Jump to content
IGNORERAD

Burma I framtiden?


svampen

Demokrati!  

28 röster

  1. 1. Kommer det att bli Demokrati i Burma?

    • Ja
      15
    • nej
      10
    • ingen åsikt
      3
  2. 2. Kommer Aung San Suu Kyi leda landet?

    • Ja
      4
    • Nej
      23
    • ingen åsikt
      1


Recommended Posts

Trots att hon suttit inspärrad i så många år, vill hon inte att militärdiktaturen ska falla.

- Jag önskar dem inget ont. Jag vill inte att militärdiktaturen ska störtas utan i stället växa till en värdig nivå av professionalism och sann patriotism och göra vad som är bäst för landet och vad folket vill. Det är tydligt vad folket vill, de vill ha ett bättre liv baserat på trygghet och frihet, sade Aung San Suu Kyi som är hoppfull om att Burma en dag ska bli en demokrati. Däremot är hon osäker på om hon själv en dag blir Burmas president.

- Jag vet inte. Jag vet verkligen inte, sade hon i intervjun.

Storsinthet eller styrd av militären i sina uttalanden?

Vad tycker ni Mpr:are om läget i Grannlandet Burma?

post-4567-0-61946200-1289978572_thumb.jp

post-4567-0-61946200-1289978572_thumb.jp

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart imponerande och klarsynt kvinna

Hon inser att alla snabba ändringar är både olämpliga och rent farliga för landet

En lugn och stilla övergång till demokrati utan bomber, kravaller, dödande, "bränna ner stan"-mentalitet etc är bäst för alla parter

Alla länder som "snabbt" vill ändra saker och ting, även om det är till det bättre, brukar få lida väldigt mycket av att ha "för bråttom"

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Enligt mig så är det ingen tvekan om att hon vill få demokrati och frihet så fort som möjligt för sitt plågade folk, men hon har säkert fått förhållningorder ifrån Generalerna och försöker hålla en så låg ton att hon slipper bli inlåst igen.

För dom flesta i hennes närhet tycker nog att hon gör större nytta för demokratirörelsen om hon får träffa sympatisörer, utlänningar och röra sig ute i samhället, skulle hon dra igång demonstrationer som kunde leda till att Generalerna skulle känna sig hotade blir hon omhändertagen på direkten.

Och jag önskar både henne och Burmas folk framgång i sina frihetssträvanden, och hoppas på fria val i landet inom 10 år.

Det samma gör jag i Thailand, och jag tycker att skillnaderna länderna emellan har minskat efter militärkuppen.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är mycket pessimistisk till Aung San Suu Kyis möjligheter att inifrån Burma leda landet mot demokrati. Militärjuntan trivs alldeles utmärkt med att ha makten och kommer inte att frivilligt ge den ifrån sig. Sedan är de ju uppbackade av Kina som gör att övriga världen fegar ur och inte vågar komma till det Burmesiska folkets undsättning.

Min bestämda åsikt är att Aung San Suu Kyi skulle kunna göra mest nytta för Burmas folk om hon lämnade landet för att ge sig ut på en "PR" turne runt om i världen. Hon skulle säkerligen få träffa de stora ledarna och de viktigaste länderna och givetvis FN.

Tänk er Aung San Suu Kyi i olika TV-shower med orden som vapen riktade mot militärjuntan. Hon är en slipad kvinna som har talets gåva. Att hon bott och utbildat sig i Storbritanien är inte direkt en medial nackdel heller. Hon skulle säkerligen bli inbjuden till CNN, NBC, Letterman, Jay Leno och allt vad det heter. Det tror jag är hennes stora chans till att påskynda demokrati i Burma. Ett farligt spel men onekligen en kittlande tanke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är mycket pessimistisk till Aung San Suu Kyis möjligheter att inifrån Burma leda landet mot demokrati. Militärjuntan trivs alldeles utmärkt med att ha makten och kommer inte att frivilligt ge den ifrån sig. Sedan är de ju uppbackade av Kina som gör att övriga världen fegar ur och inte vågar komma till det Burmesiska folkets undsättning.

Min bestämda åsikt är att Aung San Suu Kyi skulle kunna göra mest nytta för Burmas folk om hon lämnade landet för att ge sig ut på en "PR" turne runt om i världen. Hon skulle säkerligen få träffa de stora ledarna och de viktigaste länderna och givetvis FN.

Tänk er Aung San Suu Kyi i olika TV-shower med orden som vapen riktade mot militärjuntan. Hon är en slipad kvinna som har talets gåva. Att hon bott och utbildat sig i Storbritanien är inte direkt en medial nackdel heller. Hon skulle säkerligen bli inbjuden till CNN, NBC, Letterman, Jay Leno och allt vad det heter. Det tror jag är hennes stora chans till att påskynda demokrati i Burma. Ett farligt spel men onekligen en kittlande tanke.

Dalai Lama har ju arbetat just så och knappast lyckats särskilt bra tyvärr dock.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Enligt mig så är det ingen tvekan om att hon vill få demokrati och frihet så fort som möjligt för sitt plågade folk, men hon har säkert fått förhållningorder ifrån Generalerna och försöker hålla en så låg ton att hon slipper bli inlåst igen.

För dom flesta i hennes närhet tycker nog att hon gör större nytta för demokratirörelsen om hon får träffa sympatisörer, utlänningar och röra sig ute i samhället, skulle hon dra igång demonstrationer som kunde leda till att Generalerna skulle känna sig hotade blir hon omhändertagen på direkten.

Och jag önskar både henne och Burmas folk framgång i sina frihetssträvanden, och hoppas på fria val i landet inom 10 år.

Det samma gör jag i Thailand, och jag tycker att skillnaderna länderna emellan har minskat efter militärkuppen.

Mvh Isan Lover

Håller med Dig det blir nog väldigt svårt för Henne att agera när hon kom tillbaka sist efter 30 år i exil vart

det ju inte så lyckat Militären la på locket direkt.

Värsta scenario är väl att Hon får gå samma öde till mötes som sin far.

Men det är en strång Lady som behöver all support från omvärlden. :wai:

Nej detta är ingen lätt gåta att knäcka om Burmas framtid?

Det är bara att hoppas och önska folket väl i framtiden men man får nog skynda långsamt,det som hände 1988 vill

ju ingen medmänsklig själ ska ske igen!

Mvh Svampen :wai:

Hej

Enligt mig så är det ingen tvekan om att hon vill få demokrati och frihet så fort som möjligt för sitt plågade folk, men hon har säkert fått förhållningorder ifrån Generalerna och försöker hålla en så låg ton att hon slipper bli inlåst igen.

För dom flesta i hennes närhet tycker nog att hon gör större nytta för demokratirörelsen om hon får träffa sympatisörer, utlänningar och röra sig ute i samhället, skulle hon dra igång demonstrationer som kunde leda till att Generalerna skulle känna sig hotade blir hon omhändertagen på direkten.

Och jag önskar både henne och Burmas folk framgång i sina frihetssträvanden, och hoppas på fria val i landet inom 10 år.

Det samma gör jag i Thailand, och jag tycker att skillnaderna länderna emellan har minskat efter militärkuppen.

Mvh Isan Lover

Håller med Dig det blir nog väldigt svårt för Henne att agera när hon kom tillbaka sist efter 30 år i exil vart

det ju inte så lyckat Militären la på locket direkt.

Värsta scenario är väl att Hon får gå samma öde till mötes som sin far.

Men det är en strång Lady som behöver all support från omvärlden. :wai:

Nej detta är ingen lätt gåta att knäcka om Burmas framtid?

Det är bara att hoppas och önska folket väl i framtiden men man får nog skynda långsamt,det som hände 1988 vill

ju ingen medmänsklig själ ska ske igen!

Mvh Svampen :wai:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...