Jump to content
IGNORERAD

Skönt att få gnälla lite...


matte

Recommended Posts

...men någon nytta lär det ju inte göra.

Jag frågade följande til MIG idag:

Hej!

Jag vet inte om detta faller på ert bord, men jag måste få gnälla lite.

Det här tramset med att passet måste förvaras hos er under hela handläggningen gör det omöjligt att föra ett normalt liv. Vi kan inte åka på semester, min fru kan inte söka jobb, vi kan inte uträtta något som har med ambassaden att göra och så vidare och så vidare. Blotta tanken att ni skulle behöva passet i original är ju befängd. Att ni vill se det kan jag givetvis förstå, men någon hos er måste rimligen vara betrodd med att göra och vidimera en kopia av passet när det väl är kontrollerat.

Vi är gifta på 5:e året, vi har en dotter som är 15 månader som inte får träffa sin släkt.

Jag är medveten om att vi kan begära att få tillbaka passet om vi skall resa, men då stoppas ju hela proceduren tills vi ånyo sänt in passet.

Handläggningstiden är, fick jag veta idag, 6-12 månader. Redan detta är ju givetvis ganska fantastiskt.

Finns det någon förklaring till dessa dumheter, eller är det bara korkad byråkrati?

Vi får väl se om dom ens svarar.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

...men någon nytta lär det ju inte göra.

Jag frågade följande til MIG idag:

Hej!

Jag vet inte om detta faller på ert bord, men jag måste få gnälla lite.

Det här tramset med att passet måste förvaras hos er under hela handläggningen gör det omöjligt att föra ett normalt liv. Vi kan inte åka på semester, min fru kan inte söka jobb, vi kan inte uträtta något som har med ambassaden att göra och så vidare och så vidare. Blotta tanken att ni skulle behöva passet i original är ju befängd. Att ni vill se det kan jag givetvis förstå, men någon hos er måste rimligen vara betrodd med att göra och vidimera en kopia av passet när det väl är kontrollerat.

Vi är gifta på 5:e året, vi har en dotter som är 15 månader som inte får träffa sin släkt.

Jag är medveten om att vi kan begära att få tillbaka passet om vi skall resa, men då stoppas ju hela proceduren tills vi ånyo sänt in passet.

Handläggningstiden är, fick jag veta idag, 6-12 månader. Redan detta är ju givetvis ganska fantastiskt.

Finns det någon förklaring till dessa dumheter, eller är det bara korkad byråkrati?

Vi får väl se om dom ens svarar.

Därför älskar jag Sverige.

Att man kan skriva ett sånt brev till myndigheter.

:::

Jag vet inte vad det är för ärendet ni har hos dem.

Om det är medborgarskap... skulle det inte vara färdigt inom 3 månader? Eller är den regeln för gammal nu?

Hoppas att ni får svar och att det går snabbt med ert ärende na kha.

:::

Det är andra gången jag ser ordet "ånyo"... och det är först nu jag förstå att det kanske ska uttalas "å-ny-o" och inte "ån-yo" som jag trodde när jag såg ordet första gången.

Trodde till och med att det var felstavat. Det ser inte svenskt ut i mina ögon.

:::

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Därför älskar jag Sverige.

Att man kan skriva ett sånt brev till myndigheter.

:::

Jag vet inte vad det är för ärendet ni har hos dem.

Om det är medborgarskap... skulle det inte vara färdigt inom 3 månader? Eller är den regeln för gammal nu?

Hoppas att ni får svar och att det går snabbt med ert ärende na kha.

:::

Det är andra gången jag ser ordet "ånyo"... och det är först nu jag förstå att det kanske ska uttalas "å-ny-o" och inte "ån-yo" som jag trodde när jag såg ordet första gången.

Trodde till och med att det var felstavat. Det ser inte svenskt ut i mina ögon.

Mvh

Magrood

Ja, i Sverige får man klaga på det mesta inklusive kungahuset, utan att riskera fängelse eller böter, men man kan råka en del illa ut ändå. T ex att tjänstemannen stoppar ärendet längre ner i bunten, eller att de hittar på något annat sätt att jävlas t ex begär in något förtydligande, som de hade kunnat klara sig utan.

Ja, "å-ny-o" uttalas det. Det är ett gammalt ord, som vi äldre gubbar :-) säger/skriver ibland, men oftast sägs "igen" eller "ytterligare en gång" e d..

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

...men någon nytta lär det ju inte göra.

Jag frågade följande til MIG idag:

Hej!

Jag vet inte om detta faller på ert bord, men jag måste få gnälla lite.

Det här tramset med att passet måste förvaras hos er under hela handläggningen gör det omöjligt att föra ett normalt liv. Vi kan inte åka på semester, min fru kan inte söka jobb, vi kan inte uträtta något som har med ambassaden att göra och så vidare och så vidare. Blotta tanken att ni skulle behöva passet i original är ju befängd. Att ni vill se det kan jag givetvis förstå, men någon hos er måste rimligen vara betrodd med att göra och vidimera en kopia av passet när det väl är kontrollerat.

Vi är gifta på 5:e året, vi har en dotter som är 15 månader som inte får träffa sin släkt.

Jag är medveten om att vi kan begära att få tillbaka passet om vi skall resa, men då stoppas ju hela proceduren tills vi ånyo sänt in passet.

Handläggningstiden är, fick jag veta idag, 6-12 månader. Redan detta är ju givetvis ganska fantastiskt.

Finns det någon förklaring till dessa dumheter, eller är det bara korkad byråkrati?

Vi får väl se om dom ens svarar.

Det vi hade förut som vi kallade "sunt bondförnuft", var för helt enkelt för simpelt. Om man använde sig av sunt förnuft skulle en hel del byråkrater vara utan jobb, oh så kan det ju inte få vara. Nä bort med vårdbiträden och skolpersonal istället, dom kostar bara pengar. :ironi:

Inte undra på att man blir mörkrädd ibland!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skickade en enkel fråga till MIG för ett antal veckor sedan ang. två ärenden.

Till min förvåning så var båda mina ärenden klara relativt snabbt, men ännu inget svar på min enkla fråga :)

Jag ser, med stor entusiasm, fram emot svaret på frågan i trådstarten. Men tvivlar på att det någonsin kommer ett svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, i Sverige får man klaga på det mesta inklusive kungahuset, utan att riskera fängelse eller böter, men man kan råka en del illa ut ändå. T ex att tjänstemannen stoppar ärendet längre ner i bunten, eller att de hittar på något annat sätt att jävlas t ex begär in något förtydligande, som de hade kunnat klara sig utan.

Ja, "å-ny-o" uttalas det. Det är ett gammalt ord, som vi äldre gubbar :-) säger/skriver ibland, men oftast sägs "igen" eller "ytterligare en gång" e d..

Det går väl att klaga och säga ifrån i Thailand också, jag har fått för mig att det är Thailändarna som har för stor respekt för myndighetspersonal.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Handläggningstiderna för ett medborgarskap när man lämnat in en komplett ansökan är idag från någon månad upp till 3 månader. Behöver ärendet kompletteras med vårdnadsintyg om barn är medsökande eller andra handlingar blir handläggningstiden längre.

Samma gäller för EU/EEs medborgare, vars familjemedlemmar söker medborgarskap. Där är handläggningstiden ganska lång.

Att sökanden får lämna ifrån sig passet beror på att äktheten ska kontrolleras och att sökanden ska kvarstanna i landet så länge handläggningen pågår. Tidigare tillstånd ska makuleras då man blir svensk medborgare så det kan vara olämpligt att resa utomlands under tiden.

Handläggningstiderna har överlag blivit längre för familjeanknytningar på grund av att asylärendena tagit över mycket av resurserna. Idag ska Migrationsverket klara av flertalet asylärenden inom 3 månader från tidigare flera år. Samma gäller i domstolarna där asylärenden har förtur. Flertalet asylsökande som får avslag överklagar beslutet.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en lösning: Klaga hos SD. Då kommer dom att sätta stopp för alla asylärenden väldigt fort. Sen kan våra fruar och fästmöar söka Svenskt medborgarskap utan att det skall ta flera månader..

C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Handläggningstiderna för ett medborgarskap när man lämnat in en komplett ansökan är idag från någon månad upp till 3 månader. Behöver ärendet kompletteras med vårdnadsintyg om barn är medsökande eller andra handlingar blir handläggningstiden längre.

Samma gäller för EU/EEs medborgare, vars familjemedlemmar söker medborgarskap. Där är handläggningstiden ganska lång.

Att sökanden får lämna ifrån sig passet beror på att äktheten ska kontrolleras och att sökanden ska kvarstanna i landet så länge handläggningen pågår. Tidigare tillstånd ska makuleras då man blir svensk medborgare så det kan vara olämpligt att resa utomlands under tiden.

Handläggningstiderna har överlag blivit längre för familjeanknytningar på grund av att asylärendena tagit över mycket av resurserna. Idag ska Migrationsverket klara av flertalet asylärenden inom 3 månader från tidigare flera år. Samma gäller i domstolarna där asylärenden har förtur. Flertalet asylsökande som får avslag överklagar beslutet.

Mvh Thaikonsult

Man får ju behålla sitt thailändska pass även om man blir svensk medborgare

så det finns ingen anledning att ligga på det.

Om man efter utlandsvistelsen tar sig tillbaka till Sverige på sitt gamla UT

eller med hjälp av det nya passet (vars existens dessutom lätt kan kontrolleras i registren)

spelar det, ärligt talat, inte någon praktisk roll om "tidigare tillstånd ska makuleras".

Säkring av paragrafryttareorgasmer är vad det handlar om.

Klaga på bara, och med all rätt :-)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får ju behålla sitt thailändska pass även om man blir svensk medborgare

så det finns ingen anledning att ligga på det.

Om man efter utlandsvistelsen tar sig tillbaka till Sverige på sitt gamla UT

eller med hjälp av det nya passet (vars existens dessutom lätt kan kontrolleras i registren)

spelar det, ärligt talat, inte någon praktisk roll om "tidigare tillstånd ska makuleras".

Säkring av paragrafryttareorgasmer är vad det handlar om.

Klaga på bara, och med all rätt :-)

Ähum... riktigt så ligger det inte till.

Man behöver väl kolla thaipasset för att se om man verkligen varit huvuddelen av åberopade 3 år med sambo/make i Sverige. Det kan dock ifrågasättas om man behöver hålla på det i flera månader. Fru Chang hade flyt och fick sitt svenska medborgarskap beviljat efter drygt tre veckor. Sen tog det tre dagar att få ett svenskt pass.

Dessutom är det så att vid beviljat svenskt medborgarskap makulerar man PUT i thaipasset innan det skickas tillbaka tillsammans med beskedet i rekommenderat brev. Detta thaipass kan sedan ej användas för inresa till Schengen, det blir till att skaffa svenskt pass.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ähum... riktigt så ligger det inte till.

Man behöver väl kolla thaipasset för att se om man verkligen varit huvuddelen av åberopade 3 år med sambo/make i Sverige. Det kan dock ifrågasättas om man behöver hålla på det i flera månader. Fru Chang hade flyt och fick sitt svenska medborgarskap beviljat efter drygt tre veckor. Sen tog det tre dagar att få ett svenskt pass.

Dessutom är det så att vid beviljat svenskt medborgarskap makulerar man PUT i thaipasset innan det skickas tillbaka tillsammans med beskedet i rekommenderat brev. Detta thaipass kan sedan ej användas för inresa till Schengen, det blir till att skaffa svenskt pass.

Herr Chang har talat.

Självklart ska dom kolla stämplar och liknande. Men det går precis lika bra att göra på en kopia av passet.

Det vore mycket enkelt att kräva in passet igen för att makulera tidigare visa.

Är det inte så att man som utlänning i Sverige är skyldig att medföra passet i händelse av kontroll? (Detta är en fråga, inte ett påstående.)

Som sagt - beskedet jag fick var att det tar 6-12 månader. Ärendet (medborgarskap) har ännu inte fått någon handläggare.

Det skickades in 2010-09-08. Det har alltså gått två månader utan att någon ens har tilldelats ärendet, som i sig är klockrent efter 5 år i landet, gemensamt barn och inga konstigheter.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag skickade en enkel fråga till MIG för ett antal veckor sedan ang. två ärenden.

Till min förvåning så var båda mina ärenden klara relativt snabbt, men ännu inget svar på min enkla fråga :)

Jag ser, med stor entusiasm, fram emot svaret på frågan i trådstarten. Men tvivlar på att det någonsin kommer ett svar.

Citerar mig själv... Mitt svar kom nu.

Mitt epost skickades alltså till MIG den 19. Oktober.

Och fick svar nu.

Över 5 veckor för att svara på ett enkelt epost. Dåligt. :(

Link to comment
Dela på andra sajter

Citerar mig själv... Mitt svar kom nu.

Mitt epost skickades alltså till MIG den 19. Oktober.

Och fick svar nu.

Över 5 veckor för att svara på ett enkelt epost. Dåligt. :(

Och jag trodde jag gjort nåt fel... :sFduh:

Skickade ett mejl för två veckor sen och har inte fått nåt svar.

Får väl vänta nån månad till då :diablo:

Även solen har sina fläckar

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...