Jump to content
IGNORERAD

Tips om tandläkare


Moipenyang

Recommended Posts

Hej!

Nån som kan tipsa mig om nån bra tandläkare i Udon eller helst i Nam Som,lite närmare? Måste göra en krona och lite till...:crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.maipenrai...__fromsearch__1

Här är länk till en av flera tidigare trådar om tandläkare i Thailand.

Personligen rekommenderar jag varmt Panyavejinter Hospital, det ligger strax norr om Night market i Udon Thani.

Sedan några år tillbaka besöker jag tandkliniken där regelbundet (den ligger på andra våningen, bara att gå upp för trappan). Det har blivit två kronor och någon lagning under åren, allt har skötts mycket bra. Jag har även erfarenhet från andra, mindre bra tandläkare i Udon Thani.

Min svenska tandläkare säger att arbetet som utförts hos Panyavejinter är av god klass.

/Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.maipenrai...__fromsearch__1

Här är länk till en av flera tidigare trådar om tandläkare i Thailand.

Personligen rekommenderar jag varmt Panyavejinter Hospital, det ligger strax norr om Night market i Udon Thani.

Sedan några år tillbaka besöker jag tandkliniken där regelbundet (den ligger på andra våningen, bara att gå upp för trappan). Det har blivit två kronor och någon lagning under åren, allt har skötts mycket bra. Jag har även erfarenhet från andra, mindre bra tandläkare i Udon Thani.

Min svenska tandläkare säger att arbetet som utförts hos Panyavejinter är av god klass.

/Sarne

Tack! Det blir nog ett besök där :great: Får man fråga vad en krona gick på??

Mvh.Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack! Det blir nog ett besök där :great: Får man fråga vad en krona gick på??

Mvh.Micke

I Jomtien har jag själv gjort en guldkrona på en kindtand.

88% guld kostade 12000 baht (dyraste alternativet).

Säkert billigare i Isaan.

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

I chantabori, Bankok-Chantabori hospital, kostade en guldkrona på en kindtand 15 000 Tbh. I Pattaya kostade 2 kronor ( ej guld) 5500Tbh per styck.

Min svenske tandläkare har synat dom och bedömmer dom som bra gjorda

Är det någon som har satt in en brygga i Thailand och vet vad det kostar?

born41

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag betalade 12.000 respektive 14.500 baht för kronor med ädelmetall på Panyavejinter Hospital 2007 och 2008.

Vill minnas att "vanliga keramikkronor" kostade 6-8.000 baht.

/Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag betalade 12.000 respektive 14.500 baht för kronor med ädelmetall på Panyavejinter Hospital 2007 och 2008.

Vill minnas att "vanliga keramikkronor" kostade 6-8.000 baht.

/Sarne

Verkar vara väldigt bra priser. Väldigt dyrt här hemma iaf.

Tack för alla svar!!

Ha d!!

Link to comment
Dela på andra sajter

hej jag ska göra ett inplanta en tand t i sverige skulle det kosta cirka 14000--15000 tusen enligt min tandläkare vad kan det kosta i los ?? och var kan man hitta en bra klinik i i Bkk eller isaan mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

hej jag ska göra ett inplanta en tand t i sverige skulle det kosta cirka 14000--15000 tusen enligt min tandläkare vad kan det kosta i los ?? och var kan man hitta en bra klinik i i Bkk eller isaan mvh

Eventuellt kommer jag själv att få göra ett implantat.

Men min tandläkare i sverige pratade om en kostnad på 30-40 000 KR.

Jag har kollat på thailändska tandläkares hemsidor, och där ligger kostnaden på ca 40 000 baht.

Men det är ju svårt att veta var det hamnar, det verkar ju finnas en hel del olika typer av skruv och material osv. Man får nog rådgöra med nån svensk tandläkare innan man gör ingreppen i Thailand.

Inte för att thailändska tandläkare skulle vara sämre än svenska på något sätt.

Men ibland känns det som att de gärna vill att man ska göra dyra ingrepp på kort betänketid.

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

I chantabori, Bankok-Chantabori hospital, kostade en guldkrona på en kindtand 15 000 Tbh. I Pattaya kostade 2 kronor ( ej guld) 5500Tbh per styck.

Min svenske tandläkare har synat dom och bedömmer dom som bra gjorda

Är det någon som har satt in en brygga i Thailand och vet vad det kostar?

born41

Jag satte in en brygga, tot. 4 tänder helgjuten i solid gold. Kostnad 60.000 THB. I porslin skulle den kostat knappt hälften.

Detta gjordes i Pattis soi 8 Sunbeam Dental Clinic i september 2010

Hälsa från Khon Mai Tamadaa ( myntat av den kvinnliga dentisten )

"Panomies ei paljo puhuu, hän panoo vaan": Rosvoritari.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eventuellt kommer jag själv att få göra ett implantat.

Men min tandläkare i sverige pratade om en kostnad på 30-40 000 KR.

Jag har kollat på thailändska tandläkares hemsidor, och där ligger kostnaden på ca 40 000 baht.

Men det är ju svårt att veta var det hamnar, det verkar ju finnas en hel del olika typer av skruv och material osv. Man får nog rådgöra med nån svensk tandläkare innan man gör ingreppen i Thailand.

Inte för att thailändska tandläkare skulle vara sämre än svenska på något sätt.

Men ibland känns det som att de gärna vill att man ska göra dyra ingrepp på kort betänketid.

mvh

Jag har nu gjort 2 implantat och en krona i Sverige och betalade ca 15000 kr mha tandvårdsförsäkringen. Bruttokostnaden ligger på ca 36000 kr, dvs jag fick 21000 kr genom försäkringen.

Jag tycker att det är en bra affär och det känns betydligt mera tryggt ifall det skulle inträda en komplikation. Innan jag beslutade mig att genomföra behandlingen kollade jag prisbilden i Thailand och kom fram att det var ganska mycket dyrare att genomföra hela proceduren i Thailand, samtidigt som jag inte har någon form konsumentskydd där om något skulle gå fel. Man får också tänka på att dåligt utförda kronor kan medföra stora problem längre fram. Tanden som en krona sitter på måste vara absolut frisk och den substans som man tar bort för att kunna sätta på en krona kan aldrig fås tillbaks. Fäster inte kronan till 100% på fundamentet finns det risk för karies som du först märker när kronan trillar av. Då är i regel hela tanden redan förstört och kan bara ersättas av ett implantat om det inte finns lämpliga andra alternativa brofästen.

Sammanfattningsvis tycker jag att det lönar sig att utföra större tandåtgärder i Sverige jämfört med Thailand. Och då menar jag att de fler än en tand inblandat i proceduren. Behandling av en enskilda tand kan dock mycket väl bli billigare i Thailand om man är beredd att även acceptera en lägre eller obefintlig nivå på konsumenttrygghet.

M.v.h.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tack för infon Singha.

Rätta mig om jag har fel, men tandvårdsförsäkringen gäller väl inte

om man gör ingrepp i kindtänderna?

Det är väl bara de "synliga" tänderna?

Jag får väl forska lite mer i saken om det blir aktuellt med implantat.

Min tandläkare tror fortfarande att jag har stora möjligheter att rädda tanden ifråga.

får hoppas att allt går vägen.

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Förstår inte riktigt varför ni ska fixa tänderna för dyra pengar?

En riktig kapsylöppnare kostar inte många kronor. Och dricker man ur burk behöver man inte ens en sådan. :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte riktigt varför ni ska fixa tänderna för dyra pengar?

En riktig kapsylöppnare kostar inte många kronor. Och dricker man ur burk behöver man inte ens en sådan. :crazy:

Jo, det har du helt rätt i,

men jag gillar oxfile också.

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tack för infon Singha.

Rätta mig om jag har fel, men tandvårdsförsäkringen gäller väl inte

om man gör ingrepp i kindtänderna?

Det är väl bara de "synliga" tänderna?

Jag får väl forska lite mer i saken om det blir aktuellt med implantat.

Min tandläkare tror fortfarande att jag har stora möjligheter att rädda tanden ifråga.

får hoppas att allt går vägen.

mvh

Det är inte bara estetiska brister (utslagna framtänder etc) som berättigar till försäkringsstöd utan även funktionella handikapp.

Du ska ha kvar minst 4 bak/tuggtänder med resp motyta/tuggmotstånd för att kunna tugga på varje sida.

Baktänder räknas fr.o.m. 5:e tanden utifrån mitten. Ibland kan det vara värt att ta ut en ej funktionell visdomstand eller andra redan dödsdömda tänder. Speciellt inflammerade tänder som inte kan rotfyllas eller räddas har en benägenhet att angripa tandbenets substans så att det senare inte blir möjligt att utföra ett implantat. Det bästa är att man utför en noggrann röntgenundersökning och analyserar tändernas långsiktiga överlevnadschanser. Så gjorde jag och läkaren rekommenderade mig att ta ut några problemtänder för att skapa förutsättningar för en bättre framtida tandhälsa. Utdragning av tänderna gjorde jag faktiskt i Thailand i ett enda svep. Utläkning av tandbenet tar mellan 3 och 6 månader och är en förutsättning för att implantatproceduren kan påbörjas. Tänk på att högkostnadsskyddet går på ett rullande 1-års schema. Så det gäller att få alla kostnader inom ett år. Det kräver lite planering eftersom det krävs läkeperioder mellan olika ingrepp och operationer. Men det känner alla tandläkare till och de hjälper gärna vid planeringen så att de också har nytta av högkostnadsskyddet.

M.v.h.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...