Jump to content
IGNORERAD

Vad tycker ni om Durian.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

Vad tycker ni om Durian, den stora taggiga frukten som är känd för sin speciella lukt, som gör att man inte får ha den på flyget eller på hotell i Thailand.

Själv har jag fått uppfattningen att den antingen älskas eller hatas av både thai och falanger. Jag och min fru älskar den, men den ska vara precis lagom mogen och inte vara för mjuk eller för hård, det ska också vara små fruktkärnor och mycket fruktkött i dom. Vi kan inte gå förbi ett stånd där dom säljer denna frukt utan att få lust att käka den. det skulle vara roligt att höra hur andra på forumet gillar eller ogillar denna frukt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 47
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Odin

    5

  • Baa

    3

  • crazyswede

    3

  • Takiab

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Captain Thailand

Hej,

Många av mina vänner gillar den skarpt. Jag är inte lika förtjust. Jag är faktiskt inte så överförtjust i frukt generellt av någon anledning, jag gillar grönsaker mer. Durian är väl kanske att betrakta som något mellanting, men jag måste nog påstå att lukten inte direkt frestar mina smaklökar utan snarare för tankarna till trasigt avlopp.

CT in Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har en deal hemma...frugan får bara äta den när jag inte är hemma.

Förvaras i ett kylskåp som vi har på våran altan utanför huset.

Detta förklarar vad jag tycker om denna " härliga frukt "

Hu jeda mig

Fungerar som Tjuren Ferdinand

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi hade problem med avloppet nyligen min son konstaterade sakligt " HÄR LUKTAR Thailand" det

måste vara Durian han tänkte på. :no::no::no:

Jag borde veta bättre

Link to comment
Dela på andra sajter

Sambon störtgillar det så mycket att hon nästan lyckades få oss utkastade från Majestic Grand i BKK, stollan köpte en bit som var inplastad så jag märkte inget förrän hon plockade fram den på RUMMET. Städpersonalen kände genast igen lukten och larmade receptionen som omedelbums kom upp och läste lusen av oss, då hade jag redan slängt ut stinkadoren i städerskans hink för dispensering men vi fick ju vårt straff ändå, bo i samma rum yttreligare 2 nätter. Nä, hemma så får den ätes utomhus, långt borta i trädgården.  Javisst ja, tycker om, Njaaaa.. :fan1:

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. vid ett tillfälle låg jag sjuk med feber,illamående och huvudvärk , på Kalims ställe i Phuket faktiskt. när tjejen och

hennes kompis kom hem med en durian .

Blev ännu mer illamående , så jag bad dom vänligt men bestämt att avlägsna denna stinkande delikatess ut på balkongen .

Det var mitt första möte med Durian .  :aww:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Ja man kan råka illa ut med en thaifru för dom lyssnar inte alltid på goda råd, speciellt inte om mat som luktar, och för två år sedan hade min fru packat en ryggsäck med löv och olika grönsaker, jag tyckte den var tung och undrade vad det var. Det skulle jag inte oroa mig för hon visste vad hon gjorde sa hon. Det började lukta redan på Don Muang och folk kollade på mig och trodde förmodligen att jag gick runt och fjärtade, jag lyckades hålla den nära golvet på väg in i planet och skyndade mig att stänga in den i bagagehyllan. Efter 11 timmars flygning landade vi i köpenhamn och nu var lukten riktigt besvärande, jag passerade tullen nästan springande och så långt från tullaren som möjligt, han började vädra i luften och högg den närmaste som var en kvinna, han ropade dit henne och frågade vad det var som luktade och bad henne packa upp, jag ökade då stregen ändå mer och försvann ut. Min fru kom efter en stund och var så glad att hon fått med sig alla godsaker, ja sa att det här är sista gången som hon packar mat ensam för det här vill jag inte vara med om mer. Hon kunde inte förstå att det luktade för hon hade packat så bra.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Animal planet, sammanfattade det rätt bra:

"Orangutanger älskar denna oätliga frukt"

Käringen äter visserligen denna vidrighet.

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

  :lol:orang-gutang är indonesiska som översatt blir, skogsmänniska/människa från skogen, kanske bäst att lämna stinkadoerna där dom hör hemma. :lol:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Durian?

Tja, den frukten med den karakteristiska lukten går att äta men får väl inte smaklökarna att hoppa av lycka. Men i jämförelse med vit..k, sattyget som de ibland kallar krydda och förstör så mycket mat så är det ljuvligt gott. Lukten av vit..k fick mig att kräkas en gång  :frown:.

Förstår inte thailändare att det luktar värre än avlopp från munnen dagen efter de har ätit mat med detta skit i. Min fru får för säkerhets skull ofta sova i eget rum. Missade troligen en anställning på grund av detta. Det räcker inte med att borsta tänderna och äta tuggummi med smak.

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

HEEEEEJ.GRANNARNA VET JU NÄR DE ÄTS DURIAN SÅ ATT SÄGA :oh::oh: .inte dock ICKE av mig!!!!!! MEN DEN DÄR JÄÄÄÄÄÄVLA FISKEN E VÄRRE :diablo::diablo: ELLER? ??? ...förmodligen e de "nån"här som tycker de e JÄÄÄÄTTE GOTT :crazy: .men de tror ja inge på :whistle::whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du den där gråa sörjan som kallas blaa-ra eller någonting och ser ut som den har varit nere i en hundmage och vänt ett par gånger? Thailändarnas surströmming fem gånger värre?  På den här tråden försöker vi skriva om mat inte om något annat :gasp: .

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyckte om Durian för X antal år sedan, men föråt mig på frukten när jag bodde hemma hos två tvillingsystrar i Phuket som köpte det vareviga dag. Tror det var redan i slutet på nittiotalet så efter milleniumskiftet har jag inte ätit durian en enda gång i alla fall.

Men frugan älskar, som dom flesta andra thai, durian och envisas alltid med att smuggla in det på massor av hotell vi bor på och där det egentligen är förbjudet.

- Jag äter på balkongen säger hon när jag klagar på att det inte är tillåtet. Och hitills har vi aldrig blivit utkastade i alla fall trots att det mer än en gång hänt att hon glömt påsen med rester på just nämda balkong. Fast det är klart, städerskorna vet ju också hur gott det är och har väl kanske dom flesta ggr överseende med begäret.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

gillar den om den inte mognat allt för mycket då luktar den mindre och är fastare i köttet

Mvh Karlarpsmetz

Djai yen yen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Durian är jättegott  :great: fast killarna på jobbet lämnade luncrummet när jag öppnade madalådan  :D

Brukar köpa den i kinesaffären i Hbg ibland  :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Durian är smaskens, köper man hem det så gäller det att ta för sig snabbt, den tar nämligen slut direkt.

Saknar andra hemmet i Pak Chong, Nakhon Ratchasima

Link to comment
Dela på andra sajter

jättegott, speciellt ihop med en öl . .   :na:

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej igen

Dom som gillar Durian är faktiskt fler än jag trodde.

Nu är det bara två månader kvar tills jag kan äta färsk Durian, jag längtar redan.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Den är hemsk.. Men min flickvän älskar den, så jag kan inte göra så mycket annat en le när hon äter den..SKÅL

Link to comment
Dela på andra sajter

Blev faktiskt i helgen bjuden på Durian i torkad form vilket var riktigt gott.

Såg ut ungefär som chips och smakade även snarlikt.  :great:

Har aldrig sett eller smakat torkad Durian förut och det hade inte frugan heller, så det är nog inte så vanligt. Men det var ett riktigt bra sätt att ta tillvara frukten på tycker jag. Och den karakteristiska lukten kändes inte heller av.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...