Jump to content
IGNORERAD

Ålderskillnad till din thaipartner


Kim

Ålderskillnad!  

323 röster

  1. 1. Hur stor är ålderskillnaden mellan dig och din thaipartner?

    • Min partner är äldre än mig
      23
    • Vi är lika gamla
      6
    • Jag är 1-5 år äldre
      50
    • Jag är 6-10 år äldre
      64
    • Jag är 11-15 år äldre
      65
    • Jag är 16-20 år äldre
      47
    • Jag är 21-25 år äldre
      24
    • Jag är 26-30 år äldre
      14
    • Jag är mer än 30 år äldre
      13
    • Har ingen partner
      17
  2. 2. Hur gammal är du?

    • -20 år
      0
    • 21-25 år
      4
    • 26-30 år
      13
    • 31-40 år
      62
    • 41-50 år
      126
    • 51-60 år
      88
    • 61-70 år
      27
    • 71-80 år
      1
    • 80 -
      2
  3. 3. Hur gammal är din partner?

    • -20 år
      9
    • 21-25 år
      15
    • 26-30 år
      64
    • 31-40 år
      145
    • 41-50 år
      66
    • 51-60 år
      7
    • 61-70 år
      1
    • 71-80 år
      0
    • 80 -
      0
    • Har ingen partner
      16
  4. 4. Hur länge har ni varit tillsammans?

    • - 1 år
      26
    • 1-2 år
      38
    • 2-3 år
      40
    • 3-4 år
      39
    • 4-5 år
      33
    • 5-6 år
      40
    • 6-7 år
      23
    • 7-8 år
      15
    • 8-9 år
      6
    • 9-10 år
      13
    • 10-15 år
      24
    • 15-20 år
      5
    • 20-30 år
      3
    • 30-
      2
    • Har ingen partner
      16


Recommended Posts

Nä, min senaste 99:a sålde jag i mitten på åttiotalet. Men jag kör en bil av -88 års modell fortfarande, dock helt utan fel eller rost och med bara 20 000 mil på nacken. Känns onödigt att byta ut en bil som går som en klocka bara för bytandets skull. Men det var nära att den blev utbytt när någon tok bröt sönder låsen och pangade en ruta hösten -09. Händer något som kostar mycket att räta till så köper vi annan, nyare, på en gång.

Men sedan har vi ju en -93:as Izuzu i Thailand och en Yamaha skoter som också är -93 eller -94.

Som sagt, ålderstigna men väl fungerande och välskötta lågmilare allihop. I Lappland rostar inte fordon som tur är.

Satt just och diskuterade med arbetskompisen i går kväll om värdeminskning på bilar eftersom han säljer sin Audi i veckan. Var ganska intressant så jag kan ju skriva lite om det här också. 188 000 skulle han få för bilen nu och han betalade 300 000 för den för tre år sedan.

Värdeminskningen på 112 000 delat på 36 mån blir 3111 kr/mån.

Själv har jag ungefär 0 i värdeminskning per månad på min gamla bil och sparar alltså runt 39 000 nettopengar på detta per år vilket med marginalskatteeffekten gör att jag kan sänka årsinkomsten med ca 80 000 kr jämfört med arbetskompisen för att i övrigt ha lika gott ställt. Innebär i ledighet ca 2 månader extra per år.

Utöver det har han förstås haft långt dyrare servicekostnader samt försäkringar än mig, rör sig om många tusenlappar per år.

Det är ekonomiska fakta, sedan är det förstås upp till var och en att prioritera vad man anser vara viktigast.

För övrigt så är det en kille du inte känner som kommer gifta sig den 12 juni men ni har träffats som hastigast i Thailand för några år sedan. Fast du är förstås bjuden ändå. :)

Så börja titta lite på flygbokningar så ska vi ha kul i juni.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 132
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    25

  • bajen

    14

  • måne

    13

  • Baa

    5

Mest aktiva i denna tråd

Det tål att tänka på,har just pratat med min granne i byn(f.d.släkt)och han lät inte helt omöjlig :great: Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Jag tror att du har rätt i att en av de absolut vanligaste orsakerna till skillsmässor i förhållanden överhuvudtaget, men antagligen speciellt i thai/svenska förhållanden är just olika förväntningar på livet och framtiden. Om man efter ett par år tillsammans upptäcker att livet tagit en vändning man inte förväntade och önskade är det nog lätt hänt att ge upp förhållandet.

(Förutsatt att båda är seriösa.)

Ja, det tror jag också, men flera forumpostare någonstans tycker jag är helknäpp, som vill kolla före giftemål/barn om man är överens om alla stora saker som t ex:

var och hur bo*

hur mycket aktion/lugn vill man ha i bostaden

prioritering jobb-ekonomisk standard

mängd barn...

I svensk-thailänska blandäktenskap bör man nog även kolla inställningen gällande uppfostran av SÖNER, för där skiljer det sig ju ofta ljusår. Men thaifrun har ju som flicka/kvinna råkat ut för de orättvisorna, så de jag pratat med om det här har hållit med - i alla fall då det diskuterades :-)

*Det är ju lite besvärligt att ha ett lyckat äktenskap om en bor i Bangkok och den andre i svenska skogen :-)

Sedan är ju det iofs inte någon garanti för att det blir lyckat, man kan utvecklas olika, men det ökar i alla fall chansen. Om inte annat så kan man hänvisa till den här samstämmigheten i eventuella framtida oenighetsituationer :-)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Nä, min senaste 99:a sålde jag i mitten på åttiotalet. Men jag kör en bil av -88 års modell fortfarande, dock helt utan fel eller rost och med bara 20 000 mil på nacken. Känns onödigt att byta ut en bil som går som en klocka bara för bytandets skull. Men det var nära att den blev utbytt när någon tok bröt sönder låsen och pangade en ruta hösten -09. Händer något som kostar mycket att räta till så köper vi annan, nyare, på en gång.

Men sedan har vi ju en -93:as Izuzu i Thailand och en Yamaha skoter som också är -93 eller -94.

Som sagt, ålderstigna men väl fungerande och välskötta lågmilare allihop. I Lappland rostar inte fordon som tur är.

Satt just och diskuterade med arbetskompisen i går kväll om värdeminskning på bilar eftersom han säljer sin Audi i veckan. Var ganska intressant så jag kan ju skriva lite om det här också. 188 000 skulle han få för bilen nu och han betalade 300 000 för den för tre år sedan.

Värdeminskningen på 112 000 delat på 36 mån blir 3111 kr/mån.

Själv har jag ungefär 0 i värdeminskning per månad på min gamla bil och sparar alltså runt 39 000 nettopengar på detta per år vilket med marginalskatteeffekten gör att jag kan sänka årsinkomsten med ca 80 000 kr jämfört med arbetskompisen för att i övrigt ha lika gott ställt. Innebär i ledighet ca 2 månader extra per år.

Utöver det har han förstås haft långt dyrare servicekostnader samt försäkringar än mig, rör sig om många tusenlappar per år.

Det är ekonomiska fakta, sedan är det förstås upp till var och en att prioritera vad man anser vara viktigast.

För övrigt så är det en kille du inte känner som kommer gifta sig den 12 juni men ni har träffats som hastigast i Thailand för några år sedan. Fast du är förstås bjuden ändå. :)

Så börja titta lite på flygbokningar så ska vi ha kul i juni.

Skulle vara lite kul att få en moderators synpunkter på vilken tråd detta inlägg bäst passar in :giggle:

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vara lite kul att få en moderators synpunkter på vilken tråd detta inlägg bäst passar in :giggle:

Troligtvis en annan kategorina.gif

Christer/Arunee/Tawan

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha läst hela tråden kan jag ju bara hålla med erkki om att Kim har genomgående bra åsikter. Vilka prioriteringar man gör är väl upp till var och en, fan för att sitta och vara bitter över att någon skriver att det går bra för dom. Själv är jag i en situation just nu där jag jobbar mycket och måste spara alla pengar, men jag blir skitglad när jag ser att det finns folk som lyckas göra det dom vill.

Och fiddeking, det är inget fel med en äldre fru. Min fästmö är 32 medan jag själv är 23 och jag vill ändå påstå att jag är rätt smart. Om andra tycker att jag är helt dum i huvudet för det rör det mig inte särskilt mycket.

OT: Det känns som att jag jämnade ut statistiken lite åt er biggrin.gif

Mvh Gurra

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...