagit cert utomlands inte är vana vid vårat kallare vatten med sämre sikt och därigenom blir vilse i vattnet.

Det med läkarundersökning tror jag dom har släppt på i sverige, så man behöver bara fylla i ett papper på att man är fullt frisk så får man ta cert, men det bästa är ändå att lungröngta för säkerhets skull.

Lycka till med ccertet...

Smile and the world smiles with you

Fart and you stand alone

Link to comment
Dela på andra sajter

Tog själv mitt cert vintern -98/99 på Phi Phi Island vilket var helt ok. Fick en dansk tjej som instruktör och använde oss av svenska böcker så det var inga problem med språkförståelsen.

Var 4 ganska fulla dagar med teori på kvällarna och praktiska övningar i vattnet utanför stranden. Dom 2 sista dagarna var vi dock ut med båt och dök på riktiga korallrev.

Lämnade bara in ett foto och andra uppgifter så damp ett cert tillverkat i Singapore ner i brevlådan hemma i Sverige så småningom.

Innan avresan till Thailand så gjorde jag en fullständig läkarundersökning för dykning inklusive lungröntgen i Sverige och hade med dom intygen på resan. Men väl i Thailand så visade det sig att dykskolorna inte krävde några sådana intyg utan man skrev bara på en deklaration om att man var fullt frisk, inget mer.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...