Jump to content
IGNORERAD

Företag i Thailand som Svensk med Thaifru.


hasseigöteborg

Recommended Posts

hasseigöteborg

Är det någon som har kläm på detta med ett företag i Thailand som jag som Svensk är delägare av. DVS om jag och min fru (thai) startar det ihop.

Räcker det med att jag äger 49% och frugan 51% eller måste det vara fler delägare.

Har läst någonstans att ett sådant företag måste skatta för minst 50 000 THB i vinst per månad.  Och att skatten är 7-9% vid den vinsten

Men å andra sidan kan jag får arbetstillstånd.

Är det någon som kan fylla på lite så man kan räta ut frågetecknen.

Vill ju gärna ha rätten att "jobba" lite när man skall vara där hela vintern framöver. Annars får jag nog lappsjuka.

Hasse

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 25
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Ulrika

    4

  • Captain Thailand

    3

  • Burken

    3

  • wickeh

    2

Mest aktiva i denna tråd

För att starta ett privat företag i Thailand (Thai Private Company Limited eller Thai Co., Ltd) behövs sju stycken sk. shareholders, varav thailändarna måste äga 51% av företaget, undantaget om du är Amerikansk medborgare. Företaget ska ha ett minimum av THB 2,000,000 i tillgångar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Företaget ska ha ett minimum av THB 2,000,000 i tillgångar.

Detta kringgås oftast med en bra reivsor. Man behöver inte ha betalt dessa 2.000.000 till fullo.

Quote

Har läst någonstans att ett sådant företag måste skatta för minst 50 000 THB i vinst per månad.  Och att skatten är 7-9% vid den vinsten

Man måste skatta för minst 50.000 för få arbetstillstånd - och skatten är inte högre än 1.5 %, resterande är "frivillig skatt". :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

OK. Läste något om  ett Partnership Company som bara skulle behöva 2 ägare. Stämmer det ?

Och kräver även detta 2 mille?

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Hasse,

Partnership kräver bara 2 delägare. Däremot så är jag osäker på om man kan få arbetstillstånd i ett sådant.

Har för mig dom kräver ett "Company Limited" för att frangen ska kunna söka arbetstillstånd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tilläggas ska att förutom 2milj i aktiekapital ska man ha fyra "infödingar" anställda per arbetstillstånd för "aliens". Ser man krasst ekonomiskt på det så lönar det sig inte att ha arbetstillstånd pga skatter och strul.

Det kommer mer regn på Phuket än i Bergen i Norge! 
Håkan, X-LA CHIQUITA, Soi Buakhao, Pattaya, Thailand

Numera ( för tillfället) Mora, Dalarna, Sverige

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tilläggas ska att förutom 2milj i aktiekapital ska man ha fyra "infödingar" anställda per arbetstillstånd för "aliens". Ser man krasst ekonomiskt på det så lönar det sig inte att ha arbetstillstånd pga skatter och strul.

Wickeh,

Inte om man är gift som i trådskaparens fall.

Kravet på 4 anställda är en visumhistoria och är ett krav för t.ex B-visa för egen verksamhet.

Som gift söker man lämpligen O-visa och då finns inga sådana krav.

Om det lönar sig eller inte med ett arbetstillstånd beror väl på vad man gör, vad man tjänar och varför man skaffar det?

Ett tillstånd kostar ca 10 000 baht i månaden sammanräknat skatter, bokföringskostnader och avgifter.

Om man ändå tänker befinna sig här och bara vill ha något att göra för att slippa lappsjuka, så räcker det

ju med att dra in 10 000 per månad så kan man med gott samvete ägna sig åt sin sysselsättning.

Utan att behöva vara orolig för att riskera lagöverträdelser.

För den som blir erbjuden ett jobb (med krav på arbetstillstånd) med en lön på 400K baht per månad lönar

det sig nog med ett arbetstillstånd också.

För barägaren med en dartpil i ena handen och en flaska Singha i andra är det nog en helt annan sak.  ;D

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Thailand

Hej,

Min vän registrerade just ett Partnership Limited (med min fru, då han än så länge är singel och har få thaivänner han kan lita till 100% på).

Han fick sitt arbetstillstånd nyligen, så det är inga problem.

Appropå skatter så kan de bli rätt ordentliga (nåja, inte i jämförelse med Sverige) om man tjänar någorlunda bra. Inkomstskatten är mellan 0-35% i en progressiv skala. Mitt eget företag betalar ungefär 11% i företagsskatt.

CT in Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Wickeh,

Inte om man är gift som i trådskaparens fall.

Kravet på 4 anställda är en visumhistoria och är ett krav för t.ex B-visa för egen verksamhet.

Som gift söker man lämpligen O-visa och då finns inga sådana krav.

Om det lönar sig eller inte med ett arbetstillstånd beror väl på vad man gör, vad man tjänar och varför man skaffar det?

Ett tillstånd kostar ca 10 000 baht i månaden sammanräknat skatter, bokföringskostnader och avgifter.

Om man ändå tänker befinna sig här och bara vill ha något att göra för att slippa lappsjuka, så räcker det

ju med att dra in 10 000 per månad så kan man med gott samvete ägna sig åt sin sysselsättning.

Utan att behöva vara orolig för att riskera lagöverträdelser.

För den som blir erbjuden ett jobb (med krav på arbetstillstånd) med en lön på 400K baht per månad lönar

det sig nog med ett arbetstillstånd också.

För barägaren med en dartpil i ena handen och en flaska Singha i andra är det nog en helt annan sak.  ;D

Hmmpppfff, jag dricker inte Singha, jag dricker Tiger, sådeså! :-)  

Rätt som du säger, det finns många varianter, arbetstillståndet hör inte nödvändigtvis ihop med visumet och vissa belopp och antal etc blir halverat/justerat om man är gift eller är kvalificerad med andra undantag... Mycke e de... Men nästan alla regler går mer eller mindre att kringå med en del bath under bordet, med rätt kontakter. Jag betalar skatt för både bolaget och mig själv, kanske inte så mycket, men i alla fall...

Det kommer mer regn på Phuket än i Bergen i Norge! 
Håkan, X-LA CHIQUITA, Soi Buakhao, Pattaya, Thailand

Numera ( för tillfället) Mora, Dalarna, Sverige

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har 4 st thaivänner som vill att jag skall lära dom engelska när jag kommer nästa gång. Om jag undervisar 4 timmar per dag måste jag ha arbetstillstånd eller är det ok att göra det utan att ta betalt?

Ingvar

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Thailand

Hej Ingvar,

Gråzoner existerar även här.

Tar du INTE betalt så kan det väl knappast betraktas som arbete.

Men tar du betalt så är det garanterat att betrakta som arbete och då skall man ha arbetstillstånd enligt thailändsk lag.

CT in Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller arbetstillsånd så tror jag inte man får utföra arbete vare sig man får betalt eller inte. Minns efter tsunamnin då det var så viktigt att alla volontärer hade arbetstillstånd även fast det inte fick betalt. Inte för att jag tror de deporterade någon som hjälpte till utan AT.

Vid annat oavlönat jobb är ju ganska svårt för myndigheter att bevisa vad som är arbete och inte bara samkväm och hjälp vänner emellan och har man ingen illasinad ovän som anmäler så tror jag knappast ngn polis skulle få för sig att ingripa. Men rent regelmässigt alltså...

MVH Ulrika

Ulrika, www.scandalic.nu

Scandalic - Soi Skaew Beach el. 2nd Rd Soi 9, Pattaya City

The Pool at Center Condo - Pattaya Tai Soi 24, Pattaya City

Link to comment
Dela på andra sajter

Hasseigöteborg

Jag har en bok som heter "Thai law for foreiners".

Har inte läst den själv. Men den verkar innehålla intressanta ämnen för farang.

Om du vill kan du låna den av mig.

Du kan skicka din adress via PM till mig ka.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Thailand

Hej Ulrika,

Quote

Vad gäller arbetstillsånd så tror jag inte man får utföra arbete vare sig man får betalt eller inte

Det stämmer, men någonstans måste man ju dra gränsen om vad som kan betraktas som arbete?

Arbetar jag om jag hjälper en polare med däckbyte gratis?

Personligen anser jag inte det är ett arbete att lära en vän ett språk oavlönat. I så fall vore det ett dåligt sådant. Jag tror man kan göra det utan någon risk. Tar man betalt ändras förutsättningarna rejält. :)

CT in Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall man själv jobba i bolaget krävs att bolaget är kvalificerat för att supporta ett arbetstillstånd (Work Permit WP). Normalt krävs det att bolaget har ett aktiekapital på minst 2MTHB. Om man är gift eller har andra försörjningsplikter i Thailand så finns det undantag.

Man kan regga ett bolag med mindre än 2MTHB i kontanter. Som aktiekapital kan alla typer av värden räknas in. Så egendom, maskiner, verktyg, och goodwill kan användas.

För att överhuvudtaget få ansöka om ett arbetstillstånd (Work Permit WP), krävs först att man innehar ett Non immigrant visa i någon form.

Att man måste ha 4 thai per arbetstillstånd (Work Permit WP) gäller bara i vissa fall. Om du INTE har för avsikt att ansöka om ”Extension of stay” så behövs inga thailändare som anställda i bolaget.

Om du INTE har för avsikt att ansöka om ”Extension of stay” så behövs det inte heller skattas för någon minimilön om 50’000.

Non immigrant visa-( )

O,B,D,M,EX,IM,F,ED,IB,R,RS,S. Är i grunden samma visum. Vilken bokstav man får/söker beror på vilken avsikt man har med sin vistelse i Thailand. Normalt utfärdas dessa med 90dagars giltighet men kan sökas som ett multiple entry visa med 365 dagars giltighet. Dock måste man lämna landet var 90dag. Detta är inget större problem då det finns massor med bussfirmor som dagligen kör ”visa runs”. Normalt kliver man på bussen 7:00 och är tillbaka 16:00 (Bangkok) med 90 nya dagar i passet. Bussfirman sköter ALLA papper och snacket tullen.

Visum vs ”Permit to stay”

Visum utfärdas av ambassader och konsulat och det ger dig INTE automatiskt rätten att besöka landet. Men det ger dig MÖJLIGHETEN till att få ett ”Permit to stay” 0-90 dagar” beroende på ditt ärende i landet, utfärdat direkt av gränsofficerarna när du anländer landet. ”Permit to stay” i 30 dagar får man som svensk UTAN att man behöver något visum.

”Long Stay Visa = Extension of stay

Ordet ”Visa” är en felaktig term. Det handlar inte längre om ett visum utan ett tillstånd "Extension of stay", som bara utfärdas av Immigrationsmyndigheten. OM man har speciella skäl och även kan uppfylla alla myndigheternas ställda krav så kan man ändra sitt Non immigrant visum till ett "Extension of stay". Immigrationsmyndigheten beslutar om "Extension of stay", efter en mycket noggrann prövning där du måste visa att du uppfyller alla kraven.. "Extension of stay"gäller normalt ett år. Med "Extension of stay" i ditt pass så åsidosätter det ditt Non immigrant visas giltighet. Ett "Extension of stay" kan förnyas om o om o om igen TROTS ATT ditt Non immigrant visa inte längre är giltigt. Med ett "Extension of stay" i passet så behöver man inte lämna lander för några "visa runs". MEN man måste göra en adressrapportering till Immigrationsmyndigheten var 90 dag. Detta behöver man dock inte göra personligen, utan man kan skicka ett bud.  :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med du CT. Bedömningen huruvida de handlar om oavlönat arbete eller väntjänst är inte alltid så lätt för berörda myndigheter.

I fallet man bedriver regelrätt skolverksamhet fyra timmar om dagen så är det kanske inte helt omöjligt för en slipad myndighetsperson att klassa det för arbete samt i förlägningen hävda att man tar arbete från andra lärare som uppbär lön och betalar skatt.

Men, om man sitter hemma i köket och lär bekanta lite engelska medan man fikar så är det nog ingen som kommer på tanken att anmäla en för illegalt arbete. Det tror inte jag heller.

Ulrika, www.scandalic.nu

Scandalic - Soi Skaew Beach el. 2nd Rd Soi 9, Pattaya City

The Pool at Center Condo - Pattaya Tai Soi 24, Pattaya City

Link to comment
Dela på andra sajter

Det krävs ju sju delägare med 51 % av aktierna för ett ltd. Hur gör man för att:

1. kunna ha kontroll så att de ej kan "ta över företaget", Funkar a och b aktier, (med olika röstvikt)?

2. Hur löser man kravet på att de andra aktieägarna måste visa att de haft kapitalet ett halvår eller vad det är?

3.HUR hittar man de thailändare som måste vara med? :)

Ps, FBI har ett riktigt billigt företag ute nu, http://www.udonreale...e.com/30067.asp

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Taxi1963.

På fråga ett svarar jag...

Man låter thaidelägarna skriva överlåtelsepapper in blanco samtidigt som de får en liten sudd för besväret att bli delägare. Skulle de senare hitta dig och komma på tanken att hävda sitt delägarskap så letar man fram nya delägare som man bakdaterar överlåtelsepapprena på. Typ.

Jag tror det finns A och B aktier. Man kan i alla fall göra så man som ensam falang har all bestämmanderätt samt firmateckningsrätt i företaget.

Mäklarfirmor brukar ha en hel stab med folk som som står som delägare och det är nog säkrare att gå via en sådan hur som helst och inte leta efter egna thaidelägare.

(Alltid bäst att ta det säkra för det osäkra och vara anonym för thaidelägarna för att minska risken för problem senare. Även om man är bästa vän med berörda thaidelägare en dag så kan en dyr olycka inom familjen ställa allt på ända till nästa. Och om de behöver pengar så har nöden liksom ingan lag och du som falang kan ju utan större problem fixa nya pengar så det drabbar ju ingen fattig och då är det ju egentligen helt okej att ta halva ditt företag. Visst?! *ler*)

Ulrika, www.scandalic.nu

Scandalic - Soi Skaew Beach el. 2nd Rd Soi 9, Pattaya City

The Pool at Center Condo - Pattaya Tai Soi 24, Pattaya City

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för ett bra svar ulrika. Har lite funderingar på att ev jobba här hemma under sommarhalvåret och bo där nere vintern, och då vore det ju skönt att ha nåt att ta sig för, behövs ju inte så stor profit då, mest så man kan få lite fickpengar själv mens man är nere.  ;D

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som en strålande idé med en rimlig ambitionsnivå. Lycka till!

//Ulrika

Ulrika, www.scandalic.nu

Scandalic - Soi Skaew Beach el. 2nd Rd Soi 9, Pattaya City

The Pool at Center Condo - Pattaya Tai Soi 24, Pattaya City

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Från den 1 Juli 2008 har reglerna ändrats så att det behövs 3 personer i ett Limited company.

Men det är ingen större skillnad. Som Ulrika skriver, ta kontakt med en advokat som upprättar alla papper.

Kostar lite men är absolut värt pengarna.

Var inte blåögd och blanda in familj/släkt i bolaget om du vill ha kontroll. Då är det bättre att advokaten hittar

"skendelägare" i bolaget som inte har nåt med släkten att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan bekräfta "Burkens" uppgifter om att det numer endast krävs 3 aktieägare. Är man gift med en thai medborgare krävs alltså ytterligare bara en person.

Däremot tycker jag inte att det alltid är "värt" pengarna att låta en advokatfirma upprätta alla papper. En del firmor tar faktiskt hutlöst betalt, +50.000 Baht är inget ovanligt för något som egentligen inte kostar mer än ca 10.000. Beror givetvis vilka förkunskaper man har själv och hur insatt man är i reglerna, språket osv. Men så f-t krångligt är det inte att lösa det på egen hand.

Bangkok By Bike - Tours to truly Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Jag känner en Thailändsk advokat som hjälpt mig start två bolag i Thailand. PM mig om någon vill ha hans kontaktuppgifter. Han var också den som såg till att vi återfick min frus dotter från pappan.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Som tillägg till mitt tidigare inlägg, så kan det vara smartare att be en revisor ordna med registrering av företaget. Då blir det garanterat billigare än att ta det med advokatfirmorna som annonserar i dagspressen. Har man för avsikt att starta ett företag, måste man ändå ha en revisor från dag 1, så sätt vederbörande i arbete med registreringen är mitt tips. Kanske får du betala 1-2.000 Baht utöver avgifterna till myndigheterna.

Bangkok By Bike - Tours to truly Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...