Jump to content
IGNORERAD

Finns rasism i Thailand?


stjp8729

Recommended Posts

Dom gånger jag upplevt att thai varit otrevliga så är det när man själv inte varit så trevlig. Men jag kan inte erinra att jag blivit otrevligt bemött eller tilltalad på när man själv är trevlig. Det funkar nog så i resten av världen. Sen om ni som är bofasta i Thailand upplever det annorlunda, är ju tråkigt. Är skillnaden så stor mot Sverige t.ex?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 54
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • mekong

    4

  • Baa

    3

  • Avregistrerad clion

    3

  • BaBoo

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tur att du har tolkningsföreträda på verkligheten i Thailand. Stackars jag susar runt och lever i någon sorts låtsasvärld. Några andra generella sanningar du kan leverera så där på en höft?

Jag tolkar bara den värld som finns utanför min ytterdörr här i Thailand och visst är mycket mina egna erfarenheter och de har jag väl min fulla rätt att beskriva. Eller vill du att jag ska tolka dina erfarenheter?

Att det sen finns undantag även i Thailand förutsatte jag att du kunde räkna ut själva men det var väl lite insiktslöst av mig att tro det.

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att bli positivt särbehandlad som utlänning i Thailand handlar enbart om att de vill åt dina pengar på ett eller annat sätt och när de insett att det inte går vill de inte veta av dig längre och det berömda thaismilet är som bortblåst.

Upplever thai som ett av de mest diskriminerande och rasistiska folket men mycket döljs under deras hyckland ödmjukhet och falska leenden.

Jag önskar att jag kunde säga emot, men det kan jag inte för då ljuger jag för mig själv, fast guskelov finns det många undantag, och det gör livet lätt att leva, vända baken åt dom släppa på trycket liksom.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag önskar att jag kunde säga emot, men det kan jag inte för då ljuger jag för mig själv, fast guskelov finns det många undantag, och det gör livet lätt att leva, vända baken åt dom släppa på trycket liksom.

Inget att rekommendera!

Det gjorde jag en gång när magen var i olag. Snacka om att skita i fläkten.:bag:

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror nog det finns en hel del negativa perspektiv på västerlänningar, speciellt bland medel och överklassen. Men det handlar nog mer om att medel och överklassen är medvetna om att de turistande västerlänningarna inte är rika som troll och inte lever i paradiset så de känner det är ok att se ner på dem för de har lika mycket, eller mer pengar själva. Kanske tom avktivt visa sitt förakt "du ska inte tro du är något, för jag är rikare än dig" attityd. Vilket inte heller har något med ras att göra.

Det handlar tror jag mest om sociala och ekonomiska aspekter och inte biologiska eller rasistiska. Jag tror säkert att rika västerlänningar behandlas bra av ganska inskränka rika Thailändare också utan att begrepp om raser spelar någon roll.

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror nog det finns en hel del negativa perspektiv på västerlänningar, speciellt bland medel och överklassen.

Av nyfikenhet, vad grundar du din slutsats på? Sådant du läst på forumet, hur det fungerar i andra länder eller hur du upplevt det på plats i Thailand. etc? Själv kan jag uppleva att det är kanske bland absolut mest utpräglade hi-so de är minst inskränkta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Av nyfikenhet, vad grundar du din slutsats på? Sådant du läst på forumet, hur det fungerar i andra länder eller hur du upplevt det på plats i Thailand. etc? Själv kan jag uppleva att det är kanske bland absolut mest utpräglade hi-so de är minst inskränkta.

Jag skulle nog varit lite mer specifik kanske. Mer negativa perspekiv på just turistande västerlänningar bland medel och överklassen.

Jag baserar det nog mest på egna erfarenheter (dock inte från Thailand) samt på samtal med vänner från olika stora turist länder (mest Kina och Indien), vilka ofta har ganska mycket pengar och kommer från rika familjer.

Även när det gäller Indien, vilket är det land jag känner bäst syns det helt klart hur "turistande" västerlänningar ses som paria bland medelklassen och speciellt bland överklassen. Vilket verkar för det mesta vara grundad på sociala och ekonomiska faktorer, inte alls på ras eller etnicitet eller något liknande.

Men det finns ju helt klart nyanser, och inget är svart eller vitt :) Men jag tror inte rasism spelar så stor roll, det handlar mest om ekonomi.

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Av nyfikenhet, vad grundar du din slutsats på? Sådant du läst på forumet, hur det fungerar i andra länder eller hur du upplevt det på plats i Thailand. etc? Själv kan jag uppleva att det är kanske bland absolut mest utpräglade hi-so de är minst inskränkta.

Av ren nyfikenhet, vad betyder hi-so ?

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Av nyfikenhet, vad grundar du din slutsats på? Sådant du läst på forumet, hur det fungerar i andra länder eller hur du upplevt det på plats i Thailand. etc? Själv kan jag uppleva att det är kanske bland absolut mest utpräglade hi-so de är minst inskränkta.

Nu umgås jag inte så mycket med hi-so, men i de fall jag gjort det så skiljer det väldigt mycket. De som varit utomlands själva för studier eller arbete, är vad jag upplevt, de som är minst rasistiska. Kanske ganska naturligt, att man inte är så benägen att åka utomlands om man har rasistiska drag. När det gäller de som inte varit utomlands så upplever jag nog dessa som mera rasistiska än thai i gemen. Men om detta beror på att de är rasistiska eller om de bara är så fisförnäma att de föraktar de med lägre rang, låter jag vara osagt. Men jag lutar nog åt det senare eller både och.

Vanligt thai upplever jag väldigt sällan som rasistiska när det gäller falanger. Däremot står inte araber och afrikaner högt i kurs. Speciellt om de är muslimer. Men sen har du ju även falang kee nok, som inte står högt i kurs heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Av nyfikenhet, vad grundar du din slutsats på? Sådant du läst på forumet, hur det fungerar i andra länder eller hur du upplevt det på plats i Thailand. etc? Själv kan jag uppleva att det är kanske bland absolut mest utpräglade hi-so de är minst inskränkta.

Nu vet jag att hi-so betyder överklassen.

Kan du förklara för mig din åsikt om att dom som i Thailand tillhör Öfre överklassen är mindre inskränkta än thailändare i övrigt ?

Eller har jag fattat ditt inlägg fel ?

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

De flesta vet nog en del om NÅGRA skribenter, var de rör sig, hur de uppträder...

MEN ingen känner till alla, så det vore bra om alla talar om i vilka situationer de fått sina erfarenheter.

"Turistfarangklädsel" är ju inte så populär på andra ställen än där thai tycker det är OK, även om även en del thai numera börjat klä sig i shorts på fler ställen.

Högljuddhet gillar de inte heller.

På andra ställen än strand/bar o d:

Jag tror att om en farang ragglar omkring i "farangklädsel" och är allmänt otrevlig,

så tror jag thai tycker annorlunda om honom än om en i långbyxor och skjorta som är trevlig :-)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag att hi-so betyder överklassen.

Kan du förklara för mig din åsikt om att dom som i Thailand tillhör Öfre överklassen är mindre inskränkta än thailändare i övrigt ?

Eller har jag fattat ditt inlägg fel ?

Fritz..

Tror det är delvis så enkelt som att de är mer beresta (precis som Wangtong skrev), men kan även i viss mån bero på en generellt högre utbildningsnivå. Sambandet mellan fördomar och lägre utbildningsnivå är knappast något nytt så det är kanske troligt att det gäller i Thailand också - dvs. det lite okända blir mer negativt än det man sett, förstått och avdramatiserat. Men, som vanligt en brasklapp om att det är ett begränsat antal personer jag träffat och bildat mig en uppfattning kring. Det kan vara som så att jag stött på undantagen..

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Ja vet å etikett är välldigt noga på di större restauranger och Hotell

Komma inseglande i shinga linne och foppatofler är inte poppis

Rent generelt så respekteras man utifrån sin klädsel

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig haft problem med att använda shorts (INTE blommiga strand d:o) om de är rena och snygga, Piké eller vanlig skjorta, kortärmad.

Enda tillfälle långbyxor bäres är vid speciella tillfällen typ bröllop, eller andra viktiga högtider, men inte dagtid, då får shortsen duga.

Har aldrig hört eller fått dåliga omdömmen och faktiskt blivit bjuden tillbaka, så det beror nog på hur man för sig lika mycket som hur man klär sig.

Fast nu bor ju jag i Udon, kan tänka mig en annorlunda situation i t.ex. BKK.

Det bästa är väl att som vanligt använda sunt förnuft och ta seden dit man kommer, då tror jag det blir mycket enklare att leva, överallt.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Har aldrig haft problem med att använda shorts (INTE blommiga strand d:o) om de är rena och snygga, Piké eller vanlig skjorta, kortärmad.

Enda tillfälle långbyxor bäres är vid speciella tillfällen typ bröllop, eller andra viktiga högtider, men inte dagtid, då får shortsen duga.

Har aldrig hört eller fått dåliga omdömmen och faktiskt blivit bjuden tillbaka, så det beror nog på hur man för sig lika mycket som hur man klär sig.

Fast nu bor ju jag i Udon, kan tänka mig en annorlunda situation i t.ex. BKK.

Det bästa är väl att som vanligt använda sunt förnuft och ta seden dit man kommer, då tror jag det blir mycket enklare att leva, överallt.

Jo nog tänkte ja på bkk

Men sen klär du ju dig snyggt

Men tror inte du skulle få några trevliga blickar om du tog in på tex shangrila i bkk om du komm i shorts

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo nog tänkte ja på bkk

Men sen klär du ju dig snyggt

Men tror inte du skulle få några trevliga blickar om du tog in på tex shangrila i bkk om du komm i shorts

Möjligen inte, har dock checkat in på Raffles i Singapore iklädd Khakishorts och Skjorta, fastt kanske Bangkokianerna är snobbigare?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu umgås jag inte så mycket med hi-so, men i de fall jag gjort det så skiljer det väldigt mycket. De som varit utomlands själva för studier eller arbete, är vad jag upplevt, de som är minst rasistiska. Kanske ganska naturligt, att man inte är så benägen att åka utomlands om man har rasistiska drag. När det gäller de som inte varit utomlands så upplever jag nog dessa som mera rasistiska än thai i gemen. Men om detta beror på att de är rasistiska eller om de bara är så fisförnäma att de föraktar de med lägre rang, låter jag vara osagt. Men jag lutar nog åt det senare eller både och.

Vanligt thai upplever jag väldigt sällan som rasistiska när det gäller falanger. Däremot står inte araber och afrikaner högt i kurs. Speciellt om de är muslimer. Men sen har du ju även falang kee nok, som inte står högt i kurs heller.

Vad betyder "falang kee nok"?

PeeBee :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Trist att du har enbart negativa erfarenhet som leder dig till att generalisera så insiktslöst. Sen är du själv den gemensamma nämnaren för alla dina erfarenheter, det blir gärna lite talande. Jag menar att jag nästan dagligen blir positivt särbehandlad på något sätt. Ofta av folk som inte kan ha någon ekonomisk vinning på det hela i varken första, andra eller tredje led..

Hej

Håller med dig och jag har precis samma erfarenheter, jag blir väldigt ofta uppenbart positivt särbehandlad utan att personen har något att vinna på det, och detta har påverkat min inställning och mitt bemötande av utlänningar som jag träffar i Sverige och övriga världen, och speciellt dom ifrån Thailand förstås, och jag tar numera alla tillfällen att "betala" tillbaka lite av deras gästfrihet och positiva bemötande så fort jag får chansen.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller absolut med ovanstående skribenter Money talks.

post-3210-0-55550200-1289812618_thumb.jp

post-3210-0-55550200-1289812618_thumb.jp

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Om dåligt bemötande eller rasism tycks flöda i Thailand – ja det är nog en ganska subjektiv bedömning eftersom vissa personer är mer känsliga än andra över hur man upplever människors beteenden.

Jag själv har sett en del av den varan i både Thailand och andra länder.

Det är olustigt var man än drabbas någonstans,

men man får väl försöka trösta sig med att det oftast beror

på rena fördomar som är sprugna ur okunskap än av ren illvilja.

Vissa tycks dock inte se något alls av den rasistiska varan,

i alla fall inte i de kretsar som personen själv sägs frekventera,

och mot den samhällsklass personen gärna gnuggar och speglar sin uppblåsta självbild emot.

Detta kan nog bero på att personen är lyckligt omedveten om, eller är helt ointresserad

av att han/hon ofta framstår som en ganska smådryg viktigpetter i kontakten med andra människor.

Denna persontyp brukar vare sig se/höra eller vill uppfatta omgivningens alltmer irriterade morreaktioner

som något särskilt besvärande eller lärorikt,

vilket då upplevs som tämligen drygt av omgivningen.

Alla kan ju säga tokigheter och göra fel ibland,

vilket då med rätta kan irritera omgivningen.

Men personer av ett ödmjukare och lite mer själkritiskt virke skulle förmodligen

tolka de uppkomna och kanske spydiga motreaktionerna som en ganska berättigad ilska,

och även som ett tänkvärt tillrättavisande.

Men "viktigpettern" bryr sig dock föga om vad omgivningen tycker och tänker, *

för han/hon känner istället bara igen sig och trivs gott i ett spydigt bemötande.

Det upplevs nog bara som ett vardagligt och tryggt eller på sin höjd klämkäckt maner,

och på så vis undviker han/hon att bli särskilt berörd av de drabbade människornas motreaktioner.

- Vadå . . ., skulle inte jag vara omtyckt och världsbäst,

nä nu får ni allt läsa på eller gå hem och kamma er!

För att stå ut med både sig själv och sina antagonisters ”märkliga” och

helt ”obegripliga” frustration så blir nog denna ”hälla vatten på en gås förmåga”

ett både nödvändigt och kanske i vissa stycken även avundsvärt vardagligt filter.

Själv har jag många gånger önskat att jag kunde blunda, och istället slå dövörat till när dessa viktigpettrars självgoda dryghet blir alltför påtaglig och enerverande i min närhet.

Men istället för ett tacksamt filter, så dras man med sina kontraproduktiva och

förbaskat vidöppna känslospjäll, vilket snart bidrar till att man åter igen hamnar i ett

ironiserande och sarkastiskt kryddat replikskifte som man förmodligen

borde ha undvikit helt och hållet.

Att man aldrig lär sig . . . suck . . . :whoco5::sFduh:

Mvh

SN

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Om dåligt bemötande eller rasism tycks flöda i Thailand – ja det är nog en ganska subjektiv bedömning eftersom vissa personer är mer känsliga än andra över hur man upplever människors beteenden.

Jag själv har sett en del av den varan i både Thailand och andra länder.

Det är olustigt var man än drabbas någonstans,

men man får väl försöka trösta sig med att det oftast beror

på rena fördomar som är sprugna ur okunskap än av ren illvilja.

Vissa tycks dock inte se något alls av den rasistiska varan,

i alla fall inte i de kretsar som personen själv sägs frekventera,

och mot den samhällsklass personen gärna gnuggar och speglar sin uppblåsta självbild emot.

Detta kan nog bero på att personen är lyckligt omedveten om, eller är helt ointresserad

av att han/hon ofta framstår som en ganska smådryg viktigpetter i kontakten med andra människor.

Denna persontyp brukar vare sig se/höra eller vill uppfatta omgivningens alltmer irriterade morreaktioner

som något särskilt besvärande eller lärorikt,

vilket då upplevs som tämligen drygt av omgivningen.

Alla kan ju säga tokigheter och göra fel ibland,

vilket då med rätta kan irritera omgivningen.

Men personer av ett ödmjukare och lite mer själkritiskt virke skulle förmodligen

tolka de uppkomna och kanske spydiga motreaktionerna som en ganska berättigad ilska,

och även som ett tänkvärt tillrättavisande.

Men "viktigpettern" bryr sig dock föga om vad omgivningen tycker och tänker, *

för han/hon känner istället bara igen sig och trivs gott i ett spydigt bemötande.

Det upplevs nog bara som ett vardagligt och tryggt eller på sin höjd klämkäckt maner,

och på så vis undviker han/hon att bli särskilt berörd av de drabbade människornas motreaktioner.

- Vadå . . ., skulle inte jag vara omtyckt och världsbäst,

nä nu får ni allt läsa på eller gå hem och kamma er!

För att stå ut med både sig själv och sina antagonisters ”märkliga” och

helt ”obegripliga” frustration så blir nog denna ”hälla vatten på en gås förmåga”

ett både nödvändigt och kanske i vissa stycken även avundsvärt vardagligt filter.

Själv har jag många gånger önskat att jag kunde blunda, och istället slå dövörat till när dessa viktigpettrars självgoda dryghet blir alltför påtaglig och enerverande i min närhet.

Men istället för ett tacksamt filter, så dras man med sina kontraproduktiva och

förbaskat vidöppna känslospjäll, vilket snart bidrar till att man åter igen hamnar i ett

ironiserande och sarkastiskt kryddat replikskifte som man förmodligen

borde ha undvikit helt och hållet.

Att man aldrig lär sig . . . suck . . .

Mvh

SN

Det var en väldig massa ord du fick ihop.:blah:

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...