Jump to content
IGNORERAD

Svartlånehajar och share-”spel”


Griat

Recommended Posts

  • Svar 265
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • BaBoo

    102

  • Posten Berit

    10

  • Soengsang

    7

  • honken

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Håller med att det är dax att sätta ner en fot, och blotta de personer som bedriver denna verksamhet.

Det är inte sjusst, nyanlända blir rent ut sagt lurade att ingå i dessa ringar.

Och som skrivs så hålls de svenska männen utför deras spel när det är som värst.

Tyvärr känner jag inte till någon sådan liga som spårat totalt, men min invändning är att om det hade hänt min tjej (singel nu) så hade jag sagt åt na att bara betala det som lånades men ingen ränta.

Hon hade väl tappat ansikte mot personerna och inte kunnat omgås med dom, men dom är inga vänner.

Hade de dykt upp vid min dörr för att kräva/hota henne på pengarna som de anser sig ha rätt till hade jag blivit skogstokig och projektiler hade börjat flyga.

Samtidigt tror jag på att en dialog från första början mellan sin nyanlände möjligen får att något sådant inte sker eller inte sker till lika stor grad.

Jag gillar thai kulturen och ibland känner man sig som en beskyddare och hjälper gärna till när nått är på väg att gå snett, men världen är inte perfekt och det finns nog mycket mer under ytan som bara ett få tal känner till mer än andra.

Vill tacka Girat för sina rader, även om jag inte förstår varför det sker den dolda vägen, men det får stå för han.

Vill också passa på att fråga, om detta sker pga brist på annat?

I Sverige finns det ungdomsgårdar för att ungdomar ska ha nått att göra istället för att springa runt ute och ställa till med problem.

Och som jag förstår så när en nyanländ kommer så är det säkert mycket trist att sitta hemma och vänta in gubben som jobbar och därmed så söker personen sig till andra.

Så varför inte försöka kolla upp ett sätt att upprätta en thaigård, där det finns aktiviter att utföra under dagtid och det finns personer som jobbar där som kan thai och kan hålla koll på saker och ting att det inte blir en massa spel och sånt skit.

Den iden är bra men att få kommunen att finansiera nåt sånt kan du glömma,de tar ju inte ens hand om de "egna" utan lägger istället ner gårdar för att på kort sikt tjäna pengar (skjuter problemen framför sig)Och mycket av de problem vi ser idag bland ungdomar beror på sysslolöshet.Men bra att nån tänker som du :great: Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

<Fattar inte hur en vuxen människa i ett "civilicerat" samhälle kan kalla "share" för ett fritt val, jävla tur att man inte är född med totalt inkopetent sociologiskt tänkande.

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fråga var väl inte direkt menad till dig Griat utan allmän. Jag menar bara att ett problem kan ha många bottnar. Finns vissa män som indirekt "driver" sina tjejer att låna och gå med i olika shares,för att sedan när det kommer fram ställa till med ett rabalder. Tycker själv som flesta andra att share och ockerverksamhet är ett otyg. Men det existerar i det thailändska samhället och risken att många fastnar i det här också finns.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hittat bästa stället att låna pengar på. Ingen ränta, kan det bli bättre ? :ironi:

https://www.vivus.se/#

Inte undra på att mängder av svenska ungdomar hamnar hos kronofogden utan att ha fattat vilka konsekvenser det får i dess senare liv.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Det blir lätt många höjda ögonbryn och förvånade anleten när Baboo lägger ut texten :giggle:

Låt oss istället försöka muntra upp stämningen med en video "The Best of Baboo"

Mvh

SN

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket skriverier nu om vad som är rätt och fel med olika låneformer.

Jag har aldrig tagit ett sms-lån, men jag utgår från att låntagaren och skattemyndigheten vid ett sådant lån också får var sin kontrolluppgift. Det har jag aldrig hört talas om att någon fått vid lån i share eller från procentaren. Redan där står det väl klart vilket som är lagligt och vad som är ljusskyggt (svart / olagligt), så några fler sådana jämförelser behöver inte göras.

Vi lever fortfarande i ett rättssamhälle. Så om några av ivrarna för ocker och svartutlåning (de håller väl på med det – annars förstår jag inte varför de försvarar fenomenen) ställer upp och berättar för myndigheterna vad de håller på med, så kan vi få det avgjort en gång för alla.

Någon har ju dessutom postat ett domstolsutslag i ett sådant här ärende – så utgången blir ju inte så spännande.

Det enda som retar mig mer än thaidamer som utnyttjar sina landsmaninnor är deras svenska bihang som stöttar detta beteende. Heder åt Honken, Lappen, Wuthai m.fl. (tyvärr har jag inte fattat hur man ger karma) som ger uttryck för en högre moral, som man tycker att alla svenskar genom skolgång har haft möjlighet att skaffa sig.

Manut skrev ett inlägg med, som jag uppfattar det, en fråga till mig där jag förväntas förklara hur en thaidam ska klara sig om maken tar hennes (barnens - får man förmoda) barnbidrag och hennes övriga inkomster.

Det kan jag inte förklara – för det går givetvis inte. Men om man vänder lite på det och antar att maken ”snokat” (bett att få se bankutdragen – som jag förespråkat) och sett att barnbidraget, och inkomsterna, går direkt till en procentare i stället för till barnen, så kan jag förstå det. Så skulle jag nog också gjort om det var barn med i bilden.

Sedan var det också något om ”mansgrisar och kontrollbehov” om man ”snokar” (ber att få se bankutdragen). Det beror väl på syftet med snokandet/förfrågan. Är syftet att få fram ett problem i dagen så att man kan hjälpa till med det, ser jag ”snokandet” som en välgärning.

Griat

En sak jag inte förstår är varför du måste regga ett nytt nick för att ta upp denna fråga (tom så att forumägarna ändrade reglerna)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Svaren och påståendena blir allt märkligare och snåriga från visst håll.

- Jag tror att det är dags att visa "Snurre-bilden" igen.

SN

post-5068-0-23797900-1289398163_thumb.jp

Jo du är tydligen stolt över den där bilden men du kan i alla fall inte sätta in tjuv bland orden!

Link to comment
Dela på andra sajter

Inlagd 16 minuter sen

Siam-Nilsson, på 10 November 2010 - 13:34 , sade:

Även barnaga, beteltuggande och korruption till höger och vänster är ju

gamla "hederliga" traditioner från Thailand.

Ska vi omfamna dessa seder också?

SN

- Jasså, men vi omfamnar i alla fall inte dessa "traditioner" i Sverige längre.

SN

Jo det tror jag förekommer hoppas att barnaga helt försvinner!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har i det längsta undvikit att lägga mig i dessa diskussioner kring kortspel och share (det är livsfarligt för ekonomin att bedriva dessa hasardspel alla andra påståenden är aningslösa), men ditt inlägg ovan får mig att häpna BaBoo. Har inte du och din fru/partner en gemensam ekonomi där båda ska ha överblick över vad ni gör med era pengar? Vad är det för förhållande? Inte speciellt tryggt tycker iaf jag och min dam. Är jag då en mansgris med kontrollbehov enligt ditt sätt att resonera? :huh:

Mvh

BBJ

:wai:

Jo vi har gemensam ekonomi men även en del som är våra egna och jag skulle aldrig få för mig att gå in och spionera på hennes konto för att se vad hon lägger sina pengar på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skit i samma man står för sitt ord, har man gått med på att låna pengar för en viss ränta så står man för det och man försöker inte slingra sig!

Fick ett minus för detta inlägg av lenno (som vanligt) så man skall alltså inte stå för sitt ord enligt lenno (vart är världen på väg)?

Jag anser att allt man åtager sig försöker man efter bästa förmåga slutföra (man eller mus?)!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag att share är vanligt bland dom thailändska kvinnorna i Göteborg, där många till slut har varit tvungna att ta ett blankolån till riktigt dålig ränta, för att kunna mörka det för sin man..

Felet bottnar väl i själva grejan att låna pengar, för lånar ma ut pengar till en vän så kräver man ingen ränta. Man ställer bara upp och räddar sin väns ekonomiska situation, som förhoppningsvis inte kommer i samma knipa igen.

Men tyvärr tänker inte thai alltid så, då dom kanske lärt känna sina vänner i Sverige och inte fått en sån nära relation med dom efter bara ett par år. Likadant är det väl i Pattaya, då allt går ut på att tjäna pengar..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag att share är vanligt bland dom thailändska kvinnorna i Göteborg, där många till slut har varit tvungna att ta ett blankolån till riktigt dålig ränta, för att kunna mörka det för sin man..

Felet bottnar väl i själva grejan att låna pengar, för lånar ma ut pengar till en vän så kräver man ingen ränta. Man ställer bara upp och räddar sin väns ekonomiska situation, som förhoppningsvis inte kommer i samma knipa igen.

Men tyvärr tänker inte thai alltid så, då dom kanske lärt känna sina vänner i Sverige och inte fått en sån nära relation med dom efter bara ett par år. Likadant är det väl i Pattaya, då allt går ut på att tjäna pengar..

Rock on!

Håller med!

Att låna pengar är alltid fel (enligt mig) men nästan alla människor har någon gång lånat pengar (jag oxå naturligtvis).

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak jag inte förstår är varför du måste regga ett nytt nick för att ta upp denna fråga (tom så att forumägarna ändrade reglerna)?

FÖRMODLIGEN EN UR "RYGGDUNKAR"KLUBBEN :av-109998::av-109998::giggle: SKA SKAFFA ETT TILL NICK JA ME FÅR VI SE OM DE FUNKAR LÄNGE :dance1:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill poängtera att jag inte har mycket till övers för människor som sysslar med ocker!!!

Det som däremot ofta gör mig förvånad när man läser i olika trådar är att jag tycker att undertonen är att man utgår ifrån att thai nästan saknar rättslig handlingsförmåga :huh: .

Mvh

Khun Somtam

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill poängtera att jag inte har mycket till övers för människor som sysslar med ocker!!!

Det som däremot ofta gör mig förvånad när man läser i olika trådar är att jag tycker att undertonen är att man utgår ifrån att thai nästan saknar rättslig handlingsförmåga :huh: .

Mvh

Khun Somtam

Jepp här på MPR så har vi konstaterat att Thailändskor är så dumma och obildade så att vi supersmarta Svenskar måste styra dem och helst även gå in på deras konton för att kontrollera så att de använder sina pengar rätt!

Undrar hur detta urdumma folk har klarat sig innan Svensken kom in och styrde upp deras liv ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp här på MPR så har vi konstaterat att Thailändskor är så dumma och obildade så att vi supersmarta Svenskar måste styra dem och helst även gå in på deras konton för att kontrollera så att de använder sina pengar rätt!

Undrar hur detta urdumma folk har klarat sig innan Svensken kom in och styrde upp deras liv ;)

Nu är du bara löjlig och har trillat långt bort från tråden.

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är du bara löjlig och har trillat långt bort från tråden.

Men var det inte många (massor) som ville styra upp sina "Thailändskor" till att spendera (investera?) sina pengar på sådant som den Svenske mannen tyckte var lämpligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

hej

Grunden till problemen med spel, ockerlån, share osv. är tror jag att många tjejer som kommer hit i princip endast gör det för att få en bättre ekonomi. Skulle de älska eller åtminstone respektera sina män så skulle de inte gå bakom ryggen på dem. de allra flesta av männen med thaitjejer försöker respektera tjejens kultur genom att skicka pengar till familj, betala sinsod, köpa lite guld osv. i gengäld förväntar de sig att tjejen skall försöka respektera svensk kultur och att tjejen borde älska sin man. Många gånger fungerar dock inte detta då tjejen eller/och hennes familj endast vill ha pengar och får de inte tillräckligt så går de nästan hur långt som helst för att skaffa mer samtidigt som de skiter i mannen. En hel del vill se det som att tjejerna måste söka pengar på annan väg då deras män inte vill hjälpa dem med pengar till familjen eller ens köpa thaimat!!!!!!!!!!!osv. Det är säkert betydligt vanligare att det är mannen som slår knut på sig själv och ljuger för allt och alla så att han kan fortsätta försöken att hålla prinssesan på gott humör. Oftast en tös som inte ens vill försöka att äta någon svensk mat och inte försöker umgås med mannens vänner alls. Nej allt skall vara som i Thailand och mycket mer än det så att pengarna trilar in.

ha det

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Men var det inte många (massor) som ville styra upp sina "Thailändskor" till att spendera (investera?) sina pengar på sådant som den Svenske mannen tyckte var lämpligt?

Jag tycker mer att tråden handlade om spelringar som drar in nyanlända och lånar ut pengar till ockerräntor.

Samt en hand ut om ett gemensamt slag för att få stopp på detta.

Sen kom vad man kan kalla för "tips" om man misstänker att sin älskling är inblandat i något sådant vad man kan kolla.

Tråden gick framåt men sen verkade som du började slira runt lite väl, och nu är vi här och du påpekar Styra,Kontrollera investeringar mm.

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...