Jump to content
IGNORERAD

En 16 årings syn på Sve- Thai förhållanden.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

Jag funderade länge på om jag skulle skriva detta inlägg eller ej, eftersom ämnet är känsligt, men beslutade mig för att göra det.

Vi har ju frugans systerdotter på 16 år hos oss, och hon har varit här ca 8 månader nu, hon går på SFI tillsammans med många andra Thailändskor och umgås naturligtvis med frugans och mina vänners Thai tjejer, så hon har ett ganska brett kontaktnät, och eftersom hon har varit här länge nu ville jag ha reda på vad hon hade fått för uppfattning om Svensk - Thailändska förhållanden, och jag undrade om hon själv skulle gifta sig med en Svensk eller Thai i framtiden.

Och svaret överraskade mig faktiskt, hon svarade så här.

Jag trode att Thailändskor i utlandet var mycket lyckligare och hade väldigt bra liv, för dom skryter väldigt när dom kommer hem och säger att dom lever som prinsessor, men dom flesta jobbar hårt och har lite fritid, och dom flesta har gift sig för pengar och inte av kärlek och är olyckliga, dom väntar på att deras man ska dö så dom kan börja leva på riktigt.

Hon hörde ofta bråk och käbbel mellan Thailändskorna och deras Svenska män när hon besökte sina vänner i deras hem, och fick uppfattningen att dom inte var lyckliga.

Jag får väl tillägga att hon har fått uppleva två kraschade försök när kompisar till mig har bjudit hit "sina" Thailändska flickvänner på besök under den tid hon har varit här p.g.a att båda tjejerna hade Thailändska pojkvänner hemma i Thailand och fick hemlängtan snabbt och återvände efter 2 resp. 3 veckor i Sverige trots att dom hade 3 månaders turist visa.

Jag blev nästan helt ställd av hennes svar och frågade vidare, varför hon trodde att det var så, hon svarade då att dom Svenska männen inte förstod sina fruars behov av Thailändsk mat, kompisar, ta hand om föräldrarna i Thailand, och många hjälpte inte sina fruar vare sig med SFI läxor eller att ordna jobb, en del tjejer fick själva ta reda på att det fanns SFI och ta sig själva till skolan även första gången och dom förstod ingenting av vad lärarna informerade om.

Så hon sa att när hon gifter sig ska det vara av kärlek och inte för pengar och nästan säkert blir det med en Thailändsk kille, jag var lite överraskad över hur negativt hon hade uppfattat förhållandena mellan Svenskar och Thailändskor och kunde inte låta bli att fråga hur hon såg på mitt och frugans förhållande.

Det tyckte hon var alldeles utmärkt och sa att det berodde på att frugan hade träffat en ovanlig utlänning som förstod hur det fungerade både i Thailand och med Thailändska familjer och som kunde bo och arbeta på landet i Isaan, men det berodde nog bara på att frugan hade haft tur.

Men trota allt vill hon komma tillbaka och vara hos oss även nästa år och hon är välkommen, det har fungerat väldigt bra för båda parter.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 76
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    7

  • BaBoo

    6

  • UDON-CHARLIE

    5

  • Khemmarat

    5

Mest aktiva i denna tråd

Jag blev nästan helt ställd av hennes svar och frågade vidare, varför hon trodde att det var så, hon svarade då att dom Svenska männen inte förstod sina fruars behov av Thailändsk mat, kompisar, ta hand om föräldrarna i Thailand, och många hjälpte inte sina fruar vare sig med SFI läxor eller att ordna jobb, en del tjejer fick själva ta reda på att det fanns SFI och ta sig själva till skolan även första gången och dom förstod ingenting av vad lärarna informerade om.

Mvh Isan Lover

Vad är det för idi*ter hon har träffat på egentligen? Tragiskt att det finns sådana personer som inte hjälper sina respektive till en bra start och integration i det nya landet.. Borde ju faktiskt ligga i deras eget intresse att frugan/flickvännen lär sig svenska och skaffar ett jobb med egen inkomst.. Men tyvärr så finns det väl dom som vill ha en livegen fru som bara står vid spisen och värmer sängen.. :diablo:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag funderade länge på om jag skulle skriva detta inlägg eller ej, eftersom ämnet är känsligt, men beslutade mig för att göra det.

Vi har ju frugans systerdotter på 16 år hos oss, och hon har varit här ca 8 månader nu, hon går på SFI tillsammans med många andra Thailändskor och umgås naturligtvis med frugans och mina vänners Thai tjejer, så hon har ett ganska brett kontaktnät, och eftersom hon har varit här länge nu ville jag ha reda på vad hon hade fått för uppfattning om Svensk - Thailändska förhållanden, och jag undrade om hon själv skulle gifta sig med en Svensk eller Thai i framtiden.

Och svaret överraskade mig faktiskt, hon svarade så här.

Jag trode att Thailändskor i utlandet var mycket lyckligare och hade väldigt bra liv, för dom skryter väldigt när dom kommer hem och säger att dom lever som prinsessor, men dom flesta jobbar hårt och har lite fritid, och dom flesta har gift sig för pengar och inte av kärlek och är olyckliga, dom väntar på att deras man ska dö så dom kan börja leva på riktigt.

Hon hörde ofta bråk och käbbel mellan Thailändskorna och deras Svenska män när hon besökte sina vänner i deras hem, och fick uppfattningen att dom inte var lyckliga.

Jag får väl tillägga att hon har fått uppleva två kraschade försök när kompisar till mig har bjudit hit "sina" Thailändska flickvänner på besök under den tid hon har varit här p.g.a att båda tjejerna hade Thailändska pojkvänner hemma i Thailand och fick hemlängtan snabbt och återvände efter 2 resp. 3 veckor i Sverige trots att dom hade 3 månaders turist visa.

Jag blev nästan helt ställd av hennes svar och frågade vidare, varför hon trodde att det var så, hon svarade då att dom Svenska männen inte förstod sina fruars behov av Thailändsk mat, kompisar, ta hand om föräldrarna i Thailand, och många hjälpte inte sina fruar vare sig med SFI läxor eller att ordna jobb, en del tjejer fick själva ta reda på att det fanns SFI och ta sig själva till skolan även första gången och dom förstod ingenting av vad lärarna informerade om.

Så hon sa att när hon gifter sig ska det vara av kärlek och inte för pengar och nästan säkert blir det med en Thailändsk kille, jag var lite överraskad över hur negativt hon hade uppfattat förhållandena mellan Svenskar och Thailändskor och kunde inte låta bli att fråga hur hon såg på mitt och frugans förhållande.

Det tyckte hon var alldeles utmärkt och sa att det berodde på att frugan hade träffat en ovanlig utlänning som förstod hur det fungerade både i Thailand och med Thailändska familjer och som kunde bo och arbeta på landet i Isaan, men det berodde nog bara på att frugan hade haft tur.

Men trota allt vill hon komma tillbaka och vara hos oss även nästa år och hon är välkommen, det har fungerat väldigt bra för båda parter.

Mvh Isan Lover

Jag tror att tjejens svar stämmer ganska bra med verkligheten - iaf vad beträffar thailändska golddiggers i Sverige och de är nog övervägande till antalet.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Jag tror också det passar det mesta vad tjejen säger?? Dom flesta åker hem till slut antingen åker gubben med eller så åker dom själva

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vad är det för idi*ter hon har träffat på egentligen? Tragiskt att det finns sådana personer som inte hjälper sina respektive till en bra start och integration i det nya landet.. Borde ju faktiskt ligga i deras eget intresse att frugan/flickvännen lär sig svenska och skaffar ett jobb med egen inkomst.. Men tyvärr så finns det väl dom som vill ha en livegen fru som bara står vid spisen och värmer sängen.. :diablo:

Hej

Ja jag blev lika förvånad som du, och det var nästan lite obehagligt att höra hennes beskrivningar av olika tjejers upplevelser och problem.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Till IL:

Trist att hon fick den bilden men hon vet väl inte så mycket om livet. Giftermål för att få det ekonomiskt bättre förekommer i alla länder.

Hur många svenska kvinnor har inte gift sig med en man med väldigt god ekonomi. Inget att hänga upp sig på utan hon får väl välja sin kärlek

i Thailand om hon nu tycker det känns bättre. Självklart så blir det många problem för en thaidam som kommer till sveriges gråa vardag till

skillnad mot det livet många lever på sin semester. Men vad en 16åring får för bild ger jag inte mycket för, hennes liv har väl knappt börjat.

Tror inte någon kunde snacka giftermål med dig när du var 16år så låt henne leka av sig några år och ställ frågan senare när hon har

mognat och fått lite erfarenhet.

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag och frugan umgås med 3-4 andra thai-svenska par och dom tjejerna brukar berätta om bekanta som blir illa behandlade av sina män.

Illa i den bemärkelsen att dom inte får äta den mat dom vill,inte få den hjälp som behövs för att integreras i det svenska samhället,förhindrar att modern pratar thai med sina barn bara för att mannen är rädd att dom pratar skit om honom.

Ja det finns skräckexempel och sådana män ska inte ha en kvinna överhuvudtaget oberoende av nationalitet utan dom borde skaffa sig en sån här.

Sanningen är den är att det finns män som har misslyckats att finna eller klarar inte av ett förhållande med en svensk tjej utan söker sig till thaikvinnor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl inte bara i Thai/Svensk förhållanden det här förekommer, även i Thai/Thai och Svensk/Svensk finns det gubbar som inte ställer upp för frugan

det blir bara tydligare i Thai/Svensk förhållanden och speciellt för en thai tjej som kanske för det mesta umgås i sådana parkonstellationer.

Men säkert finns det ett gäng gubbar som tar hem en tjej från asien för att själv bli omhändertagen istället för tvärtemot, tyvärr :diablo:

mvh

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Lillgrabben har iaf bestämt att han inte vill ha en thaitjej, han ska ha en svensk tjej. :) Då frågade jag honom: vem ska laga thaimat till dig då? Det får morsan göra. Blir inget med det sa jag till honom. Då ryckte han på axlarna och sa, då får mamma lära henne att laga thaimat! :) Ska tilläggas att han bara är nio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är glad att du skrev inlägget, detta måste man ju kunna diskutera utan att det far iväg.

Tycker visst att man kan fråga en 16-åring, varför inte. Hon har förstås ingen direkt livserfarenhet, men hennes syn på det hela är ju ändå intressant, tycker jag.

Tråkigt att höra om män som inte tar hand om sina respektive och precis lika tråkigt att höra om Thailändska kvinnor som kommer till Sverige för att bara utstå och hoppas gubben går bort kvickt.

Hur skall man då undvika detta? Det är kanske inte det lättaste, kanske kan man "skynda långsamt" och låta saker och ting ta sin tid. Att lära känna varandra först och tillbringa tid med respektive familjer.

Att ha en gemensam plattform och en plan för framtiden som båda står för och delar. Att våga prata om saker och ting, att kunna ifrågasätta och säga nej.

Lika värde och en stor portion empati är kanske goda ledord.

Fast å andra sidan, vad vet jag, jag har varit gift mer än en gång...

Man får helt enkelt göra så gott kan, mer kan man faktiskt inte göra.

:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Hej intressant och nog så aktuell läsning tror hennes iakttagelser är riktiga hon undviker inte sanningar bara för risken att stöta sig med någon vilket är bra!

Jag tror dock att man som förälder vårdnadshavare bör tänka efter lite när det gäller vilka man låter sina ungdomar umgås med! För vilka här känner inte till Svenska män som ej uppträder som man bör mot sin fru, samt Thaitjejer som likaledes ej uppträder som man bör mot sin svenska man.

Att som du skriver åka hit några veckor för att träffa en Svensk man men ha kvar en thailändsk pojkvän i Thailand är väl en signal om att den tjejen ej är intresserad av den mannen hon besöker utan endast av de ekonomiska resurser hon tror att han har!

De finns många Thaitjejer här med stora spelproblem samt som har ett stort behov av att skryta om pengar! Det är väl så att alla förhållanden som grundar sig på oriktiga uppgifter falska förhoppningar och lögner är mer eller mindre dömda att misslyckas.

Det är lika illa med de män som ej aktivt hjälper sin fru att komma in i samhället på alla sätt han kan så väl med språk & kultur som utbildning och arbete har han ej intresse av det så är det nog inte en fru han söker utan ett billigt hembiträde!

Att låta en 16 årig tjej grunda sin syn på livet och förhållanden utifrån att hon umgås mycket med de som har förhållanden av den art du säger att hon räknat upp för dig är nog inte så bra. Barn och ungdomar lär sig av vad vi gör inte av vad vi säger enbart så jag utgår från att du vet vilka som har problem relationerna bland de hon umgås med.

Jag anser att du bör försöka minska hennes umgänge med dessa individer då de lär ut ett ej önskvärt beteende även om det idag verkar avskräckande på henne så ökar det trots det risken för att hon hamnar i samma situation.

Mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som MC säger så ligger det väl mer i vilket ungänge ni har låtit dottern vistas i och var hon har hämtat sina erfarenheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara för att hon slutar umgås med dom innebär inte att problemen försvinner och det intryck hon redan fått är svårt att tvätta bort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara för att hon slutar umgås med dom innebär inte att problemen försvinner och det intryck hon redan fått är svårt att tvätta bort.

Kan väl i största grad ändras om hon får lite positivare erfarenheter och umgås med fungerande familjer där det inte endast går ut på att utnyttja varandra åt det ena eller andra hållet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är väl lite av en het potatis, tror ni att de som skiter i darlingen skriver på MPR, tillåt mig tvivla att så värst många är intresserade av Thailand eller något annat land heller förresten, troligen inte, bara maten kommer på bordet, städningen sköts och om lusten faller på..

Att en 16 åring inte skulle ha klart för sig tror inte jag på, dom ser bra mycket mer än vad vi "vuxna" anar, har man dessutom som IL:s skyddsling en långvarig erfarenhet av faranger både i hemlandet och sedan i Sverige så är dom nog rätt klara på vad som avses med livet.

Kulturella skillnader som snuddades vid och som kan uppfattas som störande i ett förhållande där mannen (vi förutsätter att det till 99% är så) inte varit tillräckligt mycket i, eller läst tillräckligt mycket om den nyvunna kärlekens hemland och därför inte riktigt kan anamma att man äter när man är hungrig, inte nödvändigtvis samtidigt, man kommer när man är klar, inte nödvändigtvis kl 18.00, man sover när man är trött, inte när TV:n stängs av e.t.c. Har man svårt att ta till sig dessa egenheter och arbeta av dem sakteliga så förstår jag att det blir struligt.

I de månader jag varit i Sverige med Thaipartner har det lockats med "gemensamma aktiviteter" där det naturligtvis både spelats men framför allt pratats, och Thailändskor i genre pratar gärna i typ "lägga på momsen", d.v.s. öka lite på såväl plus som minuskontot. Om man då som tonåring överhör sådant så blir det nog lite extra av båda delarna, men tänka själva det kan dom, i synnerhet om man fått friheten och möjligheten att komma ifrån byhierearkin.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bara hört om två stycken Thai tjejer som i princip inte fått gå utanför lägenheten. Absolut ingen thaimatlagning hemma. Då har jag säkert träffat ett hundratal genom åren.

Det andra som nämns med att förhållanden bryts upp har jag sett lika mycket av hos Thai tjejer som med Svenska tjejer, så där är inte enligt min mening LOS överrepresenterat. Skillnaden är dock att om Thai tjejen haft egna barn med sig från Thailand som nu bor här och blivit integrerade så är det väldigt sällan (åtminstone i vår bekantskapskrets) att förhållandet spricker. Jag har bara en teori om att tjejen tänkte sig för jävligt noga innan hon tog sitt pick o pack o flyttade hit. Hon var säker på att den hon träffat var rätt!

Jag tog med mig ungarna till Thailand och spenderade en månad tillsammans med min fru och hennes barn innan vi bestämde oss för att hon och så småningom barnen skulle komma över.

Fanns en bra tråd på gamla TT som punktade upp en massa saker som var bra att göra när Thai tjejen kom hit första gången. Har för mig punkt ett var "Åk till Thai mat butiken", punkt två "Besök ett tempel" etc. Den funkade bra för oss :)

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Till IL:

Trist att hon fick den bilden men hon vet väl inte så mycket om livet. Giftermål för att få det ekonomiskt bättre förekommer i alla länder.

Hur många svenska kvinnor har inte gift sig med en man med väldigt god ekonomi. Inget att hänga upp sig på utan hon får väl välja sin kärlek

i Thailand om hon nu tycker det känns bättre. Självklart så blir det många problem för en thaidam som kommer till sveriges gråa vardag till

skillnad mot det livet många lever på sin semester. Men vad en 16åring får för bild ger jag inte mycket för, hennes liv har väl knappt börjat.

Tror inte någon kunde snacka giftermål med dig när du var 16år så låt henne leka av sig några år och ställ frågan senare när hon har

mognat och fått lite erfarenhet.

//Broskan

Hej

Så kan man ju också välja att se på saken, men jag tycker ändå att det är intresant att höra en i hemmet uppväxt 16 årings syn på saken även om det naturligtvis inte är ett facit på verkligheten.

Att det finns problem och åsikter liknande dom som hon tog upp verkar vara ställt utom allt tvivel.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Inlägg rensade. Håll er någorlunda till tråden, tack. Det finns iPhone trådar lite här och där. Skriv där istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej jag vet inte om jag kommer ot,men i dom flesta fall så är väl ekonomin initsierande.

Så även i mitt fall men nu tror jag att min sambo älskar mig för den jag är även om mina

pengar inte är slut.Min sambo hade aldrig haft någon karl vilket jag vet stämmer.

Jag är inte så dum att jag tror att min enastående charm har gett mig henne.

Självklart måste man bjuda till framförallt känslomässigt men även ekonomiskt.

Fattar man inte det lär man nog få ha problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag funderade länge på om jag skulle skriva detta inlägg eller ej, eftersom ämnet är känsligt, men beslutade mig för att göra det.

Vi har ju frugans systerdotter på 16 år hos oss, och hon har varit här ca 8 månader nu, hon går på SFI tillsammans med många andra Thailändskor och umgås naturligtvis med frugans och mina vänners Thai tjejer, så hon har ett ganska brett kontaktnät, och eftersom hon har varit här länge nu ville jag ha reda på vad hon hade fått för uppfattning om Svensk - Thailändska förhållanden, och jag undrade om hon själv skulle gifta sig med en Svensk eller Thai i framtiden.

Och svaret överraskade mig faktiskt, hon svarade så här.

Jag trode att Thailändskor i utlandet var mycket lyckligare och hade väldigt bra liv, för dom skryter väldigt när dom kommer hem och säger att dom lever som prinsessor, men dom flesta jobbar hårt och har lite fritid, och dom flesta har gift sig för pengar och inte av kärlek och är olyckliga, dom väntar på att deras man ska dö så dom kan börja leva på riktigt.

Hon hörde ofta bråk och käbbel mellan Thailändskorna och deras Svenska män när hon besökte sina vänner i deras hem, och fick uppfattningen att dom inte var lyckliga.

Jag får väl tillägga att hon har fått uppleva två kraschade försök när kompisar till mig har bjudit hit "sina" Thailändska flickvänner på besök under den tid hon har varit här p.g.a att båda tjejerna hade Thailändska pojkvänner hemma i Thailand och fick hemlängtan snabbt och återvände efter 2 resp. 3 veckor i Sverige trots att dom hade 3 månaders turist visa.

Jag blev nästan helt ställd av hennes svar och frågade vidare, varför hon trodde att det var så, hon svarade då att dom Svenska männen inte förstod sina fruars behov av Thailändsk mat, kompisar, ta hand om föräldrarna i Thailand, och många hjälpte inte sina fruar vare sig med SFI läxor eller att ordna jobb, en del tjejer fick själva ta reda på att det fanns SFI och ta sig själva till skolan även första gången och dom förstod ingenting av vad lärarna informerade om.

Så hon sa att när hon gifter sig ska det vara av kärlek och inte för pengar och nästan säkert blir det med en Thailändsk kille, jag var lite överraskad över hur negativt hon hade uppfattat förhållandena mellan Svenskar och Thailändskor och kunde inte låta bli att fråga hur hon såg på mitt och frugans förhållande.

Det tyckte hon var alldeles utmärkt och sa att det berodde på att frugan hade träffat en ovanlig utlänning som förstod hur det fungerade både i Thailand och med Thailändska familjer och som kunde bo och arbeta på landet i Isaan, men det berodde nog bara på att frugan hade haft tur.

Men trota allt vill hon komma tillbaka och vara hos oss även nästa år och hon är välkommen, det har fungerat väldigt bra för båda parter.

Mvh Isan Lover

Smart tjej. Hon har nog rätt i det mesta.

Skulle dock tro att många thaitjejers bristande vilja att ta till sig svensk kultur och respektera det synsätt som mannen och hans omgivning har stor betydelse för relationsproblemen. Men det är väl klart man struntar i det om man kommit hit för pengars skull.

ha det

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Välkommen till verkligheten.- I dom allra flesta fall handlar det om PENGAR!

U-C

Ändrades av UDON-CHARLIE
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hoppas också att det ska gå kvickt den dagen jau ska gå bort :great:

När vi diskuterat detta med frugan, tycker hon att det ente e dags ännu :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...