Jump to content
IGNORERAD

Vår UT-ansökan


Clash

Recommended Posts

Helt riktigt som Herr Chang svarar. Min tjej var där i förrgår och hon har fyllt skallen proppfull med vad de frågade. T.ex tidigare relationer i Thailand, om vi tänker bosätta oss där, mina familjeförhållande var viktiga, bilmärke, vad vi gjorde på dagarna när hon var här, mina intressen, bad henne skriva ned min adress på ett papper, om jag "boxat" henne, varför vi inte var gifta och om vi tänkte göra det etc. etc.

Men det viktigaste som hon nu säger då jag har henne på Skypetråden är att vara där kl. 08.00 och vara avslappnad och sanningsenlig. Det skapar nog snarare lite misstänksamhet om någon rabblar upp alla namn och siffror helt korrekt.

Sedan undrar man ju förstås när man kan börja följa upp ärendets gång genom dossiernumret hos Mig?

Lycka till i morgon.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 75
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Clash

    22

  • hayes

    8

  • lenno

    7

  • et3vema

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Kommer pappren tillbaka från migverket när beslutet är fattat.

Själva ansökan kommer inte tillbaka, den arkiveras av Migrationsverket för eventuell framtida referens. Däremot skickas det ut en kopia av beslutet till den sökande och till den som är anknytning i Sverige.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blir alltid lite extra (läs "oerhört mycket jätteextra") orolig när jag inte får vara med och kolla så allt går rätt till, men förutom att tjejen börjat storgråta av saknad mitt under intervjun när dom ställde frågor om mig, så verkar den ha avlöpt ganska väl...

Något att tänka på vid alla ambassadbesök är att man måste deponera någon form av legitimation i lobbyn för att få åka upp i hissen till ambassaden. Tjejen hade naturligtvis glömt ID-kortet och hade bara passet med sig (vilket behövs på ambassaden). Detta löste hon genom att ta en kopia på sitt pass och lämna till säkerhetsvakten, vilket var ok.

Intervjun tog ungefär en timma och hon påstår sig ha svarat sanningsenligt på de flesta frågor, vi har iofs inget att dölja så det borde inte kunna gå fel. Precis som vid tidigare visum-intervju fick hon ett bra bemötanmde och kände att hon fick god kontakt.

Så till frågorna, dom som jag varit mest nyfiken över... Det handlade egentligen om det man kunde tänka sig - hennes liv och mitt liv. Lite korta exempel:

Var träffades vi första gången?

Varför blev vi kära i varandra?

Har jag träffat hennes föräldrar, hur många gånger?

Frågor om hennes familj, barn syskon?

Frågor om min familj, deras namn och ålder (allt från far brorsöner)?

Våra fritidssysselsättningar?

Hur mycket tjänar hon, resp jag?

Skickar jag pengar till henne och hur mycket?

Hennes bakgrund, skolgång och barndom?

Vad hon gjort i Sverige under sitt besök?

Vad gjorde hon på dagarna i Sverige när jag arbetade?

Har vi planer på att flytta till Thailand när vi blir äldre?

Ska vi gifta oss?

Har vi planer på att skaffa barn och då hur många?

Jag kan tänka mig att par som inte träffats ofta och länge och par i väldigt olika ålder intervjuas hårdare. Får väl del verkar det ha gått rätt smärtfritt.

När intervjun var slut fick hon besked att papperna skulle skickas till Sverige imorgon och att hon inte behövde komma tillbaka till ambassaden förrän jag fått besked om att UT beviljats.

Så nästa avsnitt i såpan - papper från MIG till mig - hoppas jag på i mitten av januari.

Ändrades av Clash
Link to comment
Dela på andra sajter

Tar det här i ett separat inlägg, två två frågor genererade svar som jag tycker var ganska roliga...

På frågan om vad hon gjorde på dagarna under besöket i Sverige svarade hon "Bakar bröd och tvättar". Hahaha, tror hon var för länge i Sverige, i själva verket var det nog en Thai-översättning av "Spelar dataspel, sover och dricker öl". Men det lät säkert bra i en Thai´s öron om hur en kvinna ska vara :)

På frågan om vad jag gillar för mat svarade hon enkelt och koncist "Ost". Men va fan... Jaja ok, jag erkänner! :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Något att tänka på vid alla ambassadbesök är att man måste deponera någon form av legitimation i lobbyn för att få åka upp i hissen till ambassaden. Tjejen hade naturligtvis glömt ID-kortet och hade bara passet med sig (vilket behövs på ambassaden). Detta löste hon genom att ta en kopia på sitt pass och lämna till säkerhetsvakten, vilket var ok.

Menar du att de måste legitimera sig innan de går in i hissen? Det är väl bara att gå förbi eller om de frågar så kan man väl säga att man ska till översättningsbyrån el. dyl.

Tack för en mycket informativ och bra tråd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du att de måste legitimera sig innan de går in i hissen? Det är väl bara att gå förbi eller om de frågar så kan man väl säga att man ska till översättningsbyrån el. dyl.

Tack för en mycket informativ och bra tråd.

Yes, så är det. Iaf om man ska till ambassadens våning. Dom har en liten securitydesk i lobbyn där du kvitterar ut en passerbricka mot din legitimation och sedan en säkerhetsvakt vid hissarna som frågar vart du ska och kollar att du har en passerbricka. Kanske man slipper om man ska till andra våningar...? Därutöver en säkerhetsvakt på ambassadens våningsplan som kollar ditt ärende och passerbricka innan du släpps vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yes, så är det. Iaf om man ska till ambassadens våning. Dom har en liten securitydesk i lobbyn där du kvitterar ut en passerbricka mot din legitimation och sedan en säkerhetsvakt vid hissarna som frågar vart du ska och kollar att du har en passerbricka. Kanske man slipper om man ska till andra våningar...? Därutöver en säkerhetsvakt på ambassadens våningsplan som kollar ditt ärende och passerbricka innan du släpps vidare.

Jo, jag har sett folk med besöksbrickor... jag och min fru har dock varit på ambassaden och översättningsbyrån utan besöksbrickor och det har aldrig varit några problem. (Jag var inte medveten om att det behövdes) Kanske det har skärpts sen i oktober då jag var där senast.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här med besöksbrickor är väl inget nytt? Vi var där 2008 och jag lämnade mitt svenska körkort och fru Chang sitt thailändska ID-kort i receptionen. Har för mig att det var likadant när fru Chang sökte UT 2004.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag pratade just precis med tjejen igen och hon sa att hon varit tvungen att lämna id-handling även den gången hon bara skulle til Europevisa (översättningsbyrån). Och idag när hon bara hade passet hade hon ordnat en kopia hos Europevisa som hon lämnade i securitydesken. Eh... Hm... Ok, slå den om du kan Fader Fouras! :sarcastic:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Det rör på sig, men ibland blir man lite fundersam...

När tjejen lämnade in ansökan på ambassaden fick hon ett dossiernummer på formatet 11-xxxxxx. Detta har jag antagit är samma som MIG kallar ärendenummer och använt för att kontrollera på MIGs hemsida om ärendet blivit registrerat (har klickat på den tjänsten ett antal gånger i veckan kan jag säga :)), men får bara negativt svar.

Med två veckor sedan intervjun börjar det ju klia i både fingrar och tår efter status, så jag ringde MIG imorse (bara 6 min i telefonkö faktiskt), angav ärendenummer och fick svaret från deras kundtjänst att ärendet är registrerat, ankommit till MIG i Malmö och fick en handläggare igår. Så nu var det bara för mig att vänta på uppmaning att fylla i T77.

Trodde iofs inte att man blev tilldelad handläggare förrän frågeformuläret var inskickat. Men, men, kul att något händer iaf! :clapping:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha minsann, nu behagade söktjänsten på MIG´s hemsida upplysa mig om att ansökan var registrerad. Så ärendenummer som ges från ambassaden och dossiernummer är alltså samma sak.

Tydligen är det då så att MIG´s hemsida visar att ärendet är registrerat först när en handläggare (alt samordnare) börjar arbeta med det - och inte när det i själva verket kom in till MIG.

Det var bara en liten notis, om det är fler i samma situation som sitter och väntar med nya ansökningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för papper vilket dossiernummret står på?

Frugan har lämnat in UT ansökan och varit på intervju men inte fått något liknande. På ett papper hon fick fanns ett 10 siffrigt som kallades "File" men det är utan bindestreck och det stämmer ju inte med migrationsverkets "Mall" för dossiernummer.

Hon kanske har missat det bara. Kan någon beskriva hur pappret ser ut?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för papper vilket dossiernummret står på?

Frugan har lämnat in UT ansökan och varit på intervju men inte fått något liknande. På ett papper hon fick fanns ett 10 siffrigt som kallades "File" men det är utan bindestreck och det stämmer ju inte med migrationsverkets "Mall" för dossiernummer.

Hon kanske har missat det bara. Kan någon beskriva hur pappret ser ut?

Du kan säkert maila eller ringa ambassaden och fråga efter numret. Men det ska börja med 11-... och heter hos ambassaden dossiernummer tydligen. Men det kan nog vara så att man får olika papper beroende på hur duktig man varit med pappersexercisen, vi hade missat civilstatusintyget och fick då nedanstående papper när ansökan lämnades in. Jag lägger in dessa bilder även av den anledningen att det står på thai vad de olika papperna heter - hade vi haft detta innan hade vi inte missat intyget, så det hjälper säkert någon annan i samma sits!

post-5716-0-68190600-1295377158_thumb.jp post-5716-0-68437600-1295377171_thumb.jp

post-5716-0-68190600-1295377158_thumb.jp

post-5716-0-68437600-1295377171_thumb.jp

Ändrades av Clash
Link to comment
Dela på andra sajter

Frågeformulär om nyetablerade förhållanden (F)

Blankett T77F. eller T77? Min gissning skulle vara T77F. Jag vill fylla det nu eftersom med lite tur skulle förfrågan komma vilken dag som helst. Någon som vet?

I have never wished to cater to the crowd; for what I know they do not approve, and what they approve I do not know. Epicurus

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågeformulär om nyetablerade förhållanden (F)

Blankett T77F. eller T77? Min gissning skulle vara T77F. Jag vill fylla det nu eftersom med lite tur skulle förfrågan komma vilken dag som helst. Någon som vet?

Om du är som mig, dvs inte gift eller sambo och svensk medborgare, ska du använda T77.

T77F är för personer som omfattas av försörjningskravet, se http://www.migrationsverket.se/info/1959.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack det var slarvigt av mig att missa det.

Ändrades av aroom2let

I have never wished to cater to the crowd; for what I know they do not approve, and what they approve I do not know. Epicurus

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Inget nytt under stjärnorna.

Ärendet kom in till MIG i Malmö 13/1 och jag lyckades då få namn och telnr från kundtjänsten till handläggaren. Tack vare Google och lite luskande fick jag till slut fram e-postadressen till handläggaren - tänkte att ett mail var bättre än att stressa dom via telefon.

Skickade ett mail 28/1 och fick då samma dag svar att det kunde ta ytterligare några veckor innan dom hunnit titta på ärendet.

Mailade åter i fredags 11/2 för att höra hur det går, men ännu inget svar. Provade att ringa några gånger, men oftast är det "XXXXX svarar inte. Tack för samtalet och välkommen åter." - Kunde väl iaf funnits en röstbrevlåda!

Här sitter man med en färdigifylld T77 och väntar. Dessutom så beställde jag personbeviset i allt för god tid, så det går ut i slutet på veckan - bara att beställa nytt.

Det som fascinerar/irriterar mest är att det verkar vara så otroligt olika handläggningstider och arbetsgång på olika enheter.

Suck :diablo:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tillägg:

Efter fler försök att få tag på handläggaren per telefon idag, ringde jag kundtjänsten som denna gång sa att "nej, det finns ingen handläggare som arbetar med ärendet ... handläggningstiden är 7-9 månader"!

Man blir ju j-vligt trött när man får så olika besked. Först hade ärendet en handläggare och man hoppas på en snabb process, en månad senare har ärendet ingen handläggare och hoppet försvinner. Nu är det iofs "bara" 3 mån sedan ansökan lämnades in på ambassaden, men det är faktiskt människor det handlar om och jag tycker MIG är allt annat än humana. Totalt obegripligt hur den myndigheten fungerar!

Har nu mailat "handläggaren" igen (om det ens är en handläggare) och hoppas denna gång på svar, annars blir det hus i helvete.

Tack MPR för att jag får avreagera mig här :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är svårt att förstå, skillnaderna i de olika regionala kontor, men inte din frustration. Håll ut och lycka till!

I have never wished to cater to the crowd; for what I know they do not approve, and what they approve I do not know. Epicurus

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, nu har jag då äntligen fått en preliminärtid till min intervju... V.10... Sen en vecka till på det och hon kan vara här i slutet av mars! Jiiippiii... Och handläggaren är av den slöa sorten. Eller glömska, eller något. När jag pratade med honom första gången så sa han slutet av februari, men när ingen bekräftelse kom förra veckan så ringde jag honom igen och då var han "spydig", typ. Jag presenterade mig artigt och han frågade om han kände eller skulle känna mig. Öh, nä sa jag, jag är bara artig, ska jag presentera mig med ärendenummer istället? Sicken jumla tomte. Då sa han att det hade varit mycket och han hade tid först V.10. Så idag ringde jag för att få bekräftat att så var fallet. Då sa han att jag borde få kallelsen idag, men ingen kom. Maken till kort människa får man leta efter. Jag frågade om vilket datum och tid så jag kan planera, då sa han att jag borde få brev idag med tiderna. Men sa jag, och sen lade han mer eller mindre på. Jag är verkligen glad över att vi fått en sån genomsympatisk och hygglig handläggare! Det gör mig lugn och trygg... NOT!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

TS får ursäkta om parallellfall smyger sig in i tråden då jag ser det lite onödigt att starta en helt ny tråd för exakt samma ämne. :wai:

16 nov. lämnar tjejen in sin ansökan om UT på Svenska Ambassaden i Bangkok.

27 dec. åker hon till samma ställe för intervjun.

24 jan. åker jag till Thailand efter att personligen ha överräckt T.77:an efter utskrift från Mig`s hemsida.

Idag den 25 feb. får jag svar via email att hon beviljats UT fr.o.m. 2011-02-10. Samtidigt ringer blom- och postvakten och meddelar samma sak via posten. Om brevet har legat på hallgolvet dessa 2 veckor eller ej - fick jag inte riktigt klart för mig, men skit samma. :drinks:

Ändrades av lenno

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

TS får ursäkta om parallellfall smyger sig in i tråden då jag ser det lite onödigt att starta en helt ny tråd för exakt samma ämne. :wai:

16 nov. lämnar tjejen in sin ansökan om UT på Svenska Ambassaden i Bangkok.

27 dec. åker hon till samma ställe för intervjun.

24 jan. åker jag till Thailand efter att personligen ha överräckt T.77:an efter utskrift från Mig`s hemsida.

Idag den 25 feb. får jag svar via email att hon beviljats UT fr.o.m. 2011-02-10. Samtidigt ringer blom- och postvakten och meddelar samma sak via posten. Om brevet har legat på hallgolvet dessa 2 veckor eller ej - fick jag inte riktigt klart för mig, men skit samma. :drinks:

vilket kontor va det som tog beslut?

Link to comment
Dela på andra sajter

TS är bara glad att få reda på hur det går för fellow-anknytningspersoner!

STORT GRATTIS lenno och LYCKA TILL!

----

Man borde kanske flyttat till Göteborg eller Stockholm - MIG där verkar ha ok väntetider...

Jag börjar själv nu närma mig ett annat UT - nämligen upplösningstillstånd :diablo:

Väntar fortfarande på första brevet från MIG. Deras kundtjänst sa idag att dom tyckte det var märkligt att jag ännu inte fått något brev då det är över 3 mån sen ansökan lämnades in och över 6 veckor sedan ansökan kom till Sverige och bad mig ringa en assistent på MIG i Malmö, sagt och gjort och så gick LP´n igång: "Det är ingen som tagit tag i det ärendet än. Jag jobbar inte med ansökningar själv. Allt jag vet är att det tar 7-9 månader och ansökningarna behandlas i turordning."

Jävligt irriterande när dom då dessutom vägrar svara på vilka ansökningar dom behandlar just nu. Det känns som ett skojerilotteri.

Provade med ett mail till enhetschefen idag också, men han hade så klart semester och hänvisade till någon annan som jag nu mailat.

Summa summarum: MIG Malmö är den långsammaste enheten just nu iaf.

Herregud, det måste ju gå att få något vettigt svar iaf! Tror jag behöver en box rödtjut för att dämpa upplösningen nu innan jag blir skogstokig :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

TS är bara glad att få reda på hur det går för fellow-anknytningspersoner!

STORT GRATTIS lenno och LYCKA TILL!

----

Man borde kanske flyttat till Göteborg eller Stockholm - MIG där verkar ha ok väntetider...

Jag börjar själv nu närma mig ett annat UT - nämligen upplösningstillstånd :diablo:

Väntar fortfarande på första brevet från MIG. Deras kundtjänst sa idag att dom tyckte det var märkligt att jag ännu inte fått något brev då det är över 3 mån sen ansökan lämnades in och över 6 veckor sedan ansökan kom till Sverige och bad mig ringa en assistent på MIG i Malmö, sagt och gjort och så gick LP´n igång: "Det är ingen som tagit tag i det ärendet än. Jag jobbar inte med ansökningar själv. Allt jag vet är att det tar 7-9 månader och ansökningarna behandlas i turordning."

Jävligt irriterande när dom då dessutom vägrar svara på vilka ansökningar dom behandlar just nu. Det känns som ett skojerilotteri.

Provade med ett mail till enhetschefen idag också, men han hade så klart semester och hänvisade till någon annan som jag nu mailat.

Summa summarum: MIG Malmö är den långsammaste enheten just nu iaf.

Herregud, det måste ju gå att få något vettigt svar iaf! Tror jag behöver en box rödtjut för att dämpa upplösningen nu innan jag blir skogstokig :crazy:

Jag har samma problem som dig.

Väntar med på att pappren ska komma från Mig i Malmö. de har nu gått ca 5 v sedan hennes papper kom till Malmö.

De konstiga va att hennes sons papper kom ca 3 veckor tidigare.

Hon va på intervju 12/1-11 lämnade in ansökan 28/12-10

Har ringt men de säger bara att pappren ska komma snart.

Snälla håll mig uppdaterad på hur det går för dig. :)

Ändrades av RobertLeino
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...