Jump to content
IGNORERAD

På arbete i Indien.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

Jag tänkte berätta om en arbetsresa till Bombay i Indien, år 1997 skulle vi utföra service på 2 st jetmotorer där.

Vi var två svenskar för motorerna och en kille från Zurich som hade ansvar för planet, vi blev incheckade på ett 5 stjärnigt hotel ganska nära flygplatsen. Men det var ganska slitet och luktade malmedel. Detta var mitt i regntiden och runt flygplatsen bodde det 1 500 000 människor utan vatten och avlopp i en kåkstad. Dom varnade oss att inte ta emot och hålla något barn om någon förälder kom och tiggde, för tar man emot barnet springer dom iväg och hoppas att barnet ska få ett bra liv hos dig. Vi såg också många som plockade loppor i håret på varanadra som dom stoppade i munnen, även hela familjer utan kläder i regnet och leran runt flygplatsen.

Vi blev hämtade till jobbet nästa dag och vi omringades vid varje trafikljus av tiggare som pekade på munnen eller magen och höll fram sina händer. En del tryckte sina ansikten mot bilrutan, men chauffören sa till oss att strunta i dom för dom var av lågt kast och hade misskött sig i tidigare liv. Vi visades runt i den dåligt upplysta hangaren och sen var det tid för mat, dom undrade vad vi skulle äta och jag som var van med thaimat sa att jag äter samma som er, och dom började diskutera högt med varandra, det var första gången som någon utlänning skulle äta med dom. Alla andra brukade bara dricka Coca cola sa dom.

Maten kom i plastpåsar och hälldes upp på tallrikar av plåt, det smakade gott, det var gryta på kyckling, youghert och gott bröd. Vi jobbade färdigt för dagen och blev körda till hotelletr igen, där tog en taxi chaufför kontakt med mig, han hade en sån där gammal indisk taxi som var svart och gul, som man brukar se på tv ibland. Han ville köra runt oss och visa Bombay.

Jag tänkte att det var en god ide så jag frågade kompisarna som hängde på. Vi bestämde att vi skulle duscha och åka direkt. Han undrade vart vi skulle åka men vi sa att det är ju du som bor här så åk vart du vill och visa oss stan.

Han började med en rundtur och vi sa att vi ville ta en öl, då körde han till en indisk bar med magdansöser,vi sa till att han kunde gå med in men vi fick övertala honom, han trodde att vi inte ville ha med honom, det var ett fruktansvärt oväsen där inne, indisk pop musik, dom jagade bort några gäster och satte oss längst fram vid scenen.

Vi beställde Kingfisher öl som var god, dom två tjejerna på scenen var klädda i nästan genomskinliga tygskynken och hade ringar på tårna och fingrarna, magarna var bara och dom hade en guldfärgad kedja runt magen.

Vi satt ju längst fram så man kunde ju inte låta bli att kolla lite, då blev dom förlägna och kom av sig i sången, plötsligt viskade den ena tjejen i örat på kompisen som gick ner från scenen och kom fram till mig, hon undrade om jag var gift och var jag kom ifrån, jag svarade och hon gick upp och dansade och sjön igen, efter en stund kom hon ner igen och undrade vem som var snyggast och jag svarade diplomatiskt att det var svårt att välja.

Dom var väl ca 17-18 år gamla ungefär, vi drack några öl och stack till dom några små pengar för det såg vi att indierna gjorde, hon undrade om vi skulle komma imorgon också, men det gjorde vi inte.

Vi åkte till hotellet igen och var nöjda med dagen, chauffören ville köra oss nästa dag också och vi sa ja.

Nästa morgon när vi åkte till jobbet fick jag ont i magen, jag jobbade hela dagen men fick gå på dass nio gånger.

Jag sa till en kille i hangaren och han körde mig till en indisk bar, där slog dom upp ett glas med is (shit tänkte jag, is är ju farligt) han hällde i något siraps liknande från en flaska och dom sa till mig att dricka upp allt på en gång.

Jag tänkte att sjuk är jag ju redan så skit samma, efter det glaset kunde jag äta allt dom resterande 7 dagarna där, t.o.m seafood. Innan detta hade jag ätit upp hela företagets rese apoteks magmediciner utan resultat.

Chauffören stod och väntade när vi kom hem och körde oss till strandpromenaden mitt i centrum, det såg jättefint ut i kvällsbelysningen, så vi gick av och tog en promenad, vi tyckte att det luktade konstigt och vi tittade oss omkring och det var skit överallt, tydligen saknades offentliga toaletter och strandpromenaden blev deras toalett.  En man stod där och sålde kokosnötter och chauffören köpte oss varsin som han bjöd på. Vi avbröt promenaden och åkte vidare till några butiker, det mesta var billigt även jämfört med Thailand. Nästa dag gick vi ut och promenerade, vi blev genast attackerade av tiggare och lydde det goda rådet att inte ge bort några pengar, så efter ett tag fick vi gå lite mer i fred. Det var ungefär

1 dm vatten på gatorna och allt avfall flöt omkring, man såg människor, fåglar, råttor och hundar rota i samma avfallshögar utanför resturanger och affärer. Min kompis från jobbet bestämde sig efter denna promenad att inte gå ut mer än när han skulle till jobbet. Jag och killen från Zurich fortsatte tillsammans med taxikillen att gå ut på olika saker varje dag alla dom nio dar vi var där. Det blev magdansöser och öl varje dag och vi hade roligt trots misären.

På jobbet var det ca 20 personer som ville vara med och titta när vi jobbade, några vaktade verktygen och några lyste åt oss, när vi hade matrast satt dom på våra verktyslådor och vaktade dom tills vi kom igen.

Det var verkligen annorlunda om man jämför med Thailand, och man hade svårt att förstå deras syn på medmänniskorna av sämre kast. Då är det allt bättre med buddismen.  Dagen när vi skulle åka hem grät chauffören som hade klippt ut ett visitkort av kartong som han lämnade och bad mig kontakta honom igen om vi kom tillbaka, han hette Israel khan.

Han hade fått ca 150 kr var dag av oss och det var tydligen bra.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Isan Lover!

Denna historia var kul. Kommer från ett närliggande land men ändå så olika. Den fattigdom som du beskriver känns ganska främmande för mig om vi jämför den med det Thailand som jag känner till. Även i Thailand brukar det vara lite motsättningar mellan klasserna men det verkar inte vara någonting jämfört med Indien. Jag har dessutom sett stora tecken på uppmjukning av klasskillnader i Thailand vilket jag tror mig inte sker i Indien. Där utvecklas till och med nya kaster. Även de kastlösa som är parlamentariker behandlas som skit av samtliga som har en "bättre" kast.

Tack för det!

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Svarten

Ja det var skrämmande att se folk så likgiltiga inför andras lidande och man kunde inte låta bli att jämföra med Thailand, där det anses vara en god gärning att hjälpa andra. Det är nog en av anledningarna till att folk trivs så bra där. Varje regnperiod sa dom att ca 500 000 - 600 000 människor dör varje år p.g.a förgiftat vatten och magsjukdomar.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Min forsta resa till Indien var en narmast exakt kopia pa Isan Lover's. Sedan dess har jag dock klarat mig battre, det ar bara att svalja stoltheten och inse att antingen ater man fa 5-stjarniga hotell eller sa ater man medhavda kex.

Jag tror nog till skillnad fran Svarten att kastsystemet haller pa att luckras upp. Yngre hogutbildade manniskor inser det absurda i systemet men det tar givetvis tid att spridas fullt ut i ett land med 1.2 miljarder manniskor. Indiens kastlosa ma behandlas illa i parlamentet men i Thailand kommer motsvarande manniskor (alla utan en universitetsexamen) inte ens in, det ar nastan varre. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Atom

Det var skönt att höra att du tror att kastsystemet kommer att förändras, det hoppas jag för det är helt otidsenligt.

Vad det gäller maten så visste jag att risken att bli sjuk var stor, men efersom jag hade klarat mig i Indonesien, Fillipinerna, Laos och Thailand  så ville jag prova. Men efter deras kur så åt jag allt utan problem.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på Er,

Är just nu i Indien och har tagit med frugan från Thailand, hon har aldrig sett nå´t liknande i sitt liv. Jag har jobbat här till och från i nästan ett år nu och rest mellan Thailand och Indien. Skillnaden mellan dessa länder är i princip total enligt mitt sätt att se det. Frugans reaktion och frågor var följande: Varför är det så smutsigt? Varför tutar alla? Finns det inga poliser? Varför gör dom sina behov på gatan? Sover dom här, på trottoaren? Finns det Thaimat? Var ska vi bo (med skräcken lysande i ögonen)? :surprised: Kan vi inte åka till Sverige istället?

Fick försöka att besvara dessa fågor på ett sakligt sätt och förklara att vi ska bo i företagets guesthouse, så nu råder ett "bedrägligt" lugn och vi har just genomlevt dag två med inmundigande av medhavda Thainudlar från 7/11 hehe.

Jag upplever Indien lika som beskrivits tidigare i tråden, inte mycket har förändrats under åren.

-Thomas/Wan

Link to comment
Dela på andra sajter

Isan Lover

:great: Som vanligt en fängslande berättelse från dig!

Jag har två adoptivbarn från Indien, sen ett tidigare förhållande, så Indien är alltid intressant för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag haller helt med Swartpe, sa illa ar det. Jag besoker Indien i snitt tva ganger om aret men jag forsoker begransa langden pa besoken till max 5 dagar for att inte dra pa mig alltfor mycket magakommor. Det lustiga ar att alla Indier jag har traffat ar helt overtygade om att det ar mycket battre i Indien an i Thailand. For nagra ar sedan var jag i en liten snustorr gudsforgaten hala nagonstans mitt emellan New Delhi och Pakistanska gransen nar jag till slut lackade ut och talade om for labbchefen att han tjanar mindre an vad var staderska i Thailand gor. Efter lite funderande kontrade han da med "That is possible Sir, but we have the bomb".  :D

Aven har i Kina sa ser alla ner pa Thailand och thailandare och tror att det ar ett oerhort fattigt land dar alla ar prostituerade. Faktum ar ju att genomsnittsthailandaren tjanar betydligt battre an motsvarande kines och vad det betraffar prostitution sa finns det bara pa det lilla hotell jag befinner mig pa nu minst 4 "etablissemang" med prostituerade; en karaokebar, en barbershop, massage samt disco. Men, det ar val priset Thailand far betala for de mycket synliga red-light distrikten i Pattaya och Patpong.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Smutsen och lukterna är obeskrivliga i värmen, att folk gjorde sina behov på trottoaren mitt bland promenerande människor såg vi också men jag nämde det inte i första inlägget, men både män och kvinnor gjorde så och det gällde att se upp var man trampade. Men dom folk man hade att göra med var alla artiga och trevliga, men hygienmässigt ligger Thailand ljusår före. Roligt att läsa om andras intryck av detta land och att en Thailändska får panik kan jag tänka mig, jag har en bekant som har ett företag på Sri Lanka och hans thaifru vägrar åka dit mer också av samma anledning.

Men man måste säga att det är en upplevelse att vara där och man lär sig uppskatta sånt som man tar för givet i vanliga fall. Och man lär inte klaga på mycket i framtiden efter att ha sett hur en del har det.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att Bangladesh är mycket värre än både Indien och sri Lanka.

Av dessa länder skulle jag kunna bo i sri lanka.

Mooton

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var mycket i Indien På 90 talet. Goa var ok, resten misär!

Stannar man vid kusten var allt ok, typ Kerala eller Madras. Inne i landet är det fattigt som fan. Folk försöker sälja sina barn, ej rolig uplevelse!

Vi hängde mest på Goa o partade!  :great:

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Stefan-P

Hej Isan lover,

Jag har inte läst ditt inlägg, bara skummat, och kommer förmodligen aldrig göra det heller så länge du inte kan avstava, eller lära dig hur man börjar på nytt stycke. Oavsett hur intressant levnadsskildring du delger dig av.  :lol:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Upplevelserna av Indien är ganska samstämmiga i alla inlägg, och att Goa och några andra orter är bättre hörde vi också när vi var där, på jobbet rekommenderade indierna oss att besöka  Goa  innan vi åkte hem, men det fanns ju ingen tid till det.

Det var visst en Portugisisk koloni en gång i tiden och ska vara lite präglat av det än.

Vad det gäller Thailändskor i Sri Lanka så var det all curry i nästan alla rätter som hon inte kunde med, och att hon tyckte det var smutsigare och mer ohygieniskt än i Thailand.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Guest LadPrao

Tja.

Tycker att Indien är intressant land att besöka. På många sätt färgstarkare än Thailand. Varanasis folkliv kring Ganges, Rajastans maharadjor och palats, Goas gröna palmer och vita stränder. Visst är det skitigt här och där men jag tycker maten håller bra hygienisk standard. På 5 långresor i Indien har jag bara blivit magsjuk en gång och det var på en turistresturang i Goa, annars har jag ätit på små resturanger, vid järvägsstationer och ute på gatorna och klarat mig bra.

mvh LP

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Håller med om att Indien är ett interesant land, förmodligen det mest ovanliga och mest mångfacetterade landet i världen.

Det skulle nog ta en livstid att förstå sig på allt som sker där.

Och det går säkert att undvika magproblem om man lär sig lite.

Det är ett land med fantastiska människor och en otrolig kultur.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej IsanLover

Ang. att lära sig lite mer för att inte bli magsjuk så fick jag ett uppslag av en tysk som rest till Indien på jobb i 8 års tid. Han bokar alltid en extra dag för sina resor.

Första dagen när han anländer och har checkat in på hotellet öppnar han vattenkranen på rummet och dricker ett stort glas vatten, ibland två.

Därefter bäddar han ner sig i sängen och inväntar effekten, ibland rejäl diarré, men han spyr alltid som en räv. :beurk:

Detta pågår i ca 24 timmar, men därefter kan han äta allt!  :lol:

Jag skulle nog inte rekommendera detta tillvägagångssätt till någon, vare sig vän eller ovän.

Personligen tar jag alltid med mig lite proviant under mina arbetsveckor, frugan har börjat göra lite matpaket (vårrullar, moo pad prik king, etc...). För övrigt funkar alltid 7/11ans MAMA cup nudlar utmärkt i hotellmikron :yes:

-Thomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej IsanLover

Ang. att lära sig lite mer för att inte bli magsjuk så fick jag ett uppslag av en tysk som rest till Indien på jobb i 8 års tid. Han bokar alltid en extra dag för sina resor.

Första dagen när han anländer och har checkat in på hotellet öppnar han vattenkranen på rummet och dricker ett stort glas vatten, ibland två.

Därefter bäddar han ner sig i sängen och inväntar effekten, ibland rejäl diarré, men han spyr alltid som en räv. :beurk:

Detta pågår i ca 24 timmar, men därefter kan han äta allt!  :lol:

Jag skulle nog inte rekommendera detta tillvägagångssätt till någon, vare sig vän eller ovän.

Personligen tar jag alltid med mig lite proviant under mina arbetsveckor, frugan har börjat göra lite matpaket (vårrullar, moo pad prik king, etc...). För övrigt funkar alltid 7/11ans MAMA cup nudlar utmärkt i hotellmikron :yes:

-Thomas

Har jag sjalv gjort flera ganger men tycker mjolk fungerar battre (eller samre beroende pa hur man ser det). Tycker det ar skont att slippa bry sig sedan. Dock stannar jag oftast 10-14 dagar. For ovrigt har jag svart att palla med Indien i langden. Blir lite for mkt av allt. For mkt folk, for mkt lukter, for mkt oljud, for mkt hets osv. Daremot ligger Nepal mig mkt varmt om hjartat och jag besoker det g.m jobbet minst en 3-4 ggr/ar. Det ironiska ar att det pa ytan ar extremt likt vissa delar av Indien. Same-same, men anda trivs jag sa mkt battre dar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Wille,

Håller helt och hållet med dig om att allt är för mycket!

Varför måste alla j.ar tuta hela tiden??? Vad får dem att tro att dom kommer fortare fram för att de tutar? :diablo::grrrrrr:

Fatta hur trött i huvet man blir efter 30 minuter i taxi från jobbet till hotellet.

Nä, tacka vet jag Thailand där man snällt väntar till framförvarande har svängt dit dom skall. eller varför inte Shanghai i Kina där du får böter eller fängelse för att du använt tutan. :crazy:

Kort sagt, Indien är och förblir väldigt speciellt! Tur att man ännu kan åka dit och jobba kortare sejourer och komma tillbaka till familjen i Thailand :glasses:

-Thomas, som snart åker på en veckas jobb i Indien

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig varit i Indien och planerar heller inte att åka dit framledes heller. Men däremot så brukar jag då och då i Thailand samt i övriga SEA ibland gå in på någon restaurang som serverar indisk mat. Tycker det är riktigt gott med deras curryrätter och det där sega flatbrödet. Mmmm! Och med tanke på den rika matkultur som Indier kan visa upp utomlands så finner jag det märkligt att man tvingas äta nudlar från 7Eleven om man vistas i deras eget land.

Kommer dock ihåg en gång när jag åt på en indisk restaurang på Samui och plötsligt upptäckte att det låg en stor död råtta precis under min stol... uäakk! Fast det var förstås inte indiernas fel.

Det där med bajsande på gatorna känner jag också igen från Saigon, Vietnam där man tvingades kryssa mellan högarna dom hemlösa producerat. Fick också det tvivelaktiga nöjet att se en kvinna göra det mitt på ljusa dagen.

Men det är klart, trycker det på så trycker det på även om man bor på gatan, och har samhället inte råd med offentliga toaletter och det inte finns några undanskymda ställen att gå till så blir det tyvärr trottoaren som gäller.

Väldigt skönt att man slipper möta lika stor misär i Thailand.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...