Jump to content
IGNORERAD

Svartlånehajar och share-”spel”


Griat

Recommended Posts

griat@live.se

Svartlånehajar och share-”spel”

Har följt med på MPR lite dåligt på sista tiden.

Skapade idag en ny användarprofil för att vara lite mindre spårbar (ej ”troll”) och för att skriva om hur våra thailändskor utnyttjar varandra för ekonomisk vinning.

Såg då att det redan finns en tråd om share som dog ut i mitten av oktober. Startar en ny tråd för att också leda in diskussionen på de thailändska, som man sa förr, procentare som blir feta på att ta ut ockerräntor på lån till sina thailändska medsystrar.

Vill först skriva att jag håller med alla dem som i share-tråden skrev att detta är ett otyg.

Någon skrev att om ingen vill vara med och buda så måste man lotta om vem som ska ta potten. Nu är ju dessa sharegrupper betydligt mer cyniskt sammansatta än att man ska riskera att lotta ut de dyra första potterna. Ledaren ser till att få med ett antal damer som de vet är i akut behov av pengar (våra damer vet det mesta om varandra – betydligt mer än de flesta sambor/makar vet om sina damers ekonomiska transaktioner – tro mig, det gäller troligtvis dig som läser detta med, fast du kanske inte vill tro det). Därmed är det ordnat med intressenter som är villiga/tvungna att bjuda högt på de första potterna som övriga deltagare ska tjäna pengar på. Dessutom är det allmänt förekommande att det finns ”deltagare” som bara finns med ”på pappret”. Alla deltagare vet att denna person i själva verket är share-anordnaren som står med på två-tre platser för att i samma ”spelomgång” kunna tjäna pengar två-tre gånger om på sina landsmaninnor som är i en olyckligare situation än de själva.

Det känns som att de svenskar som känner till att deras damer spelar share (dessa damer tillhör då gruppen som kan visa vinst – svenskarna som hör ihop med dem som betalar vinsterna känner oftast inte till share över huvud taget) verkar tycka att share är ett harmlöst spel. Men något spel är det ju inte. De som av olika omständigheter är tvingade att ta första potterna är ju bara med den första månaden / de första månaderna, sedan har de ju bara att betala sina insatser plus den ränta de ”vunnit” budgivningen med för resten av året/spelperioden. Något spel är det då knappast för dem. För dessa är det bara ett sätt att låna snabba pengar. För övriga är det väl en viss mån av spel/taktik i kampen om att komma över så mycket som möjligt av de, i mitt tycke – utnyttjade, landsmaninnornas räntepengar.

Är damerna som hamnar i klorna på share-anordnare och svartlånehajar ”som barn” som någon skrev i share-tråden. Eller kan man säga som en del rättfärdigar sina share-vinster, att ”ingen tvingar dem att låna”?

Jag tycker inte det. Det finns nog många vägar in i detta träsk. Någon till Sverige nyanländ thailändska söker landsmaninnor att umgås med. Blir hembjuden till någon för lite samkväm med andra thailändskor. Efter somtam:en kommer en kortlek fram och den nyanlände vill inte säga nej till sina nya ”vänner” och när kvällen kommer går den nyanlände hem med en spelskuld. Den nyanländes sambo får givetvis inte veta detta. Hur ska han reagera? Skicka hem henne till Thailand igen? Nej, det är bäst att hålla detta hemligt. Några inkomster har den nyanlände givetvis inte. Någon ”vän” tipsar om att det finns en thaikärring med mycket pengar (ofta änka efter en svensk man) och som brukar kunna låna ut pengar. Att avgiften är ”5-10 bath” (5-10 procent ränta per månad = 60-120 procent årsränta) kanske den nyanlände inte begriper eller anser sig inte ha råd att fundera över. Nu när hon ändå ska låna pengar till spelskulden kanske hon lika gärna kan låna lite till så att hon kan vara med i en share och vinna tillbaka lite pengar, tipsar en ”vän”, och så blir det.

Pengar i handen! Kanske man skulle skicka lite (eller mycket) till familjen i Thailand för att kunna hjälpa till eller för att upprätthålla deras fantasier om att deras familjemedlem kan plocka pengar från träden i Sverige. En bit in i shareperioden räcker inte lånepengarna till share-avgiften p.g.a. pengaskicket till Thailand. Vad göra? Buda hem share-potten och göra förlust på ”spelet”. Nu räcker inte lånepengarna till avgiften och räntan till sharegänget och räntan till procentaren. Vad göra? Nytt lån och nytt försök med share + skicka lite pengar till Thailand. Så snurrar det på och den nyanlände blir bara mer satt i skuld och samtidigt har hon många ”vänner” som via sharelån och svartlån ”hjälper” henne att hålla sin situation hemlig för sin sambo.

Ingången med kortspel var bara ett exempel. Det finns fler, mera utstuderade, sätt att få den nyanlände i skuld för att sedan kunna utnyttja hennes situation. Snälla "vänner" kan t.ex. erbjuda henne att köpa thailändska matvaror, kläder o.s.v. från ”vännens” senaste thailandsresa. Den nyanlände invänder att hon inte har några pengar. ”Inga problem” säger ”vännen”. Det är ingen brådska att betala. Proceduren kan upprepas ett par gånger innan ”vännen” meddelar att hon har ont om pengar och måste nu ha betalt från den nyanlände. Tips om någon som kan låna – och sedan fortsätter det ungefär som ovan.

Någon gång under den nu relativt nyanländes tid i Sverige kommer hon att få erbjudande från olika mindre nogräknade (men ändå lagliga – med kontrolluppgifter o.s.v.) kreditbolag om att det går att låna pengar till jämförelsevis låga räntor av dem också. Det kan hon se som en utväg att minska sina skulder hos procenterskan. Framåt maj märker hon att det inte var någon bra idé. Då kom nämligen deklarationspappren och sambon upptäckte att hon hade skuldräntor… Därefter är hon enbart hänvisad till sina utnyttjande landsmaninnor om hon vill hålla sina ekonomiska förehavanden hemliga för sambon.

Själv tycker jag mycket illa om detta share-”spel” och tror att de svenskar som vet om denna företeelse inte förstår i vilken situation de thaidamer som de tjänar pengar på, är i.

Tycker jag illa om share så tycker jag dessa thaidamer som lånar ut pengar till ockerräntor är direkt äckliga och borde ställas till svars inför polis och skattemyndighet. Problemet med det är just detta hemlighållandet för sambon/maken som gör att det aldrig är mer än någon enstaka sambo/make som får reda på vilka dessa personer är. Då står bara ord mot ord vad betalningarna till procentaren egentligen har avsett (ockerränta mot avbetalning av räntefritt lån). Detta är vad som gör att dessa cancersvulstar till svartlånehajar kan fortsätta att bli allt fetare på sina landsmaninnors (och deras familjers) bekostnad.

I Östergötland, där jag bor, har jag fått en god inblick i det ”thaisamhälle” jag tidigare varit ovetandes om. Det är mycket få av de thailändskor som bor här som inte ”spelar” share och många är i klorna hos de två procentare jag känner till (MPR:s regler förhindrar att jag skriver deras namn här – men skicka ett mail och fråga, så är det en annan sak).

Jag vill därför starta ett upprop där jag manar dem som vet om vilka procentarna (i Östergötland och annorstädes) är, och känner att de vill hjälpa till att stoppa dem, att kontakta mig på min mailadress som finns anslagen här på MPR. Skulle vi bli några stycken som kan berätta om samma saker så borde det att gå att få myndigheternas hjälp att sätta stopp för dem, och exponera dem som de svin jag anser att de (och deras, om verksamheten vetandes, svenska sambor/makar) är.

Jag vill också uppmana de som lever ihop med en thai att fråga om de får titta i deras kontoutdrag. Finns det direkt efter barnbidrag, lön och/eller studiebidrag större och regelbundna överföringar till andra privatkonton eller större och regelbundna kontantuttag, kan ni utgå från att dessa pengar gått till antingen share eller/och till svartlånehajen.

Får ni inte titta så är det också en god indikation om hur det ligger till.

Så, kom igen nu och hjälp till att få in lite ryggrad i vår svenskkoloni av thailändare…!

//Griat

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 265
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • BaBoo

    102

  • Posten Berit

    10

  • Soengsang

    7

  • honken

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tycker share är ett jätte bra sätt att tjäna pengar på :av-109998:

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Griat,

Om det nu var tanken så är i varje fall ditt nickname passande för tråden (griat=avsky)!

Jag förstår att det tydligen finns en del thai i Sverige som har problem med share men de svenskar som inte har så mycket erfarenhet av Thailand och som läser dit inlägg lär ju få en totalt snevriden bild av thailändska individer.

Ditt resonemang bygger ju på att tjejen som kommer till Sverige inte kan tänka själv, saknar civilkurage, är fattig, ljuger för sin respektive, saknar integritet mm. Skulle det nu vara en sådan person det handlar om så bör man nog fundera över sitt val av partner!

Jag är övertygad om majoriteten av thai som kommer till Sverige har hört talas om detta ofog i Thailand och vet vad det innebär.

Inte min mening att förstöra din tråd eller att förneka att problemet finns även bland thai i Sverige men jag tycker att du formulerar dig lite väl skarpt och drar alla över en gräns.

Chook dee

Khun Somtam

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man inte skriva ett inlägg med sitt ordinarie medlemskap, kanske man inte ska skriva det alls.

Tråd låst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Reglerna för dubbla medlemskap ändrade en aning.

Det finns nu ett tillägg ang. dubbla medlemskap och är i vissa speciella fall tillåtet. Men för att vi skall godkänna dubbla medlemskap vill vi ha en förklaring till varför först.

Griats andra medlemskap tillåtet pga vissa omständigheter och denna tråd är öppnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Griat

Det problem som du tar upp existerar men är nog inte så stort som du tror, visst känner vi också några tjejer med spelproblem, och en som har spelat bort både hus och man, men ändå vågar jag påstå att problemet troligen bara är lite större än bland infödda svenskar procentuellt.

Och det är inte alls typiskt för alla Thailändskor utan det är en liten välkänd minoritet som sysslar med spel i större omfattning, själv har jag aldrig sett några Thailändskor spela kort på kalas eller fester under mina 25 år i deras sällskap, och jag får tjata på frugan varje vecka för att hon ska spela lite V75 eller Trio, och hon vann faktiskt vunnit 18 000 kr och lite mindre vinster på detta.

Det är samma med "svartlånehajarna" du talade om, visst finns dom och förmodligen har varenda svensk kommun minst en eller flera, och jag ogillar precis som du det dom sysslar med, det är många som blir av med sitt guld där, men det är samma här, det är en väldigt liten andel av dom Thailändskor som vistas i Sverige som är inblandade både som utlånare men också som låntagare, dom allra flesta får snart ett jobb via kompisar och försörjer sig själva, och då finns det inget behov av att låna hos ockrare, då kan dom ju låna på banken om dom behöver investera i något.

Men som sagt problemen finns och det är något att vara uppmärksam på när man tar hit sin tjej till Sverige, och om man misstänker något gäller det att sätta stopp för både kortspel och lån av pengar i tid, för det finns en mörk baksida av både spelskulder och låneskulder och det är att tjejerna som lånar ut pengar och håller i kortspelandet inte sällan erbjuds "enkla" sätt att lösa skulderna utan att mannen får reda på något och utan att familjn drabbas, nämligen genom att förmedla kunder för betald sex som dessa känner, det kan vara lokala sexköpare som normalt åker till Thailand i detta ärende, men också såna som aldrig har satt sin fot i Thailand som är intreserade av dessa tjänster även på hemmaplan, jag vet också fall där tjejer med skulder har blivit förmedlade till bordeller i både Norge och Danmark för att få sina skulder reglerade, och då har man sagt att dom skulle hälsa på någon kompis där.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Hej Isan-Lover,

Jag vet inte om det är så, men möjligheten finns ju

att de undviker att spela kort eller nyttja "Len-share"

när du är med? Det kan ju förhålla sig annorlunda när

sällskapet är fritt från "snokande" faranger ;)

mvh

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag och min fru tävlingsspelar i tre olika bowlingligor i Pattaya.

I varje liga deltager 20-30 thaitjejer och "len -share" är en smusslande verksamhet i anslutning till spelsammankomsterna.

Dessutom sammanstrålar ca 50 % av thejerna regelbundet för kortspel och vissa av dessa har några vändor i aphuset maa detta.

Så visst är detta vanligt bland thaitjejer - troligtvis vanligare än bland svensktjejer påstår jag, eftersom jag aldrig hörde talas om detta i Sverige.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Isan-Lover,

Jag vet inte om det är så, men möjligheten finns ju

att de undviker att spela kort eller nyttja "Len-share"

när du är med? Det kan ju förhålla sig annorlunda när

sällskapet är fritt från "snokande" faranger ;)

mvh

SN

Hej

Så skulle det ju kunna vara, och för 25 år sedan skulle jag inte varit lika säker på svaret som jag är idag, både jag och frugan vet vilka som är inblandade, och dom sköter det i sin egen lilla grupp och vi lägger oss inte i.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag och min fru tävlingsspelar i tre olika bowlingligor i Pattaya.

I varje liga deltager 20-30 thaitjejer och "len -share" är en smusslande verksamhet i anslutning till spelsammankomsterna.

Dessutom sammanstrålar ca 50 % av thejerna regelbundet för kortspel och vissa av dessa har några vändor i aphuset maa detta.

Så visst är detta vanligt bland thaitjejer - troligtvis vanligare än bland svensktjejer påstår jag, eftersom jag aldrig hörde talas om detta i Sverige.

Hej

Om man skulle göra en sån undersökning med utgångspunkt i Pattaya så håller jag med dig, men den orten är inte representativ för Thailand och Thailändskor.

Där finns ju en "easy come - easy go" attityd som man nästan inte hittar någon annanstans, och om du tar kortspel på bynivå så är det enligt mina gissningar mer 5% än dom tjejer du känner i Pattaya som du uppskattade till 50%.

Och jag håller med dig om att problemet är något större bland Thailändskor än bland Svenskar, men det är inte ett jättestort problem för gruppen Thailändskor utan något som gäller och drabbar enskilda individer.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Om man skulle göra en sån undersökning med utgångspunkt i Pattaya så håller jag med dig, men den orten är inte representativ för Thailand och Thailändskor.

Där finns ju en "easy come - easy go" attityd som man nästan inte hittar någon annanstans, och om du tar kortspel på bynivå så är det enligt mina gissningar mer 5% än dom tjejer du känner i Pattaya som du uppskattade till 50%.

Och jag håller med dig om att problemet är något större bland Thailändskor än bland Svenskar, men det är inte ett jättestort problem för gruppen Thailändskor utan något som gäller och drabbar enskilda individer.

Mvh Isan Lover

Jag tror att Pattaya är väldigt representativ för thaitjejer i Sverige och därav blir %-halten speltjejer betydligt högre än om man skulle ta snittet av thejerna i hela Thailand.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag tror att Pattaya är väldigt representativ för thaitjejer i Sverige och därav blir %-halten speltjejer betydligt högre än om man skulle ta snittet av thejerna i hela Thailand.

Hej

Här har du kanske anledningen till att det uppfattas som ett stort problem av en del.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Först ett tack till Admin som låst upp denna tråd igen.

Sedan tycker jag att vi i denna tråd kan skippa diskussion om huruvida thai som kommer till Sverige och hamnar i en lånekarusell ”inte kan tänka själv, saknar civilkurage, är fattig, ljuger för sin respektive, saknar integritet” samt om personers val av partner.

Jag tycker att det räcker med att konstatera att thaitjejer som kommer hit är i en utsatt, och antagligen ny, situation. Med ett nytt land, inga vänner, förväntningar hemifrån, en ny partner som hon kanske inte känner så väl och samtidigt är väldigt beroende av i denna nya situation och att det då ibland kan gå snett redan från start och att det sedan kan vara svårt att få rätsida på det. Jag är övertygad om att det är flera här på forumet som skulle kunna råka illa ut i en motsvarande situation.

I stället kan vi diskutera om vi tycker att det är acceptabelt att det finns thailändska lånehajar (flera av dem driver ju också samtidigt share-grupper) i ”varenda svensk kommun”, som Isaan Lover skriver, och om inte – vad man kan göra åt det.

Vi kan diskutera hur det kommer sig att varenda thai på orten vet om vilka av sina landsmaninnor som sitter illa till och vilka det är som utnyttjar det, utan att göra något för att hjälpa annat än att hjälpa att hålla hemligt för oss svenska partners.

Min insikt i den frågan är att om en thai berättar vad hon håller på med, så är det många av de övriga thai på orten som är rädda för att det då samtidigt kommer fram vad de har för affärer, och det vill de inte. Därför är det aldrig någon thai som kontaktar en annan thais sambo/make och säger att din partner har problem som hon undanhåller dig och nu måste du försöka vara förstående och hjälpa henne.

Vet av erfarenhet hur skönt den drabbade, som iofs själv satt sig i klistret men för den skull inte förtjänar att utnyttjas av andra, efteråt tycker att det är att allt kommit fram och med hjälp av sambo/man kunna jobba för en lösning av problemet.

Som Siam-Nilsson är inne på, så händer det mycket när ”snokande faranger” inte är närvarande. Därav min uppmaning att snoka lite mera – främst i ekonomin.

Själv trodde jag i många år att mat, äta och prata om mat, var thais största intresse. Nu vet jag att pengar - hur man kan tjäna, låna, låna ut, spela om o.s.v. - är ett långt större intresse.

Angående share kan jag också skriva att den uppfattning jag fått är att flertalet av dem som nu ”spelar” share i Sverige aldrig har gjort det tidigare i Thailand. Det är alltså något som många introducerats för först här i Sverige.

Lånat pengar till ockerräntor är det nog tyvärr många som gjort redan i Thailand och därför först inte tyckt att det är någon större konstighet med att göra det även i Sverige. Men det är ingen försvar för att importera denna procentar-/utsugarverksamhet till Sverige.

Griat (ja, Khun Somtam – det finns en tanke bakom nick-valet).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill också uppmana de som lever ihop med en thai att fråga om de får titta i deras kontoutdrag. Finns det direkt efter barnbidrag, lön och/eller studiebidrag större och regelbundna överföringar till andra privatkonton eller större och regelbundna kontantuttag, kan ni utgå från att dessa pengar gått till antingen share eller/och till svartlånehajen.

Får ni inte titta så är det också en god indikation om hur det ligger till.

Är det ditt minderåriga barn du skriver om eller din fru?

För övrigt verkar du vara väldigt väl insatt så förmodar att du själv sysslat med detta!

Link to comment
Dela på andra sajter

När man av ren illvilja och girighet gör allt för att tjäna några tbh/kr oavsett vad konsekvenserna blir för andra, så är man i grund och botten en ganska ynklig figur imo.

Undra om Baboo kommer svara i denna tråden? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det ditt minderåriga barn du skriver om eller din fru?

För övrigt verkar du vara väldigt väl insatt så förmodar att du själv sysslat med detta!

Jag är jävligt bra insatt i hur share fungerar och har aldrig satt en centim i sånt skit, men var och en är sin egen herre...eller kärring.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Griat och IL, ni beskriver olika nyanser av sanna bekymmer. För ett bekymmer är det ju förstås.

Att hamna i ekorrhjulet som du beskriver, spel och lån för att täcka skulder, invävt i ett stort hemlighetsmakeri, kan inte vara skoj.

Det manar ju till att man skall vara mer observant och öppen i dessa frågor.

Har man dessutom med sig ett dolt spelmissbruk i bagaget från Thailand så blir situationen förstås knepig.

"Rätt" socialt nätverk från start ökar kanske chanserna att inte hamna i klorna på de drivande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Nedan är en återgivning från en annan artikelserie i samma ämne från Expressen.

Det gällde ett tvistemål i södra Sverige för några år sedan.

*******************************************************************

En Mama San gick då till tingsrätten för att kräva in en skuld på 30000 kronor

från en kvinnlig share-deltagare som inte kunde betala.

Den skuldsatta kvinnan berättade i rätten:

- När jag slutade blev jag utesluten ur gemenskapen.

De har utsatt mig för påtryckningar och trakasserier för att jag ska fortsätta att spela.

Mama San förlorade.

Rättens motivering:

"Kravet grundade sig på en väsentligen hasardartad hobbyverksamhet

som var föga förtjänt av rättsordningens skydd."

***********************************************************

Så kan det gå för den girige.

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med att det är dax att sätta ner en fot, och blotta de personer som bedriver denna verksamhet.

Det är inte sjusst, nyanlända blir rent ut sagt lurade att ingå i dessa ringar.

Och som skrivs så hålls de svenska männen utför deras spel när det är som värst.

Tyvärr känner jag inte till någon sådan liga som spårat totalt, men min invändning är att om det hade hänt min tjej (singel nu) så hade jag sagt åt na att bara betala det som lånades men ingen ränta.

Hon hade väl tappat ansikte mot personerna och inte kunnat omgås med dom, men dom är inga vänner.

Hade de dykt upp vid min dörr för att kräva/hota henne på pengarna som de anser sig ha rätt till hade jag blivit skogstokig och projektiler hade börjat flyga.

Samtidigt tror jag på att en dialog från första början mellan sin nyanlände möjligen får att något sådant inte sker eller inte sker till lika stor grad.

Jag gillar thai kulturen och ibland känner man sig som en beskyddare och hjälper gärna till när nått är på väg att gå snett, men världen är inte perfekt och det finns nog mycket mer under ytan som bara ett få tal känner till mer än andra.

Vill tacka Girat för sina rader, även om jag inte förstår varför det sker den dolda vägen, men det får stå för han.

Vill också passa på att fråga, om detta sker pga brist på annat?

I Sverige finns det ungdomsgårdar för att ungdomar ska ha nått att göra istället för att springa runt ute och ställa till med problem.

Och som jag förstår så när en nyanländ kommer så är det säkert mycket trist att sitta hemma och vänta in gubben som jobbar och därmed så söker personen sig till andra.

Så varför inte försöka kolla upp ett sätt att upprätta en thaigård, där det finns aktiviter att utföra under dagtid och det finns personer som jobbar där som kan thai och kan hålla koll på saker och ting att det inte blir en massa spel och sånt skit.

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och vad kommer behovet att låna pengar som man inte kan betala av ifrån.Inte bara kortspel och "snyltande" vänner alla gånger väl?

Hört en historia om en man,också det i Östergötland,som låter sin frus lilla inkomst och barnbidrag gå in på makens konto som han betraktar som sina. Samtidigt tror han att mat och förnödenheter till barnen ska komma in från henne ändå. Hur ska hon då göra annat än att vända sig till sina landmaninnor.Hon klarar tydligen inte av att ta upp detta med sin man och förstår inte hur det fungerar här som du säger "Griat". Eller hur ligger det till?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hört en historia om en man,också det i Östergötland,som låter sin frus lilla inkomst och barnbidrag gå in på makens konto som han betraktar som sina. Samtidigt tror han att mat och förnödenheter till barnen ska komma in från henne ändå.

Tyvärr finns det sådana äckel till män, men man blir ju inte förvånad när det tom rekommenderas att man skall kolla sin frus konton!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall man göra likadant med sina banklån och eller sms-lån om man har sådana?

Men snälla Baboo gör dig inte dum nu.

Share är inte lagligt med banklån är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men snälla Baboo gör dig inte dum nu.

Share är inte lagligt med banklån är.

Skit i samma man står för sitt ord, har man gått med på att låna pengar för en viss ränta så står man för det och man försöker inte slingra sig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...