Jump to content
IGNORERAD

Är du en överviktig farang?

Herr Chang
 Dela

En översikt av medlemmarnas viktstatus  

117 röster

1. 1. Vad är ditt BMI (body mass index)? Se första inlägget för förklaring

• Under 17,5
      0
    • 17.5 - 18,5
      1
    • 18,5 - 25
      42
    • Över 25
      53
    • Orkar ej räkna ut det / vet ej vad jag väger eller hur lång jag är
      10
    • Det ska du skita i
      11
  2. 2. Vad tycker du själv om din vikt?

• Jag väger för lite
      2
    • Min vikt är lagom för mig
      32
    • Jag väger för mycket
      76
    • Har just ingen åsikt om min vikt
      3
    • Det angår inte dig
      4
  3. 3. Bryr du dig om vad andra tycker om din vikt?

• Nej
      48
    • Beror på vem det är som kritiserar
      46
    • Ja
      16
    • Sluta nu med dessa löjliga frågor
      7
  4. 4. Vad tycker andra om din vikt?

• De flesta anser jag väger för lite
      7
    • Många tycker jag är ganska lagom
      66
    • Får ofta höra att jag väger för mycket
      31
    • Det är ingen som törs säga något om min vikt
      13

Recommended Posts

Med anledning av en hel del referenser till feta farang på senaste tiden blir jag nyfiken på hur det står till med vikten bland medlemmarna.

Ett ofta använt mått är BMI, dvs body mass index, som man räknar ut med hjälp av en vikt och längd. Man tar vikten i kilo och dividerar med längden (i meter räknat) i kvadrat.

Till exempel väger jag just nu 79 kg och är 1,92 meter lång. Jag dividerar 79 med 1,92 och det blir 41,146. Sen dividerar jag detta med 1,92 en gång till och då får jag 21,4. Enligt teorierna (ej vetenskapligt) ska man ligga mellan 18,5 och 25, så det var väl OK för min del. Ska dock bekänna att för några år sen vägde jag 96 kg vilket medförde BMI 26...

Får också bekänna att även om jag lyckats tappa 17 kg har jag fortfarande en ej tilltalande ölmage ;)

Ska väl också nämna att man tydligen löper risk att bli betraktad som anorektiker om man ligger under 17,5.

http://en.wikipedia.org/wiki/Body_mass_index

Rösta om ni känner för det, och kommentera gärna!

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

• Svar 69
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• ban99arne

4

• Tallviking

4

• Myran

4

• Avregistrerad clion

3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

jag är 193 cm och väger 112 kg, har BMI på 30 nånting. Ska ner 10 pannor. Har sagt det i tre år nu... whistle.gif

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Dela på andra sajter

Här räknar du ut dit BMI Body Mass Index Calculator

Mitt BMI blev 23 vilket är lite högre än normalt(för mig alltså).

Jag fick även uträknat att 89% av de med samma ålder, längd och vikt som jag väger mer än mig.

Samma människor hade 78 kg som önskad idealvikt.

Det känns som om man är med i matchen iaf trots en viktökning på 11 kg sedan hemkomsten i maj.

Dela på andra sajter

36.7 innan dom ströp åt magsäcken :diablo:

nu 22.6 :great:

Men frugans mamma ojar sig (pommpoy e enl henne att man mår bra) :sFduh:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Dela på andra sajter

Får också bekänna att även om jag lyckats tappa 17 kg har jag fortfarande en ej tilltalande ölmage ;)

Rösta om ni känner för det, och kommentera gärna!

Herr Chang har talat.

post-3639-0-27183000-1289878413_thumb.jp

http://www.zarahssid...bid=479&print=1

post-3639-0-27183000-1289878413_thumb.jp

Ändrades av Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

Dela på andra sajter

När jag flyttade hit till Thailand i April så var mitt BMI 28,6 (99KG)

Nu har jag ett BMI på 22,8 (79KG)

Har gått ner 20kg på 7 månader

Solen är full och jag skiner

Dela på andra sajter

Nej jag är inte korpulernt.

Jag år kortväxt 174cm. Vikten ligger på 75cm.

Men så tränar jag 3-4dar veckan.

BanFan

Ändrades av BanFang
Dela på andra sajter

BMI 24,3. Var uppåt 30 näst sista året i Danmark, flyttade till Thailand med 27 för 2,5 år sen. Tog då 3 månader att hamna där jag är nu utan att banta, bara med olika matvanor.

Dela på andra sajter

Jag hade, för fyra månader sedan, BMI 30,2 och är nu nere i 28,7.

Mitt mål är att komma till 25,0 före utgången av sept nästa år och sedan kanske trycka ner det ytterligare en enhet.

Nedgången från 30,2 till 28,7 har jag klarat genom att gå från 100% farangmat till ca 80% thaimat samt slutat med chokladätandet.

Nu får jag nog komplettera med fysisk träning för att klara resten.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Dela på andra sajter

Ligger på 22,8. Men börjar bli lite "lös" i kroppen.

Nåja, det ordnar sig med 4 träningspass. Det gjorde det förut, men säkert inte nu :crazy:

Dela på andra sajter

Jag har några (enligt mig själv, flera enligt andra) kilos övervikt men det är inget som bekymrar mig det minsta.

Hellre överviktig än skitviktig eller inte viktig alls. ;)

Dela på andra sajter

Innan jag slutade snusa i April låg jag på runt 23 men gick snabbt upp till drygt 26. Nu har jag dock tagit mig ned till 24 igen - men äter fortfarande inte särskillt nyttigt men tränar dessto mer istället.

Dela på andra sajter

Just nu 25,7 . för mycket öl i sensommar/höst men för ett år sedan så låg jag på 28,7

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Dela på andra sajter

Jag är kanske för kort i förhållande till min vikt ;)..ärligt så är det nog en konsekvens av stillasittande arbete och väldigt bra mat kontra dålig disciplin av undertecknad ang maten.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Just nu ligger jag på 25,9, mitt första mål är bara 2kg bort...Då ska det firas lite och köpa nya löparskor,sen jävlar :blah:

Sen är mitt långsiktiga mål 22 :victory:

Hellre en flickvän som krånglar ibland ...än en som alltid är ful.

Känns som om jag får ändra denna texten nu..

Dela på andra sajter

Förra vintern kom jag av en slump på en effektiv "bantningsmetod" - Frysa :-)

Under förra hösten hade jag gått ner 8 kilo, men efter jul och nyårshelgerna trodde jag att jag lagt på mig ett par kilo, men jag hade gått ner ett par kilo istället! Då hade det varit extremt kallt ute (-30) så vanliga uppvärmningen* hade ingen chans att räcka till. Då jag sov och inte kunde stoppa in ved i en kamin, blev det bara 12-14 grader inomhus.

*Då användes elelement, för värmepumpen fungerar inte under -20. Elelementen var på max vad det gick, utan att propparna gick för ofta, för gjorde de det då jag sov så blev det ännu kallare :-)

(((24,1 sensommaren 2009,

nu 20,7 efter att ha ändrat matvanorna lite. Ändå valde jag "Jag väger för mycket", för det fanns inget alternativ med "lite", eftersom fortfarande vill jag byta några fel sorts kilo på magen mot muskler :-) (Jag tänker sätta igång och träna efter knäoperationen.)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Dela på andra sajter

Vet inte vad jag väger...då vågen visar OL när jag kliver upp på den.

Vågen går bara till 120 kg.så OL står nog för "overload"

Vad vet jag :crazy:

Ändrades av Thaifiskaren

Fungerar som Tjuren Ferdinand

Dela på andra sajter

Midja-Höft-kvoten är ett betydligt bättre och säkrare sätt att använda för att räkna ut sitt kroppsfett. BMI skiljer inte på kroppskompositionen som midja/höftkvot gör. Midja-höft-kvoten är ett mått där man tar hänsyn till VAR kroppen samlar fettet, detta är mycket viktigt då bukfett är det farligaste!

För män ska talet inte vara över 1,00.

Dela på andra sajter

BMI är nog inte ett speciellt bra mått på hur bra kondition ens kropp är i. Speciellt om man tränar med vikter så tenderar de generella siffrona att misstämma ganska grovt. Vet en kroppsbyggare som inte skulle få ta en sjukförsäkring eftersom försäkringsbolaget hävdade att hans, i ansökan, uppgivna längd och vikt gav ett BMI som var direkt hälsovådligt. Med andra ord, han var enligt försäkringsbolaget för fet för deras sjukförsäkring.

Inte förrän han gick dit och visade upp sin vältränade kroppshydda hos handläggaren fick han teckna försäkringen. ;)

Vad gäller mig själv så räknade jag just ut att jag tidigare, när jag var fit, låg på ca 24,8 i BMI vilket ju är i övre spannet av det som inte räknas som övervikt. Nu har jag sedan några år tillbaka en otränad BMI på 27,4 (har inte besökt gym sedan vi fick barn för 4 år sen). Men den egentliga skillnaden mellan mina tidigare tränade 24.8 och mina nu otränade 27,4 är nog egentligen bra mycket större än vad siffrorna visar.

Konstaterar krasst att fru och barn inte är speciellt bra för min viktkurva.

Och för att komplettera dom andra av HCs frågor så Ja, jag anser alltså att jag är överviktig och det brukar också oblygt påpekas av bybefolkningen i frugans hemby. - Tidgare var du snygg, nu är du.. tjock, händer det att jag får höra av bygummorna. Rakt i ansiktet bara så där. :)

I Sverige så är man aningen mer försiktig med att ge sådana raka omdömmen och det finns de som hävdar att jag inte alls är tjock när man t ex nekar en erbjuden bakelse till kaffet.

Fast viktigast är väl vad man själv kommit till insikt om och för mig är det utan tvivel så att jag är för tjock. Och för den framtida hälsan och välbefinnandets skull så är det bäst att försöka ändra på detta. I vinter slipper jag i alla fall åka och dricka öl i Thailand, som brukligt. Så få se om det kommer ha någon påverkan på den långsiktiga viktkurvan? Hoppas på det eftersom jag alltid gått upp snabbt när vi vistats i Thailand.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Dela på andra sajter

Midja-Höft-kvoten är ett betydligt bättre och säkrare sätt att använda för att räkna ut sitt kroppsfett. BMI skiljer inte på kroppskompositionen som midja/höftkvot gör. Midja-höft-kvoten är ett mått där man tar hänsyn till VAR kroppen samlar fettet, detta är mycket viktigt då bukfett är det farligaste!

För män ska talet inte vara över 1,00.

Läste någonstans att tjejer med kvoten 0,7 är det som lockar oss män mest

Troligen har det med förmåga att föda barn med lämpliga höftmått kontra midja som inte är för "fet" att göra, enligt forskarna

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Skippa alla kolhydrater, ersätt med fett, protein o kolhydratfattiga grönsaker -så reglerar kroppen automatiskt ev övervikt. Man går ner till det som är ens biologiskt "normala vikt". Det innebär visserligen att man måste ersätta en kall, skummande och ljuvligt doftande beer Chang med surt, blecksmakande rödvin (dvs torrt) men det är också det enda man behöver genomlida. I kombination med träning (lågintensiv, som inte kräver kolhydrater för att man skall orka) ger det mycket goda resultat. Dessutom brukar man må bra av det. Ja, jag vet -det här låter snusförnuftigt och lite mästrande, men jag är sextio nu och väger vad jag vägde in på sista gången jag boxade för trettiofem år sedan. Jag vet att det funkar. Lyssna inte på omgivningens prat om "näringsbrist" och vitaminbrist etc -ju mer kaffebröd dom själva äter ju fler teorier brukar dom ha. Ägg innehåller allt utom vitamin C och lever innehåller allt incl vitamin C! GI-käk är nyttigt käk.

Dela på andra sajter

Bmi å Bmi :blah::blah:

Har just nu 0,26

Hade förut 0,36

Men hade 0,28 som vältränad så de går inte ihop med Bmi.

Vikten är på väg ner igen.

Och får ju höra "Pumpui" ibland.

Det får inte bli "Slaveri" heller.

Viktigast är att man trivs själv.

Veteran

Dela på andra sajter

Herr Chang har talat.

Mja, trist att höra men kontakta polisens hittegodsavdelning, har Ni tur ligger de där.

Svagdrickemagade Arne

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

• Skapa ny...