Jump to content
IGNORERAD

Hur mycket pengar skickar Du/Ni till Thailand varje månad


UDON-CHARLIE

Recommended Posts

U-C startar ju denna tråd enbart för att han ännu en gång ska få skriva ner sina visdomsord till oss andra mindre vetande.Vi måste ju lära oss att Thailand är en enda stor scam :whoco5:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 91
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • BaBoo

    10

  • Caveman

    9

  • UDON-CHARLIE

    7

  • ban99arne

    6

Mest aktiva i denna tråd

Det är precis det här som är det luriga, för många som flyttar ner,

dom räknar med sina omkostnader.

-Sen kommer familjens.-Ska du då ha försäkringar och div

skol peng m.m .

Då rullar det på...

U-C

Hur menar du nu? "Det är precis det här som är det luriga, för många som flyttar ner"

Var inte frågan hur mycket som skickas från Sverige, att ev fattigpensionärer och andra har det knapert det kanske du för ta i en annan tråd.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Åk upp till byn du och hjälp till med risskörden så kan du väl få en liten slant :) .

Men jag har det rätt så bra i Phuket :)

Link to comment
Dela på andra sajter

U-C, är det inte snart dags för dig att lägga ned Thailand?

Kan inte vara speciellt roligt att gå omkring där och vara bitter med en känsla av att alla snor från en. Du kan inte vara speciellt trevlig för din omgivning heller.

Nej återvänd till Sverige och bosätt dig som singel i en billig etta med kokvrå. Vicka för persiennerna och njut av att kunna ruva på dina pengar. Tror du skulle må bättre då. ;)

För övrigt så skickar vi inga pengar alls eftersom det inte finns något behov hos vår familj just nu. Men yngsta brodern kanske behöver ekonomisk hjälp framöver om han väljer att studera vidare efter gymnasiet och då kommer vi givetvis att ställa upp och stå för utbildningskostnaderna.

Jag har varit i Thailand länge, så jag kan trycka på dom ömma punkterna,

jag lyckas bevisligen här. Sov Gott! Kim.

U-C

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag har det rätt så bra i Phuket :)

Men du verkar ju inte ha det så bra ekonomiskt, för då skulle du ju inte tigga pengar :)

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket pengar skickar Du/Ni till Thailand varje månad, vad tycker du är rimligt?

Kontakta Thalänska ambassaden i Stockholm, di har indexerade-listor för rimliga belopp.

Observera dock att beloppen är utan porto.

Orimlige Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tycker jag frågan är berättigad, men tyvärr så känns det lite som trådskaparen mer är ute efter ”jaha, vad var det jag sa”.

I mitt nuvarande förhållande så skickar vi inget, pga att modern klarar sig bra på egna pengar och den pensionen hon får för sin avlidne man. Det samma gäller hennes 4 syskon

I mitt ”mellanförhållande” skickade vi inget heller eftersom hon var adopterad och inte hade någon kontakt med sina biologiska föräldrar. Sägas skall att hon i slutet av vår relation fick kontakt med dem och det har nu blivit både en och två kronor nedskickade…

Men i mitt första förhållande blev det en rejäl slant nedskickad. Och det som var mest frustrerande det var att det aldrig var någon fixt summa, utan det kunde pendla mellan 500 kr till 5 miljoner (lite överdrivet) i månaden. Att jag som präktig svensk skulle uppskatta en fast summa typ 1000 kr/mån förstod frugan aldrig...

En annan frustrerande sak var att man kunde få förfrågan från tex den förmögna morbrorn om vi inte kunde pynta lite pengar till tex hanns dotters studier. Då skall sägas att gubben var tät, det känns som om man i Thailand lite default ställer frågan till kretig och pletig om man kan få en slant, och är det någon som tar fram lädret så är det bara att tacka och buga (var iochförsig dåligt med tackandet..).

För det finns väl ingen vettig person som tror att om man gifter sig med en thai så ingår det inte att man skall hjälpa till med pengar till familjen?

//bob

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Jag och frugan bidrar då och då till div projekt som har till syfte att göra mottagaren i Thailand mer ekonomiskt självgående.

Det har ibland rört sig om skolavgifter, skolbusspengar mm till frugans brorson eller

som under de senaste två åren då vi har bjudit hit frugans bror så att han har fått

möjlighet att vidga sina vyer och tjäna en slant genom arbete.

Det har väl inte blivit så mycket över för honom när div shopping och annat har tärt på

det intjänade kapitalet, men senast i oktober fick han väl ihop drygt 55 000 bath netto

som han hade med sig tillbaka till byn utanför Korat.

När han kom hem så delade han ut medhavt svenskt godis till alla i närområdet (barn som vuxna).

Hans 18-årige son och pappa, hans farmor och faster fick även var och en femhundrabatting av honom.

När han gav påsen med geléhallon och femhundringen till hans faster som bor granne med honom,

ja då FNÖS hon föraktfullt åt honom och sa;

”- Va ska jag med den där femhundringen till - Jag vill ha 10 000 bath annars kan det kvitta!”, fräste hon högfärdigt.

Då tog han tillbaka femhundringen och sa att då får du väl vara utan helt.

Nästa dag återkom den förgrymmade fastern på besök och sa att hon hade

tänkt på saken under natten, och kommit fram till att hon kunde nöja sig med 5 000 bath.

- Nej, det blir inget med det tyckte frugans bror. Hon stod dock på sig och hävdade att han stod i skuld till henne med minst 5 000 bath eftersom hon vid ett flertal tillfällen hade gjort sig omaket att även lägga i även hans kläder i tvättmaskinen då hon hade lånat tvättmaskinen av frugans pappa.

Fortfarande ville inte frugans bror lätta på lädret och betala kärringen för något han aldrig bett om.

Nästa dag återkom fastern igen, och utan att fråga någon i huset knatade hon rakt in till köket och tog fram både skurhink och mopp. Hon svabbade en stund över golvet och ställde sedan undan städprylarna och tågade fram till frugans bror och pappa.

”- Nu då, kan jag få mina 5 000 bath nu när jag har hjälpt er att städa?”

Fortfarande blev det inga pengar från brodern som höll hårt i de förvärvade slantarna från Sverige.

Då fick den allt argare och besvikna fastern syn på en broschyr som låg och drällde i hemmet.

Det gällde en köksspis med bakugn som frugans bror var intresserad av att köpa. Han har nämligen planer på att börja baka kakor som han kan sälja för att tjäna sitt uppehälle. Fastern blev då helt rasande över att frugans bror kunde vara så pass egoistisk att han inte tänkte på henne först innan han fick idéer om att starta egen business. Hon gav dem då ett ultimatum ”- Ge mig pengarna nu eller också säger jag upp bekantskapen med er, så det så!”.

Där befinner sig nu de ”goda grannarna” och båda parter går nu sårade och hänger läpp.

Det visade sig senare att det var så att fastern hade varit och spelat kort med de andra bykvinnorna och då förlorat 10 000 bath. Detta ville hon i det längsta dölja för sin mor och hennes bror (frugans far), och hon tyckte väl att det var lämpligt att snabbt försöka sno åt sig denna summa från frugans bror som i hennes värld befinner sig lite lägre ner på den hierarkiska trappan.

Skolavgifter, tandläkarbesök, mat, transporter mm till brorsonen lär ju tära en hel del på de i Sverige intjänade 55 000 bathen, så om allt går i lås med planerna på en egen bakugn så lär väl jag och frugan få skicka ner ca 30 000 bath till brodern.

Förhoppningsvis bidrar detta till att han blir mer självbärande i framtiden och att vi då slipper skicka mer slantar.

Men några spelskulder, kontokortsskulder mm betalar vi aldrig trotts att denna typ av

förfrågningar inte är helt ovanliga från både grannar, bekanta och släktingar till frugan.

Mvh

SN

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi skickar ingenting men om det av någon anledning skulle behövas så hade vi förmodligen gjort det (beror på vad pengarna skulle användas till).

När vi är i Thailand så spenderar vi ju en del pengar och det kommer ju familjen oxå till gagn.

Det är aldrig någon i familjen som tigger heller, en gång så kom "vår" Nannys syster på besök och då frågade hon helt ogenerat om hon kunde få en present :bag: men min fru undrade varför och även när vi körde henne till hennes provins så frågade hon flera ggr om hon kunde få pengar men det fick hon inte!

Link to comment
Dela på andra sajter

När han gav påsen med geléhallon och femhundringen till hans faster som bor granne med honom,

ja då FNÖS hon föraktfullt åt honom och sa;

”- Va ska jag med den där femhundringen till - Jag vill ha 10 000 bath annars kan det kvitta!”, fräste hon högfärdigt.

Då tog han tillbaka femhundringen och sa att då får du väl vara utan helt.

Nästa dag återkom den förgrymmade fastern på besök och sa att hon hade

tänkt på saken under natten, och kommit fram till att hon kunde nöja sig med 5 000 bath.

Mvh

SN

Ja herrejävlar vilka människor det finns

Och så kallar du mig för girig ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja herrejävlar vilka människor det finns

Och så kallar du mig för girig ;)

Det är lätt hänt att man blir girig om man förlorar pengar på spel o dobbel så som fastern i detta fall gjort :whistle:

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

0

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv skickar jag inget, men min sambo skickar pengar varannan månad, sen hur mycket vet jag inte.

Tycker hon att hon har råd med det, är det helt okay, men det ska inte drabba våran ekonomi för mycket..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan skickar 1000 till 2000 kronor/mån till sin mamma, resten sätter hon in på mitt sparkonto ;)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi skickar ingenting men om det av någon anledning skulle behövas så hade vi förmodligen gjort det (beror på vad pengarna skulle användas till).

När vi är i Thailand så spenderar vi ju en del pengar och det kommer ju familjen oxå till gagn.

Det är aldrig någon i familjen som tigger heller, en gång så kom "vår" Nannys syster på besök och då frågade hon helt ogenerat om hon kunde få en present :bag: men min fru undrade varför och även när vi körde henne till hennes provins så frågade hon flera ggr om hon kunde få pengar men det fick hon inte!

Nu får du förklara för mig Baboo. I ena andetaget säger du att ni aldrig skickar ner pengar till Thailand men i nästa säger du att ” När vi är i Thailand så spenderar vi ju en del pengar och det kommer ju familjen oxå till gagn”.

Då tänker jag så här, undrar om han menar att när dom är nere i Thailand så köper dom en TV, bil, tvättmaskin, böcker, barnvagnar, kylskåp, frys, motorcykel, hus, risfält, bakmaskin, en bar, ett nytt kök, musfälla, bjuder alla på en 3 dagars fest, nya blommor, kläder till alla, en brunn, 214 mangoträd etc etc.

För då borde detta, i min värld, ha hamnat under ”Vi skickar a kronor raden”.

//bob

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu får du förklara för mig Baboo. I ena andetaget säger du att ni aldrig skickar ner pengar till Thailand men i nästa säger du att ” När vi är i Thailand så spenderar vi ju en del pengar och det kommer ju familjen oxå till gagn”.

Då tänker jag så här, undrar om han menar att när dom är nere i Thailand så köper dom en TV, bil, tvättmaskin, böcker, barnvagnar, kylskåp, frys, motorcykel, hus, risfält, bakmaskin, en bar, ett nytt kök, musfälla, bjuder alla på en 3 dagars fest, nya blommor, kläder till alla, en brunn, 214 mangoträd etc etc.

För då borde detta, i min värld, ha hamnat under ”Vi skickar a kronor raden”.

//bob

Nej vi skickar inga pengar!

Däremot när vi är i Thailand så går vi ut och äter och då kanske svärmor är med och äter gratis, när vi handlar hem mat så äter även andra familjemedlemmar maten, vi brukar köra runt en del och hälsa på släktingar och sådant och då åker släktingar med gratis osv..

Så nej vi skickar inte pengar men spenderar en del där nere som kommer tex svärmor till gagn!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej vi skickar inga pengar!

Däremot när vi är i Thailand så går vi ut och äter och då kanske svärmor är med och äter gratis, när vi handlar hem mat så äter även andra familjemedlemmar maten, vi brukar köra runt en del och hälsa på släktingar och sådant och då åker släktingar med gratis osv..

Så nej vi skickar inte pengar men spenderar en del där nere som kommer tex svärmor till gagn!

Kanske skall tillägga så att det inte blir missförstånd!

Vi skickar ner pengar för att betala f-säk o annat för vår bil, vi skickar även ner pengar för att betala internet o lite annat för huset.. (som är vårt)..

så ni inte tror att svärmor får betala ;)

Sedan kan indirekt bli ganska direkt oxå:

Vi köpte en Laptop senast vi var i Thailand som finns i vårat hus och den lämnade vi kvar för vi har skaffat oss en lite tradition att när vi sitter och äter middag här i Sverige så har vi webbkameran igång så att svärmor, nanny, mormor och vilka som nu kan vara intresserade är med oss och pratar och berättar för varandra vad vi gjort och skall göra under dagen/kvällen (vi har en 11 månader gammal pojke som är svärmors enda barnbarn som hon gärna vill följa och prata med).

Nu för bara nån månad sedan bestämde skolledningen på Phuket (kanske i hela Thailand?) att lärarna skulle uppdatera sig och detta via dator och internet så vips så fick svärmor nytta av vår dator och internetuppkoppling (annars hade hon fått stanna på skolan efter ordinarie arbetstid och plugga detta)!

Så indirekt blev direkt ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske skall tillägga så att det inte blir missförstånd!

Vi skickar ner pengar för att betala f-säk o annat för vår bil, vi skickar även ner pengar för att betala internet o lite annat för huset.. (som är vårt)..

så ni inte tror att svärmor får betala ;)

Sedan kan indirekt bli ganska direkt oxå:

Vi köpte en Laptop senast vi var i Thailand som finns i vårat hus och den lämnade vi kvar för vi har skaffat oss en lite tradition att när vi sitter och äter middag här i Sverige så har vi webbkameran igång så att svärmor, nanny, mormor och vilka som nu kan vara intresserade är med oss och pratar och berättar för varandra vad vi gjort och skall göra under dagen/kvällen (vi har en 11 månader gammal pojke som är svärmors enda barnbarn som hon gärna vill följa och prata med).

Nu för bara nån månad sedan bestämde skolledningen på Phuket (kanske i hela Thailand?) att lärarna skulle uppdatera sig och detta via dator och internet så vips så fick svärmor nytta av vår dator och internetuppkoppling (annars hade hon fått stanna på skolan efter ordinarie arbetstid och plugga detta)!

Så indirekt blev direkt ;)

Detta att du poängterar i inlägg efter inlägg att ni har en nanny är ganska komiskt och säger en hel del om dig som person :)

Andra mer besuttna personer på forumet som skrivit hundra/tusentals med inlägg utan att nämna deras nanny antar jag har en högre utbildning en ställningsbyggare ;)

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta att du poängterar i inlägg efter inlägg att ni har en nanny är ganska komiskt och säger en hel del om dig som person :)

Andra mer besuttna personer på forumet som skrivit hundra/tusentals med inlägg utan att nämna deras nanny antar jag har en högre utbildning en ställningsbyggare ;)

Med att vi har en "Nanny" har inget med mig eller min ekonomi att göra!

Denna "Nanny" var "Nanny" till min fru och hennes bror när de var små och hon var anställd av min Frus Far som inte var speciellt rik (han var polis), 1987 dog min Frus Far i en trafikolycka (min fru var då 7 år och hennes bror ca 2 år).

Efter faderns död så fick familjen det svårt ekonomiskt men Nannyn ville stanna kvar.

När min fru blev vuxen (och blev familjens överhuvud) så tyckte hon att nannyn kunde åka tillbaka till sin provins och inte längre belasta familjens ekonomi.

Då fick vi veta att Nannyn var anställd på livstid utav min frus Far (muntligt) så och om vi "sparkade" henne så förlorar min frus avlidne Far ansiktet!

Så därför har vi en "Nanny" (lägg märke till utropstecknen), hon gör kanppt något längre och har inte gjort så på minst 10 år men jag gillar henne och kan även tycka synd om henne eftersom hon försakade ett eget liv med familj osv... Så så länge jag har något att säga till om så kommer hon att stanna kvar!

Så döm inte innan du har fakta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan att du i inlägg efter inlägg anklagar folk som skulle vara utbildade ställningsbyggare som något lägre väsen gör ju att hela ditt inlägg blir komiskt!

Kul att du insett det :)

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Så därför har vi en "Nanny" (lägg märke till utropstecknen), hon gör kanppt något längre och har inte gjort så på minst 10 år men jag gillar henne och kan även tycka synd om henne eftersom hon försakade ett eget liv med familj osv... Så så länge jag har något att säga till om så kommer hon att stanna kvar!

Så döm inte innan du har fakta!

Hade du tagit lite studielån och lyssnat på magistern i skolan så hade du lärt dig vad ett utroppstecken är ;-)

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Du var ju jämngammal med mig (påstår du) ändå så kallar du läraren för magistern!

Hade du tagit lite studielån och läst på högskola så hade du också lärt dig att man uppnår en titel efter ett visst antal högskolepoäng ;-)

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...