Jump to content
IGNORERAD

Finns rasism i Thailand?


stjp8729

Recommended Posts

Det var en väldig massa ord du fick ihop.:blah:

Misströsta inte. Nästa gång kanske mer en 1 av 10 stycken handlar om själva ämnet.

För att förtydliga lite från den tidigare diskussionen. Jag tror thailändare kan vara mkt fördomsfulla och på gränsen till rasistiska ibland. Dock tror jag inte det är vita män som är de som föraktas utan snarare tvärtom. Vi blir nog positivt särbehandlade i större utsträckning än vi blir diskrimerade emot. Men när det gäller vissa etniska minoriteter, laotier, khmerer, indier, etc är det en annan femma - då kan rasismen vara båda uttalad och ogenerad ibland.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 54
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • mekong

    4

  • Baa

    3

  • Avregistrerad clion

    3

  • BaBoo

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Siam-Nilsson

Det var en väldig massa ord du fick ihop.:blah:

Allt för mycket kaffe och allt för lite sömn kan orsaka

den där typen av digitala spår från mig.

Håller med om att det inlägget blev både pekoralt, flummigt och en onödigt näsvis ordflod.

Nu har jag lagt mig i badet för att lugna ner mig

och förhoppningsvis får jag pejling på något mer matnyttigt och sanningshaltigt att skriva om.

Mvh

SN

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blir oftast väl behandlad av Thailändare och de få ggr någon skulle vara otrevlig så har det förmodligen inte med rasism att göra!

Kommer ihåg en snubbe som var sur på familjen (den Thailändska) eftersom min frus Mormor äger marken som är marknaden i byn och vid ett tillfälle hade kommunen bestämt att man inte längre skulle få ha försäljningsstånd vid vägkanterna så då fick inte säljarna sätta upp sina stånd för min frus Mormor (hade varit hon som fått böta).

Då blev den här snubben fly förbannad på Mormor och menade att hon var rik eftersom hon ägde mark och han som inte ägde mark skulle minsann sätta upp sitt stånd i alla fall, utöver detta kallade han både Mormor och resten av familjen för både det ena och det andra, det hela slutade med att den här mannen aldrig mer fick ha sin försäljning på Mormors mark.

Något år senare så såg jag när jag var ute och gick att den mannens lille son tog en stor sten och kastade på en liten hundvalp om och om igen, så jag tog stenen och visade grabben att han skulle få se på fan om han gjorde om det. Lite senare kom mannen till Mormors hus och gapade och skrek och talade om att en utlänning skulle inte tala om för hans son vad denne skulle göra, jag bara log åt honom och sa att mitt löfte kvarstod, så han vände och stack ( jag lär väl få igen det någon gång misstänker jag :))!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Misströsta inte. Nästa gång kanske mer en 1 av 10 stycken handlar om själva ämnet.

För att förtydliga lite från den tidigare diskussionen. Jag tror thailändare kan vara mkt fördomsfulla och på gränsen till rasistiska ibland. Dock tror jag inte det är vita män som är de som föraktas utan snarare tvärtom. Vi blir nog positivt särbehandlade i större utsträckning än vi blir diskrimerade emot. Men när det gäller vissa etniska minoriteter, laotier, khmerer, indier, etc är det en annan femma - då kan rasismen vara båda uttalad och ogenerad ibland.

Med tanke på att jag ibland har lite svårt att hejda min plötsliga lust att i affekt knacka på tangentbordet,

så borde jag nog vara utrustad med en "reset-knapp", ha ha

Hoppas att ingen tog illa vid sig.

Det var nog bara en dialog med mitt oroliga inre som spökade.

Nu ska jag försöka att hålla snattran ett tag innan jag tappar

ner min smartphone i badvattnet.

Ha det,

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, själv har jag inget mot Siam-Nilssons utläggningar. De är i vart fall mer intressant läsning än inlägg som i huvudsak består av smileys... ingen nämnd, ingen glömd ;)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...