Jump to content
IGNORERAD

Vår UT-ansökan


Clash

Recommended Posts

Den här tråden är tänkt att handla om vår, eller rättare sagt min tjejs, resa mot ett förhoppningsvis beviljat UT.

Våra förutsättningar är: Hon är 28 år, skild och har barn som dock inte bor med henne. Jag är 33 år, ogift och utan barn. Vi är ännu så länge varken gifta eller förlovade. Vi har bott tillsammans i Thailand ca 7 mån och i Sverige 6 månader.

Efter besöket i Sverige (3 mån besöksvisa + 3 mån UT för besök), åkte min tjej tillbaka till Thailand förra veckan och var igår på ambassaden i Bangkok för att lämna in sin UT-ansökan. Dagen innan var hon hos Europevisa (i samma hus) för en del översättningar. Vi hade redan i Sverige fyllt i ansökan och ordnat kopior på pass, personbevis m.m. Jag kan dock informera om Europevisas priser som är enligt följande: Översättning husbok 350 THB/sida, id-kort (gamla versionen med endast thai) 350 THB, div. intyg från amphur 400-500 THB/sida, födelseintyg 400 THB, hjälp med att fylla i UT-ansökan 300 THB inkl en kopia. Det behövdes inte bokas tid hos Europevisa, dom översatte medan man väntade och fast det var en hel del folk där tog det inte mer än ca 2 tim totalt.

Det förekommer lite olika anvisningar både på ambassadens hemsida och på olika forum om vilka papper som egentligen ska bifogas ansökan...

Enligt ambassadens hemsida ska sidorna med närmaste familjen översättas, men enligt Europevisas personal räckte det med sidan om den sökande och ambassaden hade inga invändningar.

Kopia av referentens pass (dvs mitt) ska bifogas ansökan. Detta framgår inte av ambassadens hemsida, så det var tur att jag snappat upp det från Thaikonsult forum.

Tydligen räckte inte skiljsmässointyget från Amphur, utan det krävdes ett separat intyg på att sökanden var ogift. Det gick dock bra om detta lämnades i samband med intervjun istället. För att fiska ut detta intyg från Amphur visade det sig att hon behövde ha med både mamma och pappa till Amphur.

När det gäller thailändska handlingar, tex intyg på att sökanden är ogift, vårdnadsintyg, skiljsmässointyg m.m. behöver dessa, under förutsättning att översättning är gjord av auktoriserad översättare, INTE legaliseras av thailändska UD (möjligtvis andra regler om man gift sig i Thailand). På flera forum har jag läst om att legalisering krävs, det står dock inget om detta på ambassadens hemsida och på direkt fråga svarade dom just som ovan att auktoriserad översättare räcker.

Tid för intervju gavs till den 29/12. Dvs ca 1,5 månads väntan bara på intervjun! Jag som trodde att ambassaden fått mindre arbetsbelastning nu när dom lagt ut en stor del av viseringsarbetet på entreprenad. I vilket fall, det är bara att vänta.

Fortsättning följer således runt årsskiftet...

Ändrades av Clash
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 75
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Clash

    22

  • hayes

    8

  • lenno

    7

  • et3vema

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tackar för bra info :great: Vi ska oxå söka UT,tjejen åker till Bangkok på Måndag för att lämna in papper och även hon ska till Europevisa för att fixa översättningar.Lycka till med er resa :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra information av Clash!

När det gäller husboken kan Migratiosnverket ha synpunkter på vilka personer som ska bifogas en ansökan om UT. Normalt räcker det med sökanden själv och dennes barn.

Det är riktigt att det inte räcker med enbrat ett skilsmässointyg utan man ska även bifoga ett färskt singelintyg.

Att legalisera vissa handlingar är en extra åtgärd mot griniga myndighetspersoner i Sverige. Förutom Migrationsverket får även tjejerna kontakt med Skatteverket, Försäkringskassan, m.fl. myndigheter och det är inte säkert att dessa myndigheter delar ambassadens och Migrationsverkets syn i legalisetringsfrågan. Ibland kan det vara bra att ta det säkra före det osäkra och slippa sitta i Sverige och försöka få tag i legaliserade myndighetshandlingar från Thailand. Thaikonsult rekommenderar alltid att man legaliserar översättningar av viktiga handlingar eftersom kostnaden är försumbar.

Så här skriver Svenska Ambassaden i sina direktiv 2009-03-12:

Den thailändska lagstiftningen kräver inte att thailändska intyg såsom födelsebevis, äktenskapsbevis etc. ska vara legaliserade av Department of Consular Affairs, Ministry of Foreign Affairs. Ambassaden har därmed inte heller något krav på att ingivna intyg ska vara legaliserade. Däremot ska alltid originalen visas upp för mottagande tjänsteman för kontroll av äkthet etc. På handlingarna påförs därefter en stämpel om att kopian överensstämmer med originalet.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Clash

Det verkar som vi ligger precis i samma fas. Min dam åkte tillbaka till Thailand efter 3+3 månader den 14 nov. Landade den 15 och var på ambassaden den 16. Hon fick tid för intervjun den 27 dec.

Men vad har du fått för besked i tid vad som händer därefter? Själv har jag fått lite skiftande, men enligt en dam på Migrationsverket behöver de 6-8 månader att behandla ansökan. Hade fått tips om att det går snabbare i Jönköping, men då jag nämner detta svarade hon att både Jönköping och Karlstad håller på¨att lägga ned verksamheterna. Så även de ansökningarna kommer då Gbg att få behandla.

Lite struligt för jag skulle vilja boka resa i januari men då kanske det dimper ner papper från Mig som skall besvaras (vilket iofs redan gjorts). Är man då i Thailand förlängs ju väntetiden ytterligare.

En annan uppgift jag hört, men inte minns varifrån, är att den sökande måste varit utanför Sverige minst 6 månader, innan ansökan kan beviljas (eller om det var behandlas).

Skulle vara intressant att höra vad du har för tidsperspektiv framöver. Om du inte anser det vara av allmänintresse så PM:a mig gärna.

Ha de bra.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall bara tillägga att personalen på Svenska ambassaden i Bkk trodde det skulle ta c:a 2-3 veckor, max 1 månad innan jag blir uppmanad att fylla i T77 Rev. 3. Vilket redan är gjort eftersom den finns att printa ut på Migverkets hemsida.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar som att jag ligger någon före er och att väntetiderna på intervju på ambassaden har ökat. Min tjej lämnade in pappren ca den 20 oktober och fick tid för intervju den 12 november. Hon sa att det var en svensk man som intervjuade henne och att han var trevlig och lätt att prata med.

Enligt en kontakt som hon har på ambassaden så lämnade pappren från hennes intervju Bangkok den 18:e november. Jag kollade just nu på Migrationsverkets hemsida men de hade inte registrerat någon ansökan och det står att det kan ta upp till 4 veckor.

På Migrationsverkets hemsida så står också att det kan ta 6-8 månader från det att jag fyllt i eller blivit kallad på intervju. Min tjej kollar olika Thai forum där tjejerna tipsar varanda att det är flera som fått UT efter 2 månader. Det är väl olika med tur och vart man söker? :pray2:

Ja inget är som väntans tider. :unsure:

Ändrades av Nobody
Link to comment
Dela på andra sajter

En annan uppgift jag hört, men inte minns varifrån, är att den sökande måste varit utanför Sverige minst 6 månader, innan ansökan kan beviljas (eller om det var behandlas).

Som jag har förstått det så måste den sökande vara utanför Sverige i 3 månader innan han/hon får åka tillbaka, men man kan fortfarande ansöka om UT som vanligt under den tiden. Men jag mailade ambassaden och frågade, eftersom min pojkvän fått beviljat UT för ca 2 veckor sedan, alltså ca 2 månader efter att han åkte tillbaka till Thailand. Svaret jag fick var att har man fått beviljat UT så är det bara att åka, man behöver inte vänta tills det gått 3 månader.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja ni lyckliga typer...

Jag har väntat sen 23 JULI på att min fru ska få UT. Alla papper är fixade och klara, intervju gjord i augusti och mina papper inskickade sen länge... Den trista verkligheten är att från ansökningsdatum lägger MIG på 6-9 månader nuförtiden. Det är viktigare att lägga krut på asylprocessen än anhöriginvandring. Så trist är verkligheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Incinerator

Ja ni lyckliga typer...

Jag har väntat sen 23 JULI på att min fru ska få UT. Alla papper är fixade och klara, intervju gjord i augusti och mina papper inskickade sen länge... Den trista verkligheten är att från ansökningsdatum lägger MIG på 6-9 månader nuförtiden. Det är viktigare att lägga krut på asylprocessen än anhöriginvandring. Så trist är verkligheten.

Ring handläggaren och LIGG PÅ!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja ni lyckliga typer...

Jag har väntat sen 23 JULI på att min fru ska få UT. Alla papper är fixade och klara, intervju gjord i augusti och mina papper inskickade sen länge... Den trista verkligheten är att från ansökningsdatum lägger MIG på 6-9 månader nuförtiden. Det är viktigare att lägga krut på asylprocessen än anhöriginvandring. Så trist är verkligheten.

Vi lämnade in ansökan i 6/10 och fick beslut fattat den 16/11, så riktigt snabbt jobbat där. Vilket MIG är det som handlägger er ärende? Säger som föregående talare, ring och ligg på, det är det ända ni kan göra. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan uppgift jag hört, men inte minns varifrån, är att den sökande måste varit utanför Sverige minst 6 månader, innan ansökan kan beviljas (eller om det var behandlas).
Som jag förstått det hela måste man vara utanför Sverige lika länge som man varit här, innan man kan komma hit igen på Visum. Detta gäller dock inte vid ansökan om uppehållstillstånd. /GSt Ändrades av gst
Link to comment
Dela på andra sajter

Norrköping. Och vi har inte ens fått en handläggare. Den enda jag kan ringa är någon på expeditionen, typ :( Och hon bara ursäktar sig hela tiden, "jag kan inget göra" osv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Norrköping. Och vi har inte ens fått en handläggare. Den enda jag kan ringa är någon på expeditionen, typ :( Och hon bara ursäktar sig hela tiden, "jag kan inget göra" osv...

Konstigt, riktigt konstigt. Vi hade också Norrköping, och det gick jättesmidigt. Du borde ringa och kräva att de kollar upp vad som hänt. De borde iaf kunna ge klara besked på varför det dröjer, hur kommer det sig att folk som ansökt senare, fått besked mycket fortare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Konstigt, riktigt konstigt. Vi hade också Norrköping, och det gick jättesmidigt. Du borde ringa och kräva att de kollar upp vad som hänt. De borde iaf kunna ge klara besked på varför det dröjer, hur kommer det sig att folk som ansökt senare, fått besked mycket fortare?

Vet du med besked och kan backa upp detta med fakta? Isf undrar jag vad som hänt. Jag har pratat med kvinnan jag har numret till två gånger och hon har sagt samma sak båda gångerna, de har flyttat, fått nya rutiner, alla papper är på plats och det är lång kö

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet du med besked och kan backa upp detta med fakta? Isf undrar jag vad som hänt. Jag har pratat med kvinnan jag har numret till två gånger och hon har sagt samma sak båda gångerna, de har flyttat, fått nya rutiner, alla papper är på plats och det är lång kö

Ja, min pojkvän lämnade in sina papper på ambassaden i Bangkok 6/10, jag fick frågeformuläret hem till mig 8/11, och beslutet fattades den 16/11. Ärendet handlades av MIG Norrköping. Hur smidigt som helst!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, min pojkvän lämnade in sina papper på ambassaden i Bangkok 6/10, jag fick frågeformuläret hem till mig 8/11, och beslutet fattades den 16/11. Ärendet handlades av MIG Norrköping. Hur smidigt som helst!

Ansökan om uppehållstillstånd? Det där verkar helt otroligt annars :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ansökan om uppehållstillstånd? Det där verkar helt otroligt annars :)

Ja ansökan om upehålls- och arbetstillstånd. Han fick tidsbestämt, 2 år, eftersom vi inte bott tillsammans tillräckligt länge för att få PUT.

Läste på något annat forum också, där det var några till som fått det på mindre än 2 månader från MIG i Norrköping.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ringde Migrationsverkets kundtjänst idag för att se om vi hade fått en handläggare och det hade vi samt en skriftlig intervju var på väg med posten.

Hur glad som helst så ringde jag handläggaren för att se hur väntetiderna ligger till. Hon svarade "Ja, du he he he det kan ta mellan 7-9 månader och efter vad jag har hört så kommer väntetiderna bara att öka" Fick bita mig både i läppen och tungan för att inte förvärra det hela och fråga vad det var som var så in i helvete roligt! Frågade istället artigt vad den långa väntetiden berodde på och då kom den vanliga "kräksjukan" om för lite personal och för låga anslag.. inget kul alltså. :suicide:

Link to comment
Dela på andra sajter

En kompis till damen lämnade in sina handlingar till ambassaden igår den 30 nov och har fått tid till intervjun redan den 8 dec. Snabbt jobbat må jag säga då hon själv fick tid först 6 veckor efter att ha lämnat in sina.

Antar att det beror på att de dels är gifta på thai samt har gemensamt litet barn på c:a 2 år som visserligen föddes i Thailand men nyligen tillbringat 3+3 månader här i Sverige. Kan dock förstå att för stora avvikelser kan skapa irritation.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ringde Migrationsverkets kundtjänst idag för att se om vi hade fått en handläggare och det hade vi samt en skriftlig intervju var på väg med posten.

Hur glad som helst så ringde jag handläggaren för att se hur väntetiderna ligger till. Hon svarade "Ja, du he he he det kan ta mellan 7-9 månader och efter vad jag har hört så kommer väntetiderna bara att öka" Fick bita mig både i läppen och tungan för att inte förvärra det hela och fråga vad det var som var så in i helvete roligt! Frågade istället artigt vad den långa väntetiden berodde på och då kom den vanliga "kräksjukan" om för lite personal och för låga anslag.. inget kul alltså. :suicide:

Jag ringde också till MIG för att fråga lite frågor innan vi fått svar på vår ansökan. Jag fick beskedet att vi skulle räkna med 7-8 månader, men som jag skrev innan så fick vi svar på mindre än 2 månader. Så hoppas kan man ju alltid göra :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar ju vara en rejäl soppa på MIG verket.

Tjejen lämna Sverige den 31/8.

Hon lämnade in papperen på ambassaden den 26/9, fick tid för intervju den 25/10.

18/11 kom frågeformuläret till mig.

22/11 lämnade jag in det på enheten i Uppsala som jag tillhör.

25/11 pratade jag med handläggaren, då sa hon att väntan var 6-8 mån.

Döm om min förvåning när jag pratade med henne idag och fick beskedet att

beslutet va fattat i fredags den 26/11.

Nu väntar jag bara på att de ska komma på posten .

Summa summarum så tog det 2 mån från ambassadbesök till färdigt beslut...

Väldigt bra jobbat av MIG

Link to comment
Dela på andra sajter

En kompis till damen lämnade in sina handlingar till ambassaden igår den 30 nov och har fått tid till intervjun redan den 8 dec. Snabbt jobbat må jag säga då hon själv fick tid först 6 veckor efter att ha lämnat in sina.

Antar att det beror på att de dels är gifta på thai samt har gemensamt litet barn på c:a 2 år som visserligen föddes i Thailand men nyligen tillbringat 3+3 månader här i Sverige. Kan dock förstå att för stora avvikelser kan skapa irritation.

Fick mailsvar redan idag från ambassaden i Bangkok. Som förväntat mao:

Hej,

Förklaringen ligger i att vi prioriterar ärenden för intervju då det är barn med i bilden och då paret är gifta. Med tanke på din vintersemester föreslår jag att du vänder dig till Migrationsverket på den ort du bor för att efterhöra hur lång handläggningstid de har och hur de processar ärendet.

Med vänliga hälsningar,

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Tiden går, fem och en halv vecka sedan jag startade tråden och om några timmar är det dags för tjejen att sätta sig i minibussen mot Bangkok för intervju på ambassaden. Att vänta är inte lätt för någon av oss, men jag är ändå lite förvånad att jag själv överlevt så här långt...

Just nu kretsar tankarna väldigt mycket kring vilka frågor hon kommer få på ambassaden och hur detaljerat dom frågar och om vad. Jag har sett en del trådar innan där folk undrat om just detta, men aldrig några bra svar. Klart är det lite individuellt och inte alltid samma intervju-upplägg, men jag hoppas kunna återkomma med lite detaljer snart!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tiden går, fem och en halv vecka sedan jag startade tråden och om några timmar är det dags för tjejen att sätta sig i minibussen mot Bangkok för intervju på ambassaden. Att vänta är inte lätt för någon av oss, men jag är ändå lite förvånad att jag själv överlevt så här långt...

Just nu kretsar tankarna väldigt mycket kring vilka frågor hon kommer få på ambassaden och hur detaljerat dom frågar och om vad. Jag har sett en del trådar innan där folk undrat om just detta, men aldrig några bra svar. Klart är det lite individuellt och inte alltid samma intervju-upplägg, men jag hoppas kunna återkomma med lite detaljer snart!

Tja, vad jag vet kan dom fråga om vad som helst. Vad jag förstår är det viktigaste i sammanhanget att damen verkligen säger "jag vet inte" när hon inte vet. En del thailändare verkar vara benägna att hellre dra till med en lögn än medge att man inte vet svaret på en fråga.

I själva verket är det osannolikt att man vet precis allt om sin partner, likaså att man minns perfekt allt man gjort tillsammans. Detta vet även ambassaden och jag skulle tro att man ser med viss misstänksamhet på de som svarar 100% rätt.

Fru Chang grillades i två timmar och det var en del hon inte kunde svara på. Men UT beviljades...

Slutsats: Var dig själv och svara sanningsenligt.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...