Jump to content
IGNORERAD

dyrt att åka in i laos?


lingba

Recommended Posts

hej.jag och min flickvän och hennes familj funderar på att åka in i laos nästa år,bara för att stanna över dagen.hon bor i udon thani inte långt från gränsen.nu säger bekanta till hennes familj att man måste köpa nån biljett och att det kostar 1700 bath per person att korsa gränsen.jag har thaivänner här hemma och dom säger att det ibland är gratis eller typ 20 bath.nån här som vet mer om detta?Mvh/Svenne

Link to comment
Dela på andra sajter

i paid 30 baht to go there... :-)

thai dont need visa to go lao... just ID card or passport and go...

you can take your own car go to lao or take bus.. they have bus take ppl go and back coz only 40 baht ticket

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, allt stämmer, c:a 1400 bath (beror lite på dollarkursen) Thai bara ID kort eller pass. Avgift för intrence 10-20 bath. Glöm inte passfoto för visumet.

Dock, skall Ni ta bussen hela vägen till Vientianne från Udon blir det lite krångligare för då måste du fixa inresevisa till Laos innan du släpps ombord på bussen, det kan ta allt från 30 min, till 2 timmar vid gränsen annars och bussen väntar inte på dig.

Om Du vill göra det enkelt för er, det finns en parkeringsplats alldeles till vänster efter korsningen från NongKhai och den väg som Ni kommer från Udon, c:a 200 meter före gränsstationen, dom fixar ID kortskopierng samt en del andra papper som gör att det går snabbare. Kostar nån 100 battare plus att det är en bevakad parkering plus att dom skjutsar er till gränsen med en TucTuc samt ger er ett telefonnummer att ringa för hämtning när ni kommer tillbaka, OBS det går att handla taxfree på Laossidan.

En annan sak att tänka på som är rätt VIKTIGT..Du får, om Du har turistvisum, bara 15 dagars uppehållsvisa i Thailand efter ditt Laosbesök, alltså när du går tillbaka in i Thailand vid bron, så om Du skall stanna en viss tid, planera så du inte blir olalig, d.v.s. får overstay.

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra info där Herr Baa

Kunde man inte åka tåg Nong Kai också ??

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra info där Herr Baa

Kunde man inte åka tåg Nong Kai också ??

Jodå, hela vägen från BKK faktiskt, har däremot ingen aning om tidtabell och uppehåll.

Samma sak gäller tåget, bara 15 dagar visa efter inresan, spelar ingen roll om man har 30 dagar "kvar" dessa ryker.

Undantag naturligtvis för årsvisa, dessa påverkas inte.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för det Baa!

Tänkte åka dit i slutet av januari, men när man bara får 15 dagar så blir det inget av.

Får väl hitta på något annat när vi är i Nong Khai.

//Janne

Link to comment
Dela på andra sajter

ja ha.då får jag planera om resan om de bara blir 15 dar i Thailand efter laos)= tack för alla svar/Svenne

Link to comment
Dela på andra sajter

Läs min länk så står det var du kan göra för att få mer dagar.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

ja ha.då får jag planera om resan om de bara blir 15 dar i Thailand efter laos)= tack för alla svar/Svenne

Sök ett turistvisa(dubbelentry) på Thaiambassaden innan ni åker(det tar 3arbetsdagar) så får ni upp till 60dagar innan ni åker till Laos och när ni stämplar in igen i Nong Khai så får ni 60 nya dagar.

Det är gratis ansökan just nu och framtill maj 2011.Du måste visa en kopia på biljetten + 2st passfoton och sedan berätta att ni skall lämna landet för ett besök till Laos via buss(och kommer att handla bussbiljetter på plats) för att få det bevilljat.

Trevlig resa :great:

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

jag gjorde som caveman sa och idag ringde dom från konulatet i gbg och sa att dom inte kunde bevilja 2 inresor,dom va tvugna att se en biljett från laos till Thailand.hur gör jag nu?åker från sverige 28 mars hem från Bangkok 1 maj.planerar en dagsutflykt till laos nån gång mellan 1-5 april och biljetten från udon till phuket den 10 april e redan bokad. kolla på att ansöka i vantiene men de verkar som de tar nån dag?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag gjorde som caveman sa och idag ringde dom från konulatet i gbg och sa att dom inte kunde bevilja 2 inresor,dom va tvugna att se en biljett från laos till Thailand.hur gör jag nu?åker från sverige 28 mars hem från Bangkok 1 maj.planerar en dagsutflykt till laos nån gång mellan 1-5 april och biljetten från udon till phuket den 10 april e redan bokad. kolla på att ansöka i vantiene men de verkar som de tar nån dag?

Gå in på en resebyrå och boka(ej köp) en biljett som de skriver ut bokningsbekräftelsen på.

1min efter att du fått bokningsbekräftelsen kan du be dem stryka din biljett om du vill,annars stryks den automatiskt efter att sista betalningsdagen passerats om inga pengar kommit in.

Den faxar/lämnar du in på konsulatet så löser det sig,trevlig resa

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Benzmansåklart

B)

Ta en dubbel turist och innan du åker över går du in på Immibyrån i Nonhkhai och begär en re entryvisa . så har du dagarna kvar tills du åker hem.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag gjorde som caveman sa och idag ringde dom från konulatet i gbg och sa att dom inte kunde bevilja 2 inresor,dom va tvugna att se en biljett från laos till Thailand.hur gör jag nu?åker från sverige 28 mars hem från Bangkok 1 maj.planerar en dagsutflykt till laos nån gång mellan 1-5 april och biljetten från udon till phuket den 10 april e redan bokad. kolla på att ansöka i vantiene men de verkar som de tar nån dag?

Det tar en dag att skaffa turistvisum på ambassaden i Vientian, man lämnar in passet innan kl 12 och hämtar ut det nästa dag se bara till att du inte lämnar in passet en fredag för då kan du inte hämta ut passet förrän på måndag.

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

B)

Ta en dubbel turist och innan du åker över går du in på Immibyrån i Nonhkhai och begär en re entryvisa . så har du dagarna kvar tills du åker hem.

Ta en dubbel turist...hur menad du då?

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

jag gjorde som caveman sa och idag ringde dom från konulatet i gbg och sa att dom inte kunde bevilja 2 inresor,dom va tvugna att se en biljett från laos till Thailand.hur gör jag nu?åker från sverige 28 mars hem från Bangkok 1 maj.planerar en dagsutflykt till laos nån gång mellan 1-5 april och biljetten från udon till phuket den 10 april e redan bokad. kolla på att ansöka i vantiene men de verkar som de tar nån dag?

Hej.

Vi ansökte om 3 visum med "dubbel entry" på ambassaden i Stockholm.

Vi gav bara muntlig info om att vi skulle till Laos också.

Alltså inget problem. Kanske för aqtt vi gav dom infon muntligt i förväg.

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

går det inte att förlänga dom 15 dagarna på nåt immigrationskontor i Thailand?

En förlängning med 7 dagar för 1900 baht kan man göra om jag minns rätt.

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det funkar utmärkt.

I veckan som var så besökte en polare Sawannaket för ett double entry touristvisa och det gick utmärkt denna gång(sist fick han bara single entry)

ps. det var folktomt i lokalerna, han var enda farangen där till skillnad mot Vientiane där man får köa hela dan

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...