Jump to content
IGNORERAD

hjälp med dator


gubben4906

Recommended Posts

Enklast är väl att att köra hårddisken från den gamla datorn som en extern hårdisk till den nya så kan du tanka över det du vill ha sparat till den nya.

Men det föresätter att hårddisken inte är trasig och det verkar den inte vara för då hade du fått ett felmedelande på skärmen.

Och för att göra hårddisken till extern så finns det atrapper till se länk

http://www.dustinhom...5010070672.aspx

Nu tog jag bara Dustin för att visa, finns säkert på netonnet mm.

mvh

Nerike

Ändrades av Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 90
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Singha711

    16

  • gubben4906

    11

  • Tallviking

    10

  • Khemmarat

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Enklast är väl att att köra hårddisken från den gamla datorn som en extern hårdisk till den nya så kan du tanka över det du vill ha sparat till den nya.

Men det föresätter att hårddisken inte är trasig och det verkar den inte vara för då hade du fått ett felmedelande på skärmen.

Och för att göra hårddisken till extern så finns det atrapper till se länk

http://www.dustinhom...5010070672.aspx

Nu tog jag bara Dustin för att visa, finns säkert på netonnet mm.

mvh

Nerike

Ett råd son han redan fått men inte lätt om datorkunskaperna inte räcker för att klara av det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att skruva ur en hårddisk ur en laptop kan vara allt från busenkelt till skitkomplicerat beroende på hur respektive modell löst monteringen i just den datorn

Men att koppla den sedan till någon form av adapter och ansluta den som USB-disk till den nya datorn är enkelt

Det svåra sedan, är att om man inte är någorlunda dator-van veta var alla filer ligger som man skall kopiera till vilken plats på den nya datorn

Så det är att rekommendera att få hjälp med ovanstående av en som vet vad han gör

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Gubben,

jag har för mig att du bor i trakten av Tegnerlunden, i så fall om du inte fått ordning på datan

eller att ta ur det du vill spara så finns det en firma på Holländargatan 27 som är proffs på det.

De heter Provectum. Jag och mina grabbar har fått hjälp av dem några gånger och det kostar inte så mycket.

en annan gubbe Phuket18.5 :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Enklast är väl att att köra hårddisken från den gamla datorn som en extern hårdisk till den nya så kan du tanka över det du vill ha sparat till den nya.

Men det föresätter att hårddisken inte är trasig och det verkar den inte vara för då hade du fått ett felmedelande på skärmen.

Och för att göra hårddisken till extern så finns det atrapper till se länk

http://www.dustinhom...5010070672.aspx

Nu tog jag bara Dustin för att visa, finns säkert på netonnet mm.

mvh

Nerike

Ja, det är väl på den vägen som man får köra.

Enl. spec har gubben en 2.5 inch SATA hårddisk med NTFS filsystem som är standard i Windows Vista.

Jag antar den nya datorn har Windows 7 operativsystem som även den baseras på NTFS som filsystem, måhända i en nyare version.

Jag utgår ifrån att versionerna är kompatibla men skall kolla detta för att vara 100% säker.

I alla fall går det att läsa en Vista-formaterad disk i Windows XP men det vore ju det bästa att läsa den gamla disken direkt till den nya datorn. Då slipper man att temporärt konvertera till DVD etc.

Jag har en sådan USB-adapter/docka med mig när jag kommer till Stockholm. Där kan jag visa dig hur man tar ut din gamla disk, ansluter den och hur du tankar över data till din nya maskin. Du kan gärna behålla den och föra över dina bilder etc. alldeles på egen hand. På så sätt slipper du vara oroligt för de 'icke rumsrena' delar på din disk samtidigt som du får en extra (reserv)disk. Jag skickar PM snarast om detaljerna på min resa till Stockholm.

M.v.h.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är väl på den vägen som man får köra.

Enl. spec har gubben en 2.5 inch SATA hårddisk med NTFS filsystem som är standard i Windows Vista.

Jag antar den nya datorn har Windows 7 operativsystem som även den baseras på NTFS som filsystem, måhända i en nyare version.

Jag utgår ifrån att versionerna är kompatibla men skall kolla detta för att vara 100% säker.

I alla fall går det att läsa en Vista-formaterad disk i Windows XP men det vore ju det bästa att läsa den gamla disken direkt till den nya datorn. Då slipper man att temporärt konvertera till DVD etc.

Jag har en sådan USB-adapter/docka med mig när jag kommer till Stockholm. Där kan jag visa dig hur man tar ut din gamla disk, ansluter den och hur du tankar över data till din nya maskin. Du kan gärna behålla den och föra över dina bilder etc. alldeles på egen hand. På så sätt slipper du vara oroligt för de 'icke rumsrena' delar på din disk samtidigt som du får en extra (reserv)disk. Jag skickar PM snarast om detaljerna på min resa till Stockholm.

M.v.h.

//Singha711

Är det denna sak du menar?

gubben

post-3220-0-70740200-1289852682_thumb.jp

post-3220-0-26914200-1289852707_thumb.jp

post-3220-0-70740200-1289852682_thumb.jp

post-3220-0-26914200-1289852707_thumb.jp

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns nog ingen hemförsäkring, inte ens "drulleförsäkring" som tar på sig ansvar för en dator efter garantitidens utgång.

Men jag kom att tänka på att gubben naturligtvis bör kolla på garantivillkoren för hans dator. Det är inte sällan man ger 2 år i garanti och eftersom han köpte datorn 2008 så finns ju en liten chans.

Gäller garantin är det ju bara att lämna in den.

M.v.h.

//Singha711

Hej du!

Det finns visst hemförsäkring som täcker på datorn och m.m. på hemförsäkring, det har iaf Folksam. Jag har själv pratat med de ang att täcka en sån, tror att det skulle kosta 1400 per år. ( Tror att självrisk kostar 1700). Men detta info har jag pratat med de i telefon om.

Sedan har jag bevis på det : Min tjej kompis, hennes bärbar har gått sönder på skärmen. Hon har köpt det på Mediamart för 10k för 2 år sedan. Datorn har inte ens gått ut över ett år. Hon tog inga extra försäkring heller. De tog inget ansvar om garanti.Jag rekommendera hennes pappa att kontakta Folksam om extra försäkring. De tog kontakt med folksam. Sedan lämna de in bärbar på datornreperation i Timrå. Jag var med själv o fråga personal om detta försäkring. Det stämmer. Min tjej kompis fick betala bara 1700 som självrisk ligger på. Hennes nya skärm kostar 5000 kr om man inte ha försäkring sedan tillkom arbetskostad m.m.

p.s Detta skedde för 1-2 månader sedan d.s

// Jack

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det denna sak du menar?

gubben

Ja, det verkar vara en sådan adapter som man kan använda. Det viktiga är att den går att använda på 2.5 inch SATA-diskar.

Visserligen står det på förpackningen att den duger för "Plug&Play" (=automatisk installation) i Vista och XP. Jag antar att du har Windows 7 på din nya dator. Det finns en stor sannolikhet att det även fungerar där men är inte 100% säker.

Problemen som återstår är som Tallviking antyder att:

1) få disken ur den gamla datorn

2) Veta var filerna finns på den gamla disken.

Om du tex har lagt bilder under "Mina bilder" är det bara en användarvänlig "illusion" som gäller bara på den gamla datorn och då bara för den användare som har lagt upp bilderna. Fysisk ligger de dock under under en annan katalogstruktur. Det är endast denna fysiska struktur du kan se när du kopplar den gamla disken som extern enhet i en annan dator. Detta är iofs inget större hinder men kräver lite datorvana, -förståelse och -färdighet.

3) Själva överföringen kan ta lång tid eftersom det är åtskilliga Gigabytes som måste passera nålsögat USB. Överföringen kan gå ner av många skäl varefter det uppstår osäkerhet vad som har kopierats och vad inte. Även verifikation av överförda data är ett måste för att inte senare sitta med skägget i brevlåda med ofullständiga och korrupta data. Allt detta kräver någon form av planering hur dataöverföringen skall gå till och hur överförda resultat kontrolleras på sin fullständighet och integritet.

Lycka till!

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har samma och den passar till 2.5 inch SATA

mvh

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja som sagt va´, jag är nörd när det gäller allting som har med elektroniska saker att göra :crazy: . Den som lyckas med detta kan behålla gamla datorn om det finns något kvar av den och även SATA-sakerna. Det jag vill ha ut från min gamla dator är årets semesterbilder plus de onämnbara bilder som jag tagit för privat bruk. :bag: Även mitt windows mail eller vad det nu heter. Jag har även ett program som har kodat mina onämnbara :bag: bilder så de bara ser ut som hänglås.

Går det att få ut fler saker som är användbara så är det bara ett plus, bland annat alla mina Thaitelefonnummer till de jag lärt känna i Thailand genom åren. De flesta av dessa saker ligger i mappen där bilder och sådana saker brukar ligga.

hör av er, jag är ledig fredag, för er som bor i Stockholm så har jag SL-kort så jag kan ta mig runt i hela länet.

gubben

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

hör av er, jag är ledig fredag, för er som bor i Stockholm så har jag SL-kort så jag kan ta mig runt i hela länet.

gubben

du har pm

mvh

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej du!

Det finns visst hemförsäkring som täcker på datorn och m.m. på hemförsäkring, det har iaf Folksam. Jag har själv pratat med de ang att täcka en sån, tror att det skulle kosta 1400 per år. ( Tror att självrisk kostar 1700). Men detta info har jag pratat med de i telefon om.

Sedan har jag bevis på det : Min tjej kompis, hennes bärbar har gått sönder på skärmen. Hon har köpt det på Mediamart för 10k för 2 år sedan. Datorn har inte ens gått ut över ett år. Hon tog inga extra försäkring heller. De tog inget ansvar om garanti.Jag rekommendera hennes pappa att kontakta Folksam om extra försäkring. De tog kontakt med folksam. Sedan lämna de in bärbar på datornreperation i Timrå. Jag var med själv o fråga personal om detta försäkring. Det stämmer. Min tjej kompis fick betala bara 1700 som självrisk ligger på. Hennes nya skärm kostar 5000 kr om man inte ha försäkring sedan tillkom arbetskostad m.m.

p.s Detta skedde för 1-2 månader sedan d.s

// Jack

Jag vill inte argumentera i ett enskild fall utan resonerar snarare i principiella termer om möjligheten att få sin havererade dator ersatt av hemförsäkringen.

Det kan väl vara så att vissa försäkringar täcker även denna risk men då är jag tämligen säker att de också tar betalt för detta INNAN skadan inträffar. Försäkring är försäkring om man säger så och har man försäkrat en viss risk så har man. I så fall är det bara att överväga om man gör det INOM sin hemförsäkring eller om man köper en EXTRA försäkring när man köper produkten. Tittar man på försäkringar som i regel erbjuds vid inköp av en ny dator, tv, telefon etc så förefaller de ju överdrivet dyra och försäkrar man en dator på 3 år tex så är det inte ovanligt med försäkringspremier på upp till 20% av datorns inköpskostnad. Och då gäller den ju bara för just denna dator.

I och med vi håller oss med mängder av elektroniska prylar idag förefaller det inte ologisk att försäkringsbolagen genom hemförsäkringen försöker kapa åt sig en del av kakan. Det blir ju en win-win situation om jag slipper försäkra varje produkt för sig som tveklöst skulle kosta mera pengar än en relativ dyr hemförsäkring.

Nu tog jag iofs ställning till möjligheterna att få skadan ersatt av hemförsäkringen enligt den praxis som hittills har gällt i de allra flesta fall. Men kanske en förändring är redan på gång. Det vore inte ologiskt heller. Jag skall i alla fall prata med min försäkring (Trygg-Hansa) och höra mig för. Om de erbjuder att inkludera den typen av skador även mot en högre avgift är jag den siste som inte gör ett allvarligt övervägande, i synnerhet då jag har mängder av elektroniska prylar.

Och till sist, det är alltid värt att försöka: går det så går det!

M.v.h.

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja som sagt va´, jag är nörd när det gäller allting som har med elektroniska saker att göra :crazy: . Den som lyckas med detta kan behålla gamla datorn om det finns något kvar av den och även SATA-sakerna. Det jag vill ha ut från min gamla dator är årets semesterbilder plus de onämnbara bilder som jag tagit för privat bruk. :bag: Även mitt windows mail eller vad det nu heter. Jag har även ett program som har kodat mina onämnbara :bag: bilder så de bara ser ut som hänglås.

Går det att få ut fler saker som är användbara så är det bara ett plus, bland annat alla mina Thaitelefonnummer till de jag lärt känna i Thailand genom åren. De flesta av dessa saker ligger i mappen där bilder och sådana saker brukar ligga.

hör av er, jag är ledig fredag, för er som bor i Stockholm så har jag SL-kort så jag kan ta mig runt i hela länet.

gubben

Hej gubben,

eftersom jag inte kommer till Stockholm innan 13.dec finns det stor chans att du får hjälp av någon annan. Jag skickar ändå mitt telefonnummer till dig via PM för eventuella frågor. Dra dig inte för att ringa mig om du behöver råd. Jag hjälper gärna om jag kan.

Ang. dina önskemål att föra över data, email och program så utgör datadelen (Bilder,dokument,filmer etc) den enklaste delen.

Om du använder Hotmail som ditt mailprogram behöver du inte göra något för att få över din post och dina inställningar till den nya datorn.

Om du använder ett annat program (Outlook, Outlook Express etc) är "migrationen" inte helt trivialt. Men det finns speciella procedurer på din nya dator som kan ta hand om denna problematik. Att "egenhändigt" överföra en komplett email-mijö mellan olika operativsystem förutsätter relativ ingående kunskaper och är ingenting jag rekommenderar. Risken är stor att man tappar bort sin gamla post, adresslistor etc.

Slutligen ang överföring av ditt bildvisningsprogram för "onämnbara bilder" kommer du förmodligen inte förbi att återinstallera programmet på nytt. Kryptering bygger i stort på förutsättningar på din gamla disk men kan kanske "konverteras" genom en nyinstallation. Att bilderna visas som hänglås tyder på att programmet har integrerats i operativsystemet. Det är i stort sett omöjligt att bara flytta programmet till den nya datorn utan en nyinstallation. Alltså borde ni koncentrera er på att hitta installationsprogrammet i första hand för att återinstallera programmet i det nya operativsystemet igen. Även de "onämnbara bilderna" kan förmodligen inte bara "flyttas" till den nya datorn utan behöver "importeras" med en särskild rutin som säkert finns i programmet.

Lycka till!

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu kollat runt lite efter hjälpmedel i Windows 7 för att underlätta filöverföringen från gamla tyll nya datorn.

Jag har då faktiskt hittat en mycket användbar procedur att eliminera många av de problem som tidigare nämnts. Den är gjort för just detta specifika problem och förutsätter inte att den gamla datorn måste fungera utan innehåller en uppkopplingsvariant genom en extern disk via USB eller dyl. Precis som vi tidigare har föreslagit genom en USB-adapter.

Proceduren kallas "Windows filöverföring" och opereras interaktivt med intuitiva val alltefter vad situationen kräver. Dess uppgift är att assistera vid överföring av användarkonton, dokument, musik, bilder, e-post, internetfavoriter, videor etc etc från en dator till en annan.

Tyvärr ligger den placerad på ett lite undanskymt ställe men kan nås på följande sätt:

"Alla program" ---> "Tillbehör" ---> "Systemverktyg" ---> "Windows filöverföring"

Jag har provat lite och tycker att den är mycket bra för att den undangömmer många, många problematiska situationer som annars skulle behöva bemästras. Det är trots allt bara ett fåtal gånger som man behöver utföra ett sådant jobb och därför lönar sig definitivt inte att förvärva alla de nödvändiga kunskaper bara för detta ändamål.

Jag är ingen uttalad "Microsoft-Fan-Boy" men ibland gläds man över att det faktiskt också finns vettiga och användarvänliga lösningar, hehe.

Lycka till!

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu kollat runt lite efter hjälpmedel i Windows 7 för att underlätta filöverföringen från gamla tyll nya datorn.

Jag har då faktiskt hittat en mycket användbar procedur att eliminera många av de problem som tidigare nämnts. Den är gjort för just detta specifika problem och förutsätter inte att den gamla datorn måste fungera utan innehåller en uppkopplingsvariant genom en extern disk via USB eller dyl. Precis som vi tidigare har föreslagit genom en USB-adapter.

Proceduren kallas "Windows filöverföring" och opereras interaktivt med intuitiva val alltefter vad situationen kräver. Dess uppgift är att assistera vid överföring av användarkonton, dokument, musik, bilder, e-post, internetfavoriter, videor etc etc från en dator till en annan.

Tyvärr ligger den placerad på ett lite undanskymt ställe men kan nås på följande sätt:

"Alla program" ---> "Tillbehör" ---> "Systemverktyg" ---> "Windows filöverföring"

Jag har provat lite och tycker att den är mycket bra för att den undangömmer många, många problematiska situationer som annars skulle behöva bemästras. Det är trots allt bara ett fåtal gånger som man behöver utföra ett sådant jobb och därför lönar sig definitivt inte att förvärva alla de nödvändiga kunskaper bara för detta ändamål.

Jag är ingen uttalad "Microsoft-Fan-Boy" men ibland gläds man över att det faktiskt också finns vettiga och användarvänliga lösningar, hehe.

Lycka till!

//Singha711

Tror tyvärr inte att det alternativet fungerar i hans fall

Alternativet "USB-disk" i det verktyget använder man om man t.ex vill exportera ur alla sådana filer ur sin egen XP-baserade dator innan man blåser den helt och importerar filerna igen eller så när man ej har nätverk/kabel mellan datorerna så exporterar man filerna ur XP-datorn till en USB-disk med hjälp av verktyget och sedan importerar man på den nya datorn med hjälp av verktyget

Verktyget paketerar allt på ett speciellt sätt

Att köra verktyget från en normal OS-disk utan att på den "gamla datorn" köra verktyget i "exportera-mod" funkar vad jag vet inte

Har själv använt verktyget på massor av exporter mellan datorer men aldrig på det sättet från en havererad dators disk ansluten som USB till den nya datorn.

PS: Gubben: Jag har också sådana verktyg och adaptrar som behövs för att föra över dina filer från gamla disken till nya datorn så PM:a mig om du vill ha hjälp. Bor också i Sthlm. DS.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror tyvärr inte att det alternativet fungerar i hans fall

Alternativet "USB-disk" i det verktyget använder man om man t.ex vill exportera ur alla sådana filer ur sin egen XP-baserade dator innan man blåser den helt och importerar filerna igen eller så när man ej har nätverk/kabel mellan datorerna så exporterar man filerna ur XP-datorn till en USB-disk med hjälp av verktyget och sedan importerar man på den nya datorn med hjälp av verktyget

Verktyget paketerar allt på ett speciellt sätt

Att köra verktyget från en normal OS-disk utan att på den "gamla datorn" köra verktyget i "exportera-mod" funkar vad jag vet inte

Har själv använt verktyget på massor av exporter mellan datorer men aldrig på det sättet från en havererad dators disk ansluten som USB till den nya datorn.

PS: Gubben: Jag har också sådana verktyg och adaptrar som behövs för att föra över dina filer från gamla disken till nya datorn så PM:a mig om du vill ha hjälp. Bor också i Sthlm. DS.

Hej Tallviking,

PM sänt till dig för 1 minut sedan.

gubben

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Om hårddisken är hel går det då att använda den som en extern hårddisk?

gubben

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

extern hårddisk?

gubben

I princip ja , men det blir jo ganska bökigt med strömforsörjning,+ sata/usb kablar.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

som gammal bilmek så skule jag rekomendera följande: kolla att den får soppa, kolla brytarspetsarna, kolla luftfilter,kolla även oljan,,,ja sen vete fan vad dä kan va? :sFduh:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

I princip ja , men det blir jo ganska bökigt med strömforsörjning,+ sata/usb kablar.

Va är det för bökigt med en USB-kabel mellan disk och datorn?

Externa 2.5" diskar får ju sin ström via USB:n

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Va är det för bökigt med en USB-kabel mellan disk och datorn?

Externa 2.5" diskar får ju sin ström via USB:n

//Broskan

Ja men det här är ingen extern disk, det är snack om att använda en intern disk som extern. Finns ingen usb kontakt på disken

så man måste använda en kabel som brygga SATA till USB + en kabel för strömforsörjning

En disk som förut satt i datorn.

mvh

post-7077-0-68438300-1289935399_thumb.jp

post-7077-0-68438300-1289935399_thumb.jp

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Om hårddisken är hel går det då att använda den som en extern hårddisk?

gubben

I princip ja , men det blir jo ganska bökigt med strömforsörjning,+ sata/usb kablar.

Adaptern har oftast egen störmförsörjning, så också den adaptern som gubben visade på bild.

Så där är det inga problem.

Förutom att disken måste vara hel måste den också vara formaterad med ett filsystem som mottagande datorn kan arbeta med direkt, tex NTFS. NTFS är emellertid standardfilsystemet för Windows sedan XP, så det torde inte vara något problem där.

Diskar med annat (inkompatibelt) filsystem går också att använda, men måste formateras först för att vara tillgängliga for datorn. Då har visserligen alla data försvunnit, men man kan utnyttja diskens kapacitet.

M.v.h.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Adaptern har oftast egen störmförsörjning, så också den adaptern som gubben visade på bild.

Så där är det inga problem.

M.v.h.

//Singha711

Kolla bilden jag bifogade det är samma adapter som gubben visade,vad jag menade är att det blir röjigt med alla kablar,

men det är klart vill man att det skall se ut som ett elektroniklabb hemma så varför inte.

Och jag svarade också att det går att använda som extern disk.

mvh.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...