Jump to content
IGNORERAD

Vår UT-ansökan


Clash

Recommended Posts

vilket kontor va det som tog beslut?

Göteborg. Men att de skulle vara snabbare än andra är nog tveksamt eftersom de klagat och ursäktat sig med att fått ta över Jönköpings och Karlstads arbetsbörda, utöver sina egna rätt saftiga högar.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 75
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Clash

    22

  • hayes

    8

  • lenno

    7

  • et3vema

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

RobertLeino

Jag har samma problem som dig.

Väntar med på att pappren ska komma från Mig i Malmö. de har nu gått ca 5 v sedan hennes papper kom till Malmö.

De konstiga va att hennes sons papper kom ca 3 veckor tidigare.

Hon va på intervju 12/1-11 lämnade in ansökan 28/12-10

Har ringt men de säger bara att pappren ska komma snart.

Snälla håll mig uppdaterad på hur det går för dig. :)

Idag kom pappren från Migrationsverket. great.gif

Ska fylla i Försäkran om samlevnad för gifta och sambo Blankett 228011. En mycket enkel blankett. Behöver svara ja på 2 frågor bara.

Tog 5 minuter att fixa. Skickat till Migrationsverket idag med.

Vi är Gifta i Sverige och i registrerat i Thailsand. Kanske därför det blev den blanketten och inte T77.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och idag fick jag så äntligen mitt brev med uppmaning om att fylla i T77, vilken är färdig sedan länge och strax promenerar jag till Posten.

Äntligen händer det något! :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Och idag fick jag så äntligen mitt brev med uppmaning om att fylla i T77, vilken är färdig sedan länge och strax promenerar jag till Posten.

Äntligen händer det något! :great:

Grattis!

Väntar på det där brevet jag med. Hur funkar det, är det bara att tanka hem och fylla i frågorna på datorn/skriva ut och skicka med brev tillbaka?

Så man skulle kunna förbereda allt när man ändå bara väntar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis!

Väntar på det där brevet jag med. Hur funkar det, är det bara att tanka hem och fylla i frågorna på datorn/skriva ut och skicka med brev tillbaka?

Så man skulle kunna förbereda allt när man ändå bara väntar?

Ja, i princip. Om du vet vilket formulär du ska använda så är det bara att tanka ner och förbereda!

Beroende på er relation och vilket formulär det är ska du också skicka med bilagor (i mitt fall för T77: foton, passkopia, personbevis)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, i princip. Om du vet vilket formulär du ska använda så är det bara att tanka ner och förbereda!

Beroende på er relation och vilket formulär det är ska du också skicka med bilagor (i mitt fall för T77: foton, passkopia, personbevis)

Vi är inte gifta, inga barn

Så jag antar att det är T77 jag ska skicka in

Passkopia, personbevis (inkl extra kopior) och foton är inlämnad av tjejen tillsammans med övriga ansökshandlingar.

Så jag antar att jag inte behöver fixa fler sådana, men jag kan ju alltid förbereda det med ifall att.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste tillägga något viktigt ang uppmaning från MIG att fylla i formulär:

Man har 4 veckor på sig att skicka in formuläret och MIG skickar inte ut någon påminnelse. Inkommer inget formulär, avgör dom ärendet ändå vilket förmodligen innebär avslag. Alltså hänger allt på en liten skör tråd som heter Posten Sverige AB.

Några veckor efter intervjun på ambassaden, ska man ringa till MIG och kontrollera vilket datum ärendet registrerats i Sverige.

Har man sedan inte fått något brev 3-4 veckor efter detta ska man ringa MIG och se till att få ett ordentligt svar. Upprepa veckovis tills brevet kommer.

1-2 veckor efter att man skickat in formuläret bör man kontakta handläggaren på MIG och kontrollera att det kommit fram (där är jag iofs inte än).

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi är inte gifta, inga barn

Så jag antar att det är T77 jag ska skicka in

Passkopia, personbevis (inkl extra kopior) och foton är inlämnad av tjejen tillsammans med övriga ansökshandlingar.

Så jag antar att jag inte behöver fixa fler sådana, men jag kan ju alltid förbereda det med ifall att.

Ja om du är svensk medborgare så är det T77.

Du SKA bifoga personbevis, kopia av ID-handling och kopior av ditt pass med resestämplar till/från Thailand igen även om det lämnats med ansökan tidigare. Foton, biljetter m.m. är det du som ska bifoga som bevis på er relation, inte tjejen vid ansökan (men det skadar säkert inte). Läs sista sidan på T77 för mer info.

Det blir en del papper...

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Ja om du är svensk medborgare så är det T77.

Du SKA bifoga personbevis, kopia av ID-handling och kopior av ditt pass med resestämplar till/från Thailand igen även om det lämnats med ansökan tidigare. Foton, biljetter m.m. är det du som ska bifoga som bevis på er relation, inte tjejen vid ansökan (men det skadar säkert inte). Läs sista sidan på T77 för mer info.

Det blir en del papper...

Ehhhh..Hur ska man tolka detta nu då? "Kopia av ID-handling och kopior av ditt pass" ???

Enligt T77 står det "Kopior av Pass/id-kort" Jag tolkade det som att man väljer pass eller Id-kort. Så jag tog bara kopior av Passet och dess sidor. Ifall man nu skulle ha båda så är jag RÖKT för vi sitter och väntar svar i Thailand och chansar på att svaret/beslutet inkommer innan 16 April(1,5 mån).

Har gjort ansökan tidigare för typ 6 år sedan och då var det MYCKET smidigare.

MVH: BC

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste tillägga något viktigt ang uppmaning från MIG att fylla i formulär:

Man har 4 veckor på sig att skicka in formuläret och MIG skickar inte ut någon påminnelse. Inkommer inget formulär, avgör dom ärendet ändå vilket förmodligen innebär avslag. Alltså hänger allt på en liten skör tråd som heter Posten Sverige AB.

Några veckor efter intervjun på ambassaden, ska man ringa till MIG och kontrollera vilket datum ärendet registrerats i Sverige.

Har man sedan inte fått något brev 3-4 veckor efter detta ska man ringa MIG och se till att få ett ordentligt svar. Upprepa veckovis tills brevet kommer.

1-2 veckor efter att man skickat in formuläret bör man kontakta handläggaren på MIG och kontrollera att det kommit fram (där är jag iofs inte än).

Grattis och med lite tur kommer hon att for visum innan du måste ringa!

I vårt fall gick allt mycket snabbt, men det var postkontoret som var segast! Det tog längre tid att få svaret, än det tog att fatta beslut.

FYI, Du kan kontrollera framstegen på MIG' s websida, skriv bara in ditt fall nummer.

I have never wished to cater to the crowd; for what I know they do not approve, and what they approve I do not know. Epicurus

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan grej är att sv.ambassaden i BKK skickar ansökningar endast på Torsdagar (sa dom)

Så i värsta fall kan man få vänta en vecka extra på att ansökan ens lämnar landet

Link to comment
Dela på andra sajter

Ehhhh..Hur ska man tolka detta nu då? "Kopia av ID-handling och kopior av ditt pass" ???

Enligt T77 står det "Kopior av Pass/id-kort" Jag tolkade det som att man väljer pass eller Id-kort. Så jag tog bara kopior av Passet och dess sidor. Ifall man nu skulle ha båda så är jag RÖKT för vi sitter och väntar svar i Thailand och chansar på att svaret/beslutet inkommer innan 16 April(1,5 mån).

Har gjort ansökan tidigare för typ 6 år sedan och då var det MYCKET smidigare.

MVH: BC

Passet räknas som ID-handling av MIG, men du måste kopiera både din personsida och stämpel-sidorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis och med lite tur kommer hon att for visum innan du måste ringa!

I vårt fall gick allt mycket snabbt, men det var postkontoret som var segast! Det tog längre tid att få svaret, än det tog att fatta beslut.

FYI, Du kan kontrollera framstegen på MIG' s websida, skriv bara in ditt fall nummer.

Då vill jag ha TUR! ;):wai:

Nu kanske jag låter butter, men: Man kan inte kontrollera "framstegen" på MIG´s hemsida, bara om ansökan kommit in, respektive om beslut fattats. Hade man däremot kunnat kolla av alla händelser i ärendet (ansökan, registrering, utskick av formulär, ankommit fomulär, tilldelande av handläggare osv osv) så hade det varit jävligt bra och förmodligen väldigt underlättande och tidsbesparande för MIG - men så långt kommer dom nog inte i sin IT de närmaste seklet. :ironi:

Sen är det ju UT och inte visum hon sökt och jag betvivlar starkt att det kommer inom de närmaste veckorna. Pratade med en kille på MIG´s kundtjänst härromdagen och han sa att samtalet han haft innan var ett liknande ärende i Malmö och den ansökan var inlämnad i september (vi i november). Har dessutom läst om fler Malmö-ärenden där UT beviljats senaste månaden och dom var inlämnade tidigt i höstas. Det är naturligtvis inte så konstigt att Malmö är mer belastat pga fler asyl-ärenden, men jag har väldigt svårt att förstå varför anknytningsärenden ska få betala för asylärenden pga att regeringen beslutat om nerkortad handläggningstid för asyl - enligt vad jag vet så begär MIG anslag från regeringen kvartalsvis beroende på prognos och den baseras enbart på asylärenden men påverkar hela MIG. Jag håller helt med om att en snabb asyl-process gynnar både sökanden och Sverige, men för mig är det fullständigt obegriplig att man blandar ihop dessa verksamheter. :rtfm:

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan grej är att sv.ambassaden i BKK skickar ansökningar endast på Torsdagar (sa dom)

Så i värsta fall kan man få vänta en vecka extra på att ansökan ens lämnar landet

Min tjej var på intervju en onsdag och dom sa då att papperna skickas till Sverige imorgon, så dom har kurir varje torsdag, kanske extra om det är många.

Utöver att tjejen fick vänta 6 veckor på intervju, vilket är lite väl länge, tycker jag att ambassaden sköter sig väldigt bra och är snabba i vidarebefordrandet av ärenden till Sverige. Men jag förstår dom, det är en mindre enhet och dom vill inte bli beskyllda för stora stygga Migrationsverkets väntetider.

Hittills :great: för abmassaden i BKK!

Link to comment
Dela på andra sajter

En UT visum var det jag menade, och jag sände i T77 på 2 / 3 Beslut görs på 5 / 2 och jag får bekräftelse den 10 / 3. Tjejen kom 22/3.

Så lycka till!

Ändrades av aroom2let

I have never wished to cater to the crowd; for what I know they do not approve, and what they approve I do not know. Epicurus

Link to comment
Dela på andra sajter

Ringde MIG´s kundtjänst igår för att kolla att mina papper kommit in och om vi fått någon ny handläggare (vilket dom lovade förra veckan), men icke.

Ringde idag igen och fick då veta att beslut var tagit igår och att UT var beviljat för 2 år! Så nu är Clash en mycket glad Clash! :dance1:

Hela processen...

Ansökan på ambassaden 17/11

Intervju på ambassaden 29/12

Ansökan registreras hos MIG Malmö 13/1

Jag får brev från MIG 2/3 (efter en del påtryckningar, annars hade det nog inte kommit än)

Frågeformulär etc inne hos MIG 3/3

Beslut beviljat UT 7/3

:yipi:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Ringde MIG´s kundtjänst igår för att kolla att mina papper kommit in och om vi fått någon ny handläggare (vilket dom lovade förra veckan), men icke.

Ringde idag igen och fick då veta att beslut var tagit igår och att UT var beviljat för 2 år! Så nu är Clash en mycket glad Clash! :dance1:

Hela processen...

Ansökan på ambassaden 17/11

Intervju på ambassaden 29/12

Ansökan registreras hos MIG Malmö 13/1

Jag får brev från MIG 2/3 (efter en del påtryckningar, annars hade det nog inte kommit än)

Frågeformulär etc inne hos MIG 3/3

Beslut beviljat UT 7/3

:yipi:

Grattis !!

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

RobertLeino

Ringde MIG´s kundtjänst igår för att kolla att mina papper kommit in och om vi fått någon ny handläggare (vilket dom lovade förra veckan), men icke.

Ringde idag igen och fick då veta att beslut var tagit igår och att UT var beviljat för 2 år! Så nu är Clash en mycket glad Clash! :dance1:

Hela processen...

Ansökan på ambassaden 17/11

Intervju på ambassaden 29/12

Ansökan registreras hos MIG Malmö 13/1

Jag får brev från MIG 2/3 (efter en del påtryckningar, annars hade det nog inte kommit än)

Frågeformulär etc inne hos MIG 3/3

Beslut beviljat UT 7/3

:yipi:

Grattis

Link to comment
Dela på andra sajter

Ringde MIG´s kundtjänst igår för att kolla att mina papper kommit in och om vi fått någon ny handläggare (vilket dom lovade förra veckan), men icke.

Ringde idag igen och fick då veta att beslut var tagit igår och att UT var beviljat för 2 år! Så nu är Clash en mycket glad Clash! :dance1:

Hela processen...

Ansökan på ambassaden 17/11

Intervju på ambassaden 29/12

Ansökan registreras hos MIG Malmö 13/1

Jag får brev från MIG 2/3 (efter en del påtryckningar, annars hade det nog inte kommit än)

Frågeformulär etc inne hos MIG 3/3

Beslut beviljat UT 7/3

:yipi:Grattis det är en underbar känsla.dance1.gif

jrk

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis...kommer själv ihåg den underbara lättnaden/känslan när allt klart :great::dance1::av-109998:

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det fungerade för oss iaf. Det står att tjänsten uppdateras en gång per dygn, dock verkar det vara en fördröjning på 2-3 dagar där.

Sweet, kan ju vara lite sisådär men såna tjänster annars.

Men man kanske hinner få papper i brevlådan innan man ser det online?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...